Jump to content
Annons

Phase vid mastring?


oscarb15

Recommended Posts

Jag har lite problem med att få till en fyllig Phase så att säga. Just nu ser phasen ut som en lodrät korv.

Hur kan jag få phasen att bli mer som en boll?

Jag märker att i ett parti där basen och kicken försvinner och det blir mycket diskant så blir phasen rundare.

Antar att det är något i mixen som spökar. har dock testat lite olika saker men känner att jag inte kommer någon vart.

Mixen låter bra, men mina kollegor klagar på att den är för smal i phasen.

Är helt ny på detta med phase, men har sysslat länge med mix osv så var inte rädd för att använda svåra ord haha.

Lite hjälp vore underbart!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Joachime: nej, inte den, där ligger jag nästan vid +1. Är det som det ska vara då?

Yllet: har suttit jättemycket med EQ, och tycker att mixen låter bra. förstår inte bara vart det krockar liksom. låten består i princip av röst, trummor, bas och synthlead. Har försökt jobba med panorering så gått som möjligt utan att ta isär mixen för mycket. vill inte ha basen i ena luren och trummorna i andra haha... Ska testa reverb!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fasmätaren ut som ett streck och står på +1 så ligger du troligtvis ganska nära mono, dvs (oftast) en ganska smal instängd mix. Behöver inte nödvändigtvis vara nått fel med det, men vill du ha ett bredare sound så jobba med panoreringar och gärna stereoreverb och stereodelay för luft. Låter det bra som det är så är det väl dock bara att vara glad? Ingen ide att stirra sig blind på mätare. Mixa ska man göra med öronen.

Redigerat av MrBluesman
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser fasmätaren ut som ett streck och står på +1 så ligger du troligtvis ganska nära mono, dvs (oftast) en ganska smal instängd mix. Behöver inte nödvändigtvis vara nått fel med det, men vill du ha ett bredare sound så jobba med panoreringar och gärna stereoreverb och stereodelay för luft. Låter det bra som det är så är det väl dock bara att vara glad? Ingen ide att stirra sig blind på mätare. Mixa ska man göra med öronen.

Tummen upp!

/Jon

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår inte heller problemet riktigt. Om det låter bra, summerar bra, inte upplevs som "smalt" och tråkigt, ja då är det ju kanon! En mix som funkar på vilken klubb som helst, dessutom med bättre resultat än bredare mixar som fasar ur mer. Det finns ju ingen lag som säger att alla mixar måste vara lika breda - det kan ligga i en låts natur att vara smal. Att det ska se ut som en boll - det är bara själva idealbilden av en bred mix, men som ändå inte är över gränsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den ligger på nästan +1 betyder att det är nästan mono. 😉

Använder du verkligen panorering i mixen?

Väldigt få stereoinstrument?

Har du kollat om någon plugg (t ex ColorTone) i kedjan smalnar av stereobredden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fasmätaren (Correlation Meter) mäter som det låter, fasen mellan vänster/höger kanal. Den mäter fasen på signaler

som "korrelerar" i båda kanalerna. En monosignal ska alltså visa +1, men om du fasvänder ena kanalen kommer samma

monosignal visa -1. Den fyrkantiga mätaren ovanför är en s.k. Vectorscope, på svenska goniometer. Den visar egentligen

samma som ett oscilloskop med vänster kanal på y-axeln och höger på x-axeln, fast den är tippad 45 grader. Samma signal i x/y ger ett lodrätt streck, stereo signaler ger s.k lissajou-bilder.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om din mix är bastung, dvs mycket baskagge och basinstrument etc så är det naturligt och bra att goniometer-bilden är smal. Basljud bör hållas hyfsat mono för att det inte ska bli grötigt. Eftersom basfrekvenser tar mycket energi så ser mixen då monoaktig ut på mätaren även om det låter brett och fint för att övriga mer mellanregister- och diskantrika instrument, röster och rumseffekter ligger utpanorerade. Det är ju bara bra då. De där mätarna är bara verktyg för att upptäcka problem i en mix. De är inte tänkta (och kan inte) ersätta öronen. Låter det brett och fint, och mätaren står nära +1 så är det bara bra. Låter det däremot som som mätarna ser ut så fortsätt läsa.

Är det rock/pop du mixar?

Blunda och tänk dig en scen. Var är de olika instrumenten placerade? Panorera de olika instrumenten dit. Panoreringarna överdrivs med fördel lite för att få större och tydligare stereoeffekt, men inte jättemycket så det kantrar åt nått håll. Viktigt att få balans i mixen. Detta kräver lite övning. Är bra om man har detta i åtanke redan när låten arrangeras.

Exempel:

Trummpaketet med baskagge och virvel i centrum, pukorna och hihat utpanorerade i lämplig mängd. Överhängen utpanorerade ganska långt för stereoupplevelse. Vissa vänder på kakan som som ur trummisens perspektiv, det är en smaksak (jag brukar föredra lyssnarperspektiv).

Bas brukar man lägga i mitten, eller iaf nära eftersom det är lätt att få obalans i mixen annars. Jag har nån gång lagt toppen från elbasen något panorerat för att få extra separation från trummorna men botten i mitten.

Gitarrer, klaviatur, syntar, körer etc utpanorerade åt olika håll så att du får en balans. Är det tex bara en ensam gitarr så får du hålla dig närmre (upplevd) mitten för att det inte ska kantra, men kan då tex spela in den i stereo, panorera ut olika mikar/dubbar (eller lägga på stereobreddningseffekter) samt använda breda stereodelay/reverb istället.

Överhuvudtaget kan man med fördel använda stora breda stereodelay/reverb för att ge luft åt en mix. Jag brukar lägga upp en rumseffekt-buss dit jag skickar lämplig mängd från olika instrumet för att knytta ihop allt i samma rum och samtidigt ge luft, djup och bredd åt mixen. Ofta har jag två såna bussar, ett med ovan nämnda rumsreverb och den andra mer extrem med ett stereodelay som liksom "solfjädrar" ut sig i rummet, plus ett liknande/samma rumsreverb som såsar till lagom så det inte pingpongar (såvida man inte vill det) - man kan även istället för att lägga ett reverb på delaybussen skicka vidare denna till reverbbussen om man föredrar det, jag brukar dock vilja pilla lite på inställningarna separat.

Det som bara ska smältas in i mixen skickar jag en del av till rumsreverbet. Instrument/röster som jag vill ge en mer ambient karaktär skickar jag dessutom lite av till delay-och-reverbbussen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att den ligger på nästan +1 betyder att det är nästan mono. 😉

Använder du verkligen panorering i mixen?

Väldigt få stereoinstrument?

Har du kollat om någon plugg (t ex ColorTone) i kedjan smalnar av stereobredden?

Ja, jag använder panorering.

Ett stereoinstrument (förutom trummorna) ligger lite panorerat till vänster (mellan kvart och tio i)

Gitarr (mono) lite till höger (5 till 10 över)

Trummor - OH vänster-höger (fullt ut) + pukor (3st) utpanorerade.

Kollade upp Color Tone, ingen skillnad.

Testade på skoj att bara lyssna på OH-bussen och då "sjönk" helt plötsligt mätaren till miten.

Så fort jag lade på baskagge drog den iväg till +1 ett på en gång.

Tog jag bort baskaggen och lade till virvel istället, steg mätaren till ungefär mitt emellan "0" och +1.

Tycker absolut inte att det låter bara mono när jag lyssnar i alla fall.

Är det något man borde bry sig om och vad betyder eventuellt detta?

Edit: "Riktiga" inspelningar ligger också väldigt mycket åt +1 hållet.....

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...