Jump to content
Annons

Ny syntvideo enbart med analoga syntar!


Kebunatorn

Recommended Posts

Här har ni en låt med musikvideo jag gjorde för två veckor sedan enbart med analoga syntar.

http://www.youtube.com/watch?v=8wcrNXu_L80

Låten på SoundCloud

Låten spelades in på gammalt vis enbart med MIDI och bandmaskiner och mixades med en analog mixer (AAD som det hette förr i tiden).

Låten spelades in med följande utrustning: Korg Mono/Poly, Korg Poly-61, Moog Source, Logan String Melody, Arp Axxe, Touched by Sound DRM1, Roland TR-808, Electro Harmonix Polychorus, Seymour Duncan Twin Tube Classic, Allen&Heath GS1, Lexicon MPX500 och Yamaha MT4x.

Feedback mottages gärna!

  • Gilla 4
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Feedback mottages gärna!

Ehhhh .... vad säger man ....?

Jösses?

5+ till både låten och videon!

Och till att du slår ett slag för det manuella spelandet.

Snyggt jobbat!

EDIT:

Och på YouTube bjuder du på mer godis.

Härligt!

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

coolt

det släpper loss vid 3:10

lite mer färgat ljus å rök på scenen för det visuella bara 😉

det enda jag "saknar" i soundet är större livekänsla - alltså ljudmiljö inte själva spelet

ps gillade den grejen du gjort med enbart d50:n 🙂

Redigerat av Demonproducenten
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Riktigt bra jobbat och ball måste jag säga. Kör hårt

Förbaskat bra! Back to the roots. Nu är det bevisat att real gear slår VST med hästlängder.

Som gammal syntgubbe och ljudmakare håller jag inte med. Det är bara ett annat arbetssätt.

Ser förstås klart ballare ut med en massa syntar istället för en laptop 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

motivera

Inte för att jag vill dra igång en debatt om analog vs digital, eller vinyl vs CD osv,

men man kommer nog ändå aldrig ifrån att det är något någonstans som klingar till i

öronen när det inte är rent datagenererat bottom up.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar!

Jo, jag tycker nog själv också att hårdvarusyntar har nånting 'magiskt' i soundet som inte VST-syntar har. Men precis som fallet är med t.ex symfoniorkestersimuleringar kan nån som är skicklig med VST-instrument nog vrida till det så pass bra att han kan lura proffs att tro att det är den äkta varan. Själv föredrar jag att jobba med hårdvaru och analogmixning, dels för soundet men kanske arbetsmetoden är ännu viktigare för mig. Blir bara mera inspirerad av att jobba med hårdvarusyntar. Kan bero på att jag har ett annat heltidsjobb där jag sitter framför datorn hela tiden och behöver en annan arbetsmiljö för min hobby.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jobbar du professionellt heller går det att hyra dig ???

Det är nog bara en intensiv hobby än så länge. Jag har nog gjort några jobb som 'inhyrd producent' också, men jag konstaterade att det blev för mycket eftersom jag har ett heltidsjobb att hinna med också. Men man får ju förståss nog alltid fråga... 🙂

🙂Det vore ju grymt kul om Kebunatorn outade att han fejkat videon och gjort all musik i mjukvara.

I alla fall, kul video och grym låt!

Hahaa! Jag har nog övervägt att pröva göra någon låt enbart med mjukvara, men det blir nog inte inom när framtid...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hahaa! Jag har nog övervägt att pröva göra någon låt enbart med mjukvara, men det blir nog inte inom när framtid...

hade du inte spelat in med midi?

bara spela upp genom vst isf - hade vart dökul å höra skillanden eller hur nära man kan komma samma resultat

Link to comment
Dela på andra sajter

hade du inte spelat in med midi?

bara spela upp genom vst isf - hade vart dökul å höra skillanden eller hur nära man kan komma samma resultat

Fast då förutsätts att han har motsvarande synth som VSTi där utvecklarna har använt gamla ritningar som schema (inte Synth-edit/maker etc). Det finns många MOOG-fejkar därute som låter skitbra. När det däremot gäller FM-synthar och liknande så verkar VSTi-världen inte ha brytt sig lika mycket. NI har en DX7:a som låter fantastisk (men den har väl utgått?). Och jag vet att det har funnits någon motsvarande D10 och D110 därute, men som aldrig verkade komma förbi projektstadiet. D50, som enligt min mening var en killer-synth när det begav sig (jämte JXP-sytharna), finns så vitt jag inte som vedertagen VSTi.

Dessutom är det inte absolut säkert att hårdvaran läser MIDI-informationen med exakt samma tolkning som mjukvaran.

Men jag håller med, det hade varit intressant.

Till trådskaparen: MVG!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Även om jag har en riktig moog så är det inte säkert att jag kan få den att låta likadant från gång till gång, inget patchminne vare sig på moogen eller hos mig. ;)Olika ex låter dessutom olika beroende på ålder och skick. Så en sådan test blir svår.

Jag gjorde en snabbtest för ett tag sedan där jag växlande använder min Moog och Reason Thor.

Det är handspelat utan kvantisering så ni får ursäkta. Ingen imponerande insats om man säger så.

Basen växlar ömsom Moog ömsom Thor.

Sololjudet likaså, på solo ljudet hör man att det knastrar i toppen på moogen, beror på pottar som är i lite dåligt skick.

Trumloopen är digital 🙂

Skillnaderna är inte stora, fick tom med klicket i VCA envelopen från moogen i Thor.

http://dl.dropbox.co...oog_vs_thor.wav

Inga effekter på syntarna.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Även om jag har en riktig moog så är det inte säkert att jag kan få den att låta likadant från gång till gång, inget patchminne vare sig på moogen eller hos mig. ;)Olika ex låter dessutom olika beroende på ålder och skick. Så en sådan test blir svår.

Jag gjorde en snabbtest för ett tag sedan där jag växlande använder min Moog och Reason Thor.

Det är handspelat utan kvantisering så ni får ursäkta. Ingen imponerande insats om man säger så.

Basen växlar ömsom Moog ömsom Thor.

Sololjudet likaså, på solo ljudet hör man att det knastrar i toppen på moogen, beror på pottar som är i lite dåligt skick.

Trumloopen är digital 🙂

Skillnaderna är inte stora, fick tom med klicket i VCA envelopen från moogen i Thor.

http://dl.dropbox.co...oog_vs_thor.wav

Inga effekter på syntarna.

Basic analog i wav oscilatorerna i Thor låter väldigt Moog. Din jämförelse är lite väl förlåtande då filtreringen inte avslöjar några detaljer i ljudet.

Här är ett ljud jag skruvade till i Thor i dagarna.Moogish_Thor.wav

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...