wiik Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 (redigerat) TĂ€nkte dela med mig av konstruktionen av vĂ„r lilla studio. Denna byggtrĂ„d kommer se lite annorlunda ut Ă€n de andra dĂ„ det inte Ă€r ett pĂ„gĂ„ende bygge utan studion Ă€r klar och verksam sedan ett par Ă„r tillbaka. Kom gĂ€rna med frĂ„gor, vet att mĂ„nga av er sitter inne med planer pĂ„ att göra nĂ„got liknande, och vi har bĂ„de snubblat och hoppat över nĂ„gra hinder pĂ„ vĂ€gen. Det hela började med att leta lokal, vi tittade pĂ„ ett stort antal lokaler bĂ„de i centrala Stockholm och strax utanför innan vi slog till pĂ„ vĂ„r nuvarande, som fĂ„ngade oss tack vare sin relativt lĂ„ga lokalhyra och stora öppna ytor med högt till tak vilket gav oss fritt spelrum. Att den var lokaliserad strax utanför stan spelade ingen större roll dĂ„ ingen av oss Ă€r innerstadsfantaster och de flesta besökare till studion inte har nĂ„gra problem med 5-10 minuters resa. Dessutom fanns inga andra verksamheter runt omkring dĂ„ byggnaden hade en stor yta outhyrt dĂ€r vĂ„r lokal lĂ„g mitt i. Numera Ă€r de flesta lokalerna uthyrda och trevligt nog har tvĂ„ till studios frĂ„n andra bolag ploppat upp. Dessutom har vi hunnit bygga ytterligare en och en halv studio inuti vĂ„ra lokaler, sĂ„ numera vĂ„gar vi tro att vi jobbar i ett av de största studiokomplexen i vĂ„r kĂ€ra huvudstad. Vilket var en vision men aldrig ett reellt mĂ„l nĂ€r vi skrev pĂ„ det dĂ€r hyreskontraktet. En bild pĂ„ den tomma lokalen: (Bilderna Ă€r ej tillgĂ€ngliga dĂ„ MobileMe Ă€r nerlagt đ Men alla bilder finns pĂ„ vĂ„r öppna facebooksida: http://www.facebook.com/media/set/?set=a.1003121432390.1118.1055473402&type=3) Att bygga helt nya rum och att dessa skulle vara flytande var ett krav vi hade frĂ„n början, dĂ„ akustikern (Ingvar Ăhman/INO audio) fick helt fria hĂ€nder till att dimensionera rummens höjd/lĂ€ngd/breddförhĂ„llande. Detta för att minimera uppkomsten av stĂ„ende vĂ„gor. Vi ville ocksĂ„ ha ett relativt stort kontrollrum, dĂ„ vi under vĂ„ra tidigare studiojobb kommit fram till att mĂ€nniskor befinner sig i kontrollrummet över 10 gĂ„nger "mer" Ă€n i inspelningsrummet. Inspelningsrummet behövde inte vara större Ă€n att kunna spela in ett trumset samt att fĂ„ en bra klang och slippa alltid köra med det dödĂ€mpade sĂ„ngbĂ„sljudet. Tillsammans med akustikern kom vi fram till ett ca 20kvm liverum och 30kvm kontrollrum, bĂ„da med sĂ„ högt till tak som möjligt. I absoluta början var dock tanken att Ă€ven kontrollrummet skulle rymmas pĂ„ 20kvm, vi hann dock komma pĂ„ bĂ€ttre tankar innan bygget var allt för lĂ„ngt gĂ„nget vilket vi Ă€r mkt glada för nu. Golvet byggdes pĂ„ regelverk som stĂ„r pĂ„ sylomer-kuddar. Man uppskattar det fĂ€rdiga rummets vikt och placerar ut den mĂ€ngd kuddar som behövs för att fĂ„ rĂ€tt fjĂ€dring, lite som att se till att ha rĂ€tt tryck i sommardĂ€cken. Detta för att de basfrekvenser som sĂ€tter rummets konstruktion i gungning inte ska fortplanta sig i betongfundamentet och ta sig vidare in i de andra rummen. Vi ser ocksĂ„ till att ha ett ordentligt avstĂ„nd mellan rummen, luftspalter Ă€r en mycket effektiv ljuddĂ€mpare, förmodligen den mest effektiva. Som golvyta anvĂ€nde vi golvspĂ„n, med latex i skarvarna för att fĂ„ ner ev. knarrande. Den del av lokalen som Ă€r tĂ€nkt till vĂ€lkomstlounge/mötesrum anvĂ€nds Ă€ven under bygget till detta. Lagom stökigt... DĂ„ lokalen Ă€r sĂ„ pass stor kunde vi bygga vĂ€ggarnas regelverk fristĂ„ende för att sedan resa upp dem. Ibland Ă€r det enklare Ă€n att behöva stĂ„ pĂ„ stegar osv. Vi ser Ă€ven till att isolera bakvĂ€ggen innan vi slĂ„r upp rummens vĂ€ggar. VĂ€ggarna slĂ„s upp med gips pĂ„ baksidan (alla gipsskarvar Ă€r mödosamt tĂ€tade med latexfog, lufttĂ€tt = ljudtĂ€tt). HĂ€r har vi Ă€ven dragit fast den stora takbjĂ€lken som hĂ„ller det hela pĂ„ plats. Inspelningsrummet fick göras lite special dĂ„ en stor lufttrumma med utluft gĂ„r rakt igenom lokalen. HĂ€r fick vi sĂ€nka taket en aning vilket passade sig vĂ€l i just inspelningsrummet dĂ„ kraven pĂ„ symmetri Ă€r lĂ€gre och man snarare vill ha lite "konstigare" konstruktioner. Luftspalt mellan rum och isoleringen till yttervĂ€ggen (egentligen mellanvĂ€ggen till angrĂ€nsande lokal) HĂ€r har vi gipsat inspelningsrummets vĂ€ggar och vĂ€ggen mot kontrollrummet tar form. Motsatta vĂ€ggar har olika mĂ„nga gipslager. Olika densitet hjĂ€lper till att minimera stĂ„ende vĂ„gor. Samliga av inspelningsrummets vĂ€ggar Ă€r fĂ€rdiga. Mellan inspelningsrum och kontrollrum Ă€r det 3xgips-70mm isolering-gips-70mm isolering-luftspalt-gips-70mm isolering-3xgips. Sedan verkar akustikregleringen i interiören Ă€ven den isolerande. Akustikern kom och mĂ€tte pĂ„ kontrollrummet dĂ„ tre av vĂ€ggarna stod pĂ„ plats. Det gjordes dĂ„ bedömningen att ett 30cm lĂ€ngre kontrollrum vore det absolut optimala. SĂ„ det var bara att lĂ€gga till mer golv, sylomerkuddar och vĂ€gg. VĂ„rt mĂ„l var att skapa det "perfekta" kontrollrummet ur akustiksynpunkt, och dĂ„ gör man som akustikern sĂ€ger =) Samtliga fyra vĂ€ggar Ă€r pĂ„ plats. Bilden Ă€r tagen ifrĂ„n ingĂ„ngen pĂ„ lokalen. Den svartmarkerade ytan till vĂ€nster hyrde vi ut som förrĂ„d ett tag men nu Ă€r den ytterligare en studio. LĂ€ngst bak i kontrollrummet kommer basfĂ€llan att vara. Under denna bygger vi ett etagegolv som hjĂ€lper till att skjuta basvĂ„gorna genom sĂ„ mycket isolering som möjligt. Etaget blir Ă€ven det 70mm reglar + golvspĂ„n. Fönsterkonstruktionen i kontrollrummet agerar Ă€ven ventilationsdĂ€mpare och avskiljare för monitorhögtalarna. Tjocka glasrutor i vinkel tillsammans med en stor luftspalt och ordentligt med isolering runt om gör att fönstret inte blir en svag lĂ€nk i isoleringen mellan rummen. HĂ€r ser vi det sista spĂ„ret av att rummen inte har nĂ„gon hĂ„rd kontakt med varandra eller omvĂ€rlden. Inuti fönsterkonstruktionen lĂ€gger vi isolering runt om som förhoppningsvis isolerar bort det ljud som tar sig igenom en ruta. Rummen Ă€r fĂ€rdiga och akustikregleringen har börjat. Grunden i akustikreglering för kontrollrum handlar om att ta bort alla studsar som nĂ„r lyssnaren mindre Ă€n 30ms efter direktljudet. Studsar över 30ms ska finnas kvar men ska behandlas pĂ„ rĂ€tt sĂ€tt. Denna gĂ€lkonstruktion fĂ„ngar direktljudet ifrĂ„n monitorerna sĂ„ det inte studsar i vĂ€ggen och direkt till lyssnaren, dĂ„ detta ger en för tidig reflex. Taket kommer vara heldĂ€mpat fram till en viss punkt p.ga detta, pĂ„ golvet lĂ€gger vi en TJOCK heltĂ€ckningsmatta och studiobordet klĂ€s i dĂ€mpande vinyl. Lokalen var försedd med takfönster upp mot en innergĂ„rd. För att komma bort ifrĂ„n kĂ€nslan av en kĂ€llarstudio beslutade vi oss för att ha kvar fönstren för ljusinslĂ€pp, vilket Ă€r en del jobb men ger trevligt dagsljus i studion. Först behövde fönstren tĂ€tas upptill med en extra plexiskiva, sedan sĂ€kras med ordentligt skyddsgaller. Sedan mĂ„ste ramen specialbyggas dĂ„ Ă€ven rutan bör lutas i en sĂ€rskild vinkel. Inspelningsrummets tak börjar lutas. Rummet Ă€r hĂ€lften levande och hĂ€lften dĂ€mpat, och hĂ€r vill vi skjuta reflexerna ifrĂ„n den levande delen in i den dĂ€mpade. BakvĂ€ggen i den levande delen av inspelningsrummet byggs ut med en "köl" för att fĂ„ lite tydligare stereospridning. Hela taket i kontrollrummet Ă€r ocksĂ„ en vinklad "köl" för att skjuta ut reflexer Ă„t sidorna - in i gĂ€lkonstruktionen för vidare fĂ€rd bakĂ„t in i spaltdiffusorn alt. ner i mattan. ' HĂ€r börjar konstruktionen av taket i inspelningsrummet bli klar. Det Ă€r svĂ„rt att veta hur mycket dĂ€mpning/hur skarpa vinklar som blir lagom i slutĂ€ndan utan man fĂ„r bygga, lyssna, inreda, lyssna, bygga&inreda osv osv tills man blir nöjd. Vi satte upp extra paneler för bĂ„de dĂ€mpning och vinkling nĂ€r rummet var "klart". Konstruktionen för takfönstren börjar bli fĂ€rdiga. Vi bygger en "krage" av gips samt betsar de synliga reglarna för lite vindsvĂ„ning/alpstugestil mitt i alltihop. Studiorutorna, en 8mm samt en 6mm. Tjockleken Ă€r olika av samma anledning som att motsatta vĂ€ggar i studion har olika densitet. Rutorna monteras Ă€ven i vinkel för att minimera stĂ„ende vĂ„gor inuti fönsterkonstruktionen. Fönsterkonstruktionen Ă€ntligen fĂ€rdig. Svart tyg hĂ„ller insoleringen pĂ„ plats inuti samt samt hjĂ€lper till att ta bort ljusreflexer mellan rutorna. Vi funderade ett tag pĂ„ antireflexbehandlat glas men dĂ„ ett par glasögon kostar en tusenlapp att fĂ„ behandlade Ă„ngrade vi oss =) SĂ„ hĂ€r i efterhand ger reflexerna frĂ„n spotsen snarare en snygg effekt. Konstruktion av basfĂ€lla. Som tidigare nĂ€mnt Ă€r den ihopkopplad med etagegolvet. I övrigt sĂ„ innehĂ„ller den mĂ€ngder med isolering som tĂ€cks med tyg. Sedan har vi spikat pĂ„ en listpanel med 1cm mellanrum för rĂ€tt fjĂ€dring i basfrekvenserna. BasfĂ€llan innehĂ„ller Ă€ven elcentral samt ventilationsdĂ€mpning för utluft. I mitten har vi börjat byggnation av spaltdiffusorn som skickar tillbaka reflexer över 30ms i ett perfekt utrĂ€knat slumpmönster. Hur man nu kan rĂ€kna ut en perfekt slump? VentilationsdĂ€mpningen över fönstret fungerar sĂ„ att inluften mĂ„ste ta sig genom en labyrint av dĂ€mpmaterial, i det hĂ€r fallet tygbeklĂ€dd isolering. Det gĂ„r av förklarliga skĂ€l inte att ha enbart isolering dĂ„ denna inte ska andas in! =) Detta reducerar eventuellt störljud ifrĂ„n ventilationen till ohörbara nivĂ„er Ă€ven om man sĂ€tter örat intill. Vi har ventilationsdĂ€mpare för in och utluft i bĂ„de kontroll och inspelningsrum totalt 4st. Dörrarna Ă€r preparerade med extra ljuddĂ€mpning. Vi byggde pĂ„ en "vĂ€gg" pĂ„ dörrarna med MDF+isolering dĂ„ det ger bĂ„de en extra hĂ„rd yta samt luftspalt. MDF-skivan agerar Ă€ven "lĂ€pp" vilket med hjĂ€lp av gummilister hĂ„ller ute oönskat ljud ytterligare. Slangarna för kabeldragning. Dessa gĂ„r ut ur kontrollrummet pĂ„ sidan för att sedan svĂ€nga runt och dras in i inspelningsrummet. Detta för att fĂ„ en bra lĂ€ngd pĂ„ dem dĂ„ rören har potential att föra över ljud mellan rummen. Rören Ă€r sedan dĂ€mpade med skum i bĂ„da Ă€ndarna. Kablaget mellan rummen bestĂ„r av en 24 kanalig balanserad multikabel som sitter i en vĂ€ggpanel i inspelningsrummet. MĂ NGA lödpunkter detta! Belysningen i studion Ă€r dimbar med spots. Den Ă€r Ă€ven arrangerad sĂ„ vi kan "blĂ€nda bort" inspelningsrummet eller kontrollrummet om artisten föredrar att inte se producenten, eller inte bli sedd. Ăr man lite mer osĂ€ker bakom micken vill man inte gĂ€rna kĂ€nna sig uttittad. That's all folks! Kommer ett nytt inlĂ€gg med bilderna pĂ„ det fĂ€rdiga resultatet, fick inte lĂ€gga in fler bilder nu! Redigerat 16 november 2012 av wiik
wiik Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 (redigerat) Entré Kontrollrum Studio A Monitorsystem Sinussvep vid mixplats Studio A Inspelningsrum Studio A Studio B Kontrollrum Studio B editeringsrum Studio B vokalbÄs Lounge/mötesrum Redigerat 25 april 2011 av wiik
KillwithSkill Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Fasen vad jag gillar loungen. Porrigt vÀrre. Ser att det hÀnger halogenspottar. Men vad Àr dom mindre för nÄt? Leddar?
wellness music Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 (redigerat) Grymt bygge och vilket fantastiskt arbete ny gjort!!! VĂ€l genomtĂ€nkt och smakfullt pĂ„ alla sĂ€tt och vis och en inspirerande idĂ©bank till alla studiobyggare. Bara tvĂ„ tips (verkligen bara bagateller i sammanhanget) och det gĂ€ller det mest effektiva sĂ€ttet att undvika knarr i golvet. Det Ă€r att skruvlimma golvspĂ„net mot reglarna. Det andra Ă€r att anvĂ€nda högdensitets-akustikmassa för att tĂ€ta kabelrörens Ă€ndar istĂ€llet för fogskum vid sĂ„ pass grova dimensioner. InstĂ€mmer med Nystrom att detta verkligen Ă€r ögongodis, och antagligen örongodis likvĂ€lđ / Björn Redigerat 25 april 2011 av wellness music
wiik Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 Fasen vad jag gillar loungen. Porrigt vÀrre. Ser att det hÀnger halogenspottar. Men vad Àr dom mindre för nÄt? Leddar? Det Àr fiberljus. Jag hittade det nÀr jag var ute och shoppade efter innertak. Det Àr en liten box med en stark halogenlampa som sprider ljus till 100 fibrer vars Àndar man trycker ner genom taket.
wiik Postat 25 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 25 april 2011 Grymt bygge och vilket fantastiskt arbete ny gjort!!! VĂ€l genomtĂ€nkt och smakfullt pĂ„ alla sĂ€tt och vis och en inspirerande idĂ©bank till alla studiobyggare. Bara tvĂ„ tips (verkligen bara bagateller i sammanhanget) och det gĂ€ller det mest effektiva sĂ€ttet att undvika knarr i golvet. Det Ă€r att skruvlimma golvspĂ„net mot reglarna. Det andra Ă€r att anvĂ€nda högdensitets-akustikmassa för att tĂ€ta kabelrörens Ă€ndar istĂ€llet för fogskum vid sĂ„ pass grova dimensioner. InstĂ€mmer med Nystrom att detta verkligen Ă€r ögongodis, och antagligen örongodis likvĂ€lđ / Björn Tjo, Har för mig att vi skruvlimmade men jag minns inte riktigt. Golvet knarrar lite grann men inget större problem. Kabelrörens Ă€ndar Ă€r tĂ€tade med studioskum, samma som sitter pĂ„ vĂ€ggarna. Detta dĂ„ man gĂ€rna vill kunna plocka bort det om man behöver dra fler kablar, samt att fogskum Ă€r ett fruktansvĂ€rt material att jobba med, det vĂ€ntar man med in i det sista =) I övrigt tack för alla fina ord!
Johnny Boi Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Helt fantastiskt. Lyxigt att bli bjuden pÄ en sÄ genomgÄende, omfattande lektion i studiobygge.
Ridpojken Postat 25 april 2011 Postat 25 april 2011 Nördporr!! FÄr man lov att frÄga vad sjÀlva bygget kostade i slutÀnden?
wiik Postat 25 april 2011 TrÄdstartare Postat 25 april 2011 Nördporr!! FÄr man lov att frÄga vad sjÀlva bygget kostade i slutÀnden? Har inga exakta siffror (och vill nog inte ha det heller) men vi hamnade i.af under sjusiffrigt dÄ vi byggde sjÀlva.
Nystrom Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Har inga exakta siffror (och vill nog inte ha det heller) men vi hamnade i.af under sjusiffrigt dÄ vi byggde sjÀlva. DÄ var inte alla studio-apparater inrÀknade va?
Demonproducenten Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Sinussvep vid mixplats Studio A gillar att ni behÄllit dagsljusinslÀppet ang mÀtningen blir jag inte riktigt pÄ det klara med vilken skala som gÀller? 10, 25, eller 50?
wiik Postat 26 april 2011 TrÄdstartare Postat 26 april 2011 (redigerat) MÄnga kommenterar att studion ser bra ut utseendemÀssigt. Personligen tycker jag det Àr vÀrt att lÀgga den extra tiden (och kostnaden) att inreda för en mysig miljö. Man ska veta att det kanske bara skiljer 5% i byggtid och kostnad att fÄ en bra studio som dessutom Àr snygg, Àn att bara fÄ en bra studio. Inga av byggbilderna visar ju inredningsprocessen, mkt p.ga att det gick sÄ snabbt jÀmfört med resterande bygget. Ang. sinussvepet sÄ verkar han mycket riktigt glömt att skriva i vilken skala som anvÀndes =) SÄ det vet jag inte pÄ rak arm, men gissningsvis Àr det 10 skalan, med tanke pÄ hur imponerad han var över resultatet. Redigerat 26 april 2011 av wiik
Demonproducenten Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) Ang. sinussvepet sĂ„ verkar han mycket riktigt glömt att skriva i vilken skala som anvĂ€ndes =) SĂ„ det vet jag inte pĂ„ rak arm, men gissningsvis Ă€r det 10 skalan, med tanke pĂ„ hur imponerad han var över resultatet. Ă€r det 10-skalan Ă€r det riktigt bra Ă€r det 50 skalan sĂ„ mindre bra... đ den stĂ„r lite fetare inramad men det kanske Ă€r förtryckt sĂ„ edit: ser nu att en pil pekar pĂ„ 10-skalan đ helt klart Ă€r ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltĂ€ckningsmattan det verkar som om ni tutade Ă„ körde utan att mĂ€ta lokalen först mer Ă€n en gĂ„ng dĂ„ ni förlĂ€ngde kontrollrummet? Redigerat 26 april 2011 av Demonproducenten
wiik Postat 26 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2011 Ă€r det 10-skalan Ă€r det riktigt bra Ă€r det 50 skalan sĂ„ mindre bra... đ den stĂ„r lite fetare inramad men det kanske Ă€r förtryckt sĂ„ edit: ser nu att en pil pekar pĂ„ 10-skalan đ helt klart Ă€r ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltĂ€ckningsmattan det verkar som om ni tutade Ă„ körde utan att mĂ€ta lokalen först mer Ă€n en gĂ„ng dĂ„ ni förlĂ€ngde kontrollrummet? Missade pilen dĂ€r =) Vi mĂ€tte inte hela den tomma lokalen i ljudsyfte nej (bortsett frĂ„n att kolla bakgrundsbrus mm), utan vi utgick ifrĂ„n ungefĂ€r hur stora vi ville att rummen skulle vara plus det faktum att det fanns en bĂ€rande pelare som gav en maximal bredd för studiorummen. Takhöjden hade vi ju ungefĂ€r klart för oss ocksĂ„, dĂ„ den tomma lokalen har knappt 4 m i tak (den fĂ€rdiga studion har ca 3 m i tak) Sen kan man ju rĂ€kna ut den optimala lĂ€ngden pĂ„ rummen för att sprida ev. stĂ„ende vĂ„gor jĂ€mt över oktaven.
Demonproducenten Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Missade pilen dÀr =) Vi mÀtte inte hela den tomma lokalen i ljudsyfte nej (bortsett frÄn att kolla bakgrundsbrus mm), utan vi utgick ifrÄn ungefÀr hur stora vi ville att rummen skulle vara plus det faktum att det fanns en bÀrande pelare som gav en maximal bredd för studiorummen. Takhöjden hade vi ju ungefÀr klart för oss ocksÄ, dÄ den tomma lokalen har knappt 4 m i tak (den fÀrdiga studion har ca 3 m i tak) Sen kan man ju rÀkna ut den optimala lÀngden pÄ rummen för att sprida ev. stÄende vÄgor jÀmt över oktaven. gott jobbat
CHAE Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Jag Àr sÄ oerhört imponerad och hÀnförd av ert bygge. /CHAE
Gilbert Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 ... helt klart Àr ju att diskanten inte verkar lida ett dugg av heltÀckningsmattan ... Utan vattenfall eller annan graf som indikerar decay-tider kan man inte avgöra detta. En frekvenskurva ensam sÀger inte sÄ mycket om ett rums akustik. En ETC-graf vore ocksÄ kul att se.
wiik Postat 26 april 2011 TrÄdstartare Postat 26 april 2011 Skulle vara kul att göra en decaymÀtning, ser att mÄnga hÀr pÄ forumet gjort det pÄ sina rum. Vilket program anvÀnder man sig av? Och mÄste man ha en mÀtmick eller funkar det med en vanlig typ AKG 480 med omnikapsel?
Demonproducenten Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) En frekvenskurva ensam sĂ€ger inte sĂ„ mycket om ett rums akustik. undrade nĂ€r du skulle dyka upp đ intressant - du menar att det inte skulle synas nĂ„nting? jag skulle ju trott att det visar i vilken mĂ€ngd olika frekvenser finns i mĂ€tpunkten vi fĂ„r vĂ€l se om det finns fler kurvorr att beskĂ„da - det Ă€r ju Ă€ndĂ„ en akustiker som verkar ha mĂ€tt @ wiik: vad Ă€r det för huvudlyssning ni har? och kanske viktigast av allt: hur upplever ni att jobba i ljudmiljön? Redigerat 26 april 2011 av Demonproducenten
Gilbert Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 undrade nĂ€r du skulle dyka upp đ intressant - du menar att det inte skulle synas nĂ„nting? jag skulle ju trott att det visar i vilken mĂ€ngd olika frekvenser finns i mĂ€tpunkten vi fĂ„r vĂ€l se om det finns fler kurvorr att beskĂ„da - det Ă€r ju Ă€ndĂ„ en akustiker som verkar ha mĂ€tt En frekvensgraf avslöjar inget om decay âtider. Om det Ă€r en akustiker som mĂ€tt sĂ„ finns det Ă€ven vattenfallsgrafer/RT60 eller liknande samt ETC dĂ„ dessa Ă€r viktigare Ă€n frekvensrespons. TyvĂ€rr sĂ„ Ă€r det kanske sĂ„ att en del akustiker inte orkar visa dessa dĂ„ det kanske innebĂ€r en del förklaringar đ En annan sak som Ă€r vĂ€rd att veta Ă€r att om en frekvenskurva Ă€r vĂ€ldigt rak sĂ„ brukar detta vara en indikation pĂ„ att rummet Ă€r vĂ€ldigt dött (vĂ€ldigt kort efterklang och inga eller vĂ€ldigt lĂ„ga nivĂ„er pĂ„ de reflektioner man vill ha, efter ISD-gapet d v s). Om det enda kravet var en rak kurva för frekvensresponsen sĂ„ skulle alla kontrollrum döddĂ€mpas eftersom det dĂ„ Ă€r vĂ€ldigt lĂ€tt att fĂ„ en rak kurva. đ I rum med lagom efterklang (ca. 0,25 â 0,35 sek i normalstora kontrollrum) och nĂ„gon form av avslutning pĂ„ ISD-gapet sĂ„ brukar +/-5 dB anses vara vĂ€ldigt bra men som sagt, frekvenskurvor Ă€r oftast inte det mest intressanta.
Gilbert Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 Skulle vara kul att göra en decaymÀtning, ser att mÄnga hÀr pÄ forumet gjort det pÄ sina rum. Vilket program anvÀnder man sig av? Och mÄste man ha en mÀtmick eller funkar det med en vanlig typ AKG 480 med omnikapsel? http://www.hometheatershack.com/roomeq/ En C480B omni funkar nog tillrÀckligt bra för en god indikation.
wiik Postat 26 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2011 Nu var inte syftet med mĂ€tningen att vi skulle fĂ„ ett kvitto pĂ„ rummets alla akustiska egenskaper, utan akustikern anvĂ€nde sig av dessa kurvor för att stĂ€lla in delningsfiltret rĂ€tt. Utskriften fick vi behĂ„lla mest pĂ„ kul för att se hur det blev nĂ€r han var klar. Ska kolla in REW och se om jag kan göra en mĂ€tning. Ăr sjĂ€lv inte akustiker Ă€ven om jag har viss utbildning i Ă€mnet. @ wiik: vad Ă€r det för huvudlyssning ni har? och kanske viktigast av allt: hur upplever ni att jobba i ljudmiljön? Vi kör med INO audio lyssning, PR60 med Profundus basstöd. Tidigare hade vi PR24 med tvĂ„ basar men det kĂ€ndes lite tanigt i det hĂ€r rummet. Nu Ă€r det mycket lĂ€ttare att fĂ„ till bra mixar. Som alltid sĂ„ handlar det ju om att lĂ€ra sig lyssningen vilket tar ett tag, men det Ă€r skönt att lĂ€ra sig "rak" lyssning Ă€ven om jag upplever diskanten som lite mjukare i de flesta andra ljudsystem. INO-högtalare Ă€r ju kĂ€nda för att vara vĂ€ldigt distorsionsfria och ibland kan jag uppleva att andra ljudsystem har en distorsion i diskanten som "förbĂ€ttrar" ljudet, rent subjektivt. Det har jag ofta i bakhuvudet nĂ€r jag mixar, sedan referenslyssnar man ju vĂ€ldigt mycket pĂ„ andra lĂ„tar som Ă€r Ă„t samma hĂ„ll som den man jobbar med för tillfĂ€llet.
wiik Postat 26 april 2011 TrĂ„dstartare Postat 26 april 2011 Testade att köra ett varv med REW med en AKG C480B omni ungefĂ€r vid mixposition. MĂ€tvĂ€rdena fĂ„r tas med en nypa salt dĂ„ jag bara kopplade in grejorna, stĂ€llde en hyfsad nivĂ„ och körde ett svep 0-20,000Hz. KĂ€nns som jag fattar ca 10% av alla parametrarna i det dĂ€r programmet, ljudtekniker till trots =) Ăr det bra eller anus?
cborg Postat 26 april 2011 Postat 26 april 2011 (redigerat) Haha, den dĂ€r Ăhman Ă€lskar sina mattor. đ Frekvenssvar Ă€r en del av ekvationen. Mina mĂ€tningar sĂ€ger ocksĂ„ att matta knappast pĂ„verkar frekvenssvaret. Dock kan man se nĂ„gon förĂ€ndring i decay. Kanske inte signifikant men den finns dĂ€r. Grymt frekvenssvar efter kalibreringen. Ă terigen ett spĂ€nnande exempel pĂ„ att ALLT Ă€r ett och samma system. Keep it comin! PS. @Wiik: TĂ€nkte pĂ„ det dĂ€r du sa om "utrĂ€knad slump". Skulle inte vilja sĂ€ga det utan hellre jĂ€mn spridning. Eller som vi sĂ€ger i Sverige: Lagom! đ Redigerat 26 april 2011 av cborg
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.