Jump to content
Annons

Nuemann, Peluso, Akg, Avantone eller Brauner?


stratsvante

Recommended Posts

Hej alla glada och vissa oglada kanske!

Nu ska mina hårt förtjänade pengar göra nytta! Mer än en mikrofron köper jag en imac i samma veva så jag tänkte gå tillbaka till att bara äta pasta med ketchup efter det här.

Budget är 12 000, inte ett korvöre mer än så!

Har kollat runt och vet ungefär vad som funkar för min röst och vad jag gillar. Generellt sätt är det C12/ E-lam 251 soundet har jag märkt, gillar klar sång men såklart inte så sibilant.

Så, without further ado, De tävlande!

- Nuemann Tlm 103, tänker skita totalt i vad internet säger, många tkr den är skarp och ful men den funkar bra med min röst och är ingen dålig mick, jag vet för jag har hört den.

- Peluso P12, 22 251, 22 47. Vet inte vilken, samma pris, samma grej, olika sound. Där äre gissa blindt antar jag, är mest kåt på 22 521:an för jag älskar elam ljudet.

- Akg C414, gillar mest den micken som instrument mick, men vet inte hur xl2an låter, den kanske är jätte bra på sång...

- Brauner Phantom, hört mkt om, men inte hört. Ungefär hur låter den, vad för stuk? Verkar bra men jag vet verkligen inte.

Sen har vi denna rundas underdog.

- Avantone CV 12, hälften så dyr som övriga, känns som en billig kopia på en C12 men jag har hört från riktiga personer att det är en bra mick, nån som vet?

Vill höra alla kvalificerade och okvalificerade, idiotiska och övriga åsikter!

Svantish out!

Redigerat av stratsvante
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Så har du 12 000:- som ska räcka till en iMac och en Mic, eller är det din budget för micken?

Om du nu gillar C414 men vill ha något billigare så titta på C214. Skillnaden är att det inte är två membran (så du kan inte köra 8 som du kan med C414).

Passar min röst ofantligt bra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in AKG C414 EB. En tidig variant med C12-kapsel. Betydligt mer öppen än t ex B-ULS.

Brauner Phantom är en rätt stabbig mick, inget jag förknippar med C12-kapsel. Påminner mer om TLM103 i det avseendet.

Kolla även in ADKs Custom Shop-mickar. Där hittar du både ELAM 251 och C12-soundalikes i rätt prisklass.

Höll på att börja skriva om ADK Custom Shop mickarna. Äger flertalet själv. Bl.a ADK Custom Shop TC C-12 och CS Hamburg AU och CS Vienna AU är fantastiska mickar! Det finns flertalet andra att välja mellan, med eller utan rör.

Rekommenderas varmt! Golden Age Music är generalagenten Min länk och sök på ADK.

Redigerat av Radiobrutta
Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in AKG C414 EB. En tidig variant med C12-kapsel. Betydligt mer öppen än t ex B-ULS.

Brauner Phantom är en rätt stabbig mick, inget jag förknippar med C12-kapsel. Påminner mer om TLM103 i det avseendet.

Kolla även in ADKs Custom Shop-mickar. Där hittar du både ELAM 251 och C12-soundalikes i rätt prisklass.

Håller med, men var köper man en C414 EB? Lär ju endast finnas begagnade och i väldigt skiftande skick.

Link to comment
Dela på andra sajter

TLM 103 är bra och passar på många röster tycker jag. Som du själv skriver så kan den vara lite vass, men det är bara på vissa typer av röster. På mig fungerar den kanon, men jag gillar inte att sjunga in i den av nån anledning. Det vassa är också enkelt att skära bort.

Peluso'n gillar jag också. Nu spelade jag visserligen in den med en Neve Preamp och en Tube Tech kompressor, så jag vet inte vad som påverkade vad. Men bra lät det iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

C-414 är super till allt utom just sång

Håller inte riktigt med. Jag har (till slut) lärt mig uppskatta C414 B-ULS som instrumentmick. Tyckte tidigare att den var bumlig och instängd i soundet.

C414 EB tycker jag tvärtom kan bli lite ettrig på instrument. Däremot har jag använt den till sång, när jag behöver lyftet i diskanten.

Edit: Någonstans på vägen tryckte jag på lite galna tangenter.

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Inte testat 102:an men har en 103 som jag gillar skarpt.

Har varit lite hype att skriva ner TLM 103 nu ett tag, men sånt kommer och går som det verkar.

Gillar att alla pengar är lagda på micken och inte på en massa valbara karakteristiker och filter hit och dit.

Så är väl 102:an också tror jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 månader senare...
pme (oregistrerad)

Här finns en Peluso...

http://vend.se/ad.php?108278

Det är väl bara att slå till. Fast jag tror inte att dess mic kapsel är speciellt lik en CK12. Tror att det finns 3 tillverkare som gör CK12 liknande kapslar. Telefunken USA, Haun och Tim Campbell. Peluso är bara en kant-matad kapsel och saknar dubbel resonans kammare som C12/Elam251 har med CK12.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...