Jump to content
Annons

NI Studio Drummer eller livetrummor?


ramoand

Recommended Posts

Vi håller på att spela in bandets nya EP och då är det tänkt att vi allt utom trummor hos mig. Nu har jag sett att Native Instruments släpper Studio Drummer som jag tycker verkar riktigt grymt så jag blev lite sugen på att använda det till låtarna. Om vi nu för tillfället bortser från vad trummisen tycker, vad tror ni skulle bli bäst? Studio Drummer eller liveinspelade trummor? Vet att liveinspelade i regel är bättre men jag funderar också lite på hur bra studio vi måste vara i för att de skall låta riktigt riktigt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Klart det går att få det bra med samplade trummor. Har ni en trummis som får spela in med eltrummor så kommer ju även svänget spelas in. Personligen skulle jag själv föredra akustiska trummor men det finns inget som hindrar er från att få det att låta bra med tex Studio Drummer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör både och.

Spela in riktiga trummor och plocka triggsignal ifrån typ bastrumma och virvel, blanda sedan riktiga trummor och samplingar. Det kan också vara kul att testa att använda riktiga trummor och enbart rummet ifrån Studio Drummer, eftersom de förmodligen samplat sina trummor i ett "akustiskt fördelaktigare" rum än det ni kommer spela in i.

Link to comment
Dela på andra sajter

kollade in studio drummer nu - det verkar grymt.......

...men jag tycker nog att ni skall använda eran egen trummis..

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Vet att liveinspelade i regel är bättre men jag funderar också lite på hur bra studio vi måste vara i för att de skall låta riktigt riktigt bra.

Grym trummis, ett sett dyra trummor, bra micar och ett riktigt bra rum om det ska enbart vara riktiga trummor. Annars, som basshole skrev, blanda.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan ni inte hyra er in och lägga trummor? kommer troligtvis bli bättre och billigare än om ni ska fixa allt för att spela in trummor själva.

Jojo de e klart vi kan! Vi har tänkt göra det också 🙂 Vill bara tänka igenom allt noggrant så att det låter riktigt j***a bra sen när skivan är klar..

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni är ett band och har en trummis så är det ta mej fan tjänstefel att inte låta trummisen spela, antingen på digitala trummor och använda samplingar eller allra helst akustiska trummor.

Ut över den rent inspelningstekniska aspekten så finns det en psykologisk aspekt.

Som sagt har ni ett band där det finns en trummis skall han givetvis spela, att programera trummor tycker jag bara skall användas där det absolut inte på nått vis är möjligt att spela in en riktig trummis. Att inte låta trummisen spela är egentligen samma sak som att säga att denne inte är bra nog. Vilket kan vara väldigt psykiskt knäckande för en en människa och kan i långa loppet leda till att denne inte vill vara med längre vill lira med er och visp så är ni inget band längre.

Sen kan man absolut programera trummor fast det finns en riktig trummis, men då skall det vara trummisens beslut att ni ska göra det.

Peace.

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktiga trummor, det är rocknroll det. Att låta datorn göra det är mer eller mindre som att mima till en platta, och ha hopprep som mikrofoner! Det finns ju färdiga gitarriff med, lika sjukt det med. Som att vara discjockey på en fest och på allvar påstå att det är man själv som spelar, inte Abba eller Kiss.

Även om inte varken trummisen eller ni andra är bäst i världen på att spela är det ju roligast om ni gör det hela själv. Kadoff! Pang! Oizzzz! Yyyyyl!!!

Ett sätt att få det tajt kan ju vara att repa och ha en trummaskin som dunkar i bakgrunden på ett bestämt BPM för varje låt. Det räcket med kagge o virvel, det tycker jag är betydligt lättare att följa än ett klick. När ni sen är i studion kan ni ha med trummaskinen i början på låtarna, sen smyger ni ner ljudet på den och spelar själva.

Det viktigaste på en inspelning är att det ska höras hur roligt ni har, att ni älskar rocknrollen. Att allt ska sitta på tusendels sekunden är inte lika viktigt.

Och min personliga åsikt: Lägg inte på för många gitarrer, det ska finnas stooor plats trummor o bas i mixen! Åsså vill vi höra lite smakprov här sen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...