Jump to content
Annons

Hur får man det så tajt och fett?


markuriusen

Recommended Posts

Hej alla!

Jag har spelat in ett tag nu i min hemmastudio i Linköping och sitter lite med metalband av olika slag.

Har fått ihop det grymt med bra gitarrljud, lärt mig trigga trummor osv... men det är några problem som ställer till det lite!

Jag har svårt att få det att låta så tajt och "jämt" i rytmer med gitarr, bas och kaggar. Det blir lätt ojämt och inte lika power speciellt bland kaggslagen och det låter inte så tajt och snyggt som det gör på låtar som dessa:

http://www.youtube.com/watch?v=NTiktZzPguU - Lyssna från 2.45

http://www.youtube.com/watch?v=0G13JalPB1Y - 0.25 typ

Jag jobbar i Cubase 5. Finns det några tips på detta? Kvantisering har jag funderat på, men jag har inte fattat hur man gör egentligen. Audio till midi kanske?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du får lära dig kvantisera trummor. Jag skulle nog säga att 99.9% av alla signade metalreleaser är kvantiserade i princiop 100% rakt igenom. Jag själv använder Beatdetective i PT men det finns ju även slipediting som du kan använda i Cubase och Reaper. På Andy sneap forumet så finns det en del guider etc som är mycket hjälpsamma för nybörjare.

Och just de exemplen du postade där har ju replacat kittet nästan 100%. Adam D som har producerat Killswitch använder Alesis D4 fatcity snare på typ alla hans produktioner.

Sedan gäller det att få hela kedjan att fungera, allt från gitarr,trummor å bas. Bara att jobba på om några år kan du kanske nå hyffsade resultat.

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bra stad, Linköping.

Lägg upp ett klipp på nåt du gjort så kan nog kompetensmaffian här leverera fiffiga tips. Om jag läser dig rätt, så handlar det om att du vill tajta till själva spelet. Gäller det metall så måste det nog liras tajt liksom från början.

tjing

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får lära dig kvantisera trummor. Jag skulle nog säga att 99.9% av alla signade metalreleaser är kvantiserade i princiop 100% rakt igenom. Jag själv använder Beatdetective i PT men det finns ju även slipediting som du kan använda i Cubase och Reaper. På Andy sneap forumet så finns det en del guider etc som är mycket hjälpsamma för nybörjare.

Och just de exemplen du postade där har ju replacat kittet nästan 100%. Adam D som har producerat Killswitch använder Alesis D4 fatcity snare på typ alla hans produktioner.

Sedan gäller det att få hela kedjan att fungera, allt från gitarr,trummor å bas. Bara att jobba på om några år kan du kanske nå hyffsade resultat.

Ska kolla upp det där med slipediting, lät intressant! Har du användt det något själv? I så fall, funkar det bra tror du? Jag har försökt lite i Cubase med hitpoints och liknande, men inte fått till det riktigt. Vet du om nån plugin som sköter det relativt smidigt? BD i PT testade jag ett par gånger och det var ju fantastiskt! Så enkelt och smidigt.

Haha, sökte på "Alesis D4 fatcity" på google. Kom in på denna sida; http://www.ultimatemetal.com/forum/production-tips/693223-any-you-used-fatcity-snare-sample.html och scrolla ner lite, titta vem jag hitta! 😄

Bra stad, Linköping.

Lägg upp ett klipp på nåt du gjort så kan nog kompetensmaffian här leverera fiffiga tips. Om jag läser dig rätt, så handlar det om att du vill tajta till själva spelet. Gäller det metall så måste det nog liras tajt liksom från början.

tjing

Visst är det! Lite dött musikliv dock. Var på en spelning med ett lokalband igår och var en av tre lyssnande.

Ska se om jag har någonting som jag kan slänga upp lite snabbt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

är det volym eller tempo du menar? är det tempo så är det bästa nog att öva

ps, stäng av reverbet

Lite av båda två. Dubbelkaggeslagen i synnerhet är otajta och ojämna. Använder du någon kvantisering av något slag eller föredrar du utan? (i metal sammanhang nu då)

Nja, på kaggen kanske. Tycker om att få lite rumskänsla på de =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen har aldrig lärt mig slipediting p.g.a jag kör BT och att jag kan det bra. Men jag känner killar som bara använder slipediting med 100% gott resultat.Dock gör jag lite slipediting imellan åt på Di spår på gitarrer ifall gitarristen/bassist är otajt.

Man lär sig ju hur bra en tagning måste vara på t.ex trummor får att det skall gå att editera bra.

Grejen med modern metal är att editeringen är en väldigt stor del i att få det till det tighta ljudet. Jag brukar editera nästan lika mycket som effektiv inspelnings tid på snabbare metal å metalcore.

Du får gärna skicka PM om du har specifika frågar, jag kan det där rätt bra 🙂

Redigerat av crillemannen
Link to comment
Dela på andra sajter

Som crillemannen säger. Trummorna måste nästan ligga dead on mot gridet. Inte många trummisar som ger sig på det klarar av att spela metal tight nog, så editering är i 99% av fallen ett måste för att uppnå soundet du är efter. Jag äger inte PT och har aldrig provat Beat Detective, så jag använder alltid slip editing till trummor. Det är tidskrävande och jävligt tråkigt men när man väl är klar och lyssnar igenom tagningen så är det fan värt det. 🙂 Och ja... Sen måste du ha ett jävla tryck bakom liret i både bas och gitarr. Oftast tycker jag att basister spelar åt helvete för löst. Metal är inte för pussies!

Link to comment
Dela på andra sajter

Metal är inte för pussies!

I en perfekt värld så hade det inte varit så nej, men med kvantisering och replacements till höger o vänster så kan ju varenda jävel som äger en trumstock plötsligt spela som en trummis med 20 års övning. Så metal är snarare en lekplats för pussies numera 😛 Jag tycker det är förbannat trist, då jag haft turen att spela med bara riktigt duktiga trummisar som övat sej dit dom är nu och lägger ner sin själ på att få bra tagningar. Deras skills uppmärksammas ju inte när varenda trettonåring efter redigering låter lika bra som de gör.

Detta är inte på något sätt en känga mot trådstartaren, då dessa band förstås litar på att han ska få dom att låta så bra som möjligt. Men när jag spelar upp mitt eget bands inspelningar för folk och de inte tror mej när jag säger att vi INTE kvantiserat eller triggat utan att vår trummis helt enkelt övar, då blir man fan bitter. Vad hände med yrkesstoltheten?

Därför blir jag ännu mer sur när samma sorts musiker (eller deras fans) gnäller på autotune eller att popvärlden inte har några duktiga musiker. Sån jävla dubbelmoral.

Personligen skulle jag hellre köra Mutt Lange/Donald Fagen-approachen och drilla musikerna tills de satt varenda liten synkop tajt som ett knotts röv och klockan är halv fem på morronen, än att kvantisera i efterhand. Men det är ineffektivt, och ett dåligt sätt att få vänner på.

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Lite av båda två. Dubbelkaggeslagen i synnerhet är otajta och ojämna. Använder du någon kvantisering av något slag eller föredrar du utan? (i metal sammanhang nu då)

Nja, på kaggen kanske. Tycker om att få lite rumskänsla på de =)

Reverb för rumkänsla är aldrig fel, men du har riktigt mycket nu! Jämför med låtarna du gav smo exempel i första inlägget

Link to comment
Dela på andra sajter

I en perfekt värld så hade det inte varit så nej, men med kvantisering och replacements till höger o vänster så kan ju varenda jävel som äger en trumstock plötsligt spela som en trummis med 20 års övning. Så metal är snarare en lekplats för pussies numera 😛 Jag tycker det är förbannat trist, då jag haft turen att spela med bara riktigt duktiga trummisar som övat sej dit dom är nu och lägger ner sin själ på att få bra tagningar. Deras skills uppmärksammas ju inte när varenda trettonåring efter redigering låter lika bra som de gör.

Detta är inte på något sätt en känga mot trådstartaren, då dessa band förstås litar på att han ska få dom att låta så bra som möjligt. Men när jag spelar upp mitt eget bands inspelningar för folk och de inte tror mej när jag säger att vi INTE kvantiserat eller triggat utan att vår trummis helt enkelt övar, då blir man fan bitter. Vad hände med yrkesstoltheten?

Därför blir jag ännu mer sur när samma sorts musiker (eller deras fans) gnäller på autotune eller att popvärlden inte har några duktiga musiker. Sån jävla dubbelmoral.

Personligen skulle jag hellre köra Mutt Lange/Donald Fagen-approachen och drilla musikerna tills de satt varenda liten synkop tajt som ett knotts röv och klockan är halv fem på morronen, än att kvantisera i efterhand. Men det är ineffektivt, och ett dåligt sätt att få vänner på.

Håller fullständigt med på alla punkter. Må fan ta all barnmetal. Sen är det alltid producentens/the mixer dudes fel om en mix låter skit, även om det kommer sig av att spåren lades ner otight, av ett pack riktiga skitmusiker. Vad jag menade med att metal inte är för pussies är att hur du än gör så kan du inte komma ifrån att du måste spela som en man. Slå skiten ur alla instrument som används vid inspelningen. Det är något som inte går att editera fram.

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller fullständigt med på alla punkter. Må fan ta all barnmetal. Sen är det alltid producentens/the mixer dudes fel om en mix låter skit, även om det kommer sig av att spåren lades ner otight, av ett pack riktiga skitmusiker. Vad jag menade med att metal inte är för pussies är att hur du än gör så kan du inte komma ifrån att du måste spela som en man. Slå skiten ur alla instrument som används vid inspelningen. Det är något som inte går att editera fram.

Visst äre så 🙂 Tror samma sak gäller för all musik egentligen, det krävs en viss mognad och auktoritet för att förmedla musik på ett övertygande sätt. Vissa fixar det i ung ålder, t.ex. Michael Jackson. Men de allra flesta gör det inte, eller åtminstone faller de på mållinjen nånstans.

Nä jag tycker alltid det är ett dilemma som mixtekniker att sitta och redigera och klippa för att få halvdana band att låta som om Nathan East och Mike Portnoy satt och jammade. Känns som att Photoshoppa skolfoton på 12-åringar för att få dem att se ut som fotomodeller, jag känner att jag bidrar till en dålig trend helt enkelt. Banden lurar ju sej själva i slutändan, nog för att en bra inspelning och en dålig liveshow fortfarande är bättre än en dålig inspelning och en dålig liveshow, men om jag t.ex. var möbelsnickare så skulle jag ju inte skylta med möbler som nån annan gjort åt mej för att få beställningar själv, bara för att sen bygga kassa halvfabrikat åt kunden. Jag hade ju hellre övat på mitt hantverk tills jag kände att jag kan göra ett bra jobb på egen hand, som jag kan stå för. Dessutom lär ju sej allmännheten att liveband "aldrig är lika bra som på skiva" och att det inte är värt att gå ut och se lokala spelningar för att det ändå kommer låta skit. Det förlorar alla musiker på.

Jag jobbade med ljud/ljus åt ett cirkussällskap härom veckan tillsammans med en metaltrummis, och han tyckte det var helt acceptabelt att en akrobat gjorde armhävningar med benen rakt upp i luften ståendes på två pekfingrar, men att min trummis inte triggade kaggarna och satte låtar på en tagning, det var minsann inte troligt 😛 Kunde lika gärna sagt att jag sett en enhörning.

Link to comment
Dela på andra sajter

Här har ni lite trummor att relatera till.

Som Zakyath skriver. Jämfört med de referenser du länkade i första inlägget låter dina trummor som att dom passerar ett reverb. Framförallt virveln låter ihålig och kommer få svårt att tränga igenom en gitarrvägg. Om du jobba torrt är det enklare att höra otajtheter. Vid mix krämar du sedan på vad som krävs för att limma med gitarrerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

http://soundcloud.co...-markus-studios

Här har ni lite trummor att relatera till. Har inget färdigt projekt just nu men som man kan höra så känns det otajt och när dubbeltrampet används så blir inte slagen "jämna" riktigt. Inte bästa exemplet men hoppas ni förstår lite vad jag menar!

jamen SÅ illa trampat var det väl inte?

det är väl mest sista fjärdedelen av inspelningen som han ger sig på nåt som han inte riktigt behärskar (ergo: öva mera)

sen hänger det ju lite på hur alla andra spelar till detta

och om ni spelat in med klick och slask(gitarr oftast) så vill det till att slaskguran inte åker kana för det kan störa vem som helst

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag personligen har aldrig lärt mig slipediting p.g.a jag kör BT och att jag kan det bra. Men jag känner killar som bara använder slipediting med 100% gott resultat.Dock gör jag lite slipediting imellan åt på Di spår på gitarrer ifall gitarristen/bassist är otajt.

Man lär sig ju hur bra en tagning måste vara på t.ex trummor får att det skall gå att editera bra.

Grejen med modern metal är att editeringen är en väldigt stor del i att få det till det tighta ljudet. Jag brukar editera nästan lika mycket som effektiv inspelnings tid på snabbare metal å metalcore.

Du får gärna skicka PM om du har specifika frågar, jag kan det där rätt bra 🙂

Tack det gör jag gärna! Schysst av dig!

I en perfekt värld så hade det inte varit så nej, men med kvantisering och replacements till höger o vänster så kan ju varenda jävel som äger en trumstock plötsligt spela som en trummis med 20 års övning. Så metal är snarare en lekplats för pussies numera 😛 Jag tycker det är förbannat trist, då jag haft turen att spela med bara riktigt duktiga trummisar som övat sej dit dom är nu och lägger ner sin själ på att få bra tagningar. Deras skills uppmärksammas ju inte när varenda trettonåring efter redigering låter lika bra som de gör.

Detta är inte på något sätt en känga mot trådstartaren, då dessa band förstås litar på att han ska få dom att låta så bra som möjligt. Men när jag spelar upp mitt eget bands inspelningar för folk och de inte tror mej när jag säger att vi INTE kvantiserat eller triggat utan att vår trummis helt enkelt övar, då blir man fan bitter. Vad hände med yrkesstoltheten?

Därför blir jag ännu mer sur när samma sorts musiker (eller deras fans) gnäller på autotune eller att popvärlden inte har några duktiga musiker. Sån jävla dubbelmoral.

Personligen skulle jag hellre köra Mutt Lange/Donald Fagen-approachen och drilla musikerna tills de satt varenda liten synkop tajt som ett knotts röv och klockan är halv fem på morronen, än att kvantisera i efterhand. Men det är ineffektivt, och ett dåligt sätt att få vänner på.

Jag tycker att du har helt rätt, men samtidigt är det ju ett problem inom genren... Alla är vana vid att ha allting snortajt och om det kommer ett band som inte låter fullt ut så tajt och perfekt så vill ju inte en sate lyssna på dom.

Dock så finns det ju en sak som skiljer sig mellan trummisar som jag har upplevt det; Känslan, anslaget och drivet. En riktigt bra trummis kan enligt mig få ett sämre trumset att låta bättre än vad det gör genom fenomenala anslag och DRIVET i en tagning. Det finns inget så underbart som en riktigt grym trummis som spelar trummor som ett instrument istället för att bara banka och slå.

jamen SÅ illa trampat var det väl inte?

det är väl mest sista fjärdedelen av inspelningen som han ger sig på nåt som han inte riktigt behärskar (ergo: öva mera)

sen hänger det ju lite på hur alla andra spelar till detta

och om ni spelat in med klick och slask(gitarr oftast) så vill det till att slaskguran inte åker kana för det kan störa vem som helst

Verkligen inte, absolut inte så jag menar! Men det känns som att det krävs maskintajt för att lyssnare ska bli nöjda.

Men hur gör ni alla för att få slagen jämna i t.ex breakdowns med snabba rytmer och liknande?

Link to comment
Dela på andra sajter

Men hur gör ni alla för att få slagen jämna i t.ex breakdowns med snabba rytmer och liknande?

a å o är duktig musiker

annars programmering - vilket idag ofta betyder spelat fast via midiinstrument vilket ger både full edigeringsmöjlighet och personlig spelstil

Link to comment
Dela på andra sajter

^

Editering å editering å editering är annars lösningen. Jag kvantiserar alltid trumoorn 100% i sådan musikstil, sedan får man editera gitarrer, flytta etc så de är tighta. Tyvärr så finns det väldigt få duktiga band där ute i dessa stilar det beror ju också givetvis på att dessa låtar skrivs över musikernas förmåga.

Link to comment
Dela på andra sajter

Verkligen inte, absolut inte så jag menar! Men det känns som att det krävs maskintajt för att lyssnare ska bli nöjda.

Men hur gör ni alla för att få slagen jämna i t.ex breakdowns med snabba rytmer och liknande?

Ja. Editera trummorna snortight mot gridet INNAN du lägger något annat. Annars kommer timingen att vara all over the place. Sedan behöver kaggen inte ha någon dynamik alls i princip. Trigga en sampling och håll dynamic tracking vid typ 0-30 (om du använder drumagog. Liknande parametrar finns i alla triggningsmjukvaror.).

Gitarrer och bas är svårare att editera än trummor eftersom de inte har lika tydliga transienter. Jag brukar inte editera gitarr och bas så mycket. Jag har svårt att få det att låta riktigt bra. En jävla massa punch ins och lite småeditering brukar funka. Något som brukar göra all skillnad är att klippa bort delar där gitarren har en kort pause mellan markeringar.

Det känns som att gitarristerna ofta är de som kan spela bäst i banden, och basisterna sämst. Så om basisten inte pallar trycket, låt gitarristen spela bas. Basisten kommer grina, men ska han få förstöra hela inspelningen genom att skita rakt in i din session? Om basen är dåligt inspelad så faller hela produktionen.

[edit] Och just det. En bra grej för att kunna editera gitarrer är att alltid spela in förstärkaren OCH en DI-signal. Där ser du transienter mycket tydligare eftersom en förstärkare med monsterdist komprimerar skiten ur gitarerna. En annan bra grej med detta är att om man i efterhand upptäcker att gitarrljudet suger så kan man bara reampa.

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

vart kan man få tag i slip editing till windows 🙂?

Med slip editing så menades inte ett program, utan istället en redigeringsteknik- eller metod, som går att göra i alla mogna DAW-program.

T.ex. kan man klippa ut en takt eller två, på ett spår, så att klippningen bildar gräns mot materialet på samma spår som ligger efter, och det som ligger före. Då kan man sen ta tag i denna avskärmade takt, och dra själva innehållet med musen, så att innehållet området förskjuts rytmiskt framåt eller bakåt i tid. På så sätt flyttas bara materialet inom det avklippta området, och inte det omkringliggande materialet, samtidigt som gränsen för takten inte förskjuts i förhållande till tidslinjen.

Man gör det här oftast genom att trycka ner nån tangent samtidigt som man klickar och drar. Vilken tangent man ska trycka ner beror på vilken DAW man kör. Olika DAW-program kallar den här tekniken för olika funktionsnamn med. Har sett att vissa kallar det ripple editing, andra slip editing osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det pratas mycket om trum-editering här, men inte lika mycket om om övrigt instrument. Nu vet jag inte exakt hur vanligt det är att teknikern/producenten sitter och klipper i gitarr-och bas-spåren, men det har nog hänt på alla inspelningar jag har varit med om i a f. Om det sen beror på att taskigt gitarr-och baslir låter jag vara osagt... 🙂

Men ibland kan det ju vara rent praktiskt med, men kommer på att det vore snyggare att ha markeringen på en synkop i övergången mellan t ex refräng och brygga. 3 minuters jobb att klippa till, istället för att alla måste spela om just det partiet.

Hursomhelst, det blir _otroligt_ mycket enklare att klippa i gitarr/bas om man spelar in en ren och oprocessad signal. Då är transienterna mycket tydliga, så man ser exakt vilka slag som är vilka.

Det finns dyra prylar för sånt där. Själv använder jag en linebox från Behringer (Ultra-G) som kostade 300 kr. In med gitarren i linebox, och sen ut från lineboxen och in i mixerbordet och vidare in på hårddisken. Sen finns det en annan utgång som heter "directlink", som jag kopplar till t ex en Vox Tonelab där jag rattar in ett gitarrljud som är hyfsat likt det man tänkt använda.

Sen är det upp till var och en om man vill göra en äkta re-amping (d v s skicka den inspelade och senare editerade gitarr-signalen till en riktig förstärkare som man mickar upp och spelar in) eller använda någon mjukvaru-förstärkare direkt i sitt inspelningsprogram. Finns en del riktigt bra. För metal finns t ex Juicy77, en Soldano-emulation, som dessutom är helt gratis.

En variant för underlätta editeringen av trummorna är ju annars att spela in på ett digitaltrumset, och då bara spela in midi-signalen. Sen använder du något att alla trumpaket som finns, Superior Drummer, Addictive Drums o s v, för att få ljud. Midi-data är "något" lättare att editera en riktigt ljudspår 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fan vad man skulle spara tid om man programmerade trummorna från början.. Vad är det för mening nu med att köpa ett fett DW-kit, släpa det till studion, rigga upp, slänga på dyra mikrofoner, stämma i en halv dag, kolla mickplaceringar och så vidare, när man iallafall gör om det man har spelat till ett jävla midispår som man kvantiserar 100%, lägger allt velocity på 127 och sen lägger typ Slates trummor över skiten.. Jag fattar verkligen inte varför man ska betala massa jävla studiotid för att "låtsas" spela. Vansinnigt.

Däremot händer det att jag gör det, redigerar/byter ut trumljud, men det är ju okej eftersom det är jag som skickar ut fakturan 😎

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har för mig att jag läste någon gång att Uli Kusch (mest känd för att ha trummat i Gamma Ray, Helloween och Masterplan) sen några år tillbaka lagt ner det här med att spela in trummorna.

Han är visserligen en mycket kompetent trummis, men tyckte nog också att det var onödig tid verkligen spela in trummorna, säkert till stor del med den bakgrund som FSA precis nämnde. Så han bestämmer vad han ska spela genom att just spela, men sen när det ska in på tape så programmerare han.

En liknande filosofi pratade Adrian Smith (en av Iron Maidens gitarrister) om. Han spelar tydligen inte så många solon rätt av på skivorna, utan brukar stå och köra ett gäng tagningar, och sen klipper teknikern/producenten ihop ett bra solo av det. Adrian tyckte att det var bortkastad tid att sitta och lära sig hela solot när det väl var klart, för att sen spela in det igen, trots att ingen hör någon skillnad i slutändan.

Gissningsvis finns det väldigt mycket mer sånt är än vad artisterna berättar om, eftersom det inte anses som "fint".

Själv tycker jag att resultatet är det enda som räknas, hur man kommer tid är i princip helt oviktigt. Kan man spara tid och energi på att "fuska", kör på.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Varför inte köra med inhandlade loopar direkt?

Mycket svårare att anpassa både lir och ljudbild till låten i övrigt? Plus att man med programmering/digitaltrummor fortfarande kan sätta sin personliga prägel på spelet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...