Jump to content
Annons

Guide önskas ;)


Broghard

Recommended Posts

hej gott folk.

Jag har 1 dator. Ont om pengar och utrymme

Så jag tänkte dualboot kan vara en ide.

Men jag har hört att man bör gömma os för varandra.

Jag ska köra 1 hdd win 7 home vanligt os

1hdd win 7 PRO daw os

1hdd för filer

Men då fler än jag använder datorn vill jag säkra upp så det är enkelt men säkert.

Någon som kan guida mig till hur man gör detta på bästa vis?

Mvh Jesper

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Du installerar först det första oset, och sedan det andra på en annan partition/hårddisk. Kommer inte ihåg att det är något annat problem. Sen så kommer du få en fråga innan något operativsystem startar, vilket du vill starta med, och du kommer också kunna välja vilket os som startar automatiskt om du inte väljer.

Men för bövelen, gör säkerhetskopior på allt du vill ha kvar.

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. funderade lite..

om jag har windows på hdd1 och hdd2

om jag då i första OS stänger av hdd2 och i andra os stänger av hdd1 (i enhetshanteraren) skulle detta funka?

mesta dels för att de 2 windows inte skall börja fibbla med varandra?

Link to comment
Dela på andra sajter

hmm.. funderade lite..

om jag har windows på hdd1 och hdd2

om jag då i första OS stänger av hdd2 och i andra os stänger av hdd1 (i enhetshanteraren) skulle detta funka?

mesta dels för att de 2 windows inte skall börja fibbla med varandra?

Väl igång fibblar inte den ena windowsinstallationen med den andra. Däremot kan man läsa och skriva till den andra disken, om man vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

HyvääSaxofonista (oregistrerad)

Det funkar inte att stänga av den ena hårddisken. Du måste först skapa en extra systempartition, d v s, ej en logisk partition. Till detta rekommenderas att använda t ex Partition Magic eller liknande program. I programmet måste man sedan göra den första partitionen hidden så att datorn efter omstart bootar upp med den andra blivande systempartitionen där du kan installera operativet en gång till genom att boota upp med Windows-skiva.Man måste helt enkelt lura datorn att den bara har en bootbar partition åt gången. För att man sen ska kunna välja vilken av dessa man vill starta finns det ett litet program som heter BootMagic som gör att du sen får upp en meny för att välja t ex första partitionen eller den andra. Själv är det några år sen jag höll på med detta men det funkade bra med Windows XP. Däremot vet jag inte hur det går att omsätta till Win 7 men det borde funka på samma sätt.

Lycka till....

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

tjenna HyvääSaxofonista

konstigt är att detta förslag ser jag på nätet .. att det är den enklaste lösningen

synd att det inte fins multiboot för bios så man kan använda stäng av hdd och profiler å sen få frågan vilken profil man vill köra.

så att bios profil 1 kör som vanligt men bios profil kör daw

sen när man startar väljer man bios profil

Redigerat av Broghard
Link to comment
Dela på andra sajter

Glömde att säga att jag hade xp vilket nu är redigerat.

Har lite svårt att förstå hur du vill ha det.:rolleyes:

1. Du vill du ha typ 3 hårddiskar, win 7 home på hdd 1 och win 7 PRO på hdd 2 + 1 extra hdd till filer ?

varför då 2 olika dvs home och PRO os på en och samma dator varför inte bara PRO ? Jag hade fattat om du skulle ha ett annat typ, Linux som os 2.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har fått ett förslag som är ganska vettigt och som gör att installationerna är oberoende av varandra

Genom att ha olika bios profiler där BoIS profil 1 har hdd1 och 3 aktiva och profil har hdd 2 och 3 aktiva

Hdd1 win7 home

Hdd2 win7 PRO

Hdd3 filer

Detta sätt känns säkrast

Det kräver inte 2 extra program för att hålla hårddiskarna dolda för varandra

Och jag kan på detta sätt även ha en bios profil där man inte har det intigrerade ljudkortet igång 🙂

På detta vis kan jag även optimera bios för daw 🙂

/b

Link to comment
Dela på andra sajter

Men jag har fått ett förslag som är ganska vettigt och som gör att installationerna är oberoende av varandra

Genom att ha olika bios profiler där BoIS profil 1 har hdd1 och 3 aktiva och profil har hdd 2 och 3 aktiva

Hdd1 win7 home

Hdd2 win7 PRO

Hdd3 filer

Detta sätt känns säkrast

Det kräver inte 2 extra program för att hålla hårddiskarna dolda för varandra

Och jag kan på detta sätt även ha en bios profil där man inte har det intigrerade ljudkortet igång 🙂

På detta vis kan jag även optimera bios för daw 🙂

/b

Du syftar på DAW optimerat OS? Isåfall kan du rekommendera någon guide för det ändamålet? Inte den låst tråden här på forat utan något bättre!

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Men blir det inte så att beroende på vilken hårddisk/OS/partition som är igång så bestäms det vilket ljudkort som ska gälla även i windows (beroende på vad man har valt). Tänkte mer att varför över jobba det hela låt den disken du inte använder inte vara "första" hårddisken så att när du ska jobba så är det F8 läget som gäller under bootup så du kan välja din hårddisk.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Sven .

Så kan man oxå göra men jag vill dölja hårddiskarna för varandra . Och då hällst utan 3e parts program.

Ms skulle lagt in hide partition i Windows vid det här laget kan man tycka.

Jag menar. Det är ju lika gamamalr som Windows det här med fler os på en dator .

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Yes håller med men nu har dom ju inte det så jag tänkte man kunde ta en genväg och eventuellt för säkerhets skull om man tror det är vettigt backa upp viktiga filer till en extern hårddisk som bara du kan komma åt. Diskar och partitioner packar ju ibland oavsett programvara som gör dom hidden eller ej. Hoppas det löser sig dock.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du Sven .

Så kan man oxå göra men jag vill dölja hårddiskarna för varandra . Och då hällst utan 3e parts program.

Ms skulle lagt in hide partition i Windows vid det här laget kan man tycka.

Jag menar. Det är ju lika gamamalr som Windows det här med fler os på en dator .

Det går i W7 att skapa en mapp som ingen annan kan se(om du är admin) går också att bara du kan köra vissa program. Vet inte riktigt vad det är du vill uppnå..

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vi pratar om är att dölja hela hårddiskar vid multi/dualboot utan behov av 3D parts program.

Som jag skrev tidigare ät dualboot väldigt vanligt och har varit så i 20 år framför allt på större företag.

Och att Microsoft inte annammat detta och gjort multiboot med fler funktioner som tex att gömma hårddiskar för varandra är lite konstigt.

Det lättaste och kanske mest relevanta för oss musiker är att köra 2 profiler i bios.

Där man aktiverat olika hårddiskar samt annan hårdvara beroende på h

Vilket os man vill körs. En annan fördel me detta är att man på ett smidigt sätt kan köra backup på de 2 olika os utan att oroa sig för att bootloader och annat skall kunna valla ur.

Samt att om man kan bios så kan man tweaka en liten bit extra för just daw profilen 🙂

//b

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...