Jump to content
Annons

Hur fort får ni nåt gjort? Eller långsamt? Eller...


Guitar Nilsson

Recommended Posts

Hur fort får ni nåt gjort? Eller långsamt? Eller blir det kanske aldrig av alls?

Jag tycker allt tar sån helvetes tid, jag tycker jag gör inget annat än lever för detta med musiken, men vad fan får jag gjort? Testade att spela in i en jättesal, det lät som i en liten madrasserad cell, så det funkade inte. Sen skulle trummisen öva med sitt gamla kängpunkband för en festspelning, då avstannade vårt projekt. Idag kollade jag med min servicetekniker/gitarrbyggare om han visste hur gamla mina rör är, och de är ca tre, fyra år, inte undra på jag tycker det börjat låta sämre. Så nu måste jag vänta på rör, han skulle få dem på tisdan.

Sen är det ju det vid inspelning. När ska man bli nöjd med ljudet? med hur man spelar o sjunger?

Många säger att det är mkt mer snabbjobbat med DAW än en digitalporta som jag har, stämmer det? Måste man inte kolla upp en miljon olika möjligheter med rum och allt möjligt då? Och sen ta beslut?

Jag kan inte mixa det här förrän jag fått mina nya monitorer...

Det blev bara skit eftersom skinnen var helt sönderpunkade....

Bastärkaren är bara skit...

Trummisen kan inte spela trummor...

Vi måste ha fler o bättre mikrofoner

Vi måste akustikbehanlda för 200.000 kr..

Vi spelade in i en för hög tonart så Hilding kunde inte sjunga sen när vi hållit på med låten i fyra månader....

Hilding har börjat balla ur med sprit osv så det blir ingenting...

Jag är väldigt nyfiken på hur fort ni får nånting klart, hur ni lägger upp allt? Eller varför det tar sån tid att få ingenting gjort (som i mitt fall) Nu är jag livrädd att nån av mina medmusiker ska hoppa på nåt bra betalande coverband och försvinna om det inte händer nåt snart...

Frusterad i Ljusne med slut slutrör.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Stirrar inte ihjäl mig på varken ljud eller produktion eller på väggarna inom där jag sitter, utan det är låten som får tala för sig själv! Sen beror det ju på vad det är till för. Demo? CD? Tid?

Och detta får mig att tänka på all sågning av SJ-pallarna i en studio, kul att då Foo Fighters senaste platta spelades in i ett garage, så kvasa vidare, Santaklas!

Redigerat av KillwithSkill
Link to comment
Dela på andra sajter

Känner igen det där, Nilsson 😏 När vi skulle lägga vår första demo (1999) på tejp var det helt otroligt mycket strul; keyboardspelaren ville absolut ha en riktigt flygel att spela på annars "fick de va!" (trist då låten liksom byggde på klaviatur, basisten vägrade lira det vi hade repat in utan beslutade sig helt sonika för att lägga nypåhittade linjer som lät åt helvete, när basen skulle läggas, vi kunde inte enas om vi skulle lägga varje stämma var för sig eller i grupp etc etc. Vi hade ju begränsat med tid också så det fick bli second hand-lösningar på allting (efter ett tämligen högljutt bandgräl); bassisten fick lägga egna linjer i den ena låten men inte i den andra, keyboardspelaren fick nöja sig med en halvflygel och vi lade stämmorna två och två.

Enormt frustrerande...

Men...

I somras påbörjade jag och en god vän ett projekt; tre låtar, lite guror, sång och en banjo. Tämligen enkla låtar Vi började prata om det c:a två månader innan och ställde oss genast frågan; hur gör vi detta på det bästa och det mest smidiga sättet? Eftersom att han inte hade något bra rum att spela in sång/guror/annat, i så bestämde vi att all tracking skulle ske här i Västervik (kompisen bor i Borås). Vi bestämde datum (en helg) och så satte vi igång.

Jag sa till honom att han fick börja med att göra trummorna eftersom att han hade lite idéer om dem. Så han snickrade ihop dem i EZ Drummer, lade på enkel slasksång + acke och skickade vidare dem till mig så jag kunde lägga bas vilket gjordes. Jag skickade tillbaka låtarna för granskning. Han kom med synpunkter och jag gjorde vissa förändringar i basspelandet. När han var nöjd vilade projektet lite...

När trackinghelgen kom så körde vi stenhårt!

All sång (lead och stämmor), alla ackgitarrer, banjo, munspel spelades in här. Förvisso skulle det vara elgitarrer (som jag skulle lägga) på ett spår också men jag menade att prio ett låg på att få hans sång och ackar på plats. Allt annat (pedal steel, elguror etc) kunde vi lösa senare.

I skrivande stund håller en tjomme i Borås att lägga pedal steel samt att jag har engagerat en sångerska att lägga en vers plus lite kör i en utav låtarna. Jag tog ett eget beslut och lade ut elgitarrerna på entreprenad och lät helt enkelt en annan kille tracka dem (med mina instruktioner och med kompisens "välsignelse").

Samtidigt mixar jag allteftersom materialet kommer in.

Nu har projektet börjat lida mot sitt slut och kompisen är mer än nöjd. Vi har hållit tiden, haft en plan (som vi dock avvikit ifrån vid några tillfällen) samt diskuterat igenom olika mixtankar. Han är nöjd eftersom att hans låtar "låter" ganska exakt som de var tänka från början och jag är nöjd över att ha mixat så han är tillfredsställd med ljudbilden.

Genom att ställa dessa både exempel mot varandra så anser jag att planering är A och O samt att ha en rejäl plan är aldrig fel. Givetvis kan man avvika från planen men fokus måste vara på att behålla låten som den var tänkt från början. I planen finns givetvis en tidsram. Trackar man folk som man känner så vet man oftast hur lång tid det kan tänkas ta. Är det motsatta aktuellt så får man ju helt enkelt diskutera igenom det innan. Kanske vara extra noga med att berätta att saker och ting tenderar att ta mycket längre tid än vad man tror.

* * *

Jag vet inte om det blir mer snabbjobbat i ett DAW än på en digitalporta. Jag kan tänka mig att det handlar om vad man är van vid. Sätter man mig vid en digitalporta (med eventuell tillhörande outboard-gear) så lär det ju ta en stund innan jag gjort mig bekant med grejerna. Alltså ingenting jag skulle ge mig på i ett skarpt läge. Jag tror att det gäller även inom "DAW-världen"; man jobbar i det man är van vid, bekväm i och det man känner passar en bäst.

Vänligen,

CHAE

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror att om man har svår beslutsångest (som jag), så är DAW egentligen en nackdel, för inget blir nånsin klart. Det går ju alltid att fixa lite till.

Jag är ju fullständig novis på inspelning och mixning och då kanske det inte är nån nackdel att jag har spelat in samma låt minst 4 gånger, det låter bättre varje gång. Sen kommer jag aldrig i mål med mixen; det låter rätt schysst när jag lämnar datorn, och helt fördjävligt varje gång jag återvänder... 😕

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Beror på, vissa projekt tar lång tid.

Andra är meningen att det skall ta kort tid.

Tex den här:

6 timmar från ingenting till nåt som liknar en ganska färdig låt med mix...

Men en sak är säker, desto mindre jag håller på och lurar på att köpa tex prylar, desto mer får jag gjort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi snackar egna produktioner, så är väl ett bra band, roliga låtar och skön stämning i kombination med duglig inspelningsutrustning det enda som krävs.

Spelar bandet dåligt så låter det dåligt, men man kanske har för lite självdistans för att skylla på sej själv och istället skyller man på utrustning, rum etc.

Är låtarna inge kul att spela så spelar man också dåligt, vilket leder till ovanstående.

Är det dålig stämning blir man frustrerad och då blir man inte nöjd med nåt, oavsett om bandet spelar ok eller inte. Och om t.ex. sångaren inte gillar producenten så kommer han alltid ha nåt viktigare att göra än att åka och spela in.

Har man däremot dessa ingredienser så blir man som producent/mixare/medmusiker entusiastisk och då får man skit gjort. För mej ligger det största problemet i att kunna säga: "Ok, den här tagningen är faktiskt inte tajt... den måste nog göras om innan jag lägger min gitarr" för att jag blir så jävla sugen på att göra ett färdigt resultat av låten nu genast 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Först och främst har jag skaffat så bra prylar att det inte finns några ursäkter när det gäller ljudet, utan jag vet att om det inte låter bra, så beror det inte på något annat än min egen bristande förmåga. Vissa kanske tycker att det kan ge prestationsångest att tänka så och inte ha möjlighet att skylla på utrustningen, men jag tycker att det känns befriande att inte behöva tänka alls på ljudkvaliteten, utan istället kunna lita på att det inte finns några svaga länkar i riggen.

Sedan har jag hört att bra verktyg gör halva jobbet - så jag har därför skaffat minst dubbla uppsättningar av allt... 😉

Inte f-n hjälpte det... 😛

Nåja - skämt åsido, så är det väldigt olika hur snabbt det går att få något klart. Jag är periodare när det gäller kreativiteten, så ibland får jag så många idéer att jag knappt hinner spela in dem - och sedan är det total idétorka undet vissa perioder. Senaste torkan har varat lite väl länge nu, men förr eller senare kommer inspirationen igen och det tar fart igen. Där är det definitivt en fördel att ha ett band att spela med - för när man själv har idétorka, så är det alltid någon av de andra som kan komma med någon idé.

Från idé till färdigt låtkoncept (alltså med enkelt komp, men låten till största delen färdigarrad), kan ta allt från en halvtimme till flera dagar, men ofta pillar jag med några olika låtar samtidigt och därför är det svårt att säga säkert hur lång tid en specifik låt har tagit. När det rudimentära är klart, så brukar det gå relativt snabbt (ett par timmar) för att välja instrument och mixa, men det beror förstås också på hur mycket extra instrument o dyl låten behöver för att kännas färdig. Behöver låten en full symfoniorkester så tar det förstås ganska mycket längre tid än om det räcker med trummor, bas, piano och enkla stråkar, typ...

Jag har allting i princip öppet fram till mix, så jag kör oftast med ett ganska rudimentärt komp under en låts tillkomst. Låter det inte bra med enkla trummor, bas, enkelt pianokomp och en flöjt som spelar melodin (tills sången läggs), så skrotar jag idén på ett tidigt stadium istället för att harva vidare med något som ändå aldrig kommer att bli bra. Man kan som bekant inte polera en bajskorv. Först när sången är inspelad börjar jag ta de slutgiltiga besluten om ljudbild, vilka idéer som ska finnas med och vilka som ska bort, lägger på all extra kosmetika etc.

Hade jag haft ett band där man spelar in de olika musikerna på olika spår, istället för att jobba ensam och enbart med VSTi så hade det sett lite annorlunda ut eftersom man ju exempelvis skapar ett sound i gitarrstärkaren, som man förstås sedan vill ska låta så nära ursprunget som möjligt när det är inspelat...

Sedan är det "bara" att mixa så bra som möjligt. När mixen är gjord, så tar jag in stereomixen i Wavelab och gör en mastering där när jag har ett antal låtar som ska skapa en helhet. Jag tycker att det känns bra att separera mix och mastering, eftersom jag då sätter upp ett mål att mixningen verkligen SKA blir klar innan jag går vidare. Om man gör båda delar samtidigt (som man förstås kan om man vill), så tycker jag att det är lätt hänt att man fortsätter pilla med mixningen långt efter att den egentligen skulle ha varit klar...

Link to comment
Dela på andra sajter

Senaste projektet som är klart är en noiseskiva. Råmaterialet ligger väl på 40-50 timmar, som sen klippts, redigerats och arrangerats ner till nästan en timme. Började spela in i slutet av januari, blev klar i förrgår. Men det har även kommit en del andra projekt och grejer emellan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sjukt långsamt för min del, men det blir gjort. Jag insåg tidigt i livet att kombinationen perfektionist och lat inte ger snabba resultat. Men jag anser å andra sidan att fixeringen vid tid i vår del av världen har blivit närmast absurd. Skönt när jag bodde i Thailand där det nästan är tvärtom. Där var det jag som var snabb...

Det går en skröna om James Joyce som var känd för att ta väldigt lång tid på sig med sina böcker. En god vän hälsade på och frågade honom hur det gick med skrivandet. "Jo, ganska bra," svarade Joyce, idag har jag faktiskt skrivit hela fem ord. "Men varför ser du så nedstämd ut då?" Joyce svarade "Jag vet ju inte i vilken ordning de ska vara."

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej mr nilsson

Jag har en massa låtar jag gör halv klart 5-6 st i olika stilar i bra demo sound. Jag skrev 16 st låtar efter jag spelat gitarr i ett år. men jag har svårt att göra avslut på allt nytt material Jag har flera hundra färdigskrivna texter på både på engelska och svenska.ibland när jag har mina dagar kan jag skriva 10-20 färdiga texter till låtar med melodi. Oftast sjunger jag in texterna med melodin på min iphone. Jsg vet inte riktigt hur många slingor jag har färdiggjorda för trance musik. Men det är väldigt många fler än hundra, som kan bli färdiga låtar var och en.

Jag har upplevt på sistonde att den största spänningen ligger idet. Att göra licks eller en trance/house slinga och göra färdigt låten på värre en demo stadiet.

Tyvärr har jag svårt för ett avslut, det är inte så utmanande.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag fattar precis vad du är inne på. ibland känns allt man håller på med som en enda lång uppförsbacke. det man gjorde igår som var så jävla bra att man knappt kunde sova känns idag som en hög med skräp, och man fattar inte vad som är fel. DET VAR JU SÅ BRA!? sen kan det gå några månader, och helt plötsligt är det bra igen, för att återigen förvandlas till träck. Ett rep kan gå så sjukt bra att man är helt hög, tänker "nu jävlar" och börjar smida planer, och sen nästa rep så känns det som att ingen i bandet nånsin har hållit i ett instrument; inget fungerar överhuvudtaget...

Det enda jag lärt mig av det här är att det inte är ens utrustning det är fel på, utan problemet ligger i att man är nån slags ofrivillig passagerare på bergochdalbanan som är ens humör, och man måste passa på att ta dom vettiga besluten när skiten stannar och laddar upp för nästa tur. Alternativt att man lär sig när topparna kommer och försöker lägga allt annat åt sidan just då och bara vara kreativ. Lättare sagt än gjort.

En låt kan därför ta allt från ett par timmar till år att färdigställa.. jag har nog ett par tre dussin låtar i olika projekt som blir klara lite hipp som happ, som jag inte har nån aning om när jag påbörjade (och tyvärr oftast inte heller när dom är klara)...

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när låtarna äntligen blir "klara".... Vad har man dem till då? Lägga ut dem på nätet i hopp om att det ska ge speljobb?

Det är förstås olika från person till person, beroende på vilka ambitioner man har. Personligen så gör jag musik enbart för mitt eget och min sambos nöjes skull. Brukar inte lägga upp några låtar på Nätet, utan de ligger i tryggt förvar på hårddisken (och på backuperna...). 😉

Om jag så småningom känner för att gå vidare med det på något sätt så kanske jag kontaktar något förlag för att se om de är intresserade av min musik till andra artister (har absolut inga artistambitioner själv), men det ligger nog ganska långt in i framtiden, känns det som...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag blir så frusterad att allt händer så otroligt långsamt. Jag vill jobba 14 timmar varje dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Men nu ska jag lägga mig, i morrn ska jag sjunga om nån av mina svenska låtar UTAN micscreen och sen mixa om den UTAN ljudförstöraren HP4.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen när låtarna äntligen blir "klara".... Vad har man dem till då? Lägga ut dem på nätet i hopp om att det ska ge speljobb?

Det var ju en rätt stor fråga 😛 Som att fråga vad man ska göra när man skrivit en bok eller spelat in en film. Själv ska jag snart börja göra en ny skiva för att jag skrivit under ett kontrakt på två skivor så nu sätts verkligen kreativiteten under tidspress 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens största klyscha. Men skit in = skit ut.

Halvbra musiker inspelade med halvbra mickar i ett garage av en person med för dålig kunskap är väl ganska dömt att låta just halvbra på sin höjd. Och låter det halvbra så är det inte lika roligt.

Studio handlar ju mycket om att fuska. Hyr in en grym studiotrummis för nån lax och få perfekta trummor. Har bandets trummis för stort ego får ni väl mörka det för honom, eller göra ett ultimatum. Nuförtiden finns det massvis med trummisar som har en egen setup hemma, och som mot betalning spelar in trummor till din låt mot betalning.

Att akustikbehandla och köpa in utrustning för x-antal kronor känns verkligen som pengar i sjön om inte nån av er verkligen brinner för att prodda/mixa. Att spela in musik och få ett bra resultat kräver flera års erfarenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Världens största klyscha. Men skit in = skit ut.

Halvbra musiker inspelade med halvbra mickar i ett garage av en person med för dålig kunskap är väl ganska dömt att låta just halvbra på sin höjd. Och låter det halvbra så är det inte lika roligt.

Studio handlar ju mycket om att fuska. Hyr in en grym studiotrummis för nån lax och få perfekta trummor. Har bandets trummis för stort ego får ni väl mörka det för honom, eller göra ett ultimatum. Nuförtiden finns det massvis med trummisar som har en egen setup hemma, och som mot betalning spelar in trummor till din låt mot betalning.

Att akustikbehandla och köpa in utrustning för x-antal kronor känns verkligen som pengar i sjön om inte nån av er verkligen brinner för att prodda/mixa. Att spela in musik och få ett bra resultat kräver flera års erfarenhet.

Tänkte mer på hur fort era inspelningar blir klara. Och vad man kan skylla på när inget händer. Med de grejer som finns idag borde vilken hempulare som helst snabbt få till en hyfsad inspelning av sitt band, även om det är lite halvbra hobbyrockare som spelar för att det är kul. Jag letar bra akustik, bättre kompressorer och allt möjligt. Vad händer för mig? Ingenting. Buhu.

Fast nu känns det i alla fall som att det inte är en enda mer pryl jag behöver för att komma dit jag vill. En stor framgång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Jag blir så frusterad att allt händer så otroligt långsamt. Jag vill jobba 14 timmar varje dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Ja men det är ju där det skiter sig för de allra flesta. Hur många kan jobba 14 timmar om dagen. Går om man är arbetslös, sjukskriven, pensionär eller miljonär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen skulle trummisen öva med sitt gamla kängpunkband för en festspelning, då avstannade vårt projekt. Idag kollade jag med min servicetekniker/gitarrbyggare om han visste hur gamla mina rör är, och de är ca tre, fyra år, inte undra på jag tycker det börjat låta sämre.

Ett hett tips är att inte stirra sig blind på hur gamla rören är när man bedömmer ljudet från stärkaren. Jag har haft rörhäckar med lastgamla originalrör i som låtit guld.

Jag ifrågasätter på intet vis din förmåga att själv avgöra hur din stärkare låter. Men efter min egen upptäckt har jag sparat mången slant genom åren, så jag tänkte iaf dela med mig av den 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För att istället gå on topic kan jag svara att det tar ganska lång tid för mig också. Jag är upptagen ca 8h varje dag med min högskoleutbildning, och bredvid detta läser jag parallelt för att ansluta till en forskargrup i sommar. Jag har en ängel till sambo som respekterar och uppmuntrar mitt musikintresse, vilket gör att jag i snitt kanske får ut mellan en och en och en halv timma effektiv tid varje dag. Jag önskar självklart att det vore mer, men i gengäld har jag aldrig varit så effektiv som jag är nu. Jag längtar alltid till muskken, och idéerna och spelandet bara rinner ur mig. Men det tar tid, just för att mycket måste göras i många små steg. Lägg till detta regelbunden övning för att utvecklas på gitarren så förstår du att tiden för inspelning just nu är liten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Eftersom jag inte har något band utan gör allting själv så går det ganska fort.

Jag skiter i hur rummet ser ut där jag spelar in och jag skiter i att ha senaste bästa och dyraste grejerna, jag försöker bara skriva bra låtar. jag skriver och spelar in och det tar allt från en dag till max 3 dagar innan jag har en färdig mixad och mastrad låt ute på nätet.

Visst skulle man kunna lägga mer tid på framför allt mixen men jag tänker att jag lär mig så länge jag arbetar.

Smakprov finns på andra sidan länken.

http://www.facebook.com/wailingkenneth

Var där och både lyssnade och klickade på Gilla-knappar. Bra som fan där tycker jag, med helt lagom många pålägg. Gilla!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett hett tips är att inte stirra sig blind på hur gamla rören är när man bedömmer ljudet från stärkaren. Jag har haft rörhäckar med lastgamla originalrör i som låtit guld.

Jag ifrågasätter på intet vis din förmåga att själv avgöra hur din stärkare låter. Men efter min egen upptäckt har jag sparat mången slant genom åren, så jag tänkte iaf dela med mig av den 🙂

Det är nog ganska solklart att stärkaren börjat tappa en del av det rätta sjunget på sistone, det märks mest när jag spelar ganska rent som tex när jag körde enmansbandet i fredags. Det börjar låta mer och mer som en transistorförstärkare. Jag spelar ofta med både maxgain, max på Fulldrive overdrive, fullt på MXR fuzzen, så det tar nog en del på rören...

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket!

jag antar min poäng är strunt samma hur slutresultatet blir, det är resan dit som är det viktiga och nästa låt jag spelar in så vet jag vad jag INTE ska göra.

Om och när jag bestämmer mig för att göra en mer seriös inspelning så kommer jag lägga mer energi på mix & mastring.

Lyssnar på Pure as Gold nu, den låter väl lika bra som det mesta på Spotify. Du är nog en skickligare tekniker än vad du tror. Lyssnar visserligen i dåligt laptopsurtag med billiga Sennheiser HD 201. Men bra är det, både låten och ljudet. På Economic H är det kanske lite vassa cymbaler...

Men ändå, att du jobbar ganska snabbt gör nog att du får fram grundfeelingen när du skrev låten.

Vad sjunger du i för mick?

Link to comment
Dela på andra sajter

Om man slutar skriva på musikforum så får man mycket mer tid att göra musik, har jag tänkt för min egen del de senaste dagarna. Men nu är å andra sidan inte Produktivitet den avgud jag tillber och det är ganska trevligt att hänga lite med nytt folk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ett rätt långt inlägg på min smarta telefon, men så tappade jag den i golvet innan jag var klar och batteriet flög ur.. Osmart.

Hur som haver.

Jag har aldrig spelat i något band; det närmaste jag kan komma är orkesterspel i musikskolan, körsång och en demogrupp, men jag tror inte jag skulle fixa att någon annan kommer in och tafsar på min musik

Jag kan vara sjukt långsam när det gäller att få nånting färdigt. Ofta tänker jag att det är bättre att vara noggrann än snabb, vilket nog kan vara irriterande för vissa. Har iofs på senare år blivit en aning snabbare med det mesta. Kanske kommer med åldern..?

Mina låtar kan jag sitta med åratal utan att få de färdiga. Det är i princip bara när jag har satt upp/fått någon sorts deadline som jag får något färdigt; och då blir jag ofta inte riktigt så nöjd som jag tänkt att det skulle vara.

Ibland undrar jag varför andra inte ser min musikaliska storhet 😛, men egentligen så är det för skojs skull som jag gör musik, så egentligen gör det inte så hemskt mycket om musiken inte blir färdig. Men det är klar att det är skoj att göra klart den ibland. På senare år så bryr jag mig inte speciellt mycket heller om andra tycker min musik är terror för öronen, men det är klart att det är kul om fler än jag tycker det låter bra; men det är inget jag gör avkall på.

Samtidigt så kan jag naturligtvis ta in tips och råd från andra, men i slutändan är det alltid jag som bestämmer hur min musik ska låta.

Angående utrustning så har jag rätt mycket billig skit egentligen, men på något sätt så har jag länge haft filosofin att inget ljud är dåligt, bara man tycker om det 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...