Jump to content
Annons

Pc:n 30 år, hurra!


peterT

Recommended Posts

Annons

Oavsett vilken som var först så borde alla fira det med att ha flaggan på halv stång.

Nej för 17! Om inte datorer fanns; Tänk så mycket trassel, problem och kostnader vi hade gått miste om... 😉

Skämt åsido, så är datorn ett värdefullt och flexibelt verktyg i alla studios (utom Nilssons, förstås... 😉), från enklaste hemstudion till största proffsstudion.

Själv började jag använda dator till att skapa musik med, i mitten av 80-talet, när Ataris fantastiska 520ST med inbyggt Midi-interface - och Steinbergs Pro24, kom ut. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skämtade lite bara. Datorn o interner är det bästa som hänt typ sen korven uppfanns. Jag har ju datorer i alla mina inspelningsgrejer jag med också ju..ph34r.gif.

Och datorerna var bättre när de drevs med magnetofonband.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Amigan var väl det som först liknade nåt vettigt överhuvudtaget. Först med multitasking tror jag men atarin var bra grejor oxå. PC på den tiden var ju mest en dos promt fortfarande. Mac var inte så mycket att hänga i julgranen då heller.

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv började jag använda dator till att skapa musik med, i mitten av 80-talet, när Ataris fantastiska 520ST med inbyggt Midi-interface - och Steinbergs Pro24, kom ut. 🙂

Atari var grymt bra, jag körde Cubase 3 på en Mega ST med 2MB RAM ända fram till 2001. Hade Midex+ och en grym HDD med, på hela 30MB. Fast det gick bra för Cubase's .all-filer var inte så stora. Men HDD:n lät som ett flygplan. Jag började dock med C64 och Pro16 i mitten på 80-talet. Har nog kvar cartridgen någonstans ...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Oavsett vilken som var först så borde alla fira det med att ha flaggan på halv stång.

Kör på Nilsson med din anti data image :rolleyes: Vi vet alla du innerst inne älskar dem. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Oavsett vilken som var först så borde alla fira det med att ha flaggan på halv stång.

Utan datorn sa hade du inte kunnat skriva dina anti-electromusik inlaegg, sa pa saett och vis kanske vi borde fira med halv stang. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv började jag använda dator till att skapa musik med, i mitten av 80-talet, när Ataris fantastiska 520ST med inbyggt Midi-interface - och Steinbergs Pro24, kom ut. 🙂

Ojoj, min gamla Atari. Vet inte om jag någonsin blivit lika produktiv igen som när jag hade min Atari 1040STFM (med en crackad version av Cubase 1.0) och min lilla porta (Tascam 464) synkad till den via JLCooper PPS-100. (Kan också vara så att mina krav höjts en aning tillsammans med mina skrupler) 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

(med en crackad version av Cubase 1.0)

Fanns det crackade versioner redan da? Jisses...

Jag koerde med en liknande setup, men det var typ -94-95. Runt -99 koepte jag vst 5.0 och det var typ hur stort som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag dribblat in mig helt.. 😮. Hur som helst ang pc, nån mer än jag som kör Windows 95? Buggarna har blivit lite färre på senare åren.

Menar du Nilsson på nyktraste (fullaste) allvar att du kör windows 95 ? 😳

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag skulle köpa min första hårddisk, efter att ha kört enbart med disketter ett par år, så tänkte jag köpa en på 50MB. Programmen till Atari var ju så pyttesmå, så det räckte väldigt långt. 50MB-diskarna var slut så jag fick köpa en enormt stor på 120MB istället. Den tog aldrig slut trots att jag hade många stora program (med den tidens mått mätt) - inte förrän jag skaffade Falcon och började spela in audio på hårddisk och skaffade en riktigt gigantisk disk på hela 1GB...

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du Nilsson på nyktraste (fullaste) allvar att du kör windows 95 ? 😳

Nej, det är bara fånerier jag ljuger ur mig ibland. Jag har Windows Vista i laptopen. Men hade jag Windows 95 kanske det vore det samma för musikskapandet, det enda jag använder datorn till är att rippa cd till mp3 och ladda upp låtar på nätet. Och att surfa runt på diverse forum. Jo, jag har börjat göra enkla viddjor i Movie Maker Live.

Till inspelning har jag en Tascam 2488 mkll. en 24 kanal portastudio som spelar in i 24 bit. I den finns nästan allt vad jag vill göra ang musik. Allt moderna DAW har som färdiga gitarrkomp, trummor osv är helt ointressant för mig. Runt portan har jag et gäng fina mickar, en Mico stereopreamp, en nyss köpte stereo multilbandskompressor, En TC finalizer, såna säljs fortfarande för 25000 fast det finns DAWar. Tre par lurar, hörlursförstärkare, Event Monitorer, prodipe sub. Sen har jag två live PA-n också.

När jag gör nåt med datorn blir det alltid nåt skit, nånting som hänger sig, allt bara försvinner fast man inte rört nånting, det man gjort 10.000 gr förr funkar plötsligt inte, osv. Om jag i studion skulle behöva jävlas lika mycket, och dessutom sköta allt med musklick skulle jag nog hellre skita i hela grejen med egen studio. Dessutom är jag så trög i skallen ang datorer att jag inte har nåt val, jag fattar inte ett skit ens av demoprogrammen till reaper, den bilden kunde lika gärna vara nåt ur en rysk avhandling om nervgifter. Allt verkar vara så jävla tungrott. Med det jag har nu jobbar jag fruktansvärt fort för att vara mig. Jag lägger ner ca 5 %av tiden på att mixtra i menyer på portan. Nästan all tid går åt till att antingen spela in eller mixa, det är nästan bättre o enklare att sköta fram back själv på den här än om jag hade en anställd tekniker. Med DAW har jag förstått att det går åt väldigt mycket tid till att "titta" på skärmen och ljuden. Det gör aldrig jag, jag bara lyssnar på ljuden, förutom när jag mastrar.

Hade jag haft bekanta som använde DAW kanske det varit annorlunda, men de jag känner som skaffat Dawprogram som Cubase har samtliga gett upp efter nåt halvår, de har aldrig lyckats spela in en enda sekund. Några spelkompisar har enlare modeller av portor, de fattar sig inte ens på dem. De spelar inte in övehuvud taget...

Så jag gör allt utan dator och det är ett sätt som passar mig. Lagringen av ljud är den samma, så en DAW presterar ingen bättre ljudkvalitet. Jag är bara intresserad av att spela in riktiga ljud med mikrofoner. Färdiga komp som gjorts i tex Californien är helt ointressanta för mig.

Laptopen jag har nu är festlig. Efter flera år så går det plötsligt inte att se bilderna på Blocket. Så mysiga självändringar har jag alltid haft i mina datorer, det beror säkert på att jag är idiot. Men det är bara att gilla läget. Jag älskar musik och att spela in det, datorer är mer ett nödvändigt ont som ofta gör mig så förbannad så ini helvete. Och att vara förbannad och försöka göra musik går inte. Nu har jag kommit så pass långt med det här också att jag vet att DAW inte är nåt krav. Mycket bra musik har spelats in på 24 kanals rullbandare, porta är samma sak fast bättre ljud o enklare redigering.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket av problematiken med att spela in, och som vi diskuterar här, är de samma för mig som för er med datorer och DAW. Lite lustigt att lilla datorlösa jag kan hämta så mycket i detta forum, tackar alla för allt de delat med sig här. Alla är så snälla...🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Amigan var väl det som först liknade nåt vettigt överhuvudtaget. Först med multitasking tror jag

Word word word wooord!

men atarin var bra grejor oxå.

Hmm..

PC på den tiden var ju mest en dos promt fortfarande. Mac var inte så mycket att hänga i julgranen då heller.

Word word word word wooord! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

De e du inte ensam om kan jag tala om för dig.. Heheh. Fyfan! 😄

Det är nog en och annan till, förutom mig, som skulle kunna producera mer och bättre musik via en portastudio, eftersom man slipper de ständiga avbrotten, att man måste sitta och jävlas med sånt man inte fattar nåt av och hatar. All denna skit slipper man med en Tascam 2488 mkll. Men ordet portastudio är för evigt förknippat med leksaks kassettapparater som bara brusade. Jahg kan säga att jag spelade in ett popgäng här i trakten. De var jäkligt nöjda, men senare skaffade de datorer o cubase o mickar och gjorde nya inspelningar. Allt blev mest skit, inte en färdig låt. Jag är nu ombedd att spela in deras nästa grej med. Grejen är att så bra bandet spelar, så låter det när jag spelar in, plus lite bättre ändå. Ingen i hela världen kan få dem att låta bättre bara för att de har Cubase. Det är kul för mig. Men att en modern digitalporta ska ses som nåt bättre än en kassettporta, så blir det nog aldrig. Både musiker och musiklyssnare tror att det är datorn som fixar biffen, inte orkestern plus ljudteknikern. Att vissa av mina prylar är lika datoricerade som en laptop är inte heller nåt som är lönt att berätta för de som redan vet allt. Huvudsaken alla är nöjda med sitt.

En gång när jag spelade med mitt enmansband, jag kör egeninspelade bakgrunder med äkta elbas gitarrer o handgjorda trumkomp, allt inspelat kanal för kanal, inget från internet, så sa ett fruntimmer:

" Guu vad bra det låter om dig, som en hel orkester"

"Tack för det sa jag"

"Ja, det är så otroligt bra när man som du gör kör med chip"

"Vadå chip?" sa jag.

"Ja du kör ju med ett datachip, och det blir ju bäst då" sa hon.

Den sanning som många vet är den rätta sanningen ang musik.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Både musiker och musiklyssnare tror att det är datorn som fixar biffen, inte orkestern plus ljudteknikern.

Vilka musiker då? Finns väl knappast någon som tror det. Nybörjare? Ja kanske det. De brukar tro att bara man har ett bättre instrument så kommer allt att låta bättre. Men det stadiet passerar man ganska snabbt. En sketen Telecaster gör inte bra musik. :rolleyes: Musiklyssnare? Ja vissa gör säkert det.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...