Jump to content
Annons

Simulera rumsmickning (Trummor)?


John NT

Recommended Posts

Tjo!

Jag har nyligen spelat in trummor för en fullängdsskiva (14 låtar) och både inspelningen och trummisens framförande är kanon. MEN! På en låt blev det nåt strul i inspelningen av rummet. Fråga mej inte hur, men detta var ett nattligt äventyr och koncentrationen måste ha dalat just vid inspelandet av den här låten...

Så nu undrar jag om det finns nåt smidigt (eller osmidigt men fungerande) sätt att simulera en rumsuppmickning? På de andra låtarna handlar det om ett spaced pair U87:or (njurar) på ca. 2-3m avstånd i ett stort men ganska neutralt rum. Har testat att bussa ut närmickningar och överhäng till Logics sample delay men då fick jag bara fasfel eller slapback, hittade inget mellanläge. IR-reverb känns ju som en naturlig lösning, men funkar det verkligen?

Tänkte höra mej för här om det finns några smarta idéer, innan jag bokar om studion (vilket jag gärna slipper). Trumspelet är så energiskt, tajt och några av fillsen är riktigt hårresande, så jag vill verkligen behålla den här inspelningen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Superior 2's rumsmickar låter ju hur bra som helst. Om jag hade varit du hade jag använt en wav till midi konverterare, t.ex den från Toontracks. Importera i projektet så kan du ialla fall få bra rum på virvel,kick och pukor 🙂

+ Att du kan använda ett kortare plate reverb, cirka 5-600ms på hela kitet, brukar funger fin fint

Link to comment
Dela på andra sajter

Superior 2's rumsmickar låter ju hur bra som helst. Om jag hade varit du hade jag använt en wav till midi konverterare, t.ex den från Toontracks. Importera i projektet så kan du ialla fall få bra rum på virvel,kick och pukor 🙂

+ Att du kan använda ett kortare plate reverb, cirka 5-600ms på hela kitet, brukar funger fin fint

Intressant.... låter pilligt, men smart 🙂 Man vill kanske inte ha alltför mycket cymbaler i rummet alldeles oavsett. Har inte superior (eftersom min egen drummer är superior 😄 skrock skrock!) men jag pluggar med 30 ljudstudenter, det borde gå att lösa. Tack för tipset 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...