Jump to content
Annons

Panorering


Chriskooh

Recommended Posts

Annons
Majken:

Ja men då måste ju alla lyssna i lurar om det ska vara funktionsdugligt att panorera bas 🙂

Njae 🙂 - Först och främst är det ju få basljud och baskaggeljud som endast innehåller frekvenser under 200Hz. Panorerar du en elbas kommer du tydligen att höra panoreringen av attacken i elbasljudet vilket lurar örat att tro att hel ljudet är panorerat. Sedan gör det ju inget om du inte skulle höra panoreringen i högtalare. Du kommer inte att förstöra ljudbilden men däremot kan den bli snäppet djupare och intressantare om du lyssnar i lurar.

/Majken

Kan också överföra Majkens resonemang på hela mixar. "Mutt" Lange spelade in och mixade Def Leppards "Hysteria" med bilradiohögtalare som sina huvudsakliga referenser. Anledningen till detta var att han hade en tes om att Def Leppards potentiella publik skulle vara bilburen amerikansk ungdom. Det skulle låta schysst när radion spelade Leppard-låtar ut i bilstereos. Med tanke på hur många miljoner skivor de sålde må man säga att det funkade. Lite OT men det är inte ovanligt att man mixar med tanke på speciella förhållanden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Majken:

Ja men då måste ju alla lyssna i lurar om det ska vara funktionsdugligt att panorera bas 🙂

Njae 😆 - Först och främst är det ju få basljud och baskaggeljud som endast innehåller frekvenser under 200Hz. Panorerar du en elbas kommer du tydligt att höra panoreringen av attacken i elbasljudet vilket lurar örat att tro att hela ljudet är panorerat. Sedan gör det ju inget om du inte skulle höra panoreringen i högtalare. Du kommer inte att förstöra ljudbilden men däremot kan den bli snäppet djupare och intressantare om du lyssnar i lurar.

EDIT: Ja jävlar, jag skriver som en kratta! Men men, nytt tangentbord så jag får nästan skylla ifrån mig 😉

/Majken

Jo det e klart att kaggar har frekvenser över 200 hz =). Men du hajjar väl vad jag menar att man ska undvika panorering av bas? 😉

Inte ofta man stöter på det i varja fall. Och det är kanske inte det man ska börja med om man aldrig har använt panorama innan 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...