Jump to content
Annons

Problem med seX1 mick...


Gäst

Recommended Posts

Hej,

jag har provat den här micken på två datorer, en pc och en mac, och på två olika externa ljudkort, med olika mjukvara (inspelningsprogram).

Den spelar endast in på vänster eller höger "sida" av högtalaren/monitorn. alltså inspelningen lägger sig i en enda kanal, inte stereo.

Det är en sE X1 mick!

Vet inte vad detta kan bero på. Behöver hjälp! Den ska ska ju lägga sig i stereo, men gör inte det.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Micken är en monomick så den kan bara spela in på en kanal som sedan panoreras i en stereobuss. Beskriv lite hur du spelar in och vad du använder för programvara så borde det inte vara så svårt att klura ut vad du gör för fel 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

varför ska den lägga sig i stereo????

det är inget stereopar eller stereomick!!!!

???????

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, en monomick?? :s

Jag använder just nu Mixcraft, med ett Fast Track ljudkort (M-Audio). Använder phantom-inmatning osv.

Hur jag spelar in? Vet inte vad du frågar efter, spelar in som vanligt, trycker på den röda record-knappen. 🙂

Har jag köpt fel mikrofon?? Går det att få den att spela in stereo?

Redigerat av ewroL
Link to comment
Dela på andra sajter

köp en till mick något sm57-aktigt kanske och sedan så, berende på vad du skall spela in riktar du mickarna

och sedan har du en på varje kanal hgr/vnstr.

mvh

rolleyes.gif

Edit.

du kan ju alltid dubba också men det är inte riktigt samma sak.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm... ok. Har inte råd att köpa en extra mick just nu. :/

Men i det lilla enkla programmet audacity lägger sig den på båda högtalarna trots att det är mono.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha, en monomick?? :s

[...]

Har jag köpt fel mikrofon?? Går det att få den att spela in stereo?

Släng upp en skärmdump så får vi se om vi kan lösa det här, m'kay?

Och "ja" det är en monomik (som eagleman redan sagt). Och jag håller med pxm i frågan om varför du ska spela in i stereo? För att spela in i stereo krävs antingen två monomikar (återigen; pxm) eller en stereomik. Så om du hade tänkt att spela in någonting i stereo så "ja" då har du köpt fel mik.

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

alltså-också, som ett kompliment till seX1:an,menade jag.

då har du två mikrofoner -en för att spela in left channel med och den andra för att spela in right channel .

då får du stereo.

annars är en sm57 också en mono/vanlig mick.

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Vad kostar en stereomick då?

Ni har inget förslag hur man får det till stereo trots att det är en monomick, det borde ju gå ... även i mixcraft. Annars får jag i efterhand lägga in låten i audacity och dela den till stereospår osv.

Link to comment
Dela på andra sajter

du kan ju prova att dubba spåret istället och höra om du gillar det.

(surfade in på hthomanns och det fanns en hel uppsjö av stereomickar från 159 till en 22-23000 kr.

kan inte föreslå någon för jag har aldrig testat någon sådan.)

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

varför vill du ha det i stereo b t w????

det är väl inte det vanligaste....

blir det inte väldigt svårt att ha sång i stereo och konstigt???

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Vad kostar en stereomick då?

Ni har inget förslag hur man får det till stereo trots att det är en monomick, det borde ju gå ... även i mixcraft. Annars får jag i efterhand lägga in låten i audacity och dela den till stereospår osv.

Är källan inspelad i mono så är det ju som det är, liksom...

varför vill du ha det i stereo b t w????

Tänk, det undrar jag också 😳

Varför är det så otroligt viktigt att få sången i stereo, ewroL? Även om du spelar in sången i mono så "hörs det ju i båda högtalarna". (Ptja, inte i ditt fall just nu men ändå...)

Det finns ju lite tips och trix (med exempelvis stereobreddare) för att safta till sången lite men det är ju tips och trix som man applicerar på mono(sång)spår.

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

(jag tycker att du verkar ha gjort ett bra köp, en bra mick för sång....

skall själv satsa på en sådan nu den 19:e har jag bestämt mig för.

fast jag sjunger inte!!!)

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

(jag tycker att du verkar ha gjort ett bra köp, en bra mick för sång....

skall själv satsa på en sådan nu den 19:e har jag bestämt mig för.

fast jag sjunger inte!!!)

rolleyes.gif

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Att spela in sång i stereo är bara svårt och dumt..... det minsta lilla sångaren rör på sej så får du fasförskjutningar.

Spela in i mono istället och som andra har sagt dubba.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är källan inspelad i mono så är det ju som det är, liksom...

Tänk, det undrar jag också 😳

Varför är det så otroligt viktigt att få sången i stereo, ewroL? Även om du spelar in sången i mono så "hörs det ju i båda högtalarna". (Ptja, inte i ditt fall just nu men ändå...)

Det finns ju lite tips och trix (med exempelvis stereobreddare) för att safta till sången lite men det är ju tips och trix som man applicerar på mono(sång)spår.

Vill bara ha ljudet i båda högtalarna. Stereo eller mono, sprolla. Tänkte bara att stereo kanske var det vanliga, men det verkar det ju inte vara.

Link to comment
Dela på andra sajter

när du dubbar lägger du spåret två gånger synkat,ett spår pannat åt vänster och det andra åt höger.....

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Att spela in sång i stereo är bara svårt och dumt...

Spela in i mono istället och som andra har sagt dubba.

+1 på det eftersom att det utöver kunskap kräver en hel del tålamod och en massa feltagningar (been there, done that 😏 ).

Å andra sidan kan man ju alltid experimentera senare när man anser sig har vuxit ur mono-läget. Men jag skulle då inte spela in sången i stereo ändå. En mindre kör eller en acke kanske men absolut inte solosång 😑

Redigerat av CHAE
Link to comment
Dela på andra sajter

Kollade din skärmdump och Mixcraft påminner lite om mitt cubase. Innan jag spelar in så brukar jag ställa in hur lineingångarna från mitt ljudkort skall synas i min DAW. Som i ditt fall med SE micken när jag skall spela in med en mick i mono då kopplar jag en lineingång till det spår jag skall spela in på i Cubase. Borde vara likadant i Mixcraft. Om jag kopplar 2 liningångar till ett inspelningsspår dvs ett stereospår så spelas det bara in höger eller vänster.

Kanske du bara behöver kolla att spåret du spelar in på är i mono och inte i stereo.

När du sedan spelar upp din inspelning så kopplas det automatiskt till en stereobuss (2line out) som går till dina högtalare. I mixern så borde du kunna panorera din monoinspelning till höger eller vänster alternativt ha den i mitten så det hörs lika mkt i båda högtalarna.

??

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Hej,

jag har provat den här micken på två datorer, en pc och en mac, och på två olika externa ljudkort, med olika mjukvara (inspelningsprogram).

Den spelar endast in på vänster eller höger "sida" av högtalaren/monitorn. alltså inspelningen lägger sig i en enda kanal, inte stereo.

Det är en sE X1 mick!

Vet inte vad detta kan bero på. Behöver hjälp! Den ska ska ju lägga sig i stereo, men gör inte det.

MVH

Verkar snarare vara så enkelt som att du har ett monospår på en stereokanal...

Kolla på inställningarna på just den kanalen om det går att ställa det så att det jobbar i mono i stället,

så ska det vara löst...

MVH/Niklas

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Nikk Dust säger! En mikrofon är en monokälla och skall spelas in på en monokanal.. Inte stereo som du gjort nu... Då blir bara ljudet i ena kanalen precis som du upplever nu! Stero=2, mono=1 helt enkelt 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 11 månader senare...

Hej, jag är ny här men jag behöver hjälp med detta jag själv (Jag har samma mikrofon).

Jag har provat som "pxm" föreslog, att lägga in ljudet på två spår och justera så att det SKA komma ut från båda kanalerna men det funkar i alla fall inte, båda spåren går på vänster kanal.

Jag är väldigt ny med sånt här, fast jag är inte musiker, utan jag tänkte börja med YouTube (jag vet att köpa en sån här mik för nå't sånt är dumt men jag tycker inte om dåligt ljud) lägga ut lite klipp då och då. Om någon är intresserad så använder jag sE-X1 (duh) som mik, FRAPS för att spela in ljud/video (har ett annat program för ljud endast men det är samma problem där) Adobe Premiere Ele. 10 för redigering (som jag NU hör är väldigt dåligt och börjar märka det själv) och har M-Audio Fast Track ljudkort.

Jag håller på att slita av mitt hår av frustration, snälla hjälp!

-Tomas "Dynthay"

Link to comment
Dela på andra sajter

pxm säger inte att man löser problemet genom att spela in på två spår, där fick du det nog lite om bakfoten. Du råkar just nu spela in på ett stereospår som gör (eftersom din mikrofon endast kan spela in i mono) att ljudet endast hamnar på en sida. Du löser problemet genom att ändra inställningarna på din inspelningskanal från stereo till mono.

Mvh Fabian

Link to comment
Dela på andra sajter

Precis som Nikk Dust säger! En mikrofon är en monokälla och skall spelas in på en monokanal.. Inte stereo som du gjort nu... Då blir bara ljudet i ena kanalen precis som du upplever nu! Stereo=2, mono=1 helt enkelt 🙂

Kör en repis på min egna kommentar här ! 😆 Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

pxm säger inte att man löser problemet genom att spela in på två spår, där fick du det nog lite om bakfoten. Du råkar just nu spela in på ett stereospår som gör (eftersom din mikrofon endast kan spela in i mono) att ljudet endast hamnar på en sida. Du löser problemet genom att ändra inställningarna på din inspelningskanal från stereo till mono.

Mvh Fabian

Fabian, var någonstans ändrar jag det då? Jag har letat på nästan allt som har med ljud att göra och jag hittar ingenting som har med mono/stereo att göra eller i alla fall inget som funkar.

-Tomas "Dynthay"

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...