Jump to content
Annons

Limitering har inte minskat dynamiken


ake

Recommended Posts

Annons

Limitera materialet kan ge lite limm till mixen vilket jag gillar dock de sista 2-3db's som pressas upp i masteringskedjan de bara förstör. Smetar ut transienter (speciellt virveln) och gör materialet jobbigt att lyssna på. Så hade man kommit fram till någon praxis nivå som är cirka 2-4db än vad den är idag då hade det varit super.

Link to comment
Dela på andra sajter

På en del andra forum där jag brukar skriva står det i forumreglerna att en trådstart inte enbart får innehålla en länk utan måste innehålla ett konkret diskussionsunderlag. Lite tråkigt att det inte står i forumreglerna här också. Med all respekt, men såna där trådstarter är ganska tråkiga.

F.ö. säger det väl sig självt att limitering minskar dynamiken? Precis som att dist på elgitarr förvränger signalen, etc.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag gillar att limitera mina mixar 2-3db. Jag tycker att det brukar få låten att kännas mer som en enhet, istället för en massa små saker som sticker ut och petar lite här och var. Jag tror också mer på att det är användandet av samplingar till framför allt trummor som fått dynamiken att gå åt helvete.

Link to comment
Dela på andra sajter

Limitera materialet kan ge lite limm till mixen vilket jag gillar dock de sista 2-3db's som pressas upp i masteringskedjan de bara förstör. Smetar ut transienter (speciellt virveln) och gör materialet jobbigt att lyssna på. Så hade man kommit fram till någon praxis nivå som är cirka 2-4db än vad den är idag då hade det varit super.

Visst är det så. Själv kan jag nästan tycka att det är lite tröttsamt att lyssna på material som är för spretigt. "Limmet" lyfter mixen, enligt min mening. Sedan ska man förstås inte överdriva det.

Ett knep för att slippa det där fenomenet är ju att överdriva transienterna (med hjälp av en transient shaper eller liknande) på de instrument som man vet riskerar att bli lidande i masteringen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Knappast nåt nytt ämne. men Dylan har rätt, nästan allt låter skit eftersom alla ljuden kläms in i en så liten garderob att de inte kan andas. Vore det inte för digitalformatet skulle man nästan kunna skippa limitern. Själv har jag kommit till full insikt nu i natt. ☺️

Link to comment
Dela på andra sajter

På en del andra forum där jag brukar skriva står det i forumreglerna att en trådstart inte enbart får innehålla en länk utan måste innehålla ett konkret diskussionsunderlag. Lite tråkigt att det inte står i forumreglerna här också. Med all respekt, men såna där trådstarter är ganska tråkiga.

F.ö. säger det väl sig självt att limitering minskar dynamiken? Precis som att dist på elgitarr förvränger signalen, etc.

Jag tyckte det var en intressant artikel att länka till men de som är för lata att läsa den kan glömma det hela.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...