Jump to content
Annons

Mycket reverb - alltid nybörjarmisstag?


Lillwill

Recommended Posts

Tjena.

Jag har funderat lite på det här med reverb. Här i forumet och på olika håll får man ofta höra att man ska ta det lugnt med reverben. Det är ett nybörjarmisstag. De flesta använder alldeles för mycket. Osv.

Genren (om man får kalla det så) Indiepop/rock - vilken jag själv skriver och producerar i - präglas ofta av reverb, och kan till och med vara ett kännetecken. Oftast är det gitarrerna och/eller sången som dränks i reverbet, men kan även vara på resten av mixen (kanske inte basen och kaggen iofs)

Två exempel:

http://www.youtube.com/watch?v=DT-dxG4WWf4

http://www.youtube.com/watch?v=GEZockGkEyY&feature=related

Jag som vill producera musik i stil med detta - men samtidigt erhålla hög kvalité på mina produktioner (det ska inte låta "b") - hur ska jag se på reverben? Just nu använder jag det nästan på varje spår, och stundtals i stora mängder.

Jag är inte särskilt erfaren/duktig på att mixa och producera musik utan försöker lära mig, och har som sagt flera gånger då hört det generella tipset att inte använda för mycket reverb. Gäller inte det i mitt fall? Är det fortfarande ett nybörjarmisstag, när jag är ute efter en sådan effekt? Eller ska jag sänka reverben även om jag vill få ett sound i stil med ovanstående länkar? Använda någon sorts delay istället? Hjälp en stackars indiepopare!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Gitarren i det andra exemplet skulle jag nog vilja påstå största delen är delay.

Vet inte om man skall bry sig om "nybörjarmisstag" för mycket. Tycker du att det du gör låter som övrigt inom din genre och du själv tycker det låter bra, då är det bara att köra.

Många använder delay istället för reverb, men det beror väl kanske på vad man vill åstadkomma.

Kan inte komma med några tips, dels för att jag ännu inte riktigt kommit till det stadiet själv plus att indie inte alls är min stil.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hör inte så mycket reverb 'per se' i något av exemplen, utom kanske på sången där det låter som det är både delay och reverb blandat. Däremot tycker jag mig höra att instrumenten är inspelade med en hel del ambiens.

Har du något intrument inspelat antingen närmickat, eller t.ex. en 'lajnad' keyboard kan du testa att köra de signalerna ut genom ett PA eller nåt, och micka upp och spela in "rummet" för att få det att låta större utan så mycket reverb...

/Ulf

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Bluesboy och Guitar Nilsson: Jo just nu gör jag också så, kör som jag tycker låter bra. Men samtidigt som man försöker bli en bra producent/mixare så vill man ju ta in varenda tips man får av duktigare studiomänniskor.

Mixopenta: Intressant tips, ska jag absolut testa! måste väl bara införskaffa mig en kondensatormick och ett rum med häftig/bra akustik 🙂 Håller med om att exemplena kanske inte var de tydligaste. Här är ett bättre: http://www.youtube.com/watch?v=8IKPT30jOJw

Spola till ca 3.20 där det är en härlig gröt av reverb-indränkta instrument och sång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Reverbet har definitivt sin plats dock använder jag mest korta plate reverb på t.ex trummor och även sång för att skapa rum. Inte så långa smetiga reverb alá 80-tal. Brukar hålla mig mellan 1-2sekunders reverb på sång om jag inte vill ha mer deathmetal reverb dvs. Delay föredrar jag också många gånger framför reverb.

Jag gör mestadels rock å metal.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man kan väl som nybörjare även vara för feg med reverbet. Skruva som du känner!

Precis! 😉

Om man skriver om regeln till "Ett vanligt nybörjarmisstag är att använda för mycket reverb på allt.", så stämmer uttrycket bättre. Man bör behålla någon del av mixen lite torrare för att en kontrast ska uppstå. Om nu inte målet är att det ska låta som om det vore inspelat i till exempel ett konserthus vill säga.

Sen kan man ju uppleva att det är för blaskigt med reverb, för att reverbljudet inte är rätt för mixen, felaktigt EQ:at eller liknande. Jag tycker det är väldigt svårt att hitta reverbet som understödjer låten, istället för att välja något som man bara "gillar".

Har du något intrument inspelat antingen närmickat, eller t.ex. en 'lajnad' keyboard kan du testa att köra de signalerna ut genom ett PA eller nåt, och micka upp och spela in "rummet" för att få det att låta större utan så mycket reverb...

Och har man inte ett bra rum för detta ändamål, kan man ha ett mycket kort rum med stor andel early reflections på en bus, och skicka lite av keyboarden dit för att få en känsla av position i ett utrymme. Sen låter man ett annat reverb stå för svansarna.

Redigerat av desvaenger
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror själva grejen är att det är vanligt att slänga på massa reverb för så att musiken kladdas ihop lite, så att det känns som att det passar bättre när man istället borde jobba med EQ, kompressor och såklart rätt inspelning från början. Det finns tonvis bra låtar med mängder reverb, men det är ju inte reverbet som gör låtarna bra.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror själva grejen är att det är vanligt att slänga på massa reverb för så att musiken kladdas ihop lite, så att det känns som att det passar bättre när man istället borde jobba med EQ, kompressor och såklart rätt inspelning från början. Det finns tonvis bra låtar med mängder reverb, men det är ju inte reverbet som gör låtarna bra.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag är så lat så saxar jag vilt från ett inlägg jag gjorde i en annan tråd 🙂

Om du upplever att dina mixar grötar ihop av för mycket reverb, så finns det sätt att komma runt detta och få samma upplevda effekt utan att förstöra mixen som helhet. Man kan t ex göra såhär på sång:

Lägg ett stort, mjukt och diskantfattigt katedralreverb som send och skicka bara en mycket liten del av sången så att du får ett snudd på knappt hörbart reverb. Det här reverbet är bara till för att ge en känsla av att sången, i brist på bättre beskrivning, befinner sig i en miljö snarare än i ett ett vakuum. Det ska knappt ens höras.

Lägg sedan ett early reflections reverb som send för att få närhet och bredd i sången. Här kan man ibland få sitta och leta i evigheter efter rätt reverb och mängd som passar låten. Själv har jag en favoritpatch i IK Multimedias Classic Studioreverb som ofta funkar. Ska leta upp vad den heter när jag sitter vid studiodatorn nästa gång.

Nu till själva reverbet, som inte alls består av ett reverb utan av ett delay med 2-4 separata delay temposynkade till låten, till exempel sextondelar/åttondelar/fjärdedelar/trioler panorerade L40/L20/R20/R40. Samtliga körs genom ett lågpassfilter som skär såpass skarpt att du nätt och jämt hör sången när du sololyssnar på delayet. Feedback blir storleken på "rummet", ställ in vad som passar till låten. Volymen på varje separat delay brukar man få ställa i relation till hur långa de är, dvs ett fjärdedelsdelay brukar behöva vara något svagare i volym för att inte hoppa ut i mixen.

Det här kommer att ge känslan av ett reverb utan att sången drunknar i det, eftersom det finns en längre fördröjning än vad ett reverb normalt brukar ge och därmed en viss separation på sång och "reverb". Temposynkningen bidrar till att man vid behov kan dra på ganska mycket av "delayreverbet" utan att sången drunkar - i jämförelse med ett vanligt reverb.

En skön grej med den här uppsättningen är att du kan automatisera delayet, dvs sendvolymen och dra på i partier där sångaren eller sångerskan tar i så att det öppnar upp och känns mäktigare - återigen utan känslan av att det drunknar. Ibland kan du även behöva automatisera lågpassfiltret här också så att inte delaystudsarna blir för tydliga.

Slutligen skär du lite i de lägre registren på båda reverben och på delayet med sendkanalstrippens EQ så att det inte blir för bumligt.

Experimentera fritt! Men som Zakyath också tar upp så är reverb ofta en snabb fix för att få en mix att sitta ihop bättre, med resultatet att det lätt blir grötdags i Bergakungens sal. Ett knep vore kanske att försöka få mixen att sitta ihop med hjälp av kompressorer och eq innan du börjar slaska på med rumseffekter. Att "rätt" använda kompressorer och eq kräver dock sin man, så räkna med en hel del rattande innan du får till det.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man ändå nu vill gröta ihop litegrann, sången t.ex. men ändå vill kunna uppfatta orden så går det ju att andvända en sidechain. Alltså sången styr kompressionen av reverbet så när sångaren i fråga sjunger hörs orden men när sången sen tystnar smyger reverbet fram och fyller upp.

Kanske inte det du var ute efter riktigt men den är ett bra hjälpmedel om man vill ha lite mer kontroll på reverbet. Detta går ju även att automatisera om man nu vill.

Redigerat av Krillee
Link to comment
Dela på andra sajter

förra fleet foxes plattan låter verkligen Reverb B alá forntida cubase reverb

inte så kul sound tycker jag.. men man märker det & lägger det på minnet å andrasidan

annars gillar jag reverbiga produktioner, fast det måste vara några ingredienser som

får behålla sin närhet..annars blir det bara white snake av alltihop 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du att det blir bra?

Det är ju det man ofta inte vet. Man velar hit o dit. Särskilt inte reverb på sin egen hemska sångröst, den vill man ofta kamoflera på alla vis till nåt annat än vad den är. Jag fick nyss ett råd att mixa rösten torrare och det blev ju rejält mkt bättre. Tur det snälla Studioforum finns! 🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för era svar!

Bluesboy och Guitar Nilsson: Jo just nu gör jag också så, kör som jag tycker låter bra. Men samtidigt som man försöker bli en bra producent/mixare så vill man ju ta in varenda tips man får av duktigare studiomänniskor.

Mixopenta: Intressant tips, ska jag absolut testa! måste väl bara införskaffa mig en kondensatormick och ett rum med häftig/bra akustik 🙂 Håller med om att exemplena kanske inte var de tydligaste. Här är ett bättre: http://www.youtube.com/watch?v=8IKPT30jOJw

Spola till ca 3.20 där det är en härlig gröt av reverb-indränkta instrument och sång.

Kul att du länkar till Youth Lagoon (min favoritskiva i år). Just i hans fall så råkar jag veta att dom där körde all sång torr genom en förstärkare i en killes garage och mickade upp från andra sidan garaget. Så sångens reverb är "naturligt" så att säga.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar ödmjukast för alla tips och svar! Var mer än jag hade hoppats på, intressant. Drar slutsatsen att det kanske inte är optimalt att kladda på med massa reverb om man vill ha en bra mix ändå. Att använda andra sätt för att ådsakomma känslan av stora rum och atmosfärer, låter rimligt.

Om man skriver om regeln till "Ett vanligt nybörjarmisstag är att använda för mycket reverb på allt.", så stämmer uttrycket bättre. Man bör behålla någon del av mixen lite torrare för att en kontrast ska uppstå. Om nu inte målet är att det ska låta som om det vore inspelat i till exempel ett konserthus vill säga.

Det var en bättre formulering! Ska försöka tänka på det. Och kontraster brukar ju vara viktigt i musiken.

jag tror själva grejen är att det är vanligt att slänga på massa reverb för så att musiken kladdas ihop lite, så att det känns som att det passar bättre när man istället borde jobba med EQ, kompressor och såklart rätt inspelning från början. Det finns tonvis bra låtar med mängder reverb, men det är ju inte reverbet som gör låtarna bra.

Hehe, känner mig lite träffad där. Nej absolut är det inte reverbet som gör låtarna bra, men tex Youth Lagoon låten jag länkade här hade jag nog inte alls funnit lika intressant utan mängden rumsklang.

text om sångmixning

Experimentera fritt! Men som Zakyath också tar upp så är reverb ofta en snabb fix för att få en mix att sitta ihop bättre, med resultatet att det lätt blir grötdags i Bergakungens sal. Ett knep vore kanske att försöka få mixen att sitta ihop med hjälp av kompressorer och eq innan du börjar slaska på med rumseffekter. Att "rätt" använda kompressorer och eq kräver dock sin man, så räkna med en hel del rattande innan du får till det.

Utförligt och bra inlägg! Ska testas, låter proffsigt. Kompressorer och eq använder jag nog inte effektivt alls kan jag tänka mig, får försöka läsa lite mix-guider och så.

Om man ändå nu vill gröta ihop litegrann, sången t.ex. men ändå vill kunna uppfatta orden så går det ju att andvända en sidechain. Alltså sången styr kompressionen av reverbet så när sångaren i fråga sjunger hörs orden men när sången sen tystnar smyger reverbet fram och fyller upp.

Kanske inte det du var ute efter riktigt men den är ett bra hjälpmedel om man vill ha lite mer kontroll på reverbet. Detta går ju även att automatisera om man nu vill.

Låter smart, men jag tycker inte det spelar så stor roll om orden hörs eller inte 😉 . Kanske kan komma att använda i framtiden ändå, tack.

förra fleet foxes plattan låter verkligen Reverb B alá forntida cubase reverb

inte så kul sound tycker jag.. men man märker det & lägger det på minnet å andrasidan

annars gillar jag reverbiga produktioner, fast det måste vara några ingredienser som

får behålla sin närhet..annars blir det bara white snake av alltihop 😄

Haha, det har jag aldrig tänkt på, men har inte lyssnat så mycket på första skivan så mycket heller. White winter hymnal tycker jag ändå har ganska mysig rumsklang? 🙂

tycker du att det blir bra?

Nej jag kan inte säga att mina produktioner blir bra, än. Men det beror på en mängd faktorer utöver mitt reverbanvändande.

Kul att du länkar till Youth Lagoon (min favoritskiva i år). Just i hans fall så råkar jag veta att dom där körde all sång torr genom en förstärkare i en killes garage och mickade upp från andra sidan garaget. Så sångens reverb är "naturligt" så att säga.

Är det sant, värst vad med kreativa lösningar folk kommer på. Men det är sant att det inte låter som ett fett reverence-reverb på rösten utan snarare lite "långt borta" bara. Ännu en bekräftelse på att man använder andra knep än just digitala reverb för att få till känslan av rumsklang. Kul att du gillar skivan, jag tycker också att den är grym!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker ni det är lagom sångreverb här? Det hörs nästan bara om man man sololyssnar på sången. Tror jag ska köra ungf så här lite å alla låtar på CDn jag petar med sen lång tid. Utan micscreen får jag ett sångljud jag bättre står ut med själv, då går det att minska på döljande reverb oxå....

http://soundcloud.com/user7908154/h-kan-nilsson-kura-skymning-22

Jag tyckte den mixen blev j-a bra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej jag kan inte säga att mina produktioner blir bra, än. Men det beror på en mängd faktorer utöver mitt reverbanvändande.

det var just reverbet jag menade

tycker du nåt blir bra - använd

om inte - använd inte

det behöver ju inte betyda att det vi andra tycker låter bra eller tvärtom är detsamma som du tycker - och gissa vad som ska avgöra då?

men lite mer konkreta råd från min sida då: se reverb (eller effkter öht) som nåt som ska berika eller lägga till nåt - inte ta över (utom i för effektens egen skull korta delar)

reverb kan man säga ger effekten att placera ljudet i ett utrymme av nåt slag - hall rum eller plywoodlåda - eller till ljudet utrymmesliknande ljudmiljö (plate)

mängden reverb avgör hur långt in i utrymmet ljudet är placerat ifht lyssnaren

så på så sätt kan du skjuta olika ljudobjekt framåt eller bakåt i ljudbilden

kanske blir det lättare att tänka så när du väljer mängden reverb i din mix

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

det var just reverbet jag menade

tycker du nåt blir bra - använd

om inte - använd inte

det behöver ju inte betyda att det vi andra tycker låter bra eller tvärtom är detsamma som du tycker - och gissa vad som ska avgöra då?

men lite mer konkreta råd från min sida då: se reverb (eller effkter öht) som nåt som ska berika eller lägga till nåt - inte ta över (utom i för effektens egen skull korta delar)

reverb kan man säga ger effekten att placera ljudet i ett utrymme av nåt slag - hall rum eller plywoodlåda - eller till ljudet utrymmesliknande ljudmiljö (plate)

mängden reverb avgör hur långt in i utrymmet ljudet är placerat ifht lyssnaren

så på så sätt kan du skjuta olika ljudobjekt framåt eller bakåt i ljudbilden

kanske blir det lättare att tänka så när du väljer mängden reverb i din mix

Ville bara säga att du är en av de som verkar kunna en del OCH samtidigt är hjälpsam. Sånt är kul.

Och nej, jag vill inte låna pengar...

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ville bara säga att du är en av de som verkar kunna en del OCH samtidigt är hjälpsam. Sånt är kul. Och nej, jag vill inte låna pengar...

Jo, det är som med DrLoop, det är sådana här inlägg man vill se från demonen mfl. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Jag har ett svar till TS och en fråga som har med ämnet att göra också.

Mitt svar är att det inte finns några "regler" för musik som du borde tänka på att följa, och det du nämner som nybörjarmisstag med för mycket kan även vara att man använder "för lite" reverb. Sedan har det väl även att göra med den typen av musik du håller på med också kanske för att nämna något mer angående det. Med att det inte finns några regler menar jag att tycker du det låter bra så är det bra.

Min fråga har att göra med reverb och delay. är det någon skillnad på att använda bara delay t ex på ett spår, eller först reverb och sedan delay, och hur detta påverkas, och blir som ljud....?

Link to comment
Dela på andra sajter

>tycker du det låter bra så är det bra.

jag trodde på det här ett tag. sen började jag lyssna på mina äldre låtar. fy fan vad uselt det lät. det är hur svårt som helst att vara objektiv när det kommer till sina egna låtar. speciellt när man är nybörjare (kanske lika när man är proffs, men det är ju inte jag, så jag vet ju inget om det).

>Min fråga har att göra med reverb och delay. är det någon skillnad på att använda bara delay t ex på ett spår, eller först reverb och sedan delay, och hur detta påverkas, och blir som ljud....?

Delay är eko och reverb är rumsljud brukar det väl heta. Var det svaret du var ute efter?

Redigerat av Zakyath
Link to comment
Dela på andra sajter

Reverb i sig är inget nybörjarfel, men att inte EQ:a bort den lågfrekventa delen av reverbet (och kanske även den mest högfrekventa delen) är däremot ett nybörjarfel. Förutom att det låter väldigt grötigt kan det bli svårt att höja RMS:en när man mastrar. Och högfrekventa reverb-pisksnärtar i öronen vill ingen ha.

Självklart ska man ha reverb! (Dock, som jag skrev i en annan tråd, helst inte på mastern utan bara på de enskilda kanalerna.)

Link to comment
Dela på andra sajter

>tycker du det låter bra så är det bra.

jag trodde på det här ett tag. sen började jag lyssna på mina äldre låtar. fy fan vad uselt det lät. det är hur svårt som helst att vara objektiv när det kommer till sina egna låtar. speciellt när man är nybörjare (kanske lika när man är proffs, men det är ju inte jag, så jag vet ju inget om det).

>Min fråga har att göra med reverb och delay. är det någon skillnad på att använda bara delay t ex på ett spår, eller först reverb och sedan delay, och hur detta påverkas, och blir som ljud....?

Delay är eko och reverb är rumsljud brukar det väl heta. Var det svaret du var ute efter?

Nej inte det svaret. Det är mer en diskussion hur vissa andra gör. Jag läste i en tråd att vissa använder delays istället för reverb på något instrument, eller röster kanske det var t o m. Men jag antar att de inte bara använder delays och inte ALLS reverb på respektive spår. Egentligen så är det ingen fråga då alltså, fast hur dessa personer som skrev så tänkte o s v. Alltså hur det resonerar kring att bara ha reverb, eller bara delay eller båda. Jag själv använder aldrig BARA delay på något spår. Fast i och för sig har det inte heller blivit så hittills att jag velat göra så. Så någon gång kanske jag vill ha ett ljud utan reverb, och bara delay. Det beror på som sagt vad man vill göra, så det var bara en diskussion.

Att delay är eko vet jag. Men delay effekter har också en viss "reverb" i effekten. En liten märkbar effekt i alla fall, så det är inte BARA ett efterföljande eko ljud. I alla fall inte på det programmet jag använder(Cubase). Sedan vet jag inte hur det är i andra program, om det finns delayeffekter som bara gör en delay på ljudet. Alltså för att referea till det jag skrev ovan, så kan man t ex alltså använda BARA delay om man vill ha en delay effekt plus en liten reverb effekt. Hängde du med?

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan för att svara på mitt egna svar och till dig igen Zakyath. Vanligtvis när det handlar om ens eget arrangemang så är man inte nöjd SJäLV med sitt egna, och hela tiden ändrar, ångrar och har sig. Jag vet att det brukar vara så och talar i alla fall för min del också...

Redigerat av crys
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...