Jump to content
Annons

Kebunatorn

Medlem
  • Antal inlägg

    19
  • Gick med

  • Senast inloggad

Rykte i communityn

7 Neutralt
  1. Hehee, det var nog en Basf-kromkassett jag spelade in på. Men nu är jag lite osäker om det var en 90 minuters Basf Chrome Extra eller en 30 minuters Basf Reference Master (också krom). Reference Mastern har nog snäppet bättre ljud, men jag tror att bandmaterialet sliter lite mera på tonhuvudena. Båda kassett-typerna jag använder är helt oanvända och varit inslagna i plast, men jag märker helt klart att med Reference Mastern får jag putsa tonhuvudena efter varje tagning medan Chrome Extra räcker det med putsning en gång om dagen.
  2. Tackar! Det var nog främst för skojs skull som jag använde kassettdäck. Ville se hur långt jag kunde klara mig på bara fyra spår. Men redan när jag började komponera skivan bestämde jag mig för att allt skulle göras analogt - bara analoga syntar, magnetband och analog mixer använd. Orsaker: kul arbetssätt, fick soundet jag var ute efter, och fick inspiration av att tänja gränserna. Dessvärre blev jag tvungen att göra en del kompromissar: mastringen blev digital, för jag hade inte rum/råd med en två-kanals proffsbandare. Mastring på kassett lät inget vidare. Dessutom hade jag definitvt inte rum/råd med ett plåtreverb och tempodelay med bandmaskiner skulle ha blivit för dyrt och invecklat så jag blev tvungen att använda en par digitala sänd-effektgrunkor (Lexicon-reverb & Boss-digitaldelay). Så skivan blev sist och slutligen AAAD - Analoga syntar inspelat och mixat analogt med digital mastring.
  3. Hej! Jag postar denna video här under "analog inspelning", för jag tror detta kan intressera er. Jag bandade nämligen in en låt på ett fyrpårs-kassettdäck med hjälp av en TR808 som klockade arpeggion på syntarna. Inga andra sekvensers användes och datorn enbart för mastring. Endast analoga syntar och analogtrumsound användes. Först programmerade jag låten på trummaskinen. Jag använde triggersignalerna från 808:ans AC, CP och CB att trigga syntarnas arpeggios. Sen spelade jag in bakgrundsspåret på två spår (stereo) genom att spela upp 808:an och spela noter/ackord på de arpeggio-styrda syntarna. Efteråt spelade jag in melodislingorna och solona på de resterande två spårena. De sista tillskottena (vitbrus, dubblerande av nån stämma) spelade jag in samtidigt som jag mixade ner låten till två spår. Syntar använt: Roland TR-808; Korg Mono/Poly, M500, Polysix, Poly-61, PE-2000. Annan utrustning: SansAmp GT2, Lexicon MPX500, Vesta spring reverbs, Allen & Heath GS1, Alesis IO26, Kamera: Canon HF M406
  4. Tackar! Det är inte svårt att hitta, se signaturen... schh. ☺️
  5. ensvåråtkomligjävel: Vinyl Jam var jag med i 2008-2010, men jag har varit tvungen att sluta där när jag inte hinner med allt. Men jag gästar med några keyboards på en skiva som borde komma ut i år.
  6. Aah, sorry! Var inte meningen att bryta mot reglerna, missade dem helt enkelt! 😊
  7. Jo, det finns bra info på nätet. Men man måste kunna löda. Och gamla moderkort är inte allt för lätta att löda.
  8. Tack!! ensvåråtkomligjävel: Jo, har inskaffat den nyss! Hade tur, för batteriet hade knappt hunnit börja läcka, så moderkortet var väldigt fint i skick! Nu kör jag den med klockbatterier. MJInc: Än finns den bara med sång, men man vet aldrig... 😉 kenjoswe: Kameran är en Canon HF100, som jag ibland använder ett vidvinkelobjektiv på. Kameravinklingarna är bara med ett plastigt och eländigt men superbilligt kamerastativ, som jag stöder upp på de mest underliga sätt. Vidvinkelobjektivet hjälper mig mycket att få de vinklar jag vill ha, eftersom det inte finns så mycket utrymme i rummet... Jag spelade mot backingtrack som hade en metronom på. All videosynk gör jag helt manuellt. Tracer: Resultat av nästan 15 års samlande... 🤪
  9. Hej! Jag deltar i en remixtävling för Above&Beyond's "You got to go". Jag sparade enbart sången från det ursprungliga spåret och gjorde om all musik enbart med analoga syntar. Syntarna och trummaskinerna styrdes via MIDI och mixades i realtid tillsammans med sången genom en analogmixer med hårdvarueffekter. SORRY INGA REMIXER "EDIT av MODERATOR" Syntar: Roland Alpha Juno, Juno 60, TR808; Korg Polysix, Mono/poly, Poly-61; Vermona DRM1 MkIII; Oberheim Matrix 6R; Yamaha S30 (enbart som MIDI-kontroller) Kommentarer tas gärna emot! Tackar!
  10. Tackar! Heh, det kan nog ta en stund tills jag slipper till Ullevi...
  11. Tack tack! Roligt att höra! DrivKraft: Verkar som om folk har redan börjat åka på semester...
  12. Här kommer den andra singeln från mitt kommande album. Fullt med analoga syntar här också: http://www.youtube.com/watch?v=gXsvhXRdh74 http://soundcloud.com/kebu/kebu-pulsar Låten spelades in igen på gammalt vis enbart med MIDI, CV/Gate och bandmaskiner samt mixades med en analog mixer (AAD som det hette förr i tiden). Låten spelades in med följande utrustning: Hohner String Performer, Roland Alpha Juno, Roland Juno 60, Korg Mono/Poly, Korg Poly-61, Moog Prodigy, Logan String Melody, Arp Axxe, Touched by Sound DRM1, Vermona DRM1 MkIII, Roland TR-808 (snare attack only), Electro Harmonix Small Stone, Lexicon MPX500, Allen&Heath GS1, Yamaha MT4x. Cubase & Live användes enbart som MIDI sequencers med bandsynk uppkopplat till MT4xan via en Roland TR-626. Feedback mottages återigen gärna!
  13. Demonproducenten: Det skulle ändå vara för mycket jobb att installera motsvarande VST-syntar och ratta till soundena. Dessutom är inte alla syntar med midi. Tack till drloop för jämförelsen!
×
×
  • Skapa ny...