Jump to content
Annons

Använda T-racks Vintage equalize på bara low-end vid mastring


johle

Recommended Posts

Tjenare!

Jag "hobby-mastrar" en del åt en kompis som är bra på det kreativa, men inte lika bra på det tekniska. Därför brukar mitt "jobb" bli att guida lite i slutet av prodden vid low-end, kick/bas samt att dra upp volymen lite på slutet med "mastring". En av mina favoriter för detta ändamål är en vintage equalizer i T-Racks 3. Denna ändrar dock karaktäristiken rätt rejält på ljudet, och jag skulle egentligen bara vilja åt detta på low-end.

Är det möjligt att dela upp signalen i Cubase och behandla low-end med denna equalizer, för att sedan summera signalerna?

Det borde väl gå?

Tack på förhand!

MVH

Johan

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag har testat med low/high-cut på olika spår och sen försöka få ihop dom och få det att låta bra, men aldrig lyckats. Vet inte om det blir fasfel eller vad som händer, men det blir aldrig bra. Bästa lösningen jag kan tänka mig skulle vara att lägga en mb-komp(typ ozone) på varje spår, exakt likadant inställd, och köra solo på låg bandet på ena spåret, ochsolo på de andra banden på nästa spår.

Men jag tror det kommer bli knas när du sedan börjar lasta spåren med olika pluggar....men jag kan ha fel.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det borde inte vara några problem med Picazzos förslag att dubblera till ett ny kanal. MEN, du måste ha ett HP-filter på ena spåret och ett LP på det andra vid samma frekvens, OCH för att få ett så bra resultat som möjligt bör du använda riktigt bra linjära filter som inte orsakar fasvridningar, typ Waves LinEq. Använd minst 24 dB/oktav på filtren gärna ännu högre.

Sen kan du lägga på vilka pluggar du vill på respektive frekvensspektrum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tipsen! Tyvärr verkar det väldigt svårt att få ihop det snyggt. Med filtrena då alltså. Jag provade lite olika filter, och skär jag t.ex. vid 250 Hz med 24 dB ser man ju ändå (grafiskt) att kurvan lutar lite. Det har väl naturliga förklaringar såklart, men gärna vill man ju "klippa" exakt vid 250 Hz och sen "limma ihop" det under och övre frekvensspektrumet på något sätt.

Nu provar jag bara att ha två spår utan effekter och lo- och hi-filtrera dem, men det låter inte alls som originalspåret efter summering igen.

Nån som brukar göra såhär och fått det att fungera bra?

EDIT:

Jag fick till det! Det slutade med att jag använde T-Racks inbyggda Linear Phase EQ. Det blev riktigt snyggt nu faktiskt 🙂 Splittade signalen vid 300 Hz, la på lite low-end eq och summerade.

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...