Jump to content
Annons

Funkar iMac med 003?


derfkir

Recommended Posts

Funderar på att skaffa en iMac till min Digi 003. Men funderar på det här att Avid absolut rekommenderar att man ska använda en extra hårddisk via firewire. iMacen har ju bara 1 firewireanslutning och den går ju åt till 003:an.

(Har för mig att jag läste någonstans att det absolut skulle vara Firewire 400 och inte 800 som det är på iMac också, stämmer det tro?)

Och det går väl inte att dunka in en hårdisk i skärmen antar jag, så kan man använda imacen och 003 som det är tänkt eller måste man skita i den extra hårddisken?

Det är väl samma läge för laptoparna oxå. Några som kör 003 med datorer med bara 1 firewireanslutning utan möjlighet till extra intern hårddisk? Hur funkar det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag köpte en Mac Mini Lion Server, PT (8) har inte kommit med någon uppdatering för Lion än, men det ska komma (enligt Apple).

Pro Tools 9 kanske funkar? Jag kör med Logic så länge.

Rent hårdvarumässigt funkar ju konfigurationen som du ska köra.

Mvh/Peter

PS: Hittade detta (från Avids hemsida):

Mac OS X Lion Compatibility Alert

July 20, 2011

Apple has released OS X Lion (Mac OS X 10.7). As of this writing Pro Tools 9 and all earlier versions of Pro Tools software are not compatible and will not work with OS X Lion. We are currently working with Apple in order to provide a compatible release of Pro Tools and will notify you as soon as this work has completed.

Redigerat av Sleap
Link to comment
Dela på andra sajter

Aha! Och det funkar lika bra?

lika bra, nja. eftersom du delar på busshastigheten. Men om vi säger så här, jag kör en Imac med firewire 800 och jag delar den bussen med

en firewirehårddisk och en presonus firetube och jag märkte ingen skillnad när jag tog bort hårddisken och körde med bara ljudkortet.

//Marcus Bader

Link to comment
Dela på andra sajter

lika bra, nja. eftersom du delar på busshastigheten. Men om vi säger så här, jag kör en Imac med firewire 800 och jag delar den bussen med

en firewirehårddisk och en presonus firetube och jag märkte ingen skillnad när jag tog bort hårddisken och körde med bara ljudkortet.

//Marcus Bader

Som jag med då och samma svar, jag märker ingen skillnad alls =)

Link to comment
Dela på andra sajter

AVID rek: Dator > Hårddisk > 002/003 kort

Dator FW 800 ut in i hårddisk, hårddisk FW 400 ut till kort

Starta kort först, sen hårddisk, sen dator. Vid av stängning gör tvärtom: dator, hårddisk, kort.

Jag kör en Macbook Pro med extern hårddisk och 002 kort just så. Fungerar helt felfritt.

Link to comment
Dela på andra sajter

AVID rek: Dator > Hårddisk > 002/003 kort

Dator FW 800 ut in i hårddisk, hårddisk FW 400 ut till kort

Starta kort först, sen hårddisk, sen dator. Vid av stängning gör tvärtom: dator, hårddisk, kort.

Jag kör en Macbook Pro med extern hårddisk och 002 kort just så. Fungerar helt felfritt.

Okej mycket möjligt men som sagt har kört 2 år på detta nu flitigt och funkar klockrent med dator ljudkort hårddisk =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Så var iaf fallet när jag pulade med min MBP, men drog en snabb sökning på det nu och hittade Avid-tekniker som säger att det ska funka bra så det

är väl bara att köra på.

Redigerat av mietek
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...