Jump to content
Annons

3:1-regeln


mietek

Recommended Posts

Hej,

Skulle uppskatta om ni inte avfärdar mig som nybörjare eller drar igång hela "använd öronen"-grejen.

Uppfattningen på den här regeln verkar skilja sig för varje person man frågar och inte ens riktigt kunniga tekniker verkar vara ense.

Jag är endast instresserad av att reda ut regeln för en gångs skull.

Jag har blivit skolad enligt följande; Vi har en ensam ljudkälla, låt oss säga en akustisk gitarr. Vi vill mika upp denne med två mikrofoner med minimal fasförskjutning eller kamfilter.

Låt oss säga att båda mikarna är 30cm från gitarren, då ska de vara 90cm eller mer ifrån varandra.

Det jag funderar på är om samma regel gäller när mikarna inte är lika långt ifrån källan; mik 1 30cm ifrån gitarren, mic 2 längre bak.

Gäller då samma regel, d.v.s. mik två bör vara 90cm ifrån mik 1, totalt 120cm från källan. (Om man ställer den rak bakom den första)

Avstånd till källa kan ju flyttas runt hur som helst, men som sagt frågan är om det håller sålänge avståndet mellan mikarna hela tiden är 3x den närmaste mikens avstånd till källan.

Variant jag hört utöver denna är:

* Avstånd till källa är irrelevant MEN det totala avståndet till mik 2 skall vara räknat från källan, dvs totalt 90cm i mitt exempel ovan.

Idiotförklaring undanbedes.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En ak gitarr är väl lite knepig, hur mäter man egentligen varifrån ljudet kommer? Det är ju inte bara ur ljudhålet det låter. Ska man räkna de 30 centimetrarna från micken till närmaste på punkten på klanglådan eller från ljudhålet? Det låter ju tom uppe på greppbrädan...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Med risk att framstå som en riktig idiot så bryr jag mig bara om regler när jag får problem.

Annars lyssnar jag, låter det gött så låter det gött.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan, skulle bara ha ett exempel så att det inte skulle snöa in på trummor och dess komplexitet. Jag vet att akustisk gitarr också är knepigt men låt oss utgå ifrån ljudhålet helt enkelt. Och frågan är som sagt om regeln är applicerbar på samma sätt när mikarna är olika långt ifrån källan

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Hur du än sätter mickarna så kommer du råka i trubbel på nåt sätt. Rummet påverkar ju också...

🙂

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Det man vill undvika är ju utsläckning eller förstärkning av grundtonen eller viktiga övertoner i instrumentet.

I fallet stränginstrument skulle man kunna teoretiskt sätta mickarna genom att räkna på grundton och övertoner ...

3:1 är ett bra bonnaknep.

Och skall utgå från ljudkällan.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr Mietek, mitt svar kommer bli det du inte vill höra...me' öra' ;-)

Jag har aldirg hållit på och stollat runt på olika inspelningar med linjal eller måttband etc, det enda som du verkligen kan vara säker på är om du monocheckar dne kombinerade signalen på mixerbordet eller din kontrollenhet, det upptsår ju så många olika situationer så det skulle inte funka att mäta varje gång, enda undantaget är om man som du säger bara har en enkel ljudkälla och tillverkar en mall av ett snöre eller i karotng etc vad vet jag, enda gången jag räknar med cm är när jag riggar upp för AB 3 m upp i luften vid tex körinspelning, då vill jag ha ett visst antal cm mellan mina Thuresson för att det skall bli exakt jävla superbra, men det har inte med fasfel etc att göra utan helt andra saker!

Skulle det skita sig för dig finns ju faskorrelegeringspluggar numera*

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är inte ute efter att följa regeln slaviskt, handlar mest om att förstå hur saker fungerar utan att läsa Fysik F.

Lirar alltid in själv och det kan vara ett helvete att micka upp, spela, ut och lyssna, justera några cm i taget, upprepa...bra att ha bondregler att utgå ifrån. Har alltid solomickat gura men planerar på att götta till mig med en extra mick snart, får väl be nån vara labbråtta annars.

Tack för svar gubbs

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett sätt på akust är ju sätta den ena micken nära vi 12te bandet mot ljudhålet. Den andra lägre och längre ut från stallet. Sen panorerar man lite lagom. Då blir det ett mellanting mellan stereomickning och nära/rumsmickning.

Jag tycker jag hör mkt bra i lurarna när jag flyttar runt mickarna. Nu för tin tycker jag det blir enklast/bäst med bara en mick om jag ska spela in ak g två ggr, tex i en poplåt med bas o trummor mm, sen pannar jag isär dem. Det är bara i balladaktiga grejer med en ensam gitarr det är värt att ha mer än en mick. Stormembranare som main mono mick plus två CM3 i XY en bit ut från ljudhålet funkar oxå. men en ak gitarr har inte så mycket stereosound i sig som tex ett ak piano...

Sitter o svarar på annat än den egentliga frågan... Som vanligt, haha. Men gitarrer o mikrofoner är mitt liv, så jag kan inte låta bli. 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Planerar på att skaffa en bandmick för att komplementera min Oktavamod, bandmicken är ju 8:a så räknar med att det krävs en del tweak för att undvika fasproblem. Jag har endast ett par akg k-55, de mest basfattiga lurar man kan tänka sig så svårt att höra fasproblem i dom tycker jag. Hörlurar är dock otroligt långt ner på priolistan.

I övrigt håller jag med dig Nilsson, i upptagen rock/pop så föredrar jag en mick. Men mitt nästa projekt är organisk, akustisk musik med gitarren i centrum, därför jag blir sugen på att köra fler mickar för lite mer textur.

Har lirat in med flera gånger förr med ok resultat och då har jag bara kört utan att räkna på det, men det är ju inte lika känsligt med njurmickar.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är ju viktigast att avståndet till centrum på instrumentet är samma till båda mickarna, så att det inte blir en skev/suddig/obalanserad stereobild tycker jag. Om det nu inte råkar vara det man vill ha. Men det är ju så att har du fler än en mick på en källa så uppstår såklart nåt slags knas, det gäller ju bara att hitta ett knas som låter bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska gå ifrån tänket lite här och prova med andra metoder som jag gärna förespråkar:

-sätt upp en trevlig småmembranare framför som närmick enl. konstens alla regler eller ickeregler, ställ sedan upp en annan, gärna stormembranare om så önskas på ett avstånd om minst 3 m ifrån, gärna mer då får du ett djup i soundet som är mkt önskvärt i min värld och Jimmy Page's...annars kan du prova med MS teknik med en kondensator + en bandmikrofon så får du helt andra men trevliga resultat där med!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du ska gå ifrån tänket lite här och prova med andra metoder som jag gärna förespråkar:

-sätt upp en trevlig småmembranare framför som närmick enl. konstens alla regler eller ickeregler, ställ sedan upp en annan, gärna stormembranare om så önskas på ett avstånd om minst 3 m ifrån, gärna mer då får du ett djup i soundet som är mkt önskvärt i min värld och Jimmy Page's...annars kan du prova med MS teknik med en kondensator + en bandmikrofon så får du helt andra men trevliga resultat där med!!!

Ack o ve, den som ändå hade mint en KM184! Hamnar i trancemental koma vid blotta tanken...

Link to comment
Dela på andra sajter

MS, utveckla gärna! M/S för mig är med tre mickar 🙂

En 8-kopplad, tex NT2-A eller bandmick, de är alltid 8-kopplade) plus en vanlig cardioid. Splitta signalen från 8-micken o fasvänd den ena av de två signalerna. Jag har inte fått det att låta tillräckligt bra nån gång.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Splittar gör väl normala människor i sin DAW, jag gör det i portan. En bandmick har bara ett membran, den tar alltid upp ljudet som en 8. En NT2-A har två membran och en knapp man ställer om så den tar upp åt alla håll (omni) då tar den även uppåt och nedåt, 8-upptagning, eller kardioid, då är det ena membranet avstängt.

En NT2-A kan vara bra att ha i arsenalen. Vill man ha mkt rum med i ljudet är det bra att kunna omnikoppla en mick. Det finns ju en massa andra liknande mickar också, med två membran...

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopierar S-signalen (Side-micken) och fasvänder den.

M/S = Mid Side

M micken (cardiod, njure) riktas mot källan, medan S-micken (8-kopplad) riktas 90 grader mot M-micken.

S-mickens kanal kopieras sedan till ett annat spår och detta fasvänds (eller fasvänd originalet, vilket som)

http://4.bp.blogspot...ct_LVox_M-S.jpg

När du sedan mixar kan du bestämma hur mycket bredd du vill ha på ljudet genom att öka S-mickarnas kanaler.

Edit: Förtydligande (eller inte.....)

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Well put bluesboy ;-)

Denna teknik är mkt trevlig att leka med i olika sammanhang*

😉

* på slutet kändes som en fotnot.... som att det kanske kommer mer information.

Ingen cliff hanger mao, inget att hänga upp sig på så att säga.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

* på slutet kändes som en fotnot.... som att det kanske kommer mer information.

Ingen cliff hanger mao, inget att hänga upp sig på så att säga.

aha..maybe or maybe not...lite roligt att se om vissa kan ta tag i spåret och utveckla fantasin menar jag i största allmänhet, hunger driver till utveckling***

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kopierar S-signalen (Side-micken) och fasvänder den.

M/S = Mid Side

M micken (cardiod, njure) riktas mot källan, medan S-micken (8-kopplad) riktas 90 grader mot M-micken.

S-mickens kanal kopieras sedan till ett annat spår och detta fasvänds (eller fasvänd originalet, vilket som)

http://4.bp.blogspot...ct_LVox_M-S.jpg

När du sedan mixar kan du bestämma hur mycket bredd du vill ha på ljudet genom att öka S-mickarnas kanaler.

Edit: Förtydligande (eller inte.....)

Tackar, skall testas!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...