Jump to content
Annons

Jag vill spela in från en förstärkare utan ljud!


Jonnie

Recommended Posts

Ja, eller hur. Jag menar, den som spelar på gitarren behöver ju inte höra hur det låter...

🤪

Och sångare behöver väl inte medhörning på scenen, de sjunger väl för svagt bara? ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

🤪

Och sångare behöver väl inte medhörning på scenen, de sjunger väl för svagt bara? ☺️

Nu var ju mitt inlägg dock renaste ironi... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Tack för inlägget! Mycket intressant pryl du har hittat där. Aldrig sett en sån innan faktiskt. Min fråga. Om jag kopplar min stärkare till en sådan så skickas alltså ljudet vidare till t.ex ett PA?

Mina frågor:

1. Skippar jag förstärkaren helt och hållet, stoppar in gitarren i Red Boxen istället, och från Red Boxen kopplar jag in en linekabel/xlr i ljudkortet?

2. Jag älskar ju känslan i min Fender Hot Rod Deluxe tillsammans med min Fendergitarr. Hur bra kvalite är det på förstärkaremuleringen som Red Boxen skapar? Hur låter den 😛?

En viktigt detalj är att Redbox inte är en s k "dummy load", d v s du måste ändå ha gitarrhögtalaren inkopplad för annars kommer du pajja förstärkaren! Och dessutom kan det ske ganska snabbt, så ha alltid högtalarkabeln ikopplad om du inte är absolut säker på att det är safe.

För absolut tystnad så kan du kolla in speaker emulators, som Groove tubes Speaker emulator eller Marshall SE100 (vilket om jag inte missminner mig är samma sak fast olika namn) eller så klart det en Palmer. Jag har själv en Marshall SE100 och tycker den funkar bra på rena ljud, men när det kommer till hårdrocksriff så låter disten riktigt illa.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för inlägget! Mycket intressant pryl du har hittat där. Aldrig sett en sån innan faktiskt. Min fråga. Om jag kopplar min stärkare till en sådan så skickas alltså ljudet vidare till t.ex ett PA?

Mina frågor: (Ang RedBox)

1. Skippar jag förstärkaren helt och hållet, stoppar in gitarren i Red Boxen istället, och från Red Boxen kopplar jag in en linekabel/xlr i ljudkortet?

Det funkar inte alls utan Hela Hotrodden, även slutsteget ska vara med.

2. Jag älskar ju känslan i min Fender Hot Rod Deluxe tillsammans med min Fendergitarr. Hur bra kvalite är det på förstärkaremuleringen som Red Boxen skapar? Hur låter den 😛?

Det är ingen emulering alls. Redboxen gör om signalen från slutrören, på väg till högtalaren till en micksignal, XLR ut på RedBoxen alltså, och därifrån till mixer/ljudkort.... Har man superlågt på Hotroddens mastervolym blir signalen så svag att man måste höja gain till max på ljudkortets/mixerns preamp så det blir onödigt mycket brus.

Hur låter den? På en mindre livescen med lagom taskig akustik och närhet till PA o PA-basar, trummor och andra stärkare som tex basriggen så blir ljudet ut i PAt bättre och renare med RedBox än med en bra mick, SM57, E906, rätt riggad framför combon.

I en tyst studio blir det lite bättre med mick om man är noggrann med placeringen. Man kan köra med både mick o Redbox om man vill i studion.

Jag har läst att man gjorde så här i Tomlamotown studion för länge sen när de spelade in elgitarrerna. De kopplade på två banakontakter på gitarrhögtalaren och via nån sorts spole fick de en "micksignal" till inspelningsbordet, lika som från RedBoxen. Och det gjordes knappast pga brist på mickar, det var helt enkelt ett väldigt bra sätt att spela in elgitarr. RedBoxen funkar alltså som en variant på mikrofon, allt som kommer ur slutsteget följer med till RedBoxen och vidare till ljudkortet.

Den som orkar lyssna på det test som finns i länken hör hur enorm skillnad det blir på ljudet om man inte har ljud från stärkaren som påverkar gitarren direkt. Så en tyst låda med högtalare och redbox blir aldrig nån hit ljudmässigt vad än Antony S säger. Det kan bli bra, men aldrig lika bra häng och sound som när man står bredvid stärkaren. Och man behöver inte ha högt heller, det funkar ändå. Men med stärkaren i en ljudtät låda och lyssning genom enbart lurar blir det inte bra. Då tror jag mer på mjukvara som Guitar Rig osv.

Lyssna på mitt ljudprov och säg sen att det inte spelar nån roll. Säger ni att det inte spelar nån roll, och samtidigt anser er vara ljudtekniker tycker jag synd om er....

https://www.studio.se/index.php?autocom=downloads&showfile=8538

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Lånar tråden. Hoppas det är OK.

Jag har en Peavey 6505+ combo. Är det möjligt att dra ur högtalaren och istället koppla in till exempel en Randall Isocab?

Det kanske till och med går att hoppa över Iso lådan helt, och koppla in den direkt på ljudkortet? Tänkte så man inte gör bort sig och någonting går sönder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är själv mycket sugen på en Rivera Rock Crusher och en riktigt fet rörtopp. Rock Crushern agerar både load box och attenuator om man vill, och gör om signalen efter power-amp till linjesignal. På med en riktigt bra kabinettsimulator och lyckan är gjord. Hoppas jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett annat alterntiv är two notes torpedo...mic/cab simulator..

http://www.two-notes.com/

Den är ju så hysteriskt dyr. Jag tänker att om man köper exempelvis en Rivera Rock Crusher och Two Notes kabinettplugg så sparar man en fin peng. Å andra sidan är det ju nice att lyfta processering från datorn, som Torpedo gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Den är ju så hysteriskt dyr. Jag tänker att om man köper exempelvis en Rivera Rock Crusher och Two Notes kabinettplugg så sparar man en fin peng. Å andra sidan är det ju nice att lyfta processering från datorn, som Torpedo gör.

Torpedo finns i både hårdvaru och mjukvaru form. Pluggen lär vara billigare. Är lite osäker på hur dom skiljer sig rent ljudmässigt..men främsta nackdelen är ju att man får en viss latency om du kör via plugg.

Men visst...den är jävligt dyr..men kan nog vara värt pengarna om du frågar mig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Jag skulle lätt kört på ett isocab i detta fall. Jag har använt det några gånger vid inspelning av gitarr (äger dock inget själv) med gott resultat.

Vissa säger att det alltid blir burkigt, jag är inte så övertygad om det längre... ta en titt på detta youtubeklipp som jämför 2 olika isocabbar.

http://www.youtube.com/watch?v=7ko-vB87ZEc

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...