Jump to content
Annons

Få upp volymen i mix


ramoand

Recommended Posts

Jag börjar kunna mixa och mastra rätt okej nu men jag har ett återkommande problem, volymen. Jag får inte riktigt till samma tryck o volym i mina produktioner som det är på dagens låtar. Jag är nära men inte enda framme.

Jag skulle vilja få volymen i mixstadiet bättre så jag slipper pressa allt så hårt i mastringen sen. Jag har hört om flera här på forumet som säger att dom mixar så bra så att det knappt inte behöver mastras alls. Hur gör ni då? Och framförallt, hur får ni upp volymen utan att de låter för komprimerat?

Som jag har förstått det så gäller det att skära bort bas på många spår, ta bort de lägsta frekvenserna på bas och baskagge samt att gruppkomprimera trummor, bas, syntar osv. Finns det fler trix?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är inte bara det lägsta registret som själ plats i mixen. Jag brukar vara noga med att inte stapla för mycket på hög över hela registret.

Et exempel. Jobbar man med naturligt rum (distansmickar etc) eller tvärtom, kraftig proximity bygger man ofta upp en rejäl puckel i det lägre mellanregistret.

Med väl avvägd eq på de spåren kan man få en mix som går att pressa starkare.

Ett annat sätt är att addera övertoner till instrument som ska vara tydliga i mix. Jag spelar gärna in sång genom apparater som adderar lite harmonisk distortion. Tycker det kan få sång att sitta bättre i mixen och antagligen styr jag inte ut den lika starkt i mixen på grund av det. I bästa fall ger det mig jämnare nivåer på mixen och större marginaler att pressa den i mastring.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är inte alltid lätt och uppenbart, finns liksom ingen magisk lösning. Gäller att med EQ, kompression och även psykoakustik ge allt sin plats.

Instrument som sång, bas, gitarr osv som oftast låter bra komprimerat är det ganska uppenbart vad man ska göra, komprimera för att döda dynamik och hålla koll på nivåerna.

Trummor är en annan sak då det oftast inte låter så jävla bra när du dödar transienterna, där är parallelkompression är ett uppenbart knep då du kan få någonting att låta starkare på samma nivå som originalkällan.

Samma princip tillämpas ju ofta när man triggar trummor, du multar spåren, behandlar dom olika, bussar ihop dom och kan få det att låta betydligen mycket fetare

på samma nivå som originalspåret. Du kan exempelvis mixa ett spår med överdriven attack och ett med överdriven sustain, mixa ihop det och vips så låter det mer trumma på samma nivå än vad trumman gör i sig.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...