Jump to content
Annons

Trycka upp volymen


Germer

Recommended Posts

TjA!

Jag har en färdig låt. Men när jag har skickat den till vänner för lyssning, så tycker alla att den är "låg". Volymmässigt alltså.

Hur ska jag få upp den i samma nivå som "rikiga" låtar? I mastringsprocessen har jag ställt volymen så högt så att det preciiis inte klipper i masterregeln.

Jag sitter med Cubase 6.

Tack

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

+! becker.^^

( i Cubase finns en förinställd limiter som kallas "pusch it louder.")

mvh

rolleyes.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där är en av de absolut vanligaste frågorna här på forumet. Sök på "mastering" så kommer du att hitta mycket.

Men för att ge ett enkelt svar på frågan: hur högt man kan trycka upp volymen (RMS) på mastern beror på hur pass bra man mixat låten. Är mixen slarvigt gjort blir det svårt att höja RMS. Använd högpassfilter på alla kanaler (utom möjligtvis bas och baskagge). Se till att du inte har en massa frekvenskrockar i de lägre frekvenserna.

En tekniker som jag pratade med på Cutting Room berättade att det som avgör hur högt man kan trycka upp ljudet avgörs av hur basen är mixad. Är basen högt mixad är det svårare att trycka upp volymen. Tycker mig ha hört på en del sämre mixade inspelningar som ändå mastrats professionellt (läs: demoinspelningar som givits ut på ex.vis nyutgivningar) att basen dragits ned ordentligt för att det ska gå att få upp volymen.

Till sist måste jag tyvärr säga att du inte kommer att lära dig det där på en kafferast, att bli duktig på att mixa och mastra tar år! Tråkigt men sant.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips: Waves limiter L2 (mfl) har en reglage som justerar output ceiling och thresholden jämte varandra. Det gör att volymen aldrig ändras och du kan på så vis höra när det börjar dista eller transienterna tar för mycket skada. När du är nöjd drar du bara upp ceilingen igen dit du vill ha den. Det är väldigt simplifierad hemmamastering men det fungerar hyfsat väl. Jag har också hört att örat inte uppfattar transientlimiteringar upp till 3db. Vet inte alls om det stämmer, men det kan vara intressant att testa 😉 Lycka till!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack alla!

Får läsa mer om detta så att jag blir klok.. konstig grej detta. Det är ju så enkelt att vrida upp volymen på stereon efter mix, men inte på själva mixen 🙂

Jag rensar alltid ordentligt med hp-filter. Det kan ju dra en hel det från olika pluggar även i mixandet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du "rensar med hp-filter", äger Cubase 6 men har aldrig hört talas om en limiter?

Haha, jah... Ja, jag har faktiskt skrapat ihop till en laglig version tillslut. 🙂

jo jag har hört talas om limiter. Men nu verkar det som att den inte har riktigt samma funktion som jag trodde.. Jag har alltid trott att den fungerar som en slags kompressor. Höjer ljudet, men dämpar (limit) topparna. Och det vill jag inte göra. Men det kanske jag måste.

Jag ska läsa på.

Link to comment
Dela på andra sajter

jo jag har hört talas om limiter. Men nu verkar det som att den inte har riktigt samma funktion som jag trodde.. Jag har alltid trott att den fungerar som en slags kompressor. Höjer ljudet, men dämpar (limit) topparna. Och det vill jag inte göra. Men det kanske jag måste.

Den fungerar som en kompressor med väldigt hög ratio. Om du inte dämpar topparna blir det svårt att höja den genomsnittliga nivån utan att topparna slår över, det är det som är själva finessen med limitern. Sen är det ju faktiskt inget måste att pumpa upp nivån utan relativt enkelt att höja på stereon/mp3 spelaren i efterhand också 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Den fungerar som en kompressor med väldigt hög ratio. Om du inte dämpar topparna blir det svårt att höja den genomsnittliga nivån utan att topparna slår över, det är det som är själva finessen med limitern. Sen är det ju faktiskt inget måste att pumpa upp nivån utan relativt enkelt att höja på stereon/mp3 spelaren i efterhand också 🙂

Okej. Jag får testa mig fra. Man vill ju inte att det ska låta komprimerat!

Klart man kan höja på stereon. Får kanske nöja mig med det på den nivån jag är nu 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag får testa mig fra. Man vill ju inte att det ska låta komprimerat!

Klart man kan höja på stereon. Får kanske nöja mig med det på den nivån jag är nu 🙂

Tipsar förresten gärna om Event Horizon. Den gör inte hela jobbet åt dig, men det är krut i den rackaren. Kostar §40 om man inte har Reaper, men det är det värt.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Tipsar förresten gärna om Event Horizon. Den gör inte hela jobbet åt dig, men det är krut i den rackaren. Kostar §40 om man inte har Reaper, men det är det värt.

Den tycker jag har varit ruskigt effektiv och känns transparent...men så är jag amatör i och för sig!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Höj Gainen på masterkanalen!!!!!!!!!!!!!!

Fungerar utmärkt, om man har tänkt sig en ljudfil i 64-bitar som slutformat. Var det det som du tänkte dig? 🙂 Tror inte att TS tänkte sig det. (Om du inte visste det krävs det att man exporterar till ett slutformat som har samma upplösning som DAW:ens interna upplösning för att det ska vara någon mening med att bara höja gainen på masterkanalen.)

(Med reservation för att Cubase inte har 64-bitars intern upplösning.)

Edit: Misstänker att du är nybörjare, så det är inte meningen att vara dryg. Men kort sagt, det fungerar inte så.

Redigerat av Jetblack
Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag får testa mig fra. Man vill ju inte att det ska låta komprimerat!

Klart man kan höja på stereon. Får kanske nöja mig med det på den nivån jag är nu 🙂

Tänk på att highpasa och låta rätt frekvenser på basen gå fram...annars stjäl det energi/volym..har jag lärt mig!😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Isotope Ozone 4 är ett enkelt medel att pressa en mix med några få knapptryck utan att få "pump". Jag använder det ofta själv. Jag är absolut ingen kunnig människa när det gäller mastring, men att fuska till det med Ozone ger ett i mina öron bra resultat.

En mix som redan är pressad med limiter och multibandskompressor, kanaler som är rensade på "skräp", där varje kanal och bus redan är pressade så knuffar Ozone ändå ut mer ur mixen.

Många tycker och säger nog att program som Ozone inte kommer i närheten av en riktig mastring och det är nog sant. Men med min begränsade budget och kunskap så låter det jävligt gött: snabbt och enkelt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Isotope Ozone 4 är ett enkelt medel att pressa en mix med några få knapptryck utan att få "pump". Jag använder det ofta själv. Jag är absolut ingen kunnig människa när det gäller mastring, men att fuska till det med Ozone ger ett i mina öron bra resultat.

En mix som redan är pressad med limiter och multibandskompressor, kanaler som är rensade på "skräp", där varje kanal och bus redan är pressade så knuffar Ozone ändå ut mer ur mixen.

Många tycker och säger nog att program som Ozone inte kommer i närheten av en riktig mastring och det är nog sant. Men med min begränsade budget och kunskap så låter det jävligt gött: snabbt och enkelt.

Kan definitivt rekommendera den för dem som är mindre vana. Den innehåller allt man behöver. Dessutom är den lärorik att använda, och manualen har blivit något av ett "referensverk" när det gäller hur man mastrar.

Men om man ska räkna krass RMS fick jag ett "bättre" resultat med Event Horizon (dock, innan någon annan hinner påpeka det, handlar mastering om massor utav andra saker utöver att höja mixens RMS).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...