Jump to content
Annons

Jag vill spela in från en förstärkare utan ljud!


Jonnie

Recommended Posts

Nu tänker ni att jag gått och blivit dum i huvudet, men lugna er!

Det är såhär.

Jag vill ta hem min Fender Hot Rod Deville III och spela in genom mitt Apogee Duet men eftersom jag har grannar som klagar vill jag få in signalen i datorn utan fysiskt ljud från förstärkaren.

Då tänkte jag att det kanske finns en sådan här lösning:

Man kopplar bort förstärkarens högtalare. Istället kopplar man om så att det går en sladd direkt från själva förstärkarmodulen i lådan till ljudkortet. Då är min fråga till er: Är detta möjligt?

Teoretiskt sett så går ju min gitarrsignal igenom alla rör i förstärkaren precis som jag vill, men istället för att gå in i högtalaren och ut i rummet så att mina grannar kan klaga, skickas signalen direkt till ljudkortet. Följdfråga:

Alternativ 2.

Jag kopplar ur högtalaren på samma sätt som jag förklarar ovan. Gitarren går in vanligt i stärkaren, men utsignalen går istället från FX-kanalen eller External Speaker-kanalen, och ut till ljudkortet.

Är detta möjligt?

Följdfråga: Måste jag ha något emellan stärkare och ljudkort i detta fall, så att inte signalen på något sätt fuckar upp allting?

Hoppas jag får nåt svar!

EDIT: Om inte själva stärkaren får belasta en högtalare borde väl rimligtvis slutsteget brännas. Kan en linebox lösa det problemet?

Cheers

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Satsa på den här

http://www.hughes-and-kettner.com/products.php5?id=32&prod=Redbox%20Pro

Den är helt passiv, jag har den och kör den alltid när jag spelar live, då är det typ bättre än att micka ut, jag har också en Fender Hot Rod Deluxe. I med micksladden i Redboxen, och vips har man samma ljud ut u PA-t. Att som i den andra varianten av Red Box behöva 12 volt och köra allt genom extra kretskort fattar jag inte vitsen med alls, det måste helt enkelt vara sämre . Att kunna "välja" olika högtalare fattar jag inte heller vitsen med.

Sen behöver du en Power Soak eller liknande för att kunna strypa ljudet till nästan ingenting. Tyvärr verkar det vara dyrt att få tag ser jag via lite googling.

Men ändå, jag tycker du absolut ska ha aningen ljud från Hot Rodden ändå, om du inte får ljud som rör gitarren o strängarna kommer det att låta dött, lite som att köra enbart en pedal in i bordet. Och det räcker dessutom med så superlåg volym för att få mer liv i gitarrljudet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hur låter stärkaren när du spelar på låg volym? Krävs det högt för att den ska låta hyfsad så är hotplate det bästa. Emuleringar när man redan har en stärkare? 😕 Då kan man lika gärna köra med ampsims istället.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter stärkaren när du spelar på låg volym? Krävs det högt för att den ska låta hyfsad så är hotplate det bästa. Emuleringar när man redan har en stärkare? 😕 Då kan man lika gärna köra med ampsims istället.

Om det är min Hot rod deluxe du tänker på så funkar det märkligt bra på nästan noll volym. har den bredvid mig på golvet i soffan ibland samtidigt som man ser på tv på låg volym. Det går att ha så svagt på att man hör strängknäppet samtidigt. En sån här hot rod deluxe borde man kunna bygga in med lite soffkuddar o grejer, sen micka den med en stormembranare. Spelar jag så där superlågt blir signalen från min Redbox i svagaste laget.

Orkar jag sätta dit nån distdosa också vrålar det som fan, fast det nästan inte hörs.

Vill jag ha bästa distljudet på inspelning så låtaer den nog bäst med mastern på ca 2, på fullt låter det mer men sämre....

Link to comment
Dela på andra sajter

Men ändå, jag tycker du absolut ska ha aningen ljud från Hot Rodden ändå, om du inte får ljud som rör gitarren o strängarna kommer det att låta dött, lite som att köra enbart en pedal in i bordet.

Det där är enligt min erfarenhet bara en fråga om tycke och smak.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Är det inte lika bra med mjukvaru-gitarr i så fall?

Nej det tycker jag verkligen inte. Jag har spelat in både med och utan stärkare i samma rum och genom många olika rack- och mjukvarulösningar och soundet faller definitivt inte på att gitarren inte "hör" vad jag spelar.

EDIT: Slarv.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det tycker jag verkligen inte. Jag har spelat in både med och utan stärkare i samma rum och genom många olika rack- och mjukvarulösningar och soundet faller definitivt inte på att gitarren inte "hör" vad jag spelar.

EDIT: Slarv.

Då är det lite märkligt att det är så populärt med tex combos som har högtalare... Det är ju helt onödigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då är det lite märkligt att det är så populärt med tex combos som har högtalare... Det är ju helt onödigt.

Ja, eller hur. Jag menar, den som spelar på gitarren behöver ju inte höra hur det låter...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Precis. En nylonsträngad från 1972 med orginalsträngarna låter exakt likadant. Det är ingen skillnad alls. En kazoo går nästan lika bra.

Hur kan detta ha att göra med ursprungsfrågan? Jag tycker inte att det är ett problem att spela in gitarr exempelvis rakt in i datorn utan att någon högtalare skickar ut ljud som gitarren kan snappa upp. Du tycker att det är det. Jag ville belysa att det är upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning.

Det måste väl ändå vara ok?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur kan detta ha att göra med ursprungsfrågan? Jag tycker inte att det är ett problem att spela in gitarr exempelvis rakt in i datorn utan att någon högtalare skickar ut ljud som gitarren kan snappa upp. Du tycker att det är det. Jag ville belysa att det är upp till var och en att skaffa sig en egen uppfattning.

Det måste väl ändå vara ok?

 

Man kan fylla nylonaren med vadd så det inte låter så mycket också. 🙂

 

Jag menar att om man inte hör en skillnad, till det bättre med att ha åtminstone lite ljud på fattar man ingenting om gitarrljud. Men det är ju bara min enkla åsikt.

Varje dag skrivs en massa inlägg om hur viktig akustiken i både inspelnings och mixrum är, men hur mycket det påverkar ljudet till det sämre om man helt klipper bort akustiken när man spelar elgitarr nämns aldrig. Jag vet sen åratal att en massa ljudtekniker anser att det inte är det, men det beror på att dessa herrar inte fattar ett skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag menar att om man inte hör en skillnad, till det bättre med att ha åtminstone lite ljud på fattar man ingenting om gitarrljud.

Det där är bara småsinta dagisfasoner.

Varje dag skrivs en massa inlägg om hur viktig akustiken i både inspelnings och mixrum är, men hur mycket det påverkar ljudet till det sämre om man helt klipper bort akustiken när man spelar elgitarr nämns aldrig. Jag vet sen åratal att en massa ljudtekniker anser att det inte är det, men det beror på att dessa herrar inte fattar ett skit.

Det är självklart att akustiken spelar roll när man spelar in en uppmickad stärkare. Det är inte det jag pratar om. Jag talar om medhörningen, och enligt min erfarenhet behöver jag inte köra ut ett lajnat elgitarrljud i monitorer för att det ska låta bra om guran, det duger gott att sitta med lurar i det fallet. Gitarren måste inte nödvändigtvis matas med sitt eget processade sound för att låta bra, helt enkelt.

Det var allt för mig i den här tråden. Det är skönt att vi har Nilsson här, som kan styra upp saker och ting när vi andra som inte fattar någonting börjar svamla.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag har inte testat allt, men jag tror det är en stor risk att den som tex bygger en stor ljudtät låda att stoppa in combon i blir besviken på inspelningsljudet.

Hört något audioclip på nätet där en isolåda användes. Låt inte så värst roligt. En kompromiss med ljudet blir det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker ämnet/frågan är väldigt intressant. Tyvärr är min ekonomi begränsad men min RP 1000 funkar ok, jag skulle gärna testa redbox, axetrak och de andra ni föreslår! Jag laddade ner two notes PI- free download men fick inte den att göra ljudet bättre. Nån annan som prövat den?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hört något audioclip på nätet där en isolåda användes. Låt inte så värst roligt. En kompromiss med ljudet blir det.

Mitt test säger samma sak:

https://www.studio.se/index.php/topic/73278-saa-daaligt-ljud-blir-det-om-man-inte-staar-med-gitarren-i-samma-rum-som-foerstaerkaren/

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider med alla som inte kan spela in elgitarr pga rädsla att störa grannarna. Men om det inte är högre ljud än när man gör sångpålägg borde det väl gå?

Att rörförstärkare låter bättre ju högre man spelar är delvis samma "inbillning" som att en mastring som bara höjer ljudet låter bättre än orginalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Satsa på den här

http://www.hughes-an...od=Redbox%20Pro

Den är helt passiv, jag har den och kör den alltid när jag spelar live, då är det typ bättre än att micka ut, jag har också en Fender Hot Rod Deluxe. I med micksladden i Redboxen, och vips har man samma ljud ut u PA-t. Att som i den andra varianten av Red Box behöva 12 volt och köra allt genom extra kretskort fattar jag inte vitsen med alls, det måste helt enkelt vara sämre . Att kunna "välja" olika högtalare fattar jag inte heller vitsen med.

Sen behöver du en Power Soak eller liknande för att kunna strypa ljudet till nästan ingenting. Tyvärr verkar det vara dyrt att få tag ser jag via lite googling.

Men ändå, jag tycker du absolut ska ha aningen ljud från Hot Rodden ändå, om du inte får ljud som rör gitarren o strängarna kommer det att låta dött, lite som att köra enbart en pedal in i bordet. Och det räcker dessutom med så superlåg volym för att få mer liv i gitarrljudet.

Tack för inlägget! Mycket intressant pryl du har hittat där. Aldrig sett en sån innan faktiskt. Min fråga. Om jag kopplar min stärkare till en sådan så skickas alltså ljudet vidare till t.ex ett PA?

Mina frågor:

1. Skippar jag förstärkaren helt och hållet, stoppar in gitarren i Red Boxen istället, och från Red Boxen kopplar jag in en linekabel/xlr i ljudkortet?

2. Jag älskar ju känslan i min Fender Hot Rod Deluxe tillsammans med min Fendergitarr. Hur bra kvalite är det på förstärkaremuleringen som Red Boxen skapar? Hur låter den 😛?

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Hur låter stärkaren när du spelar på låg volym? Krävs det högt för att den ska låta hyfsad så är hotplate det bästa. Emuleringar när man redan har en stärkare? 😕 Då kan man lika gärna köra med ampsims istället.

HotPlate känner jag till. För att få till en go ton på min stärkare måste man vrida upp volymen en bit, tillräckligt för att folk ska klaga.

HotPlaten gör ju så att ja kan få samma goa ton, fast sänka den rejält efter tycke och smak.

Min fråga: Om jag kopplar HotPlate till ljudkortet, kommer det vara den låga signalen som skickas, eller den höga ... alltså den ursprungliga och orörda ...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag lider med alla som inte kan spela in elgitarr pga rädsla att störa grannarna. Men om det inte är högre ljud än när man gör sångpålägg borde det väl gå? Att rörförstärkare låter bättre ju högre man spelar är delvis samma "inbillning" som att en mastring som bara höjer ljudet låter bättre än orginalet.

Tack för att du lider med oss gitarrister som inte kan spela så högt som vi vill spela.

Förövrigt så är det inte bara jag som säger att min förstärkare, Fender Hot Rod Deluxe, och din uppenbarligen, får ut sin rätta klang när man har nåt en viss volym. En 40 wattare är inget som låter behagligt hemma i min 2a varken på hög eller låg volym. Inget jag inbillar mig 😉 Sen hur du får ut din stärkares rätta klang när du sitter och tittar på Skavlan en fredagkväll och spelar på väldigt låg volym har jag ingen aning om. Kanske nöjer du dig med riktigt dålig klang i tonen?

Om mastring inte behövs så föreslår jag att du hör av dig till de hundratusentals musiker som "höjer" sin musiks volym i stora svindyra mastringsstudios. Jag menar, det är ju helt onödigt ...

Nog om detta.

Redigerat av Jonnie
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...