Jump to content
Annons

Musikdatorn stendöd


Assar

Recommended Posts

Typiskt att det ska hända på en lördagsmorgon; Datorn är stendöd!

När jag försöker sätta igång den är det som om elsladden inte satt i, det händer ingenting.

Det är inte så att den försöker läsa på disken och misslyckas. Den är bara död.

Elsladden sitter där den ska, det hjälper inte att byta eluttag och andra apparater i uttagen funkar bra.

Nån som har tips på vad man kan göra då?

EDIT: Det är en PC, Frost ACM-P40 från 2007

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tack för tipsen!

Nåt tips på var säkringen sitter?

Jag kan skruva loss nätdelen, men hur får man ut den? Den sitter fast med En Himla Massa Sladdar. Jag antar att om man ska byta nätdelen så måste man dra om alla sladdar?

post-10263-0-76703100-1313229971_thumb.jpg

post-10263-0-93623000-1313229976_thumb.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja - alla kablar måste dras om, men det går ganska snabbt även om det kanske ser hopplöst ut vid en snabb blick... 😉

Det kan eventuellt sitta en glasrörs-säkring inne i nätdelen, men det är inte alltid det finns någon, utan switchade nätdelar har ofta elektroniska överspänningsskydd istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

märk upp de sladdar från datorn som är inkopplade till agget, sen kopplar du bara loss allt.

Inhandla ett nytt och koppla in sladdarna igen. Du kan inte koppla fel, sladdarna passar bara på ett sätt.

Inte svårare än så 😉

Låter plättlätt ... 😉

Sladdarna sitter ju fast i nätdelen, så om jag märker upp dem och kopplar loss så lär väl inte det hjälpa när jag kommer med en ny nätdel med nya sladdar? 😕

Nån som har tips på var säkringen sitter. Jag kan inte se nån antydan till säkring på nätdelen ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Låter plättlätt ... 😉

Sladdarna sitter ju fast i nätdelen, så om jag märker upp dem och kopplar loss så lär väl inte det hjälpa när jag kommer med en ny nätdel med nya sladdar? 😕

Nån som har tips på var säkringen sitter. Jag kan inte se nån antydan till säkring på nätdelen ...

Angående sladdarna, så brukar de förgrenas för vissa saker, annars får du helt enkelt bara komma ihåg vart det gick sladdar 🙂

Ser du inte något lätt sätt att komma åt säkringen är det nog lika bra att köpa ett nytt agg. Kostar inte mycket.

Koppla in nätagg

Redigerat av Mossman
Link to comment
Dela på andra sajter

Angående säkring, jag hittar ingen på min egen nätdel heller. Det verkar som dom har försvunnit, förr i tiden satt det som sagt en liten glassäkring i närheten där elkabeln sitter.

Går inte ens fläkten igång i nätdelen?

Redigerat av peterT
Link to comment
Dela på andra sajter

Går inte ens fläkten igång i nätdelen?

Bra fråga! Kolla även om du ser om någon diod lyser på tex moderkortet eller i nätaggregatet då du försöker starta datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kan kolla om nätdelen är död relativt enkelt.

Plugga in en ledare (böjt gem t.ex.) mellan grön och svart ledare i moderkortskontakten (den största av de som sitter på datorsidan), och slå på nätdelen. Snurrar inte fläkten då är nätdelen död.

Alla ATX-agg (som jag stött på i alla fall) har en grön ledare som går in i den stora moderkortskontakten. Den är till för att känna av om moderkortet är inkopplat. Utan den inkopplad slår aldrig nätdelen på.

Om nätdelen snurrar med gemet inkopplat, men inte när den är inkopplad i moderkortet är det fel på moderkortet.

OBS! Ovanstående experiment skall naturligtvis göras med nätdelen helt frånkopplad från övriga tillbehör i datorn.

(Det kan fortfarande vara fel på nätdelen även om fläkten snurrar enligt ovan, men då är det inte heldött, utan kanske en av spänningarna för låg eller liknande)

/Andreas

Redigerat av YogSothoth
Link to comment
Dela på andra sajter

PS Kolla efter svullna/läckande kondensatorer på moderkortet eller i nätdelen (om du törs öppna den). Kondensatorer ska vara helt plana i toppen. De har försvagningar (ser ofta ut som ett ristat K) i metallkapslingen som är tänkt att gå sönder vid överspänning/överhettning. Har den sprukit eller om toppen buktar är kondensatorn kass och måste bytas.

(Det är svårt att byta kondingar på moderkort eftersom det är många lager i kretskortet, som lätt går sönder. I nätdelen bör det vara betydligt enklare.)

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaren allihopa! (blir nästan rörd över allt engagemang ...) 🥰

Den är totaldöd. Inget rör sig eller låter när jag slår på den. Det är som om sladden var urkopplad.

Så det låter troligt att det är nätdelen.

Nu är maskinen inlämnad till doktorn. Jag kände att jag passerade en gräns om det kommer till att dra en massa kablar inuti den. Om det är nätdelen så blir maskinen utskriven på måndag, till en kostnad av sisådär 800 kr. Det får det vara värt (är mitt inne i en produktion och har semester för ändamålet).

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

...och du har även kollat så det inte är nåt så simpelt som kabelbrott på nätkabeln (dvs. 230v kabeln som går in i nätdelen)?

EDIT;

Ser nu att tråden är flera veckor och problemet förmodligen löst, men berätta gärna hur det gick.

Redigerat av Umemagnus
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för engagemanget även om det var sent!

🙂

Problemet löstes måndagen efter.

Det var nätdelen som gått sönder och blev utbytt.

Frost ger livstids support och service - vilket inte är gratis och som jag inte kan se som nåt särskilt extra utöver vad andra erbjuder.

Garantitiden går ut för Frosts produkter på samma sätt som för andras.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...