Jump to content
Annons

Vad skiljer dessa kompressorer från Cubase egna?


ramoand

Recommended Posts

Är lite sugen på att skaffa nya kompressorer och har kollat lite på NI Vintage Compressors:

Vad är det som skiljer dem från Cubase 5 egna egentligen? Kommer jag få ett bättre sound/mix med dessa? Har rätt bra koll på mixning och vet hur alla parametrar funkar i en kompressor men skulle vilja veta lite mer om vad som skiljer dyrare kompressorer som dessa mot vanliga "standardkompressorer" typ Cubase 5 egna som jag har då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag kan inte svara för dessa då jag inte använt dem personligen men jag förutsätter att dessa är en emulering av äldre hårdvarukompressorer.

Det som skiljer sig åt ifrån Cubase interna kompressorer är att dessa även kommer färga ljudet på ett sätt som deras originalhårdvarukompressor (rejält ord det där :rolleyes: )som anses vara tilltalande medans cubase interna "bara" gör vad som anges av dess titel, komprimerar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svara för dessa då jag inte använt dem personligen men jag förutsätter att dessa är en emulering av äldre hårdvarukompressorer.

Det som skiljer sig åt ifrån Cubase interna kompressorer är att dessa även kommer färga ljudet på ett sätt som deras originalhårdvarukompressor (rejält ord det där :rolleyes: )som anses vara tilltalande medans cubase interna "bara" gör vad som anges av dess titel, komprimerar.

Ok 🙂 Är det någon som har jobbat med dessa kompressorer och kan ge ett litet utlåtande? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svara för dessa då jag inte använt dem personligen men jag förutsätter att dessa är en emulering av äldre hårdvarukompressorer.

Det som skiljer sig åt ifrån Cubase interna kompressorer är att dessa även kommer färga ljudet på ett sätt som deras originalhårdvarukompressor (rejält ord det där :rolleyes: )som anses vara tilltalande medans cubase interna "bara" gör vad som anges av dess titel, komprimerar.

Fast det följer med en "Vintage-kompressor" med Cubase... Vad gör den? Nån som vet vilken kompressor den är "mest lik"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag inte testat just dessa, men det är väl som med alla andra "trejdeparts" kompressorer. Olika karaktär och utseende, med färgning eller helt transparent osv.

Och man hittar ju sina egna favoriter där det kan falla på hur gränssnittet är, till hur mycket man vill att det ska färga/inte färga. Själv är jag tyvärr lite märkesbög och inbillar mej att om det är ett bra tillverkarmärke så låter det automatiskt bättre.

Brukar tänka på hur Salem El Fakir gjorde sitt första album, där han uteslutande (nästan) använde Cubase's egna effekter, eq´s och kompressorer osv. Tycker personligen det albumet är hans bästa! Sen såg man honom på omslaget till nån "Logic Special" tidning och man förståd att, "Japp, snubben har tjänat pengar och köpt sig en Mac och lite andra heta prylar". Men vetti fanken om det bidrog till att hans sound förbättrades?

Så tycker du att det funkar med Cubase's egna kompressorer/effekter, kör på dom! Annars får du leta vidare 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast det följer med en "Vintage-kompressor" med Cubase... Vad gör den? Nån som vet vilken kompressor den är "mest lik"?

Det råder lite delade meningar om det, hehe... Jag tror dock att den ska emulera LA2A fast endel hävdar att den är lite mera åt 1176 hållet eller LA3A.

Steinberg har kanske helt skippat att göra em replika av en existerande modell och bara gjort något som låter vintage och bra i deras öron.

Link to comment
Dela på andra sajter

Så tycker du att det funkar med Cubase's egna kompressorer/effekter, kör på dom! Annars får du leta vidare 🙂

Jag tycker att kompressorn funkar men jag vill ta det till nästa nivå nu om man säger så. Men menar du att jag borde leta vidare efter andra kompressorer än dessa? Är lite sugen på NI Komplete 8 Ultimate också nämligen och där ingår ju dessa..

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja det är rätt stor skillnad mot Cubase och de flesta andra stock-kompressorerna. NI's Vintage kompressorer är bra, men Waves CLA är ännu roligare om man vill åt en bra emulation av orginalen. Plus att det är lite drygt att man måste öppna Guitar Rig för att använda NI's versioner.. Men det är ju absolut ett skönt steg upp i kvalitet från Cubase egna, det är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok 🙂 Ja det är lite surt att man måste köra dem via Guitar Rig men det kan jag nog leva med. Vill liksom uppgradera studion ett steg nu och då känns dom här rätt prisvärda, särskilt om man slår till på Komplete 8 Ultimate som jag tänkt göra. Waves grejer är såklart bättre, men det är ju en helt annan prisklass med.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Man kan ta och lyssna lite i den här tråden. Några olika kompressorer är "provkörda" i tråden.

https://www.studio.se/index.php/topic/80090-mimic-my-compressor/

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Waves CLA-bundle kostar bara ca 700 kr mer än Vintage Compressors 😉 Så det är ju ett tips om du bara vill ha kompressorer. Men hela Kompletepaketet är ju en grymt prisvärd investering i ljud också så!

Nu gav du mig beslutsångest.. hehe 🙂 Skiljer det mycket mellan Waves CLA bundle och NI Vintage Compressors? Vill ju köpa riktigt bra kompressorer när jag väl uppgraderar nu men är samtidigt väldigt sugen på Komplete 8 ultimate..

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tömt ut alla möjligheter i Cubase-kompressorerna och känner att de saknar något? Om inte, så skulle jag inte rekommendera att skaffa andra.

Jag kör själv ofta med Cubase-kompressorerna, men också gärna med Sonalksis, eftersom den känns smidig att ratta - och ibland också Flux eftersom de har fler funktioner som kan vara trevliga ibland.

Sedan har jag en livräddare i Vintage Warmer från PSP Audioware. Riktigt trevlig sak som jag gärna rekommenderar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har du tömt ut alla möjligheter i Cubase-kompressorerna och känner att de saknar något? Om inte, så skulle jag inte rekommendera att skaffa andra.

Jag kör själv ofta med Cubase-kompressorerna, men också gärna med Sonalksis, eftersom den känns smidig att ratta - och ibland också Flux eftersom de har fler funktioner som kan vara trevliga ibland.

Sedan har jag en livräddare i Vintage Warmer från PSP Audioware. Riktigt trevlig sak som jag gärna rekommenderar. 🙂

Det jag kan tycka med Cubase-kompressorerna är att de saknar karaktär lite och att dom inte går att pressa så hårt utan att det låter illa. Dom funkar bra (särskilt för sidechain) men jag vill ta det till nästa steg nu.

Jag har också PSP Vintage Warmer 2 som jag använder till allt, det är min favoritplugg. Men skulle vilja komplettera med kompressorer i samma stil och har därför tittat på NI Vintage Compressors och Waves CLA Compressors.

Har inte demat Waves CLA än men det borde väl bli lite skillnad mot Cubase egna kompressorer? Varför skulle folk köpa Waves och andra tredjeparts-pluggar annars liksom?

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Smaken är ju som baken. Man gillar olika grejer så är det.

Tror säkert CLA kompressorerna är trevliga. Kolla demot och se om du gillar dom.

På tal om smak så tycker jag att PSP VW låter illa, gillar inte den pluggen alls.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Smaken är ju som baken. Man gillar olika grejer så är det.

Tror säkert CLA kompressorerna är trevliga. Kolla demot och se om du gillar dom.

På tal om smak så tycker jag att PSP VW låter illa, gillar inte den pluggen alls.

Tror det blir NI Vintage Compressors faktiskt då jag vill köpa NI Komplete 8 Ultimate. Tycker att dom låter bra, provade dem lite idag i en musikbutik tillsammans med Studio Drummer. Betydligt mer karaktär än Cubase egna kompressor. Har demat Waves CLA lite med och tycker dom va najs men hann tyvärr inte testa dem så mycket då mitt Cubase balla ur lite under demoperioden och den va ju bara 7 dagar lång...

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...