Jump to content
Annons

Hur lång tid tar det att spela in/mixa en cd?


FreddeHstd

Recommended Posts

Gott folk!

Jag har i dagarna börjat tala med ett band angående att hjälpa dem att spela in, mixa och kanske också mastra en produktion för dem.

Nu sitter jag och funderar på hur jag ska lägga upp det för dem - de vill ha ett pris mellan tummen och pekfingret.

Jag satt och gjorde ett överslag på hur lång tid jag tror det tar dem:

trummor, bas, gitarrer och sång - jag uppskattar till att de kommer "ha råd" att lägga cirka fem timmar på varje område, dvs ca 20 timmar för inspelning. De är inte heltidsproffs, men de är heller inga duvungar, och känner materialet väl, har spelat låtarna live mycket.

Bandet spelar hårdrock av 80-talssnitt och är som sagt duktiga och kan sina låtar. Tolv låtar ska spelas in.

Jag skulle uppskatta att redigerande (inte minst av trummor) och mixandet kommer att springa upp i 10-20 timmar. Och mastringen kanske de lägger 10 timmar på. Alltså, i klocktimmar för mig (-allt riggande och råddande) minst 40 timmar. Men kanske 50 timmar, kanske mer.

Jag har precis i dagarna avslutat två egna produktioner, en soloplatta och en med min bluesgrupp, och jag vet att där har jag minst lagt ner det dubbla på varje projekt. Dock var det speciellt: de var de första produktionerna jag gjort själv, från början till slut, plus att jag dessutom spela/sjöng en jävla massa på min solo. Många timmar alltså.

Upplägget för den här produktionen är följande - det ska vara klart i mitten av juni 2012. Vi förlägger inspelningen till helger och dagar som jag kan - fördelat över höst, vinter och vår. Jag fakturerar dem löpande, för att det inte ska "klumpa ihop" sig för mycket för dem i slutet av produktionen.

Jag ska försöka ha en pedagogisk diskussion med dem kring mixningen - här kan många små ändringar springa iväg i timmar för dem.

Personligen är jag jävligt mån om att de ska bli grymt nöjda, och jag känner mig själv så bra att jag vet att jag inte minst i mixningen kommer att lägga ner fler timmar än vad jag tar betalt för. Det är ju en läroprocess för mig också, och jag vill ju helst bli associerad med lyckade produktioner.

Jag undrar om det finns nån här som har erfarenhet av den här typen av arbete. Har jag gjort något tankefel? Har jag missat något? Jag avstår nog gärna ersättningskrav för själva skivans försäljning, utan nöjer mig med avlöning för timmarna jag lägger ner.

Tips och ideér mottages tacksamt!

Fredde

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena Fredde!

Det låter som ett kul projekt du har på gång. Har du inte jobbat med dom tidigare är det näst intill omöjligt att beräkna tidsåtgången. Det ni skulle kunna göra är att spela in och mixa en låt får att få en uppfattning om tidsåtgången. Utifrån det kan ni gemensamt lägga upp en plan med specad tidsåtgång för respektive moment. Sedan presenterar du vad du och din studio kostar per tim / dag / vecka, alternativt att du föreslår en klumpsumma för hela jobbet om du ser det som ett viktigt referens-jobb för dig.

Lycka till! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Dina beräkningar låter helt orimliga. 20 timmar för inspelning av 12 låtar... Det måste vara någon form av rekord. Jag skulle nog tippa mer åt 20 timmar per instrument om de är snabba. Trumredigering enbart brukar ta mig ca 1-2 timmar per låt om den inte är svinlång. Mixning tar väl en dag per låt. Kanske mindre om låtarna ska ha exakt lika sound och instrumenteringen inte skiljer.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Fredde!

Det låter som ett kul projekt du har på gång. Har du inte jobbat med dom tidigare är det näst intill omöjligt att beräkna tidsåtgången. Det ni skulle kunna göra är att spela in och mixa en låt får att få en uppfattning om tidsåtgången. Utifrån det kan ni gemensamt lägga upp en plan med specad tidsåtgång för respektive moment. Sedan presenterar du vad du och din studio kostar per tim / dag / vecka, alternativt att du föreslår en klumpsumma för hela jobbet om du ser det som ett viktigt referens-jobb för dig.

Lycka till! / Björn

Jag vet att tidsaspekten är svår att beräkna - jag har gjort beräkningen grundat på deras tidigare inspelningar (har undersökt hur lång tid de har lagt på dem), samt genom att undersöka hur mycket de är villiga att betala. Hade de haft ett skivbolag i ryggen så skulle de givetvis kunnat söka sig till en annan studio. Tack för dina tankar, Björn!

Dina beräkningar låter helt orimliga. 20 timmar för inspelning av 12 låtar... Det måste vara någon form av rekord. Jag skulle nog tippa mer åt 20 timmar per instrument om de är snabba. Trumredigering enbart brukar ta mig ca 1-2 timmar per låt om den inte är svinlång. Mixning tar väl en dag per låt. Kanske mindre om låtarna ska ha exakt lika sound och instrumenteringen inte skiljer.

Tack för din input, men som jag skrev ovan - jag har undersökt deras tidigare inspelningar och kollat upp hur lång tid de la för att nå ett visst resultat. Jag skulle givetvis lätt lagt ner den tid du beskriver om det bara fanns ekonomi till det.

Link to comment
Dela på andra sajter

det är en grej jag inte fattar....varför räknar du med 10h på mastering när du när du håller så jättetighta tidsberäkningar på det andra?

i övrigt är jag nog böjd att hålla med de tidigare talarna......tror du räknar aldeles för tidoptimistiskt. jag vet att man vill hålla nere budgeten....men för att uppnå ett hyggligt ok resultat(när kunden ändå betalar förväntar dom sig nämligen en viss nivå på "produkten", oavsett om dom betalar 500 eller 5000. tror jag nog att du, för din egen skull, skall lägga på ett gäng timmar på inspelning och mixning....

Link to comment
Dela på andra sajter

En sak som är säker är att det alltid tar längre tid än man tror att spela in. Bara att spela in ett solo kan ta flera timmar. Och tyvärr är det inte alls riktigt samma sak att spela live som att spela in i en studio. Live kan man överse med lite småmissar, det hör till (oftast), men det funkar inte på en skivinspelning.

10h mastering låter gräsligt lite, även om det hade varit en singel. Bara att rensa "heads and tails" (låtarnas början och slut) kan ju lätt ta flera timmar.

Du riskerar att gå in i väggen om du ska göra ett sånt jätteprojekt med en sån där tajt tidsplan 😱

Link to comment
Dela på andra sajter

Beräkna minst en dag per låt! MINST! 😛 (sa en gubbe som hållt på sen 80-talet!) 😄

EDIT: Sorry missade att det handlade om pengar.. Ok.. När jag gjorde Yes på början av 80-talet handlade det om i dagens värde 138 $ per låt enligt de avtal jag jag hade då.. Dock fick jag stå för resor och husrum och mat själv! 😉

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Ok. K

Jg inser att mitt val av rubrik till denna tråd, och vissa av mina formuleringar var luddiga. Jag skulle exempelvis inte ha outat mina funderingar kring hur många timmar inspelnig, redigering, mix och mastring tar.

Jag skulle tydligare ha understrukit vilken typ av produktion detta band har ekonomi till, samt hur min arbetssituation ser ut - dvs, helger och kvällar när det inte krockar med andra projekt.

Well, hursomhelst, uppskattar att ni tyckt till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Beräkna minst en dag per låt! MINST! 😛 (sa en gubbe som hållt på sen 80-talet!) 😄

EDIT: Sorry missade att det handlade om pengar.. Ok.. När jag gjorde Yes på början av 80-talet handlade det om i dagens värde 138 $ per låt enligt de avtal jag jag hade då.. Dock fick jag stå för resor och husrum och mat själv! 😉

OT! Jag måste få veta....!

Yes, Hegobald!?!?!

Har du spelat in Yes?

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch jag överdrev nog lite 🙂 Inte spelat in men väl lite programmering (som det hette då) och mixning av synthar. Midi-meck mellan Trevor Hs Fairlight och diverse andra synthar på låten Big Generator. 🙂.

OT! Jag måste få veta....!

Yes, Hegobald!?!?!

Har du spelat in Yes?

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...