Jump to content
Annons

Vad får er att Sjunga?


Hemmpe

Recommended Posts

jag gillar att sjunga i bland men inte alltid pg hals besvär.

vad får er att sjunga som ni gör?

vad är driv kraften i er sång?

Tittar ser lyssnar på andra som sjunger?

vill skapa mig en uppfattning om sång.

Är en oskolad Rocker som skulle uppskatta lite Feedback.

Mitt intresse startade med Abba 72-74 typ .

Farsan satte på ett par Lurar på skallen,sen vart det Karaoke till det.

Hur gick det till för er?

Hemmpe undrar!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

jag gillar att sjunga i bland men inte alltid pg hals besvär.

vad får er att sjunga som ni gör?

vad är driv kraften i er sång?

Tittar ser lyssnar på andra som sjunger?

vill skapa mig en uppfattning om sång.

Är en oskolad Rocker som skulle uppskatta lite Feedback.

Mitt intresse startade med Abba 72-74 typ .

Farsan satte på ett par Lurar på skallen,sen vart det Karaoke till det.

Hur gick det till för er?

Hemmpe undrar!

Det som får mig att sjunga som jag gör idag är ett noggrant utarbetat program för röstbehandling.

Drivkraften i min sång är att bibehålla min röstkvalitet. Likaväl som en röst far illa av att

användas för mycket far den illa av att inte användas alls. En lärdom jag dragit. Jag lyssnar

och "tar efter" hur andra sjunger och fraserar, både medvetet och omedvetet. Jag lyssnar på sångare

med rena röster.

Jag började sjunga samtidigt som jag började prata, dvs. vid 10 månaders ålder. Jag pratade

onaturligt rent redan vid ett års ålder. Jag lärde mig gå sex månader efter att jag lärt

mig prata korrekt. Sedan uppmuntrades jag alltid att sjunga och det var aldrig nån som sa

att jag skulle sluta sjunga. Den första sång jag sjöng utantill var "Rosen" av Arne Qvick.

Jag var väl ett par år. Världens töntlåt. Som reaktion på det var jag sedan uppvuxen med

Tom Jones, Los Paraguayos, Harry Belafonte, Engelbert Humperdinck, Julio Iglesias, George

Baker Selection, Simon & Garfunkel, Credence Clearwater Revival, C.C.S., men även svängen

med Kool and the Gang, Bar-Kays, Redbone, Jacksons, Rod Stewart, Bonnie Tyler, Lakeside,

Jones Girls, Four Tops, Barry White, Yma Sumac, Queen, Elton John, Bachman-Turner-Overdrive,

Charles Aznavour, Bee Gees, Black Sabbath, Mungo Jerry, Supertramp, Lee Hazelwood, Johnny Cash...

vilket sedan fortsatte med Depeche Mode, Kraftwerk, Thompson Twins, Ultravox, Afric Simone,

Blondie, The Stranglers och sedermera Jeff Healey, The Charlatans, Katie Melua, Andrea McEwan,

Vanessa and the O's, A-ha, BB King, John Lee Hooker och Jeremy Irons and the Ratgang Malibus

samt några hundra till. Kort sagt, inpirationskällorna är många och varierande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Debatt: Det verkar som om vi är ungefär lika gamla, med tanke på artisterna/banden du räknar upp... 🙂

De som främst har inspirerat mig när det gäller sång, är sådana som Beach Boys, Bee Gees, Kool & the Gang, Earth Wind & Fire, Jacksons, Queen, ABBA och många andra...

Jag sjunger hellre än bra och har absolut ingen soloröst (har inte heller ambitionen att komma fram som artist, utan sjunger för att det är kul), men är rimligt tonsäker så jag passar till att sjunga i kör/backing vocals.

Började sjunga i gosskör när jag gick i mellanstadiet (jag har för mig att det var de läckra körarrangemangen hos Beach Boys som fick mig att börja i kören), men slutade nog när jag kom i målbrottet, så efter det har det handlat om körsång i banden jag har haft - och så inspelningarna till testsiten förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har i stort sett sjungit hela mitt liv. Min mentor var min pappa (R.I.P. 1998) som själv var folk- och dansbandsmusiker; det var han som fick mig att i mycket tidig ålder ta upp min sång och utveckla den. Som barn, under 70-talet, fick jag mest uppleva folkmusik och dansband som strömmade ur högtalarna; men även ABBA, vilket var det "hårdaste" pappa kunde tänka sig att köpa på platta. Det var med ABBA mitt riktiga musikintresse vaknade. Sedan fick jag KISS, Destroyer i födelsedagspresent av min morfar, och jag var hooked...

Idag sjunger jag bara för att jag måste.

Jag hatar att sjunga lead.

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför jag sjunger, eller min drivkraft vet jag inte riktigt vad jag ska svara på, jag tycker väl det är kul.

Började sjunga i gymnasiet när det var tvång på det om man läste musik. När jag sen startade band med en kompis föll det sig naturligt att vi skulle sjunga, vi kunde båda ta ton så då är det väl onödigt att lägga energi på att hitta en sångare. Vi var väldigt snabba med att spela in våra första låtar också så jag har hela min utveckling dokumenterad, det är rätt kul att kunna höra.

Jag tar mycket inspiration från 60-talets popsångare. Mycket engelskt, Davies, Jagger och såna. Dock inte för att jag tycker dom är bäst utan för att det passar min röst och musiken jag skriver. Ett par sångare jag verkligen ser upp till är Jacques Brel och Paul Rodgers, jävlar i havet vad dom är bra!

själv låter jag som inte fan vet jag men ni kan ju vandra in och lyssna om ni orkar.www.wailingkenneth.se

Pure as gold, vilken låt! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag sjunger för att jag vill ha sång på mina låtar och det inte alltid går att få någon som kan sjunga att hjälpa mig. sjunger väldigt sällan och har dålig teknik så jag kan bara göra 3-4 tagningar innan jag blir hes, men ibland låter det nästan ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pure as gold, vilken låt! 🙂

lyssnade just på den, riktigt bra. tänker på svenska The maharajas som gör liknande musik.

ett av sveriges bästa band!!

http://www.youtube.com/watch?v=bZeobbNZLFs

http://www.youtube.com/watch?v=ItKokSmxTcs&feature=related

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är attityd allt, och en rejält cool frasering.

Paul Stanley

Peter Criss

Marc Bolan

Conny Bloom

Brian Connolly

Big Mouth (Mouth & McNeal)

och en hel del andra.

Sprit får mig att icke sjunga...snarare att be dom som sjunger att hålla käft.😆🥰

Link to comment
Dela på andra sajter

Det har varit jätte intressant att läsa allt ni skrivit 🙂

Jag sjunger när jag är glad, arg och ledsen. Jag sjunger mycket på jobb och så fort jag får chansen. Jag har aldrig gått och lärt mig att sjunga. Jag sjunger på min egen musik , så det är väll det som får mig att sjunga. Första låten som jag började sjunga med på som liten var born to be alive med patrick hernandez( vilket var min första riktiga favorit låt) mossan och fassan lyssna mycket på abba och annan modern 70 80 tals musik. På en resa till mallorca i början av 80 talet köpte jag en maxi singel med billy idol, eyes without a face och var helt såld. Sen blev det europe , twisted sister w.a.s.p med flera för hela slanten. Vilka röster och vilken musik. På 90 talet åkte jag hem till en polare som köpt en ny cd med alice in chains, första gången jag hörde låten would(med alice in chains) stod jag helt mållös, vilken röst layne staley hade. Helt otroligt. Så jag influeras mycket av musiken under min uppväxt.

Sångare jag gillar att lyssna på är bla( jag lyssnar på det mesta idag)

Layne staley (alice in chains)

Håkan Hemlin

Blackie Lawless

Joey Tempest

Tommy Körberg

Freddie Mercury

Andrea Bocelli

Kim Larsen

Billy idol

Sov gott

Redigerat av Henber77
Link to comment
Dela på andra sajter

En svetslåga i baken... Nja, de gånger jag sjunger är i nödfall när jag inte hittar någon annan som kan göra det. Senast jag gjorde det på en inspelning var nog ... 2007!

Link to comment
Dela på andra sajter

...Jag har aldrig haft ngn ambition att sjunga eller uppträda - bara skriva låtar. Men jag var ändå tvungen att spela in mig själv för att fånga hur jag ville att mina låtar skulle sjungas. Sedan dess har jag börjat gilla min eländiga röst gradvis mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

En svetslåga i baken... Nja, de gånger jag sjunger är i nödfall när jag inte hittar någon annan som kan göra det. Senast jag gjorde det på en inspelning var nog ... 2007!

Gimme gimme! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag sjunger jag bara för att jag måste.

Jag hatar att sjunga lead.

Jag har också alltid hatat att sjunga lead, men jag har faktiskt börjat sjunga mer och mer och det beror faktiskt på dig Valle!,

Det var du som övertalade mig och började peppa, coacha, såga, berömma och instruera mig i Hellvalla projektet, du har hjälpt mig att hitta "min" röst

(även om den låter som en skitnödig Gene Simmons😉)

Så i dag tycker jag att det är riktigt kul att sjunga.

Thanks man!!!

/B

Redigerat av Burnie
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag sjunger, beatboxar, trallar, scatar och är allmänt störig med ljud jämt 😉. Jag sjunger även i en kör, där jag också då och då gör soloinsatser..

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nog gått igenom ett antal faser som kråkhals. Såhär i efterhand var det nog konstigast under den del av åttitalet när förebilderna skulle ha onödigt ljus och fin röst. Det perfekta idealet var Jon Anderson. Med min röstkaraktär kom jag liksom inte ens nära... Å andra sidan så gick det över; den midjekorta pastellgula axelförstärkta kavajen från indiska gick till myrorna, och jag återtog levisjackan som basplagg. Jag tror f ö att Valle var på myrorna och köpte just den kavajen, han har den kvar fortfarande;).

Idag håller jag Rob Halford och Mike Patton som världens bästa sångare. Tätt därefter finns Kory Clarke, Thåström (fast egentligen inte mest som sångare, utan för nånting annat), Johnny Cash, Dave Mustaine, Dio, Fish, Stefan Sundström, Lane Staley, Tony Carey... Udo Dirkschneider är oxå kul.

Åsså finns det en massa kvinnor, främst Lisa Dalbello och Kate Bush. Och Louise Hoffsten. Fast de funkar faktiskt inte som förebilder. Som inspirationskälla och lyssningsnjutning osv... javisst, men inte som "fan-det-där-vill-jag-kunna-göra". Det är för långt bort.

Folk som lyssnar på det jag gjort, gillar det och vill säga nåt snällt, brukar jämföra med Bowie eller Thåström. Jag ser likheterna (och uppskattar komplimangerna), men självklart oxå skillnaderna. Om man nu måste jämföra.

***

Det är lurigt med sångare(-erskor). Inget är så hyperindividuellt när det gäller smak. Dave Mustaine (och ibland Lemmy, nästan) och Eva Dahlgren kan få mig att lipa, medans James Hetfield och Lisa Ekdahl ger mig noll och intet. Det känns liksom ingenstans. Bröla på ni, ni kommer inte fram. Och det handlar inte om teknik utan om det där "något", som en del ger mig och andra inte.

Insikt: När jag nu listar ett par sångare för det här inlägget, så plockar jag visst inte med någon growlare. Och då har jag ändå lyssnat på hyfsat brutal metal ett par decennier. Märkligt. Det kanske inte är så viktigt? För mycket teknik? Fast nu när jag är igång så nämner jag Peter Dolving i alla fall. Och Angela Gossow för att hon är så sagolikt tuff. Såja.

***

Varför jag sjunger? Jag var fjorton och arg och punk var på tapeten, så jag passade på att skrika sönder min målbrottsröst. Sen har det liksom fortsatt. Numera sjunger jag både för att jag måste och för att jag vill.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

Väldigt Trevligt att få läsa era start punkter i livet samt insperations källor.

Blir lite svårt att svara på er alla så jag låter tråden leva sitt eget liv.

Har också en massa band i ryggen som jag har varmt om hjärtat.

Doors min favo.man får ju inte lägga upp covers tyvärr.

Toto

Depeche Mode

ABBA vet kvinnor men dock.

ACDC men kommer inte i närheten!

Joe Coker

Whitsnake svår nöt!

Led zeppelin

Bowie

Massa skumma 60 70 tals band.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ingen ville sjunga mina grejer så då fick jag göra det själv. Borde börjat för längesedan, det är skojsigt att sjunga. Har dock svår prestationsångest...

Link to comment
Dela på andra sajter

sjunger endast när jag skrivit en låt som jag tycker passar mig (d.v.s; slarvig och skitig)

har absolut 0 talang när det gäller sång, men vem fan bryr sig? det är ju bara demos... skriver i vanliga fall låtar till andra,

men ingen har min musiksmak så då får man ta saken i egna händer.. lyssna här

världens bästa sångare: IAN CURTIS, NEIL YOUNG, ROBERT SMITH, BERNARD SUMNER!

punkt slut!

Redigerat av boygirlme
Link to comment
Dela på andra sajter

Gimme gimme! 🙂

Lär inte bli för HVB i alla fall. Eller hur skall jag tolka det? Vill du höra det jag gjorde 2007 (tillsammans med IDF) eller det som komma skall? Vilket är en av låtarna på DTK-projektet... om jag kan leva med resultatet. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

den midjekorta pastellgula axelförstärkta kavajen från indiska gick till myrorna, och jag återtog levisjackan som basplagg. Jag tror f ö att Valle var på myrorna och köpte just den kavajen, han har den kvar fortfarande;).

😄

Pastellgul? Eeeeewwww!

Lär inte bli för HVB i alla fall. Eller hur skall jag tolka det? Vill du höra det jag gjorde 2007 (tillsammans med IDF) eller det som komma skall? Vilket är en av låtarna på DTK-projektet... om jag kan leva med resultatet. 😆

Jag vill gärna höra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också alltid hatat att sjunga lead, men jag har faktiskt börjat sjunga mer och mer och det beror faktiskt på dig Valle!,

Det var du som övertalade mig och började peppa, coacha, såga, berömma och instruera mig i Hellvalla projektet, du har hjälpt mig att hitta "min" röst

(även om den låter som en skitnödig Gene Simmons)

Så i dag tycker jag att det är riktigt kul att sjunga.

Thanks man!!!

Hoppla, fan! Det var mer än jag var beredd på – och såhär offentligt också 🙂

Jag tar det som en oerhört fin komplimang. (Även om det inte känns riktigt som att jag kan ta åt mig äran fullt ut.)

Beklagar det där med Gene Simmons sound-alike:en... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

För mig är det John Fogerty som gäller. Sång, låtar, attityd, klädsel och ja, allt är bara så rätt. Den kombinationen kan få mig att vilja göra musik och då är att sjunga en del av det.

Redigerat av DionHarris
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...