Jump to content
Annons

Låg RMS på min färdiga låt


Legolas

Recommended Posts

Har försökt mastra min låt som jag har gjort och problemet jag har är att låten känns och låter "svagare" än min referenslåt som är proffsgjord.

Den ligger på 0dB men jag gjorde en jämförelse i Wavelab och loudness (RMS ) nivån på referenslåten låg på -7,31 dB så låg min på -12,4 dB.

Hur får jag upp RMS-nivån så att låten blir starkare?

Jag kör med Cubase 5 och UAD-pluggarna. På masterbussen har jag Precision EQ och Precision Limiter. Har försökt att lägga en kompressor på mastern men då låter det inte bra , väldigt ihoppressat samt att brusnivån höjs i början där bara pianot hörs på introt.

Och hur eliminerar man bruset som hörs i början av låten när man har höjt typ alla nivåer?

Nån som kan hjälpa mej att gå vidare så jag kan få till min låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

kör en clipper på ett par db

och angående bruset, låter som du försöker mastra... du måste ju klippa bort tystnaden i början av låten, kör en fade in i början av låten på t ex 100ms innan låten börjar.

finns ju massa olika fades, S \ ) och vad fan mer.

Redigerat av evilrocker
Link to comment
Dela på andra sajter

Om man har problem att få upp RMS på sin låt finns problemen oftast i mixen snarare än masteringen. Se till att du har filtrerat bort alla låga frekvenser på de kanaler som inte behöver det. Sedan kan man skära bort en hel del mid också. Se till att du har komprimerat noga redan i mixen, både som insert och på gruppmixarna.

Sedan ska man komma ihåg att de professionella masteringsstudior (som troligen har mastrat de låtar som du jämför med) har hårdvara som kostar som ett par årslöner! Det är svårt att själv komma upp i den klassen om man inte har samma utrustning och (framför allt!) samma kunskap.

Link to comment
Dela på andra sajter

För att få något att låta ens halvbra vid -7 RMS måste du ha en mix som är avsedd för att pressas åt helvete och tillbaka. Satsa på -9 RMS typ, skulle jag tycka.

Om du kollar på vågformen av din låt, är det många stora peakar då? Oftast så brukar virvel och kagge sticka ut. De brukar man med fördel kunna klippa rakt av (kolla upp gclip) istället för att limitera ihop. Limitern brukar ha en tendens att göra allt till en mosig massa, tycker jag.

Mindre subfrekvent innehåll, balanserad lågmid och kontrollerade transienter = RMS-värde som de stora pojkarna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

För att få något att låta ens halvbra vid -7 RMS måste du ha en mix som är avsedd för att pressas åt helvete och tillbaka. Satsa på -9 RMS typ, skulle jag tycka.

Om du kollar på vågformen av din låt, är det många stora peakar då? Oftast så brukar virvel och kagge sticka ut. De brukar man med fördel kunna klippa rakt av (kolla upp gclip) istället för att limitera ihop. Limitern brukar ha en tendens att göra allt till en mosig massa, tycker jag.

Mindre subfrekvent innehåll, balanserad lågmid och kontrollerade transienter = RMS-värde som de stora pojkarna.

Hmm...hur kollar jag vågformen på min låt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...