Jump to content
Annons

Takida polisanmäler musikrecensent.


SadamJR

Recommended Posts

På grund av att det var ett cyniskt, men inte desto mindre sant, påstående?

Njae, det kan snarare tolkas som att du menar att eftersom personer med Downs syndrom ändå är för dumma för att förstå bättre så ska det vara OK för recensenter att kunna uttala sig nedsättande om dessa utan att idioter som t.ex. jag ska behöva käfta emot.

Men det var säkert inte så du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vad menar DU med mental sjukdom? Du verkar tycka att hjärnan inte tillhör kroppen utan att de är inbillat sjuka.

Hoppsan, det var ett brutalt skrivfel som jag får skämmas för då jag själv påpekat att det är fel att kalla Downs för sjukdom istället för ett mentalt handikapp...(man skall nog inte lyssna på radio samtidigt som man skriver inlägg) 😊

Självklart är det handikappande att inte förstå olika saker i vårt samhälle.

Mig veterligen är inte samhället uppbyggt med Downs syndrom som norm.

Förstår man inte hur negativt det är för dem med detta mentala handikapp bör man lära sig det.

Det är tack vare att vi förstår hur det är för DEM, som Downs syndrom behandlas på olika sätt.

Annars hade inte sjukvården lagt en krona på det.

Som samhälle kan vi bara förstå Downs så gott vi kan, och jag tror vi gör ett bra jobb där och bättre blir det nog i framtiden. Vi kan så klart se mycket av det negativa i Downs och förstå det, men exakt hur det upplevs hos de handikappade är ju det vi diskuterar just nu och där tror jag att det finns mycket mer att lära.

Fast nu tycker jag nog att denna tråd har hamnat långt utanför ämnet och det känns inte som att vi kommer längre utan att det blir en massa ordvrängning som inte leder något till...

Link to comment
Dela på andra sajter

Njae, det kan snarare tolkas som att du menar att eftersom personer med Downs syndrom ändå är för dumma för att förstå bättre så ska det vara OK för recensenter att kunna uttala sig nedsättande om dessa utan att idioter som t.ex. jag ska behöva käfta emot.

Men det var säkert inte så du menade.

Korrekt, det var precis så jag inte menade...men det visste du.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast nu tycker jag nog att denna tråd har hamnat långt utanför ämnet och det känns inte som att vi kommer längre utan att det blir en massa ordvrängning som inte leder något till...

Tvärtom, det är först nu på slutet när vi avhandlat vad det han skrivit egentligen betyder som vi kan svara på frågeställningen i tråden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lönlöst att fortsätta att diskutera med er, ni vrider och vänder på allt. Vissa av er tycker journalisten har gjort fel som dragit in downs syndrom. Det är kränkning osv, men i er iver påpeka detta så skriver ni att folk är bögar, sverigedemokrater, mindre smarta osv för att man inte håller med. Folk som inte är bögar , sverigedemokrater osv kan ta lika illa vid sig, som att ni tycker det är tokigt att takidas sångare blir jämförd med downs syndrom. Ni får absolut skriva som ni gör för det är yttrandefrihet. Så varför sitta och gnälla på en journalist som ni tycker kränkt, när ni själva kränker? Och ert beteende gör att folk inte vågar skriva vad dom tycker, för dom är rädda för er reaktion.(björns text) Så snälla sluta upp med er dubbelmoral, och snälla vrid och vänd nu på detta och kom med den ena utläggningen efter den andra varför ni tycker jag har fel i denna text. Det bjuder jag på.

Mvh

Du verkar ifall digga det här med att generalisera. Trots att tråden är ett gytter av olika åsikter så refererar du till alla som på något sätt inte håller med dig som "ni" 🙂

Men visst, om man tror att Björn Ulvaues med sin text menade att det är viktigt att musikrecensenter ska få kalla sångare mongoloida och sen mordhota dom, så kanske man inte är så noga med detaljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om det inte framgått tidigare så tycker jag att det är fel att göra som recensenten gjorde, Downs har inget i en negativ musikrecension att göra.

Man får ändå lätt intrycket att du försöker försvara språkbruket genom att hänvisa till att folk utan Downs syndrom inte riktigt förstår hur det är, och att det kanske inte är något negativt. Om det inte är vad du tycker så är det bra så.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men visst, om man tror att Björn Ulvaues med sin text menade att det är viktigt att musikrecensenter ska få kalla sångare mongoloida och sen mordhota dom, så kanske man inte är så noga med detaljer.

Nu kallade inte recensenten sångaren för mongoloid, vilket är ett än mer kränkande uttryck, utan han använde den medicinskt korrekta termen Downs syndrom i sammanhanget, vilket är illa nog.

I övrigt... 😆 Jag fick inte riktigt intrycket av att det var vad Henber menade.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

Du verkar ifall digga det här med att generalisera. Trots att tråden är ett gytter av olika åsikter så refererar du till alla som på något sätt inte håller med dig som "ni" 🙂

Men visst, om man tror att Björn Ulvaues med sin text menade att det är viktigt att musikrecensenter ska få kalla sångare mongoloida och sen mordhota dom, så kanske man inte är så noga med detaljer.

Nu är vi där igen med att vrida och förvränga, det handlade om downs syndrom och inget annat, som jag skrev tidigare i tråden försvarar jag inget mordhot! Och jag skrev fel det skall vara vissa, och du är en av dom.

Mvv

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kallade inte recensenten sångaren för mongoloid, vilket är ett än mer kränkande uttryck, utan han använde den medicinskt korrekta termen Downs syndrom i sammanhanget, vilket är illa nog.

Det är två ord på samma sak, låt vara att en del anser att det ena uttrycket är kränkande. Men det förändrar inte sakfrågan.

I övrigt... 😆 Jag fick inte riktigt intrycket av att det var vad Henber menade.

Det är väl lättare att folk skriver vad dom vill istället för att man ska ägna extra tid att försöka förstå vad dom egentligen menar?

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är vi där igen med att vrida och förvränga, det handlade om downs syndrom och inget annat,

Från Wikipedia: "En äldre term för Downs syndrom är mongolism och då kallades en person som hade syndromet för mongoloid eller mongolid. Uttrycket mongolid förekommer fortfarande i dagligt tal men kan numera uppfattas som kränkande"

som jag skrev tidigare i tråden försvarar jag inget mordhot!

Det har jag läst såklart. Men vad är det du försvarar egentligen? Det verkar ju handla om väldigt viktiga principer. Om recensenten hade skrivit "Sångaren är lika frånstötande som en AIDS-patient", hade det också varit ok?

Och jag skrev fel det skall vara vissa, och du är en av dom.

Ok, en lite tydligare definition i a f, alltid något 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Från Wikipedia: "En äldre term för Downs syndrom är mongolism och då kallades en person som hade syndromet för mongoloid eller mongolid. Uttrycket mongolid förekommer fortfarande i dagligt tal men kan numera uppfattas som kränkande"

Det har jag läst såklart. Men vad är det du försvarar egentligen? Det verkar ju handla om väldigt viktiga principer. Om recensenten hade skrivit "Sångaren är lika frånstötande som en AIDS-patient", hade det också varit ok?

Ok, en lite tydligare definition i a f, alltid något 🙂

Frånstötande som en aids patient, tycker han det låter så, skriver han så. Och med tanke på hur freddie mercury lät rent sångmässigt, under sina sista dagar. Skulle det varit en super komplimang.

Mvh

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Frånstötande som en aids patient, tycker han det låter så, skriver han så. Och med tanke på hur freddie mercury lät rent sångmässigt, under sina sista dagar. Skulle det varit en super komplimang.

Du tyckte ju själv att det inte var ok när någon skrev att du betedde dig som en sverigedemokrat. Vad är skillnaden?

Freddie Mercury's sångröst hade i övrigt ingenting med hans sjukdom att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har jag läst såklart. Men vad är det du försvarar egentligen? Det verkar ju handla om väldigt viktiga principer. Om recensenten hade skrivit "Sångaren är lika frånstötande som en AIDS-patient", hade det också varit ok?

Henber menar att man ska få skriva precis exakt vad som helst, även om det är kränkande, känslokallt, vulgärt, obscent, infantilt, stötande, empatifattigt, förnedrande, förlöjligande, hånfullt, förminskande och inte minst omoraliskt, bara det ligger inom lagens ramar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Henber menar att man ska få skriva precis exakt vad som helst, även om det är kränkande, känslokallt, vulgärt, obscent, infantilt, stötande, empatifattigt, förnedrande, förlöjligande, hånfullt, förminskande och inte minst omoraliskt, bara det ligger inom lagens ramar.

Och hur vet man att det gör det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Grattis till årets bästa inlägg!

*Thumbs up*

Det är lönlöst att fortsätta att diskutera med vissa av er, vissa av er vrider och vänder på allt. Vissa av er tycker journalisten har gjort fel som dragit in downs syndrom. Det är kränkning osv, men i er iver påpeka detta så skriver ni att folk är bögar, sverigedemokrater, mindre smarta osv för att man inte håller med. Folk som inte är bögar , sverigedemokrater osv kan ta lika illa vid sig, som att ni tycker det är tokigt att takidas sångare blir jämförd med downs syndrom. Ni får absolut skriva som ni gör för det är yttrandefrihet. Så varför sitta och gnälla på en journalist som ni tycker kränkt, när ni själva kränker? Och ert beteende gör att folk inte vågar skriva vad dom tycker, för dom är rädda för er reaktion.(björns text) Så snälla sluta upp med er dubbelmoral, och snälla vrid och vänd nu på detta och kom med den ena utläggningen efter den andra varför ni tycker jag har fel i denna text. Det bjuder jag på.

Edit: det skall vara vissa av er och givetvis inte alla i tråden.

Mvh

Reaktionerna mot detta är inga aktioner, de är RE-aktioner; reaktioner som inte hade förekommit om inte recensenten – och hans försvarare - kastat sten i myrstacken först. Så försök inte säga att andra gör ”samma sak”. Recensenten re-agerade inte, han Agerade, helt utan provokation. Det är nästan motsats-skillnad.

Kränker andra tillbaka, så är det för att ”återställa” lite; göra andra uppmärksamma på hur det känns när andra gör samma sak som dom själva gör. Folk kränker inte bara för att dom själva känner för det - som recensenten gjorde. Det är där skon klämmer, och egentligen så förstår du nog det själv med.

Och ja, det är lite Sverigedemokratiskt över det du just skrev; deras klassiska metodik att avsiktligen bortse från sitt eget agerande som orsak till att situationer formas. Om en Sverigedemokrat ger dig en oprovocerad örfil, och du svarar med en rak höger, då är det klassiskt sverigedemokratisk retorik att fråga "vafan slåss du för?" och sen säga att du inte har nån rätt att bli upprörd för att andra slåss, när du själv gör likadant. Jämför med "ni gör ju samma sak själva", som du skrev ovan.

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det är lönlöst att fortsätta att diskutera med vissa av er, vissa av er vrider och vänder på allt. Vissa av er tycker journalisten har gjort fel som dragit in downs syndrom. Det är kränkning osv, men i er iver påpeka detta så skriver ni att folk är bögar, sverigedemokrater, mindre smarta osv för att man inte håller med. Folk som inte är bögar , sverigedemokrater osv kan ta lika illa vid sig, som att ni tycker det är tokigt att takidas sångare blir jämförd med downs syndrom. Ni får absolut skriva som ni gör för det är yttrandefrihet. Så varför sitta och gnälla på en journalist som ni tycker kränkt, när ni själva kränker? Och ert beteende gör att folk inte vågar skriva vad dom tycker, för dom är rädda för er reaktion.(björns text) Så snälla sluta upp med er dubbelmoral, och snälla vrid och vänd nu på detta och kom med den ena utläggningen efter den andra varför ni tycker jag har fel i denna text. Det bjuder jag på.

Edit: det skall vara vissa av er och givetvis inte alla i tråden.

Mvh

Rätt person att uttala sig. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

*Thumbs up*

Reaktionerna mot detta är inga aktioner, de är RE-aktioner; reaktioner som inte hade förekommit om inte recensenten – och hans försvarare - kastat sten i myrstacken först. Så försök inte säga att andra gör ”samma sak”. Recensenten re-agerade inte, han Agerade, helt utan provokation. Det är nästan motsats-skillnad.

Kränker andra tillbaka, så är det för att ”återställa” lite; göra andra uppmärksamma på hur det känns när andra gör samma sak som dom själva gör. Folk kränker inte bara för att dom själva känner för det - som recensenten gjorde. Det är där skon klämmer, och egentligen så förstår du nog det själv med.

Och ja, det är lite Sverigedemokratiskt över det du just skrev; deras klassiska metodik att avsiktligen bortse från sitt eget agerande som orsak till att situationer formas. Om en Sverigedemokrat ger dig en oprovocerad örfil, och du svarar med en rak höger, då är det klassiskt sverigedemokratisk retorik att fråga "vafan slåss du för?" och sen säga att du inte har nån rätt att bli upprörd för att andra slåss, när du själv gör likadant. Jämför med "ni gör ju samma sak själva", som du skrev ovan.

Jag har inte kännt mig kränkt överhuvudtaget, jag skrev att vissa kan se det som kränkande på samma sätt som ni tycker om recensionen. Och det är väll inte jag som agerat, det är recensenten? Där finns väll inget som säger att en person med downs syndrom inte kan sjunga? Och skall man inte få göra en sådan jämförelse? Ska man se det negativa i allt? Men du kan inte säga att du känner dig kränkt av downs syndrom grejen, för att sen kränka tillbaka på någon helt annan än recensenten för att återställa lite? Det ligger lite i tiden att dra in sverigedemokraterna i alla möjliga sammanhang, snart får dom säkert skulden för palme mordet med. Försöker någon att ge mig en örfil eller slå mig frågar jag inget, jag agerar direkt. Och går där ifrån när situationen är under kontroll. Vad är det för retorik professor? Och ju mer du håller på med detta du håller på med, ju mer skrämmer det folk att ge sig in i diskussionen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där finns väll inget som säger att en person med downs syndrom inte kan sjunga? Och skall man inte få göra en sådan jämförelse? Ska man se det negativa i allt?

Recensenten: "Robert Pettersson utnyttjar också en sångteknik där han på ansträngd engelska försöker låta så menlös som möjligt. Ibland varierar han sig genom att slänga in en dos skitnödighet eller Downs syndrom i rösten och det är då man på riktigt börjar fundera över hur många år man behöver sitta inne för överlagt mord i Sverige."

Recensenten kan tåla att sångaren sjunger så menlöst som möjligt. Men när sångaren däremot går så långt att han börjar låta som en med Downs syndrom, då är recensenten redo att döda.

Vari detta ser du något positivt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Recensenten: "Robert Pettersson utnyttjar också en sångteknik där han på ansträngd engelska försöker låta så menlös som möjligt. Ibland varierar han sig genom att slänga in en dos skitnödighet eller Downs syndrom i rösten och det är då man på riktigt börjar fundera över hur många år man behöver sitta inne för överlagt mord i Sverige."

Recensenten kan tåla att sångaren sjunger så menlöst som möjligt. Men när sångaren däremot går så långt att han börjar låta som en med Downs syndrom, då är recensenten redo att döda.

Vari detta ser du något positivt?

Om han nu tycker att skitnödighet låter som en sångare med downs syndrom, så är det hans beskrivning av det hela. Men man behöver inte mörda någon för att man sjunger dåligt, Och det är det som är det negativa i recensionen, där han helt klart går över gränsen.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har hört dom många gånger. Lirat på samma festivaler osv. Och t o m jobbat med dom. Kranat dom ett par gånger. Nu senast på P3 Live där man inte har något val än att man måste lyssna på hur det låter.

Och det låter riktigt jävla illa. Kassa musiker. Dumdryga och småkaxiga och framstår lite töntiga. Kaxiga töntar helt enkelt. Men jag skulle då aldrig dra Downs Syndrome ...

Blev erbjuden att köra foh på deras turné, tackade nej!

Link to comment
Dela på andra sajter

Men det gör han inte. Läs om.

Om nu han tycker att det värsta han vet är sång Som låter som från en person med downs syndrom. Så är det hans personliga beskrivning/jämförelse av hur dålig sång är för han. Men bara för att någon sjunger det värsta man vet, behöver man inte mörda någon för det. Jag ser det som det allvarligaste i recensionen.

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...