Jump to content
Annons

Takida polisanmäler musikrecensent.


SadamJR

Recommended Posts

alltså lägg ner alla ni som tycker att recensenten gör fel..

vi lever i ett fritt samhälle och alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Åsikt, sa han...

Ett samhälle är inte fritt så länge det finns människor som måste stå ut med att deras ideologi, handikapp, sjukdomar, sexuella läggning etc blir föremål i/för offentligt förnedrande. Det är inte heller särskilt "fritt" att hota med mord, varken direkt eller indirekt.

Här ska du få en riktig åsikt däremot: Jag tycker verkligen att du borde lyfta din näsa från din egen mycket tveklösa "musik" – något av det värsta jag har hört under hela mitt musikaliska liv när det gäller efterapad, icke-originell musik. För om något, så verkar din skitmusik störa din verklighetsuppfattning.

M'kay, chap? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
oakleaf (oregistrerad)

Foer mig later det som recensenten har tittat foer mycket pa Johan Rheborg i Parlamentet och foersoekte vara rolig. Det aer knepigt med vart man ska dra graenser i media, eftersom det i just Parlamentet t ex skojas ganska friskt med alla moejliga minoriteter i sammhaellet. Fast i en recension aer det helt ploetsligt inte okej, trots att recensenten troligtvis (kan inte veta 100% om han faktiskt skaemtar eller oevervaeger mord) anvaender sig av samma typ av humor. Blir dubbelmoral pa nagot saett haer.

Tycker nog att Takida ska ta sig sjaelv pa lite mindre allvar och goera nagot komiskt tillbaka av det hela, i ren Parlamentet anda. Polisanmaelningar och sant kaenns bara stelt. Hyr in ett gaeng med folk som har Down Syndrom och lat dom framfoera nagra latar istaellet. Skulle kaennas lika kul som Det Aer Boegarnas Fel pa Skansen enligt mig.

Nu ska vi se hur manga som kommer missfoersta det jag har sagt...

Edit: Stavfel

Redigerat av oakleaf
Link to comment
Dela på andra sajter

[Valle] blandar ihop retorik med psykologi.

Jag tror du förväxlar folk i din omgivning. Att ställa en motfråga som på ett eller annat sätt pressar motparten till att argumentera (vidare) för sin ståndpunkt – för att själv på så sätt vinna tid/hoppas på en "lucka" – är ett superjävla klassiskt, "Mall A1"-knep inom retoriken. Lithium försökte precis det; och jag är säker på att Lithium visste vad han skrev och varför.

Jag synade det.

Du totalmissade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Ja jävlar.... nog för att Takida är nåt av det värsta jag vet så känns det ju inte jättesmart att dra in ett förståndshandikapp och mordplaner i en skivrecension.

Sen fattar jag inte varför det är Takida som polisanmäler, det borde väl i sådana fall vara någon intresseförening för folk med Downs som gör det.

Att vara en person med Downs och jämföras med Takida kan ju inte vara särskilt kul.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att vara en person med Downs och jämföras med Takida kan ju inte vara särskilt kul.

Underbart ..

Själv gillar jag tAkIdA men den kommentaren var bara så rätt..

Men med tanke på det du skrev innan så är det ett underbart sätt att se på saken.

Tack för det 🙂

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja jävlar.... nog för att Takida är nåt av det värsta jag vet så känns det ju inte jättesmart att dra in ett förståndshandikapp och mordplaner i en skivrecension.

Sen fattar jag inte varför det är Takida som polisanmäler, det borde väl i sådana fall vara någon intresseförening för folk med Downs som gör det.

Att vara en person med Downs och jämföras med Takida kan ju inte vara särskilt kul.

Vettigt sammanfattat.

Fast jag tror faktiskt sångaren menar att det där med Downs syndrom är kränkande just mot lirarna med Downs syndrom. Han kanske har lite självinsikt trots allt... :

"[sångaren Robert Pettersson] menar att det är kränkande för alla dem som har Downs syndrom." (corren.se, igen)

Tack för slutcitatet där, Valle. Corren har visst oxå nu uppdaterat sin artikel med samma fulla slutcitat.

Jag har f ö ändrat mig. Det är fan rätt att polisanmäla (om det nu är just polisen man ska vända sig till? Men visst kan man stämma skiten ur en tidning som skriver något som gravt bryter mot pressetiken?).

Hur var giget igår då, Saddam? Stod du längst fram och moshade;) ?

Tjong fan.

Link to comment
Dela på andra sajter

mmm och om man byter bort downs syndrom mot cp, neger, zigenarpack etc, hade det varit acceptabelt då?

Ja förr var det acceptabelt som den här gamla: //forum.studio.se/index.php/topic/51397-hej-du-gamle-dubbelmoralist/page__view__findpost__p__729057

Hehe, tack för påminnelsen:) Som DP skriver längre ner i länkad tråd; recensioner var bättre förr!

Link to comment
Dela på andra sajter

Valle har redan påpekat det, men återigen:

Här är meningen som togs bort från nätversionen av recensionen:

"Ibland varierar han sig genom att slänga in en dos skitnödighet eller Downs syndrom i rösten och det är då man på riktigt börjar fundera över hur många år man behöver sitta inne för överlagt mord i Sverige."

Jag är den förste att försvara yttranderätten, men detta är fel och att gå över gränsen. Det är inget annat än ett tramsigt hot. Det räckte med att komma in på Downs Syndrom för det första, för att han redan där ska ha gått för långt. Det enda som hade kunnat rädda recensenten vore om han varit på dem live och sett att sångaren transformerats till en med Downs Syndrom under vissa delar av sångerna likt en kameleont som byter skepnad. Föga troligt alltså.

Redigerat av debatt
Link to comment
Dela på andra sajter

...för det är så svårt att skilja mellan bildligt och skriftligt.

Sluta ta er själva på så stort allvar, ni vet lika väl som alla andra att det enda han menade var att såga skivan (vilket varken jag eller mågon för övrigt inte är det minsta förvånad över). Det har inte med downs syndrom, skridskor, berg, koriander eller den produktionsmässiga biten att göra; musiken är helt enkel dålig pop som inte ens mainstreamen kan uppskatta.

Oavsett hur mycket jag älskar yttrandefriheten kan jag inte låta bli att avsky P.K.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oavsett hur mycket jag älskar yttrandefriheten kan jag inte låta bli att avsky P.K.

Det handlar inte om PK, det handlar om allas lika rättigheter – vilket PK-het inte nödvändigtvis tar hänsyn till.

Bara så här i all hast innan du i redig Bror Duktig-anda slår dig alldeles för hårt för bröstet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte det här tjatet om downs syndrom. Man ser föräldrar på stan blir helt nervösa för att deras barn pekar på och undrar vad det är för någon. Mina föräldrar var lika dana, och även alla andra vuxna i min uppväxt. Skall personer med downs syndrom leva helt åtskilda från oss "vanliga" människor, man får aldrig nämna det eller göra jämförelser för då jävlar. All er väl villja gör bara att personer med down syndrom isoleras ännu mer och blir ännu mer tabu. Jag tror personligen att dom vill vara som alla oss andra, men hur skall dom kunna bli det med den här berörings känsligheten. Alla som träffat en person med downs syndrom vet vilka ljud dom kan göra, skall man idagens sverige inte kunna jämföra det med en "vanlig" persons ljud, utan att folk skall börja snacka om ras biologi, hets mot folkgrupp osv? Då är det något som är väldigt fel

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte det här tjatet om downs syndrom. Man ser föräldrar på stan blir helt nervösa för att deras barn pekar på och undrar vad det är för någon. Mina föräldrar var lika dana, och även alla andra vuxna i min uppväxt. Skall personer med downs syndrom leva helt åtskilda från oss "vanliga" människor, man får aldrig nämna det eller göra jämförelser för då jävlar. All er väl villja gör bara att personer med down syndrom isoleras ännu mer och blir ännu mer tabu. Jag tror personligen att dom vill vara som alla oss andra, men hur skall dom kunna bli det med den här berörings känsligheten. Alla som träffat en person med downs syndrom vet vilka ljud dom kan göra, skall man idagens sverige inte kunna jämföra det med en "vanlig" persons ljud, utan att folk skall börja snacka om ras biologi, hets mot folkgrupp osv? Då är det något som är väldigt fel

Mvh

Hehe. Recensenten anspelar ju till Downs syndrom om någon som inte har det. Däri består hela skillnaden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fattar inte det här tjatet om downs syndrom. Man ser föräldrar på stan blir helt nervösa för att deras barn pekar på och undrar vad det är för någon. Mina föräldrar var lika dana, och även alla andra vuxna i min uppväxt. Skall personer med downs syndrom leva helt åtskilda från oss "vanliga" människor, man får aldrig nämna det eller göra jämförelser för då jävlar. All er väl villja gör bara att personer med down syndrom isoleras ännu mer och blir ännu mer tabu. Jag tror personligen att dom vill vara som alla oss andra, men hur skall dom kunna bli det med den här berörings känsligheten. Alla som träffat en person med downs syndrom vet vilka ljud dom kan göra, skall man idagens sverige inte kunna jämföra det med en "vanlig" persons ljud, utan att folk skall börja snacka om ras biologi, hets mot folkgrupp osv? Då är det något som är väldigt fel

Mvh

Vilka ljud är det du menar att de gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Åsikt, sa han...

Ett samhälle är inte fritt så länge det finns människor som måste stå ut med att deras ideologi, handikapp, sjukdomar, sexuella läggning etc blir föremål i/för offentligt förnedrande. Det är inte heller särskilt "fritt" att hota med mord, varken direkt eller indirekt.

Här ska du få en riktig åsikt däremot: Jag tycker verkligen att du borde lyfta din näsa från din egen mycket tveklösa "musik" – något av det värsta jag har hört under hela mitt musikaliska liv när det gäller efterapad, icke-originell musik. För om något, så verkar din skitmusik störa din verklighetsuppfattning.

M'kay, chap? 🙂

ska polisanmäla dig nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

...för det är så svårt att skilja mellan bildligt och skriftligt.

Sluta ta er själva på så stort allvar, ni vet lika väl som alla andra att det enda han menade var att såga skivan (vilket varken jag eller mågon för övrigt inte är det minsta förvånad över). Det har inte med downs syndrom, skridskor, berg, koriander eller den produktionsmässiga biten att göra; musiken är helt enkel dålig pop som inte ens mainstreamen kan uppskatta.

Oavsett hur mycket jag älskar yttrandefriheten kan jag inte låta bli att avsky P.K.

Det spelar väl ingen roll vad han menade. Det finns flera exempel i tråden på andra tillmälen som används på samma sätt. D v s, man använder en människa normaltillstånd som något kränkande. Det är inte ok, och bidrar dessutom till att cementera fördomarna som kan tänkas finnas. Det har inget med "PK" att göra, vilket för övrigt är ett riktigt fånigt begrepp. Ungefär som att komma dragandes med jante-lagen när någon blir irriterad på direktörsbonusar och annat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär bra recension, säger ju inte så mycket om skivan direkt. Ni som har lyssnat på den bör ju dock ha insett att den faktiskt är riktigt jävla dålig så där har han ju en poäng. Och ja, yttrandefriheten väger alltid tyngre än att folk inte vill känna sig kränkta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte läst så mycket om situationen, men här får man intrycket att Takida råkat ut för Barbra Streisand-syndromet*. Takida verkar ha fått ett dåligt råd, att polisanmäla, och förmodligen inte tänkt på att det har en stor chans att bli en långt större löpserie än uppmärksamheten för deras senaste skivsläpp o.dyl. Att blanda ihop musik och politik, det finns det extremt få som lyckats bra genom. Lever man på att vara synligt namn och varumärke, så handlar såna här situationer inte om huruvida man själv är less på smaklös kritik, handlar inte om folk går över gränsen eller inte. Det handlar nästan bara om hur man själv uppfattas av stora massan, och där har Takida trampat lite snett i detta.

Som utövande artister- och varunamn så måste man komma ihåg att man är symboler, inte människor, inte för publiken eller medialäsarna.

Skillnaden mellan ikonen "Michael Jackson - The King of Pop", och:

Namn: Michael Joseph Milton Jackson

Personnummer: 580729-3192

Gatuadress: Sunset blvd 1123

Postadress: 11734 Beverly Hills, Ca

.. dom två framställningarna av en och samma person hör inte ihop i samma mentala universum. Det första är en självlysande stjärna på natthimlen, det andra är typ en betydelselös grå patientjournal. Genom att ge sig in i politisk debatt, så av-ikoniserar man sig och blir vanlig dödlig, och publiken blir förvirrad. Hade varit bättre om Takida förmått någon annan aktör att polisanmäla eller publicera kritisk artikel, typ riksföreningen för Downs syndrom eller nåt samfund, och sen ställt sagt att man stödjer detta, och låta det där mordhotet tala för sig själv. Yttrandefrihetsprincipen är fan inte där för att folk ska gömma sig bakom den, och skita i att ta ansvar för vad man säger. Men Takida kommer att överleva det här, om dom inte trampar mer snett.

* Streisand ville hålla sitt undanskymda hem i Malibu privat, vara ifred från hysteriska fans och andra puckon. En paparazzo tog ett foto av kåken från eh helikopter, la ut det i en tidning, Streisand stämde skiten ur tidningen för att få tag i fotot och hejda den från att synas. Detta i sig blev en nyhet, där alla tidningar ville visa upp "fotografiet som det hela stormade runt".

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Röst/ljud , och den är lite speciell.

Mvh

Jo, så mycket förstod jag, men vilka? Har arbetat på särvux och haft åtskilliga elever med downs. De har vissa drag när det gäller utseendet gemensamt, men inte när det gäller rösten, så vitt jag minns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, så mycket förstod jag, men vilka? Har arbetat på särvux och haft åtskilliga elever med downs. De har vissa drag när det gäller utseendet gemensamt, men inte när det gäller rösten, så vitt jag minns.

Har gått 3 år på Handels programet på filborna gymnasium i helsingborg som också har en seperat gymnasie skola för folk med bla downs syndrom osv. Man delar matsal, och möts i korridorerna. Så jag har upplevt en hel del. Tycker det är konstigt att du inte lagt märke till något.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

alltså lägg ner alla ni som tycker att recensenten gör fel..

vi lever i ett fritt samhälle och alla har rätt att uttrycka sin åsikt.

Det är inte åsikt det handlar om.

dom känner ju aftonhoran

Wow hänger mycket på flashback uppenbarligen. :rolleyes: Ja där är ju såna uttalande vardagsmat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Åsikt, sa han...

Ett samhälle är inte fritt så länge det finns människor som måste stå ut med att deras ideologi, handikapp, sjukdomar, sexuella läggning etc blir föremål i/för offentligt förnedrande. Det är inte heller särskilt "fritt" att hota med mord, varken direkt eller indirekt.

Här ska du få en riktig åsikt däremot: Jag tycker verkligen att du borde lyfta din näsa från din egen mycket tveklösa "musik" – något av det värsta jag har hört under hela mitt musikaliska liv när det gäller efterapad, icke-originell musik. För om något, så verkar din skitmusik störa din verklighetsuppfattning.

M'kay, chap? 🙂

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Det verkar som om Takida provocerar mycket mer än band och artister som försöker provocera.

Ja det känner du väl igen dig i. :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Har gått 3 år på Handels programet på filborna gymnasium i helsingborg som också har en seperat gymnasie skola för folk med bla downs syndrom osv. Man delar matsal, och möts i korridorerna. Så jag har upplevt en hel del. Tycker det är konstigt att du inte lagt märke till något.

Mvh

Vad är det jag skulle ha lagt märke till? Vilka ljud/läten är det som är speciella för människor med downs?

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Oavsett hur mycket jag älskar yttrandefriheten kan jag inte låta bli att avsky P.K

Ja det kör alla med när de får berättigad kritik. :rolleyes: Man avfärdar allt som helt enkelt pk för att slippa eller att man inte kan försvara något. Än roligare när nassar hänvisar till det. Som om de undgår sin pk i sina kretsar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är det jag skulle ha lagt märke till? Vilka ljud/läten är det som är speciella för människor med downs?

Du får helt enkelt ta och köpa takidas nya skiva, då hör du iallafall recensentens version av downs syndrom. Har sökt runt på internet efter downs syndrom röst,ljud,läten, men hittar av förklarliga skäl ingen ljudbank med det.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för fler svar.

×
×
  • Skapa ny...