Jump to content
Annons

Hjälp mig välja rätt ljudabsorbenter!


Herminator

Recommended Posts

Hej!

Jag ska köpa ljudabsorbenter till min lilla hemmastudio. Rummet är 3 x 3 meter.

Jag kan ingenting om det här så därför behöver jag hjälp.

Det ska vara till för att dämpa ekot (?) när jag spelar på diverse instrument i rummet samt för inspelning.

Min budget är ca 1500, är dock tacksam om det är mindre och i värsta fall kan jag betala lite till.

Har kollat på dom som finns på thomann, men eftersom jag inte kan något om det så vet jag inte vad jag ska välja.

http://www.thomann.de/se/studioakustiska-element.html

OCH NEJ, jag vill inte ha tips om hur man bygger egna, jag är för lat för det.

Tar gärna emot lite tips om hur jag ska sätta dom också.

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Läs gärna i min lilla artikel om akustikbehandling i Kontrollrummets Wiki, så får du lite mer kött på benen i ämnet: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte för att jag är i närheten av akustiker, men.....måste man inte veta först VAD man vill behandla?

Vet du vad som är dåligt i rummet? Frekvenser?

Det är detta jag inte har någon aning om. Jag vet inte alls vad som behövs behandlas. Men kan dock tillägga att jag inte spelar några instrument med låga frekvenser

Link to comment
Dela på andra sajter

Om du inte vet så störs du ju antagligen inte av det heller 😉 det är ju ingen mening att köpa saker för köpandets skull. Lägg hellre pengarna på något du verkligen behöver skulle jag säga.

Jag störs av det, men jag är inte tillräckligt bra på detta för att höra exakt vad det är för frekvens på det.

Jag hör när jag spelar t.ex. gitarr, saxofon och piano i rummet att det är väldigt dåligt ljuddämpat.

Jag kan också nämna att jag har haft en tråd uppe innan då jag slängde upp ett ljudklipp när jag pratade och spelade gitarr i micken eftersom jag inte var nöjd med kvalitén på inspelningarna med den. Folk svarade då att det var rummet det var fel på, inte micken.

Så här är jag nu!

Kan tillägga att jag tror att det inte är dom lägre frekvenserna i alla fall. Fast jag vet inte riktigt.

Den gamla mictråden med inspelningen:

https://www.studio.se/index.php/topic/87364-roede-nt2-a-problem-hjaelp/page__p__1257538?do=findComment&comment=1257538

Direkt till inspelningen

http://dl.dropbox.com/u/36324552/TestAvMick.mp3

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker väl i och för sig inte att det där låter så fruktansvärt illa. En del rum hörs väl i och för sig tydligt med acken, men inget jag skulle bli irriterad över. Går nog "trolla" till med lite eq (ja, jag vet att man skall fixa källan.....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Inspelningarna blir okej. Men ljudet för övrigt i rummet är som sagt väldigt irriterande, när jag spelar instrument osv.

Kan tillägga att det är betongväggar också. Jag har inget som dämpar förutom instrument, och skrivbord (alltså nästan ingen dämpning).

Jag vet att jag behöver dämpning, behöver bara hjälp med vad jag ska köpa!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är lite i samma sits som du, Herminator. Jag är på gång att behandla mitt trumrum. Jag tänker så här att jag köper mig ett packe sådana http://www.thomann.de/se/auralex_acoustics_2_studiofoam_wedges_charcoal.htm efter att ha läst allt ifrån Claes Wiki till att ha plöjt youtube i ämnet (akustik är ett stort och svårt kapitel). Sedan kör jag trial & error och det är ett arbetssätt som fungerar för Mig.

Så tipset här är egentligen läs på så mycket som du orkar och våga sen prova dig fram.

Ps. Jag kom på mig själv med att vara ytterst passiv med inlägg här på forumet iom att jag hittar så många svar genom sökmotorn och bläddrande bland trådar här. Ni är grymma people! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Akustik är verkligen inget lätt kapitel och min artikel skrapar bara på ytan, men jag har samtidigt försökt hålla den rimligt enkel...

Betongväggar ger sämsta förutsättningar - speciellt om man inte har möjlighet att bygga avstämda basfällor.

Om man inte vill/kan bygga själv, så hade jag börjat med basfällor i alla 4 hörnen, helst hela vägen från golv till tak. Sedan hade jag använt genomgående 75mm tjocka varianter (eller gärna tjockare om det finns) eftersom betongväggarna ställer till elände överallt och inte bara i diskanten. Absorbenterna hade jag sedan placerat enligt spegelmetoden.

även om betongväggar är ett elände, så är det ändå viktigt att inte överdriva behandlingen med porösa absorbenter eftersom man till slut har sugit upp all diskant, så att man får fruktansvärt skrikiga mixar - så ös inte på med för mycket över hela väggarna, utan ta det lite nätt...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Akustik är verkligen inget lätt kapitel och min artikel skrapar bara på ytan, men jag har samtidigt försökt hålla den rimligt enkel...

Betongväggar ger sämsta förutsättningar - speciellt om man inte har möjlighet att bygga avstämda basfällor.

Om man inte vill/kan bygga själv, så hade jag börjat med basfällor i alla 4 hörnen, helst hela vägen från golv till tak. Sedan hade jag använt genomgående 75mm tjocka varianter (eller gärna tjockare om det finns) eftersom betongväggarna ställer till elände överallt och inte bara i diskanten. Absorbenterna hade jag sedan placerat enligt spegelmetoden.

även om betongväggar är ett elände, så är det ändå viktigt att inte överdriva behandlingen med porösa absorbenter eftersom man till slut har sugit upp all diskant, så att man får fruktansvärt skrikiga mixar - så ös inte på med för mycket över hela väggarna, utan ta det lite nätt...

Tack för svaret!

Kan du länka lite bra produkter som skulle passa mitt rum i min prisklass? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Med den budgeten skulle jag har byggt själv med glasull i träramar. Ska du ha skumabsorbenter, så får du nog inte tillräckligt mycket material för den summan du vill lägga...

Ett par budgetvarianter som funkar ok:

http://holmerup.noxshop.se/?category_id=56&item_id=374

http://holmerup.noxshop.se/?category_id=56&item_id=368

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår självklart att du länkar till din egen sida. Dock överstiger de 2 tillsammans min budget med hästlängder.

Det var därför jag sade att jag hade byggt själv med glasull och träramar för att ha en chans att hålla budgeten...

Det finns inget billigare alternativ på t.ex. thomann som är ungefär lika bra?

Har av naturliga skäl inte koll på deras sortiment. Mycket som säljs som "akustikmaterial", är samma sorts skum som används som packningsmaterial - och det kan ofta vara glesare och mindre effektivt. Dessutom ska man akta sig för att använda för tunt material, eftersom det inte absorberar någonting annat än högsta diskanten...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lånar denna tråden lite.

Jag har lite problem i min replokal som är typ 5 x 3 meter eller nåt.

Jag spelar på en Epiphone Dot, halvakustisk med andra ord, på en 60 wattare. Min stärkare står i mitten längs ena långsidan och e riktad i rak vinkel mot väggen mitt emot.

Jag upplever en fruktansvärd irriterande rundgång, uppstådd ur min gitarr, när jag växlar över till dist från clean. Ibland rundar det sönder även när jag lägger långa heltoner med vanlig clean.

Beror det på rummet, eller gitarren? Eller en kombination?

Jag har funderat på om det kanske hjälper och slänga upp en absorbent på väggen mitt emot min stärkare, men jag vet inte säkert.

Hur hade ni gjort?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren.

Det som jag funderar på är när jag spelar live, med förmodligen högre volym på både clean och dist, är att då rundar det inte ett dyft.

Jag hävdar ganska bestämt att jag borde kunna åtgärda ljudproblemen jag har i replokalen genom att möblera om lite, sätta upp någon absorbent på vägen så att ljudet inte studsar så fruktansvärt osv. Har jag helt fel?

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Jag läste den förut. Ganska svår fakta för en nybörjare i ämnet men förstod det mesta! Dock har jag svårt att välja absorbenter med hjälp av den faktan.

Tycker wiki'n är helt klockren.

För övrigt kan jag nämna, utan att göra reklam eller så att jag själv kör Auralex absorbenter i min hemmatudio. Absorbenterna på vägg bakom mixerbord och monitorer och på sidorna om sweetspot i olika storlekar och "panerler". På motsatt vägg har jag mina 2 hemmagjorda defusor.

Och i taket har jag 2st vad ska jag kalla det... "vävar" av ett ganska tjockt/grovt linne tyg. Dessa med en tunn ca 5mm tjock fiberduk insydd. Dessa hänger i ett vågformat mönster.

Golvet = nada. Inget dämpning

Hörn, inget särskillt står lite prylar någon fotölj. Funderar på att skaffa någon bas-trap i 2hörn pga att jag ibland kan upptäcka minimalt "flutter".

Funkar väldigt bra i mitt kontroll rum a 4,7x 3,5 meter. med takhöjd på 2,55m.

Bör läggas till att jag har 1 fönster som är .... "osymeteriskt plaserat" .minns inte heller måttet på fönstret.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...