Jump to content
Annons

Takida polisanmäler musikrecensent.


SadamJR

Recommended Posts

kennethf (oregistrerad)

Mycket snack om Downs syndrom. "Downs syndrom" är inget man är det är en sjukdom precis på samma vis

kunde han ha sagt att det låter som att sångaren har fotsvamp när han sjunger.

Löjligt att ens bry mig om den biten.

Men skickar man sin platta till en recensent "vad man än tycker om recensenter" så får man också vara beredd på att svaret kanske inte alltid uppskattas

och recensenten kommer skriva vad den tycker.

Hela skiten är så typsikt Takida, dom är mammas pojkar och inga rockers och dom bevisar det precis nu.

Man kan inte fejka rock, skivbranschen har försökt massor av gånger men det går bara inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Mycket snack om Downs syndrom. "Downs syndrom" är inget man är det är en sjukdom precis på samma vis

kunde han ha sagt att det låter som att sångaren har fotsvamp när han sjunger.

Där har du faktiskt helt fel. Sjukdom och syndrom är inte samma sak. http://www.fibromyalgi.se/1.0.1.0/96/1/?item=art_art-s1%2F346

Link to comment
Dela på andra sajter

Att hänvisa till yttrandefrihetsprincipen i det här fallet, är som att stå på stan och skrika Kuksugarjävel!! åt förbipasserande, och säga till dom som blir arga att vi har minsann yttrandefrihet i det här landet, så dom ska bara knipa igen. Det man säger och gör har inte sin grund i viljan eller behovet att yttra sig att göra, alls; det har med att jävlas och plåga andra att göra, att slippa ta ansvar för vad man själv säger och gör. Att man försvarar det beteendet med formellt skitsnack, är ju bara ytterligare ett steg i processen att jävlas.

Jag har inget direkt att tillägga men jag tyckte ovanstående citat var väldigt roligt. Kan också känna att hela grejer blir lite uppförstorad. Som det är nu så spelar det ju rakt i händerna på både recensenten och Takida.

Redigerat av pirateKING
Link to comment
Dela på andra sajter

Recensenten var en aning klumpig, men man kan inte komma undan med att varje gång det spelas en låt av dem på radion så växer det spindelväv i mina örongångar. Fattar inte ens hur folk orkar lyssna på dem...?

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är helt övertygad om att det finns personer som har Downs som är betydligt lyckligare än många personer som inte har Downs.

På vilket sätt är det relevant för diskussionen, menar du? Och, hur resonerar du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast recensentens sätt förutsätter ju att alla med Downs syndrom är likadana, eller hur?

Egentligen inte. Det enda recensenten var ute efter var antagligen att få folk att relatera till människors generella uppfattning om vad Downs är, nämligen någonting negativt. Om det sen betyder att folk i allmänhet har samma uppfattning om vad Downs är, desto bättre för honom...

"Alla vet ju hur folk med Downs syndrom är". Inte att det är individer, precis som alla andra människor. Det är därför det är fel att uttrycka så.

Det är fel att uttrycka sig så därför att han använder sig av ett handikapp för att belysa något som han anser vara negativt med skivan, inte att han eventuellt generaliserar en bild av personer med Downs.

Link to comment
Dela på andra sajter

En fråga... skulle det vara värre om han skrev att han låter som en CP-skadad, med tanke på att en CP-skada inte påverkar intelligensen hos den drabbade...?

Jag tror det, även fast det var högst olämpligt skrivet även det andra.

Edit: Ska förtydliga att det som är värre är att man använder "CP-skada" som ett skällsord.

Redigerat av D Vibe
Link to comment
Dela på andra sajter

Som det är nu så spelar det ju rakt i händerna på både recensenten och Takida.

Njae... recensenten möjligtvis, men för Takidas del är det inte så lyckat. Ett begrepp som ni kids ska vara lite försiktiga med när ni vill marknadsföra er är "all reklam är bra – även den dåliga". För det beror helt och hållet på vad som sägs och hur det sägs, vad som uppfattas och hur det uppfattas.

Regeln är enkel: Den som vill trigga/driva en diskussion och föra väsen kring sig själv eller någon annan ska hålla sig till så "trevligt" innehåll som möjligt. Annars får det motsatt effekt. I just det här fallet håller recensenten käften (vilket han gör rätt i), medan Takida gnäller om taskiga jämförelser och (mord)hot, vilket har triggat otaliga nätdiskussioner som istället för Takidas musik handlar om Downs syndrom och mordhot. Och det ältas på något så in i helvete. Det är inte recensenten, när allt är över, som kommer att förknippas med negativa uttalanden om personer med Downs syndrom och mordhot, det är Takida.

Ta till exempel rättsfallet med Clinton för att han hade boinkat Lewinsky under "arbetstid". Det var inte Clinton som framstod som snuskgubben, utan det var åklagaren som ältade sitt skit om och om och om igen och ville ha detaljerade beskrivningar om vilka föremål som stoppades upp i allvaret på Lewinsky; det var han som alla till slut kände avsmak för. Typ, OK, OK... vi fattar, kan du liksom inte bara lägga ner nu...

Oj! Det var värst vad jag skrev...

Sorry för OT.

Link to comment
Dela på andra sajter

På vilket sätt är det relevant för diskussionen, menar du? Och, hur resonerar du?

Huruvida det är relevant för diskussionen får du ta upp med debatt då detta inlägg berörde hans påstående att Downs syndrom helt enkelt utan någon diskussion var någonting negativt. Jag tror inte det är så enkelt. Det är lätt för oss som inte har Downs att tycka att det är väldigt negativt, men vad vet vi egentligen om det?

Jag kan inte direkt påstå att jag med stigande ålder, mer erfarenhet och större kunskap om livet känner mig lyckligare...ignorance is a bliss...åtminstone ibland.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mycket snack om Downs syndrom. "Downs syndrom" är inget man är det är en sjukdom

Det är ett handikapp, inte en sjukdom.

Sen kan jag hålla med om att det blivit lite väl mycket snack om Downs, och där är jag en av de skyldiga...

Link to comment
Dela på andra sajter

detta inlägg berörde [debatts] påstående att Downs syndrom helt enkelt utan någon diskussion var någonting negativt. Jag tror inte det är så enkelt. Det är lätt för oss som inte har Downs att tycka att det är väldigt negativt, men vad vet vi egentligen om det?

Ligger något i det. Men å andra sidan är det ett ganska rimligt antagande att ett handikapp inte alltför ofta ses som något positivt heller, eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ligger något i det. Men å andra sidan är det ett ganska rimligt antagande att ett handikapp inte alltför ofta ses som något positivt heller, eller?

Visst är det så och det antagandet delar nog vi alla, speciellt när det gäller rent fysiska handikapp som att vara blind, döv eller rullstolsbunden. Där är nog de allra flesta, handikappade som icke handikappade, överens om att det bara är negativt.

När det gäller mentala handikapp blir det mycket svårare då vi som icke handikappade har svårt att relatera till deras handikapp och där många handikappade har helt andra referensramar än vad vi icke handikappade har.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om något som Gaffas recensent utövar, lever av, eller som är centralt och viktigt för honom, hade kritiserats på samma sätt som han själv kritiserade Takida, så hade han själv reagerat ungefär som Takida gör, och han hade inte kunnat förbli orörd. Han hade antingen blivit upprörd och agerat utifrån det, eller så hade han tvingats försöka låsa ute verkligheten för att skydda sig från sina egentliga känslor – kanske intala sig nån dum-stolthet typ ” man får sätta sig över sånt där” eller någon annan betydelselös snusförnuftighet.

Han hade inte kunnat förbli oberörd, och det här visar lite av vilken ”nytta” såna här recensioner utgör, och det visar även lite av avsikten med dom.

Är man recensent, och inte gillar det man recenserar, då skriver man det; man skriver att det här inte faller mig i smaken alls, jag tycker det låter/känns motbjudande etc. Men dom formuleringar som Gaffa-recensenten använde, och hur han använde dom, var inte för att redogöra varför han upplever det som han gör.

Istället användes formuleringarna helt klart för att injicera emotionell otrevnad och obehag, med en vilja att klanka på- och ”straffa” andra …. bara för att hans egna upplevelse inte blev nå bra. Att kalla folk för mongolida, att dom borde slås ihjäl, bara för att han själv inte gillar det dom gör …. sånt är fan inte recension, det är inte journalistik överhuvudtaget. Det kvalificerar möjligen som fjortisgnäll.

Sen har vi jönsarna som direkt flyr in bakom sista möjliga utposten och gömmer sig – yttrandefrihetsprincipen - bara för att dom inte har några andra skäl kvar. Yttrandefrihetsprincipen som grundlagsskydd inrättades fan inte med tanken att fungera som skyddsvärn och fristad åt skitstövlar, mobbare och kritiker som har svårigheter med normal självbehärskning. För det är precis vad vi har att göra med här.

Att hänvisa till yttrandefrihetsprincipen i det här fallet, är som att stå på stan och skrika ”Kuksugarjävel!!” åt förbipasserande, och säga till dom som blir arga att vi har minsann yttrandefrihet i det här landet, så dom ska bara knipa igen. Det man säger och gör har inte sin grund i viljan eller behovet att yttra sig att göra, alls; det har med att jävlas och plåga andra att göra, att slippa ta ansvar för vad man själv säger och gör. Att man försvarar det beteendet med formellt skitsnack, är ju bara ytterligare ett steg i processen att jävlas.

Grattis till årets bästa inlägg!

Link to comment
Dela på andra sajter

Egentligen inte. Det enda recensenten var ute efter var antagligen att få folk att relatera till människors generella uppfattning om vad Downs är, nämligen någonting negativt. Om det sen betyder att folk i allmänhet har samma uppfattning om vad Downs är, desto bättre för honom...

Det enda recensenten var ute efter var garanterat att försöka trycka till Takida så ordentligt han kunde. Det gör inte språkbruket mer okej.

Det är fel att uttrycka sig så därför att han använder sig av ett handikapp för att belysa något som han anser vara negativt med skivan, inte att han eventuellt generaliserar en bild av personer med Downs.

Vad tycker du själv egentligen? Det är fel men ändå inte?

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mentala handikapp blir det mycket svårare då vi som icke handikappade har svårt att relatera till deras handikapp och där många handikappade har helt andra referensramar än vad vi icke handikappade har.

Du menar att de mentalt handikappade är begränsade i sin förmåga att förmedla de negativa aspekterna med mentalt handikapp, och därför ska vi "icke handikappade" inte ta för givet att mentalt handikapp nödvändigtvis är något negativt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det enda recensenten var ute efter var garanterat att försöka trycka till Takida så ordentligt han kunde.

Det finns det väl knappast någon som missat, eller? 😕

Det gör inte språkbruket mer okej.

Nej, men det har jag inte påstått heller.

Vad tycker du själv egentligen? Det är fel men ändå inte?

Om det inte framgått tidigare så tycker jag att det är fel att göra som recensenten gjorde, Downs har inget i en negativ musikrecension att göra.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att de mentalt handikappade är begränsade i sin förmåga att förmedla de negativa aspekterna med mentalt handikapp,

Vissa av dem är det säkert...sen finns det säkert dem som kan förmedla väldigt mycket om sitt handikapp också.

och därför ska vi "icke handikappade" inte ta för givet att mentalt handikapp nödvändigtvis är något negativt?

Vi ska nog inte anta att det bara är negativt för dem...det man inte vet något om lider man inte av.

Link to comment
Dela på andra sajter

Visst är det så och det antagandet delar nog vi alla, speciellt när det gäller rent fysiska handikapp som att vara blind, döv eller rullstolsbunden. Där är nog de allra flesta, handikappade som icke handikappade, överens om att det bara är negativt.

När det gäller mentala handikapp blir det mycket svårare då vi som icke handikappade har svårt att relatera till deras handikapp och där många handikappade har helt andra referensramar än vad vi icke handikappade har.

Downs syndrom handlar inte enbart om ett mentalt handikapp, det är ett syndrom som drabbar hela kroppen. Sedan är det ju lite märkligt att du inte räknar hjärnan till den fysiska kroppen...

De med Downs syndrom drabbas oftare än normalt av följande fysiska problem:

En stor grupp har hjärtfel.

Förändrad, sämre smärtupplevelse.

Missbildad outvecklad sköldkörtel samt autoimmuna sköldkörtelsjukdomar. Hyperthyreos.

Mycket kraftigt ökad infektionskänslighet. Lunginflammationer och upprepade öroninfektioner.

Alltför trånga örontrumpeter. För låg muskeltonus gör det svårt att få upp bronkiellt slem.

Sämre hörsel än normalbefolkningen. Detta ger också ofta ett annat tal. En hel del av de med

Downs syndrom låter hörselskadade därför att de är det.

Personer med Downs syndrom får ofta en slags försenad överkänslighet i huden, som kan ge eksem. Huden åldras snabbt.

Efter 25 års ålder är hudåldern cirka tio år äldre än den "riktiga" åldern.

Brist på tillväxtfaktor gör dem kortare än normalt.

Avsveärt kortare livslängd än normalt.

Utvecklar oftare Alzheimers sjukdom redan i icke hög ålder.

Onormal tillväxt, vilket i sig drabbar organen och ger kortare livslängd.

IQ på endast upp till 50 är vanligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller mentala handikapp blir det mycket svårare då vi som icke handikappade har svårt att relatera till deras handikapp och där många handikappade har helt andra referensramar än vad vi icke handikappade har.

Vi ska nog inte anta att det bara är negativt för dem...det man inte vet något om lider man inte av.

Du menar att både de själva och du själv inte förstår vad Downs syndrom innebär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Downs syndrom handlar inte enbart om ett mentalt handikapp, det är ett syndrom som drabbar hela kroppen. Sedan är det ju lite märkligt att du inte räknar hjärnan till den fysiska kroppen...

De med Downs syndrom drabbas oftare än normalt av följande fysiska problem:

En stor grupp har hjärtfel.

Förändrad, sämre smärtupplevelse.

Missbildad outvecklad sköldkörtel samt autoimmuna sköldkörtelsjukdomar. Hyperthyreos.

Mycket kraftigt ökad infektionskänslighet. Lunginflammationer och upprepade öroninfektioner.

Alltför trånga örontrumpeter. För låg muskeltonus gör det svårt att få upp bronkiellt slem.

Sämre hörsel än normalbefolkningen. Detta ger också ofta ett annat tal. En hel del av de med

Downs syndrom låter hörselskadade därför att de är det.

Personer med Downs syndrom får ofta en slags försenad överkänslighet i huden, som kan ge eksem. Huden åldras snabbt.

Efter 25 års ålder är hudåldern cirka tio år äldre än den "riktiga" åldern.

Brist på tillväxtfaktor gör dem kortare än normalt.

Avsveärt kortare livslängd än normalt.

Utvecklar oftare Alzheimers sjukdom redan i icke hög ålder.

Onormal tillväxt, vilket i sig drabbar organen och ger kortare livslängd.

IQ på endast upp till 50 är vanligt.

Hoppsan, här har vi googlat... 😆

Oavsett dem fysiska åkommorna så är det i grunden ett mentalt handikapp och jag har aldrig påstått att Downs är någonting positivt för någon, däremot att vi inte vet vidden av hur negativt det är för dem.

Men får man ett eller flera av ovannämnda fysiska problem så finns det inget positivt i det, handikappad eller ej, vilket stämmer överens med det jag sagt tidigare.

EDIT: Skrivfel

Redigerat av DigRules
Link to comment
Dela på andra sajter

Du menar att både de själva och du själv inte förstår vad Downs syndrom innebär.

Jag är absolut ingen expert på Downs, snarare tvärtom, så nej, jag förstår inte vad det innebär att ha Downs, vilket är precis det jag sagt hela tiden.

Men finns det egentligen någon, på någon av sidorna, som kan förstå den andre?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett dem fysiska åkommorna så är det i grunden en mental sjukdom och jag har aldrig påstått att Downs är någonting positivt för någon, däremot att vi inte vet vidden av hur negativt det är för dem.

Men får man ett eller flera av ovannämnda fysiska problem så finns det inget positivt i det, handikappad eller ej, vilket stämmer överens med det jag sagt tidigare.

Vad menar DU med mental sjukdom? Du verkar tycka att hjärnan inte tillhör kroppen utan att de är inbillat sjuka.

Självklart är det handikappande att inte förstå olika saker i vårt samhälle.

Mig veterligen är inte samhället uppbyggt med Downs syndrom som norm.

Förstår man inte hur negativt det är för dem med detta mentala handikapp bör man lära sig det.

Det är tack vare att vi förstår hur det är för DEM, som Downs syndrom behandlas på olika sätt.

Annars hade inte sjukvården lagt en krona på det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lönlöst att fortsätta att diskutera med vissa av er, vissa av er vrider och vänder på allt. Vissa av er tycker journalisten har gjort fel som dragit in downs syndrom. Det är kränkning osv, men i er iver påpeka detta så skriver ni att folk är bögar, sverigedemokrater, mindre smarta osv för att man inte håller med. Folk som inte är bögar , sverigedemokrater osv kan ta lika illa vid sig, som att ni tycker det är tokigt att takidas sångare blir jämförd med downs syndrom. Ni får absolut skriva som ni gör för det är yttrandefrihet. Så varför sitta och gnälla på en journalist som ni tycker kränkt, när ni själva kränker? Och ert beteende gör att folk inte vågar skriva vad dom tycker, för dom är rädda för er reaktion.(björns text) Så snälla sluta upp med er dubbelmoral, och snälla vrid och vänd nu på detta och kom med den ena utläggningen efter den andra varför ni tycker jag har fel i denna text. Det bjuder jag på.

Edit: det skall vara vissa av er och givetvis inte alla i tråden.

Mvh

Redigerat av Henber77
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Det är lönlöst att fortsätta att diskutera med er, ni vrider och vänder på allt. Vissa av er tycker journalisten har gjort fel som dragit in downs syndrom. Det är kränkning osv, men i er iver påpeka detta så skriver ni att folk är bögar, sverigedemokrater, mindre smarta osv för att man inte håller med. Folk som inte är bögar , sverigedemokrater osv kan ta lika illa vid sig, som att ni tycker det är tokigt att takidas sångare blir jämförd med downs syndrom. Ni får absolut skriva som ni gör för det är yttrandefrihet. Så varför sitta och gnälla på en journalist som ni tycker kränkt, när ni själva kränker? Och ert beteende gör att folk inte vågar skriva vad dom tycker, för dom är rädda för er reaktion.(björns text) Så snälla sluta upp med er dubbelmoral, och snälla vrid och vänd nu på detta och kom med den ena utläggningen efter den andra varför ni tycker jag har fel i denna text. Det bjuder jag på.

Mvh

Du får gärna lägga ner för min del. Det du skriver hänger helt enkelt inte ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...