Jump to content
Annons

Inspelning av samtal


kardo

Recommended Posts

Hej har en liten fråga som jag skulle vilja ha hjälp med:

Det är så här att jag har en vän som är arbetslös. Och en dag sa min vän till mej att han blir kränkt nästan var och varannan gång med diverse saker ,då han är hos en handläggare på arbetsförmedlingen. Han förklarade för mej vad handlägaren sa mm , detaljer som jag inte kan skriva här ,men det fick mej att bli riktigt förbannad .Jag sa till han att han kunde få låna min ipod och spela in samtalet ,för att sedan gå till chefen och visa hur det kan gå till på ett sådant möte .

Jag sa givetvis att det var lagligt att spela in ,då du själv medverkar i samtalet. Och detta gjorde han, jag fick höra samtalet ,och blev än en gång riktigt förbannad.

Och nu till frågan !

Får man visa detta hur som helst ,dvs för chef, vänner mm utan riskera rättsliga åtgärder mm? Chefen ska nämligen ha ett möte med handlägaren och min vän, så han frågade mej om just om detta var lagligt .Då jag själv inte har varit i sådana situationer, sa jag att jag skulle höra mej för. Så ! Hur är det, någon som har koll på detta?

Tack på förhand

Kardo

Redigerat av Olsberg
Redigerade versal rubrik
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Analogfreak (oregistrerad)

Att bugga samtal är enligt lag förbjudet. När man spelar in andras samtal där man själv inte är delaktig så räknas det till buggning och är alltså förbjudet. För att det ska vara tillåtet att spela in samtalet krävs det att minst en av de som ingår i samtalet godkänner inspelningen så det betyder att om man själv deltar i samtalet så är det helt ok att spela in utan att informera övriga om det. Det här är uppgifter jag fått från en reporter på SR.

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Man får som regel inte spela in ett samtal utan att upplysa om att man kommer att spela in det. Enda undantaget är, mig veterligen, när polisen avlyssnar - men sådant måste godkännas av åklagare först.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Man får som regel inte spela in ett samtal utan att upplysa om att man kommer att spela in det. Enda undantaget är, mig veterligen, när polisen avlyssnar - men sådant måste godkännas av åklagare först.

Det där stämmer inte alls!

Link to comment
Dela på andra sajter

Fredrik: Är du säker på att det räcker att den ena parten godkänner...?

Sedan godkänns inte en inspelning som bevis om man ser det rättsligt, men det kan förstås ge extra tyngd åt andra, hållbara bevis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Fredrik: Är du säker på att det räcker att den ena parten godkänner...?

Sedan godkänns inte en inspelning som bevis om man ser det rättsligt, men det kan förstås ge extra tyngd åt andra, hållbara bevis.

Du får spela in precis vad du vill där du själv ingår i samtalet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får spela in precis vad du vill där du själv ingår i samtalet.

Ok - då är det alltså bara avlyssning som är reglerat - alltså när man inte själv deltar. Då är det ju helt ok, det som TS frågar om. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in telefonsamtal där man själv är med ska vara lagligt, även om man inte berättar det för den andra personen.

Uppdrag Granskning och andra program berättar såklart inte i förväg när de spelar in och avslöjar skojare mfl. Kom att tänka på telemarketinginslagen som visades i TV för nåt år sedan.

Önskar att fler gjorde så, sätt dit dem bara.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Ok - då är det alltså bara avlyssning som är reglerat - alltså när man inte själv deltar. Då är det ju helt ok, det som TS frågar om. 🙂

Så har jag fått förklarat av en veteran på SR så jag utgår ju ifrån att han kan sin branch. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Nu handlar ju inte detta fall om ett telefonsamtal utan om ett personligt möte.

Gäller samma regler för personliga samtal som vid telefonsamtal?

Japp 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren !

Då kan jag säga till min vän att det är grönt ljus.

Själv skulle man vilja se handlägarens ansikte då min vän spelar upp det för hans chef, och jag hoppas han får sparken.Så han kan känna på det själv. Och han är säkert inte den enda arbetslösa som har blivit kränkt av arbetsförmedlingen mm vilket givetvis är förjävligt.

Redigerat av kardo
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får spela in precis vad du vill där du själv ingår i samtalet.

Intressant...

Finns det inga som helt, whatsoever, hinder för upptagning även om:

1. Syftet är att – för andra ändamål än endast privat bruk – identifiera de "samtalande"? Och/eller;

2. Samtalet lagras på digital media?

Och, vad gäller om hela eller delar av upptagningen rimligen kan omfattas av bestämmelserna i URL?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Däremot så är det en hel del regler kring hur man gör materialet tillgängligt och i vilket syfte man gör det tillgängligt samt vem/vilka som får ta del av det beroende på syftet. 😉

Redigerat av Analogfreak
Link to comment
Dela på andra sajter

Däremot så är det en hel del regler kring hur man gör materialet tillgängligt och i vilket syfte man gör det tillgängligt samt vem/vilka som får ta del av det beroende på syftet. 😉

Najs! Men det där med URL då?

Link to comment
Dela på andra sajter

Analogfreak (oregistrerad)

Najs! Men det där med URL då?

Jag pratade med kanalchefen på SR igår och frågade om vad som händer om upphovsrättsskyddat material råkar komma med på en ljudinspelning.

Han svarade att han aldrig hade varit med om att någon anklagats för brott mot URL i sådana situationer. Samma sak om du är ute och filmar med en videokamera och du råkar få med musik som någon spelar så det hörs ut.

Din tanke var annars väldigt läcker

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag pratade med kanalchefen på SR igår och frågade om vad som händer om upphovsrättsskyddat material råkar komma med på en ljudinspelning.

Han svarade att han aldrig hade varit med om att någon anklagats för brott mot URL i sådana situationer. Samma sak om du är ute och filmar med en videokamera och du råkar få med musik som någon spelar så det hörs ut.

Nja, nu läste du min ursprungliga fråga lite slarvigt; jag skrev: vad gäller om hela eller delar av upptagningen rimligen kan omfattas av bestämmelserna i URL?

Om man "är ute och filmar" och "råkar" få med musik, eller en BMW, eller en reklampelare, eller en dansande clown, så omfattas dessa självklart inte av URL eftersom musiken/bilen/reklampelarmotivet/utövande artisten då är av "underordnad betydelse".

Men låt oss säga att jag spelar in ett samtal med Per Gessle, utan hans vetskap, där vi snackar lite skit om livet och musik. I delar av upptagningen spelar och sjunger (och/eller läser upp texter) Gessle verk från en kommande, ännu hemlig, platta. Är upptagningen då inte att se som ett brott mot exempelvis URL 5 Kap. §46?

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis, vad är poängen med inspelningen av Gessle? För att ha dokumentation på samtalet, eller för att sprida en inspelning av outgivet låtmaterial?

För övrigt är jag nyfiken på att höra fortsättningen om kardos vän.

EDIT: ...och är det inte på tiden att antingen TS eller någon moderator plockar bort Caps Lock ur trådrubriken?

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Du får spela in vad du vill där du själv deltar. Sen gäller andra regler för hur du sprider materialet.

Så det är OK att göra upptagningar av en persons (konstnärliga) framförande när denne inte vet om det – även om delar av upptagningen "bara" är samtal – bara jag inte sprider upptagningen?

Precis, vad är poängen med inspelningen av Gessle? För att ha dokumentation på samtalet, eller för att sprida en inspelning av outgivet låtmaterial?

Om mitt syfte är att "ha dokumentation på samtalet", är det då alltså OK för mig att göra en upptagning av samtalet även om den rimligen skulle kunna bryta mot URL 5 Kap. §46?

Jag undrar bara, för jag vet inte säkert själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om mitt syfte är att "ha dokumentation på samtalet", är det då alltså OK för mig att göra en upptagning av samtalet även om den rimligen skulle kunna bryta mot URL 5 Kap. §46?
Då skulle jag säga att du bandat ett samtal, inte ett musikaliskt verk.
Link to comment
Dela på andra sajter

Då skulle jag säga att du bandat ett samtal, inte ett musikaliskt verk.

Jag talar snarare om framförande av ett litterärt eller konstnärligt verk , inte det musikaliska verket i sig (har understrukit det ett par gånger nu).

Alltså, bestämmelserna i URL 5 Kap. §46 gäller inte om jag gör en upptagning (utan "Gessles" vetskap) som delvis annars rimligen skulle kunna omfattas av upphovsrättsskydd, bara jag gör klart för andra som lyssnar att det var samtalet jag ämnade spela in, inget annat?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...