Jump to content
Annons

Takida polisanmäler musikrecensent.


SadamJR

Recommended Posts

....men är inte tAKIDA litet pinsamma ia f ??????

eller finns det någon som diggar??????

😕

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag fattar inte det här tjatet om downs syndrom. Man ser föräldrar på stan blir helt nervösa för att deras barn pekar på och undrar vad det är för någon. Mina föräldrar var lika dana, och även alla andra vuxna i min uppväxt. Skall personer med downs syndrom leva helt åtskilda från oss "vanliga" människor, man får aldrig nämna det eller göra jämförelser för då jävlar. All er väl villja gör bara att personer med down syndrom isoleras ännu mer och blir ännu mer tabu. Jag tror personligen att dom vill vara som alla oss andra, men hur skall dom kunna bli det med den här berörings känsligheten. Alla som träffat en person med downs syndrom vet vilka ljud dom kan göra, skall man idagens sverige inte kunna jämföra det med en "vanlig" persons ljud, utan att folk skall börja snacka om ras biologi, hets mot folkgrupp osv? Då är det något som är väldigt fel

Mvh

Det är inte komplicerat alls.

Felet som recensenten har gjort, är ju att han använder en befolkningsgrupps benämning som ett nedsättande skällord om någon. Det är inte acceptabelt, helt enkelt.

Om det sedan handlar om folk med Downs, resandefolk, svarta, rullstolsburna, förståndshandikappade eller vad det nu vara månde, så kvittar det. Ett språkbruk där man använder befolkningsgrupper som skällsord på det sättet som han har gjort, är inte acceptabelt i ett upplyst samhälle som vårt.

Förstår inte varför du tror att folk vill att personer med Downs skulle isoleras mer. Det är väl ingen som har sagt något i den riktningen. Det är ju bara bra att de kommer ut bland andra, så att de inte blir så skrämmande som det kan vara för vissa - men det ju har inget med den klantige recensentens uttryck att göra...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte komplicerat alls.

Felet som recensenten har gjort, är ju att han använder en befolkningsgrupps benämning som ett nedsättande skällord om någon. Det är inte acceptabelt, helt enkelt.

Om det sedan handlar om folk med Downs, resandefolk, svarta, rullstolsburna, förståndshandikappade eller vad det nu vara månde, så kvittar det. Ett språkbruk där man använder befolkningsgrupper som skällsord på det sättet som han har gjort, är inte acceptabelt i ett upplyst samhälle som vårt.

Förstår inte varför du tror att folk vill att personer med Downs skulle isoleras mer. Det är väl ingen som har sagt något i den riktningen. Det är ju bara bra att de kommer ut bland andra, så att de inte blir så skrämmande som det kan vara för vissa - men det ju har inget med den klantige recensentens uttryck att göra...

När jag var mindre fick man säga negerbulle, zigenar schnitzel osv. Ingen brydde sig ett dugg, idag kan du inte/ vågar du inte säga Något om någon eller något, för då dras rasist kortet fram och eller att man hetsas mot folkgrupper osv. Och i värsta fall blir du dödad. Det råder en slags självcensur och moralpanik i sverige för tillfället, det ser man inte minst nu efter vad dåren i norge gjorde. Jag tycker att man kan skriva så som journalisten skrev, det kallas yttrandefrihet. Om nu recensenten tyckter att sången/rösten får en att tänka på en person med downs syndrom, då får han skriva det. Är det sedan någon som inte gillar det får man anmäla det till do. Och se vad han tycker, jag läste en utmärkt text skriven av björn ulvaeus(abba) om självcensur och tänkte avsluta med ett citat från den.

Denna smygande censuren är vidrig. I ett samhälle som vårt borde den inte ha någon plats. Den förgiftar sakta och lömskt samhällsklimatet utan att vi märker att det sker, den förorenar livsluften för demokratin. Varje gång vi säger till oss själva: "Ja, men det är väl inte så farligt. Vi undviker ju i alla fall bråk." Varje gång vi säger det tar självcensuren ett pyttesteg in i våra huvuden och så småningom märker vi inte att den har flyttat in och bor där.

Mvh

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var mindre fick man säga negerbulle, zigenar schnitzel osv. Ingen brydde sig ett dugg, idag kan du inte/ vågar du inte säga Något om någon eller något, för då dras rasist kortet fram och eller att man hetsas mot folkgrupper osv. Och i värsta fall blir du dödad. Det råder en slags självcensur och moralpanik i sverige för tillfället, det ser man inte minst nu efter vad dåren i norge gjorde. Jag tycker att man kan skriva så som journalisten skrev, det kallas yttrandefrihet. Om nu recensenten tyckter att sången/rösten får en att tänka på en person med downs syndrom, då får han skriva det. Är det sedan någon som inte gillar det får man anmäla det till do. Och se vad han tycker, jag läste en utmärkt text skriven av björn ulvaeus(abba) om självcensur och tänkte avsluta med ett citat från den.

Denna smygande censuren är vidrig. I ett samhälle som vårt borde den inte ha någon plats. Den förgiftar sakta och lömskt samhällsklimatet utan att vi märker att det sker, den förorenar livsluften för demokratin. Varje gång vi säger till oss själva: "Ja, men det är väl inte så farligt. Vi undviker ju i alla fall bråk." Varje gång vi säger det tar självcensuren ett pyttesteg in i våra huvuden och så småningom märker vi inte att den har flyttat in och bor där.

Men herregud, det är ju skillnad på om man har det eller är det än om man inte har det eller är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men herregud, det är ju skillnad på om man har det eller är det än om man inte har det eller är det.

Det behöver inte vara något negativt bara för att han skrev så, det var hans liknelse. Det är ju du/ni som vill få det att låta negativt? Om jag har en svensk polare som jag tycker låter som en sjungande pizzabagare från italien, får jag inte säga det till han då? Eller hetsar jag då mot alla italienare, och gör mig skyldig till hets mot folkgrupp? Om nu recensenten hade skrivit att sången låtit som en böneutropare från en minaret? Vad hade hänt då?

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag var mindre fick man säga negerbulle, zigenar schnitzel osv. Ingen brydde sig ett dugg, idag kan du inte/ vågar du inte säga Något om någon eller något, för då dras rasist kortet fram och eller att man hetsas mot folkgrupper osv. Och i värsta fall blir du dödad. Det råder en slags självcensur och moralpanik i sverige för tillfället, det ser man inte minst nu efter vad dåren i norge gjorde. Jag tycker att man kan skriva så som journalisten skrev, det kallas yttrandefrihet. Om nu recensenten tyckter att sången/rösten får en att tänka på en person med downs syndrom, då får han skriva det. Är det sedan någon som inte gillar det får man anmäla det till do. Och se vad han tycker, jag läste en utmärkt text skriven av björn ulvaeus(abba) om självcensur och tänkte avsluta med ett citat från den.

Denna smygande censuren är vidrig. I ett samhälle som vårt borde den inte ha någon plats. Den förgiftar sakta och lömskt samhällsklimatet utan att vi märker att det sker, den förorenar livsluften för demokratin. Varje gång vi säger till oss själva: "Ja, men det är väl inte så farligt. Vi undviker ju i alla fall bråk." Varje gång vi säger det tar självcensuren ett pyttesteg in i våra huvuden och så småningom märker vi inte att den har flyttat in och bor där.

Mvh

Mvh

Nu innehåll ju även texten ett försiktigt mordhot. Jag vet inte om det räknas till yttrandefriheten att få mordhota folk hur man vill, men gör man det får man i a f räkna med att bli polisanmäld.

Annars tror jag att du missuppfattar Björns text. Du är ju just en sån som säger "Ja, men det är väl inte så farligt"... I det här fallet om hur man genom slentrianmässiga uttryck cementerar folks fördomar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det behöver inte vara något negativt bara för att han skrev så, det var hans liknelse. Det är ju du/ni som vill få det att låta negativt? Om jag har en svensk polare som jag tycker låter som en sjungande pizzabagare från italien, får jag inte säga det till han då? Eller hetsar jag då mot alla italienare, och gör mig skyldig till hets mot folkgrupp? Om nu recensenten hade skrivit att sången låtit som en böneutropare från en minaret? Vad hade hänt då?

Mvh

Hehe. Downs syndrom är ett mycket svårt handikapp där majoriteten av de drabbade har en iq upp till 50.

Att ha Downs syndrom ÄR något negativt (hur mycket man än försöker bortförklara det), att skriva att

någon utan Downs syndrom låter som en sådan är att förlöjliga personen. Mig veterligen har inte

italienare eller böneutroparna per automatik ett handikapp.

Lika litet säger man "Är du blind eller!" eller "Är du döv eller!" till någon som inte är det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu innehåll ju även texten ett försiktigt mordhot. Jag vet inte om det räknas till yttrandefriheten att få mordhota folk hur man vill, men gör man det får man i a f räkna med att bli polisanmäld.

Ja, första gången jag såg att det skrevs i denna tråden trodde jag inte det var sant, men sedan läste jag ordentligt och...

jag kan inte fatta att vi diskuterar detta överhuvudtaget, att det har blivit en tråd är ofattbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

När jag var mindre fick man säga negerbulle, zigenar schnitzel osv. Ingen brydde sig ett dugg, idag kan du inte/ vågar du inte säga Något om någon eller något, för då dras rasist kortet fram och eller att man hetsas mot folkgrupper osv. Och i värsta fall blir du dödad. Det råder en slags självcensur och moralpanik i sverige för tillfället, det ser man inte minst nu efter vad dåren i norge gjorde. Jag tycker att man kan skriva så som journalisten skrev, det kallas yttrandefrihet. Om nu recensenten tyckter att sången/rösten får en att tänka på en person med downs syndrom, då får han skriva det. Är det sedan någon som inte gillar det får man anmäla det till do. Och se vad han tycker, jag läste en utmärkt text skriven av björn ulvaeus(abba) om självcensur och tänkte avsluta med ett citat från den.

Denna smygande censuren är vidrig. I ett samhälle som vårt borde den inte ha någon plats. Den förgiftar sakta och lömskt samhällsklimatet utan att vi märker att det sker, den förorenar livsluften för demokratin. Varje gång vi säger till oss själva: "Ja, men det är väl inte så farligt. Vi undviker ju i alla fall bråk." Varje gång vi säger det tar självcensuren ett pyttesteg in i våra huvuden och så småningom märker vi inte att den har flyttat in och bor där.

Mvh

Mvh

Och när jag var liten och gick på förskola fick man sjunga en sjung om en liten negerpojke och hur han än tvättade sig var han lika svart ändå. :rolleyes: Antingen verkar du vara helt okunnig om fördomar och rasism som var sanktionerad här och tittade man i dagstidningarna skrivna av journalister så var de fulla av både och. Och att sno från Björn, helt tager ur sitt sammanhang, gör du inte dig smartare. Tycker du låter som en typiskt gnällig SD:are.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu innehåll ju även texten ett försiktigt mordhot. Jag vet inte om det räknas till yttrandefriheten att få mordhota folk hur man vill, men gör man det får man i a f räkna med att bli polisanmäld.

Annars tror jag att du missuppfattar Björns text. Du är ju just en sån som säger "Ja, men det är väl inte så farligt"... I det här fallet om hur man genom slentrianmässiga uttryck cementerar folks fördomar.

Och när jag var liten och gick på förskola fick man sjunga en sjung om en liten negerpojke och hur han än tvättade sig var han lika svart ändå. :rolleyes: Antingen verkar du vara helt okunnig om fördomar och rasism som var sanktionerad här och tittade man i dagstidningarna skrivna av journalister så var de fulla av både och. Och att sno från Björn, helt tager ur sitt sammanhang, gör du inte dig smartare. Tycker du låter som en typiskt gnällig SD:are.

Nu var det inte mordhotet jag har syftat på i denna tråd, utan får man inte jämföra någons sång med en sång av en med downs syndrom, utan att det skall snackas om hets mot folkgrupp osv. Jag väntade på sd kortet, vad får dig att tro att jag är sd? Och det här

med björns text är ju som det står, man undviker att skriva eller säga något obekvämt och tycker inte det var så farligt, för att då unviker man bråk. Och det är självcensur.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe. Downs syndrom är ett mycket svårt handikapp där majoriteten av de drabbade har en iq upp till 50.

Att ha Downs syndrom ÄR något negativt (hur mycket man än försöker bortförklara det)

Det är inte alls säkert att de med Downs upplever det så negativt. Vi som däremot inte har det tycker att det bör vara väldigt negativt...men om det vet vi, som inte har Downs, egentligen ingenting.

Jag är helt övertygad om att det finns personer som har Downs som är betydligt lyckligare än många personer som inte har Downs.

Lika litet säger man "Är du blind eller!" eller "Är du döv eller!" till någon som inte är det.

Visst gör man det...

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls säkert att de med Downs upplever det så negativt. Vi som däremot inte har det tycker att det bör vara väldigt negativt...men om det vet vi, som inte har Downs, egentligen ingenting.

Jag är helt övertygad om att det finns personer som har Downs som är betydligt lyckligare än många personer som inte har Downs.

Visst gör man det...

Jag har aldrig pratat om befolkningsgruppen "Downs syndromare" om det nu skulle finnas en sådan... det har andra gjort.

Vad jag vänder mig mot är att man nedvärderar sångaren i Takida som INTE har Downs syndrom. Enligt HONOM är det negativt

att ha Downs syndrom.

"Visst gör man det" - Ja, om man är ouppfostrad.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har aldrig pratat om befolkningsgruppen "Downs syndromare" om det nu skulle finnas en sådan... det har andra gjort.

Vad har detta inlägg med vårat meningsutbyte att göra?

Vad jag vänder mig mot är att man nedvärderar sångaren i Takida som INTE har Downs syndrom. Enligt HONOM är det negativt att ha Downs syndrom.

Jag är övertygad om att alla personer som inte har Downs tycker att det verkar vara väldigt negativt att ha Downs.

"Visst gör man det" - Ja, om man är ouppfostrad.

Det underlättar säkert om man är ouppfostrad, men det är inget krav...tro mig. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad har detta inlägg med vårat meningsutbyte att göra?

Jag är övertygad om att alla personer som inte har Downs tycker att det verkar vara väldigt negativt att ha Downs.

Det underlättar säkert om man är ouppfostrad, men det är inget krav...tro mig. 😉

Tja, det är ju du som skrev "de med Downs". Därför svarade jag på detta om att prata om befolkningsgrupper.

Jag fokuserar mer på det enskilda fallet.

Exakt. Och mig veterligen är sångaren en person utan Downs syndrom.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tja, det är ju du som skrev "de med Downs". Därför svarade jag på detta om att prata om befolkningsgrupper.

Och?

Exakt. Och mig veterligen är sångaren en person utan Downs syndrom.

Det är något förvirrande att följa dig i dina tankespår...

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu var det inte mordhotet jag har syftat på i denna tråd, utan får man inte jämföra någons sång med en sång av en med downs syndrom, utan att det skall snackas om hets mot folkgrupp osv.

Nu har ju tidningen som publicerade recensionen själva ändrat den i efterhand, som dom kanske inte själva tyckte det var helt okej heller, när dom fick tänka efter lite. Och det var då delen om mord som åkte bort.

Varför ska man spy sån galla överhuvudtaget? Det hade ju liksom räckt med "inte min kopp te", att vältra sig i dom här "dräpande formuleringarna" är helt onödigt och tjänar absolut ingenting till.

med björns text är ju som det står, man undviker att skriva eller säga något obekvämt och tycker inte det var så farligt, för att då unviker man bråk. Och det är självcensur.

Du vill få den där Chris Lindahl till någon slags martyr får att han vågar skriva hur dåliga Takida egentligen är, eller vad? Det är ju bara ett typexempel på riktigt smaklös journalistik och är med största sannolikhet inte vad Björn menade när han skrev den texten.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls säkert att de med Downs upplever det så negativt. Vi som däremot inte har det tycker att det bör vara väldigt negativt...men om det vet vi, som inte har Downs, egentligen ingenting.

Jag är helt övertygad om att det finns personer som har Downs som är betydligt lyckligare än många personer som inte har Downs.

Sån recensenten uttryckte egentligen att sångaren i Takida är en lycklig människa, eller vad menar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alls säkert att de med Downs upplever det så negativt. Vi som däremot inte har det tycker att det bör vara väldigt negativt...men om det vet vi, som inte har Downs, egentligen ingenting.

Jag är helt övertygad om att det finns personer som har Downs som är betydligt lyckligare än många personer som inte har Downs.

En repris, då du glömt vad du skrev förut.

Recensenten recenserar inte alla med Downs syndrom.

Recensenten recenserar gruppen Takida inkl sångaren.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har ju tidningen som publicerade recensionen själva ändrat den i efterhand, som dom kanske inte själva tyckte det var helt okej heller, när dom fick tänka efter lite. Och det var då delen om mord som åkte bort.

Varför ska man spy sån galla överhuvudtaget? Det hade ju liksom räckt med "inte min kopp te", att vältra sig i dom här "dräpande formuleringarna" är helt onödigt och tjänar absolut ingenting till.

Du vill få den där Chris Lindahl till någon slags martyr får att han vågar skriva hur dåliga Takida egentligen är, eller vad? Det är ju bara ett typexempel på riktigt smaklös journalistik och är med största sannolikhet inte vad Björn menade när han skrev den texten.

Jag anser fortfarande att man får skriva det med downs syndrom som han skrev? Är han martyr för det? Hallå? Det är en yttrandefrihet vi har i sverige. Och björns text går att använda i alla sammanhang där folk inte vågar skriva eller säga det dom tänker/tycker i tron att dom skall stöta sig med någon/ eller få en stämpel? Och det är ett hot mot yttrandefriheten. Jag var ju helt plötsligt en gnällig sdare för vad jag skrivit i denna tråd? ( hur man nu kan dra den slutsatsen) Och det är en hemsk utveckling vi går mot, att man inte får säga vad man tycker och tänker längre. Tidningen har troligtvis drabbats av panik, med tanke på hur debatten är.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser fortfarande att man får skriva det med downs syndrom som han skrev? Är han martyr för det? Hallå? Det är en yttrandefrihet vi har i sverige. Och björns text går att använda i alla sammanhang där folk inte vågar skriva eller säga det dom tänker/tycker i tron att dom skall stöta sig med någon/ eller få en stämpel? Och det är ett hot mot yttrandefriheten. Jag var ju helt plötsligt en gnällig sdare för vad jag skrivit i denna tråd? ( hur man nu kan dra den slutsatsen) Och det är en hemsk utveckling vi går mot, att man inte får säga vad man tycker och tänker längre. Tidningen har troligtvis drabbats av panik, med tanke på hur debatten är.

Mvh

Henber.

När du la in Björns text så uppfattade jag det bara som ett stöd för din åsikt och den hade sin berättigade plats där i ditt inlägg.

Jag är själv för yttrandefrihet. Jag tycker också att det verkar ha gått inflation i vad man får och inte får säga eller skriva.

Så fort någon uppfattar sig som kränkt så är det allmänt vedertaget att personen blivit kränkt känns det som ibland.

Säger man moderat till någon som är kommunist så är ju denne kränkt och vice versa...

Men jag kommer aldrig acceptera att dra liknelser till Downs syndrom eller andra handikapp för att beskriva en person som inte har det.

Just för att det kränker den enskilde som inte har handikappet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sån recensenten uttryckte egentligen att sångaren i Takida är en lycklig människa, eller vad menar du?

Nej.

Det recensenten uttryckte var att sångaren i Takida i grunden har en sångstil som baseras på att låta så menlös som möjligt, dock varierar han sig ibland och slänger in lite skitnödighet och Downs syndrom mellan varven.

Recensentens uppfattning om huruvida sångaren känner sig lycklig eller inte framgår ej.

Link to comment
Dela på andra sajter

Henber.

När du la in Björns text så uppfattade jag det bara som ett stöd för din åsikt och den hade sin berättigade plats där i ditt inlägg.

Jag är själv för yttrandefrihet. Jag tycker också att det verkar ha gått inflation i vad man får och inte får säga eller skriva.

Så fort någon uppfattar sig som kränkt så är det allmänt vedertaget att personen blivit kränkt känns det som ibland.

Säger man moderat till någon som är kommunist så är ju denne kränkt och vice versa...

Men jag kommer aldrig acceptera att dra liknelser till Downs syndrom eller andra handikapp för att beskriva en person som inte har det.

Just för att det kränker den enskilde som inte har handikappet.

Hej

Det var det jag ville komma till, det är en sjuk utveckling vi går emot. Givetvis har du all rätt till din åsikt och jag till min, men man måste få skriva och säga vad man tycker och tänker, givetvis inom lagens gränser, utan att behöva oroa sig för att få stryk, få stämplar och i värsta fall bli mördad. Och det är något alla i sverige borde ställa sig bakom oavsett religon, politisk färg osv.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Om något som Gaffas recensent utövar, lever av, eller som är centralt och viktigt för honom, hade kritiserats på samma sätt som han själv kritiserade Takida, så hade han själv reagerat ungefär som Takida gör, och han hade inte kunnat förbli orörd. Han hade antingen blivit upprörd och agerat utifrån det, eller så hade han tvingats försöka låsa ute verkligheten för att skydda sig från sina egentliga känslor – kanske intala sig nån dum-stolthet typ ” man får sätta sig över sånt där” eller någon annan betydelselös snusförnuftighet.

Han hade inte kunnat förbli oberörd, och det här visar lite av vilken ”nytta” såna här recensioner utgör, och det visar även lite av avsikten med dom.

Är man recensent, och inte gillar det man recenserar, då skriver man det; man skriver att det här inte faller mig i smaken alls, jag tycker det låter/känns motbjudande etc. Men dom formuleringar som Gaffa-recensenten använde, och hur han använde dom, var inte för att redogöra varför han upplever det som han gör.

Istället användes formuleringarna helt klart för att injicera emotionell otrevnad och obehag, med en vilja att klanka på- och ”straffa” andra …. bara för att hans egna upplevelse inte blev nå bra. Att kalla folk för mongolida, att dom borde slås ihjäl, bara för att han själv inte gillar det dom gör …. sånt är fan inte recension, det är inte journalistik överhuvudtaget. Det kvalificerar möjligen som fjortisgnäll.

Sen har vi jönsarna som direkt flyr in bakom sista möjliga utposten och gömmer sig – yttrandefrihetsprincipen - bara för att dom inte har några andra skäl kvar. Yttrandefrihetsprincipen som grundlagsskydd inrättades fan inte med tanken att fungera som skyddsvärn och fristad åt skitstövlar, mobbare och kritiker som har svårigheter med normal självbehärskning. För det är precis vad vi har att göra med här.

Att hänvisa till yttrandefrihetsprincipen i det här fallet, är som att stå på stan och skrika ”Kuksugarjävel!!” åt förbipasserande, och säga till dom som blir arga att vi har minsann yttrandefrihet i det här landet, så dom ska bara knipa igen. Det man säger och gör har inte sin grund i viljan eller behovet att yttra sig att göra, alls; det har med att jävlas och plåga andra att göra, att slippa ta ansvar för vad man själv säger och gör. Att man försvarar det beteendet med formellt skitsnack, är ju bara ytterligare ett steg i processen att jävlas.

Redigerat av Signia
  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag anser fortfarande att man får skriva det med downs syndrom som han skrev?

Ja, det har framgått. Men människor med Downs syndrom låter ju inte på samma sätt, det är ju däri det fördomsfulla och förolämpande ligger.

Är han martyr för det?

Man får ju lätt uppfattningen att du tycker det, efter att ha dragit in Björn Ulvaeus i detta. "Chris Linddahl, den modige journalisten som inte är rädd att skriva någonting, trots alla starka krafter han har emot sig".

Hallå? Det är en yttrandefrihet vi har i sverige. Och björns text går att använda i alla sammanhang där folk inte vågar skriva eller säga det dom tänker/tycker i tron att dom skall stöta sig med någon/ eller få en stämpel? Och det är ett hot mot yttrandefriheten.

Ja, den enda som vet helt säkert vad Björn menade är förmodligen bara Björn själv. Men jag är nästan helt säker på att helt onödiga förolämplningar och folk med hjälp av fördomar, vilket in sin tur då skulle vara anledning till att man funderar på att döda den personen, inte var vad Björn hade i tankarna när han skrev det där.

Och det är en hemsk utveckling vi går mot, att man inte får säga vad man tycker och tänker längre. Tidningen har troligtvis drabbats av panik, med tanke på hur debatten är.

Jag har ingen aning om vad du jämför med, men det där låter mest som något gnälligt "det var bättre förr". Har du fler exempel på den här "hemska utvecklingen", och vad jämför du med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej.

Det recensenten uttryckte var att sångaren i Takida i grunden har en sångstil som baseras på att låta så menlös som möjligt, dock varierar han sig ibland och slänger in lite skitnödighet och Downs syndrom mellan varven.

Recensentens uppfattning om huruvida sångaren känner sig lycklig eller inte framgår ej.

Fast recensentens sätt förutsätter ju att alla med Downs syndrom är likadana, eller hur? "Alla vet ju hur folk med Downs syndrom är". Inte att det är individer, precis som alla andra människor. Det är därför det är fel att uttrycka så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...