Jump to content
Annons

Spotify ändrar villkor för reklamkontona


JJRockford

Recommended Posts

MusoTobbe (oregistrerad)

vete fan, men på nått vis känns det som om man skulle strejka över hela linjen, ingen musik i något media för än musik börjar att uppskattas igen. Ca 70% på aftonbladets röstning vill inte betala för musik. Å FAN! Ska vi jobba gratis då eller?(tänk er radio utan musik, jävlar va torra i munnen dom skulle bli.)

Tyvärr gör väl inte musiker förbundet/stimm eller någon ett skit som vanligt. hopplöst.

Om det inte görs något snart är det förbi Madicken, förbi. snyft

jag skulle tycka det var trevligt om man kunde ladda ner en rörmokare som kom och fixa lite hemma, nej men gud va dum ja e det går ju inte.........................

Redigerat av MusoTobbe
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
BurninSven (oregistrerad)

Spotify vad är det kan man få det med senap 😄 . Har inte minsta betydelse för mig för även om jag har ett gratis konto där (på nån av mina datorer har glömt vilken) så kommer jag inte ens ihåg när jag lyssnade på nåt där sist.

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Påverkar mig noll då jag använder Grooveshark istället. Dessutom har de större databas än Spotify.

Samma haer, Grooveshark gillar jag med. Beror lite grann pa att jag bor i Australien och Spotify inte funkar haer, men jag tror jag hade kort Grooveshark hur som helst.

Maste dock papeka, att jag tror (och hoppas) att Grooveshark borjar ta betalt dom med. Gillar verkligen inte den haer "gratis" utveckligen som varit. Musikindustrin har verkligen misslyckats naer alla tycker att musik aer en maensklig raettighet typ som luft. Tror inte det enbart beror pa Napster / Piratebay syndromet, utan det faktum att alla har musik (skval) i oronen hela tiden. Radion, affaeren, puben etc etc. Maenniskan har liksom fatt det med modersmjolken att det haer med musik det aer gratis samtidigt som alla, mindre inforstadda, tror att alla som pysslar med musik aer miljardaerer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Många intressanta inlägg, man ser hur mycket olika uppfattningar det finns kring ämnet. Vet inte sjhälv hur jag kommer att göra. Lyssnar inte särskilt mycket på Spotify själv, utan det blir mer som ett uppslagsverk typ: "hur var det den låten gick nu igen, finns den låten med en annan artist" osv...

Det får nog fortsätta vara gratis för min del. Går ju också att rippa in sina skivor och lyssna via spotify offline.

Däremot våra tre tonårsbarn, det är en annan femma. De har igång Spotify hela tiden, surfar de så lyssnar de på musik samtidigt, spelar de spel så stänger de av ljudet och lyssnar på musik istället.

Sedan blir jag jävligt kluven i vad jag tycker. Privatpersonen Micke tycker att gratis är gott. Teknikern/producenten Micke tycker att musik ska kosta.

Det blir i alla fall en spännande tid de närmaste åren, att få se hur distribution av musik ska fortsätta.

Napster - DC++ - Piratebay - Spotify......Piratebay?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja dom snåla jävlar som inte ids betala 99kr per månad utan som istället går tillbaka till att tanka ner a la 1999, kan ju få släpa runt på sina hårddiskar med kassa mp3or då.

Det är ju liksom inte så att spotify enbart ger dej tillgång till all världens musik (nästan iaf) på din egen dator. Utan i stort sett på vilken dator eller touch-mobil som helst. Detta till en kostnad av vad en enda cd-skiva kostar på rea.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju inte ens betala 99 kr som de flesta pratar om, det räcker med 49 spänn om man inte behöver iPhone-stöd etc. Igår var jag på ett ställe och drack en öl för 52 kr. Det är dyrare än en månad Spotify. WAKE UP PEOPLE!!!!!!!11111111111

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Det räcker med 49 spänn om man inte behöver iPhone-stöd etc. Igår var jag på ett ställe och drack en öl för 52 kr. Det är dyrare än en månad Spotify.

Det gäller att prioritera!!!

Allvarligare talat så håller jag med, vet inte hur många jag känner som gnäller över hur dyrt det är med musik och film, att de inte har råd etc. Men samtidigt går de ut ett par ggr i veckan och gör av med en förmögenhet på inträden och dyra drinkar, samt åker på utlandssemester några ggr per år.

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Man måste ju inte ens betala 99 kr som de flesta pratar om, det räcker med 49 spänn om man inte behöver iPhone-stöd etc. Igår var jag på ett ställe och drack en öl för 52 kr. Det är dyrare än en månad Spotify. WAKE UP PEOPLE!!!!!!!11111111111

Det gäller att prioritera!!!

Allvarligare talat så håller jag med, vet inte hur många jag känner som gnäller över hur dyrt det är med musik och film, att de inte har råd etc. Men samtidigt går de ut ett par ggr i veckan och gör av med en förmögenhet på inträden och dyra drinkar, samt åker på utlandssemester några ggr per år.

Jag har råd (köper också mycket - exempelvis gick ca 15000:- till DVD-inköp i fjol), men jag tycker inte om att betala för sådant som jag inte får behålla och spela så mycket jag vill. Det är därför jag inte är intresserad av att betala för Spotify, utan bara vill ha det tillgängligt om det är gratis.

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, så länge som tjänsten inte försämras (vilket kan ske i och med att de nu måste hålla koll på antalet spelningar per låt per free-användare, samt total spelningstid)

Varför skulle det på något sätt försämra tjänsten? Det är det lättaste i världen att hålla reda på.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår ärligt talat inte varför TPB är så omtalat i sammanhanget. Det är typ världens sämsta källa till musik. Om man inte vill ha topplisteartister i 128 kbit.

Hellre det än Grooveshark. TPB fattar ju folk att det är olagligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har ju Spotify den fina fördelen att man så enkelt hittar ny (och gammal) spännande musik. Det - för alla genuint musikintresserade - är ju ett moment som gör Spotify riktigt bra. Ingen nedladdning leder vidare till något annat bra, direkt.

Tycker helt klart att Spotify är värd sin hundring i månaden.

Och framför allt att man har all sin musik och sina spellistor med sig vart man än går. Bara att logga in hos polaren, på festen, på jobbet, på skolan, på mobilen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Sen har ju Spotify den fina fördelen att man så enkelt hittar ny (och gammal) spännande musik. Det - för alla genuint musikintresserade - är ju ett moment som gör Spotify riktigt bra. Ingen nedladdning leder vidare till något annat bra, direkt.

Tycker helt klart att Spotify är värd sin hundring i månaden.

Det är ju en viktig feature om något! Bra där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Affärssmart drag av Spotify där. Välkomnat drag. Betalar sedan en bra tid tillbaka för två konton; 49 respektive 99 SEK/mån och tycker att jag får mycket för pengarna (fast jag hade gärna sett ett mer utvecklat gränssnitt med fler sök- och sorteringsmöjligheter).

Det är alla de som sedan Spotify's ungdom har betalat för tjänsten, tillsammans med reklamplatsköparna förstås, som har möjliggjort det för andra som gillar gratis att ta för sig så här länge som de har gjort. De nya villkoren för "free"-kontot är befogade och inget för någon att böla över.

I annat fall gör man som SadamJR och Claes – "köper plattan".

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har råd (köper också mycket - exempelvis gick ca 15000:- till DVD-inköp i fjol), men jag tycker inte om att betala för sådant som jag inte får behålla och spela så mycket jag vill. Det är därför jag inte är intresserad av att betala för Spotify, utan bara vill ha det tillgängligt om det är gratis.

Du får givetvis göra som du vill, det var inte CD/DVD-köparna jag kommenterade utan de som fultankar.

Jag köper själv gärna skivor, dels av tradition och dels för att jag då kan lyssna när/hur/var jag vill. Men samtidigt betalar jag faktiskt för kabel-tv - trots att jag inte kan titta på vad jag vill, när jag vill.

Link to comment
Dela på andra sajter

Du får givetvis göra som du vill, det var inte CD/DVD-köparna jag kommenterade utan de som fultankar.

För dem är ju gratis oslagbart och de hade förmodligen tyckt att ett par tior om året hade varit för dyrt också... 😏 Det är dessutom många som ändå inte hör skillnad på dåliga MP3:or och CD - eller som inte bryr sig om skillnaden, så det är väldigt svårt att konkurrera med fultankning när streamingtjänsten börjar kosta. Det skulle inte förvåna mig om det skapas "cracks" så att det går att lyssna obegränsat ändå, nu när gratiskontona försämras.

Jag köper själv gärna skivor, dels av tradition och dels för att jag då kan lyssna när/hur/var jag vill. Men samtidigt betalar jag faktiskt för kabel-tv - trots att jag inte kan titta på vad jag vill, när jag vill.

De mest grundläggande bland TV-kanalerna finns inbakade i avgiften till gemensamhetsanläggningen där vi bor - så det kommer man inte undan, men att betala för ytterligare kanaler är inget jag skulle göra. Då har jag hellre filmerna i hyllan själv och plockar fram dem när jag vill. Med över 1000 filmer i samlingen känns det som att jag har betydligt bättre utbud än TV-kanalerna - och så är alla dessutom i min smak. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka som väljer att fortsätta med Spotify beror nog lite på anledningen att man började med det. Skulle tro att ganska många ersatt radio med Spotify, och då är man kanske inte så pigg på att börja betala, även om det är lite pengar. Säg t ex att du lyssnar på Rix FM varje dag, och dom helt plötsligt skulle börja ta 100 kr/månad för att du ska kunna lyssna? Då spelar det ingen roll att det är priset för två öl, de flesta skulle inte betala ändå.

Vidare vill jag anmärka på en sak som Spotify borde fundera på om man vill ha trogna kunder; Osäkerheten att den musik man valt att lyssna på ena månaden finns kvar nästa månad. Det är även irriterande när en del skivor saknar enstaka låtar.

GrooveShark är för övrigt i en juridisk gråzon, men som säkert kommer att klara sig på grund av mycket trixande. Gratis att köra i webläsaren, men ska man kunna köra det i mobilen får man betala. Fast på nyare mobiler borde det ju gå att köra i webläsaren där också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vidare vill jag anmärka på en sak som Spotify borde fundera på om man vill ha trogna kunder; Osäkerheten att den musik man valt att lyssna på ena månaden finns kvar nästa månad. Det är även irriterande när en del skivor saknar enstaka låtar.

Hur mycket jag än älskar Spotify och hela tiden har tagit det i försvar kan jag inte annat än hålla med om det där. Det är enormt irriterande att låtar plötsligt försvinner. Om man åtminstone visste vilka låtar som var på väg att försvinna så att man kunde köpa dem, men inte ens det. Tycker att det är acceptabelt om låtar försvinner från gratiskontona, men det är inte acceptabelt när de försvinner från betalkontona.

Det är i regel låtar som är 10+ minuter som saknas på skivorna. Tydligen är det någon slags "bugg i systemet" som orsakar det, och som de arbetar med att lösa. Men nog tycker man väl att de borde ha kunnat åtgärda det där vid det här laget? Det där problemet har ju ändå funnits i flera månader...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket jag än älskar Spotify och hela tiden har tagit det i försvar kan jag inte annat än hålla med om det där. Det är enormt irriterande att låtar plötsligt försvinner. Om man åtminstone visste vilka låtar som var på väg att försvinna så att man kunde köpa dem, men inte ens det. Tycker att det är acceptabelt om låtar försvinner från gratiskontona, men det är inte acceptabelt när de försvinner från betalkontona.

Det är i regel låtar som är 10+ minuter som saknas på skivorna. Tydligen är det någon slags "bugg i systemet" som orsakar det, och som de arbetar med att lösa. Men nog tycker man väl att de borde ha kunnat åtgärda det där vid det här laget? Det där problemet har ju ändå funnits i flera månader...

Märkligt, detta har bara hänt mig någon enstaka gång.

Link to comment
Dela på andra sajter

Märkligt, detta har bara hänt mig någon enstaka gång.

Du har haft tur. Det försvinner låtar/album från mina spellistor lite nu och då. Världen är full av musik, så jag överlever, men det är irriterande när man betalar för det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Först tänkte jag också, so what? En struntsumma. Men tänker man ett steg längre är jag kritisk till massor av saker med detta.

Dels för att det högst troligt handlar om påtryckningar från de amerikanska bolagen (som varit kritiska länge) som styr hela

musikindustrin, och dels för att jag inte tror ett dugg att det handlar om låtskrivarna/upphovsmännen, då hade man väl fördelat

det hela bättre redan från början.

Jag betalar gladeligen minst det dubbla om jag visste att mer pengar gick till de artister eller låtskrivare jag gillar.

Jag tror verkligen att gratistjänster kan fungera som affärsidé, tack vare reklamintäkterna. (+ att det alltid finns folk som

vill betala för att slippa reklam) Varför skulle det vara skillnad mot till exempel sajter som Youtube som får in miljardbelopp

endast på reklamen? (reklamintäkter vettitusan om låtskrivarna får se röken av på Spotify dock)

Det är också exakt samma skivbolag som i Sverige hyllar Spotify som varit motståndare i USA. (Främst Warner tydligen)

Två intressanta artiklar om detta:

"Att Spotify lyckats bli så stort så snabbt i Sverige och Europa beror på de stora skivbolagens – Warner,

Universal, EMI och Sony – goda vilja att testa affärsmodellen här. Utan rättigheterna till giganternas

låtkataloger är tjänsten inte mycket värd. Men i USA verkar inte skivbolagen våga satsa på samma

gratismodell, särskilt Warner har markerat att deras musik inte ska vara gratis på den amerikanska marknaden."

Läs mer: http://www.sydsvenskan.se/kultur-och-nojen/article1442395/rdquoStora-skivbolag-svara-att-overtygardquo.html

Hur musiktjänsten har funkat i Sverige/europa:

”Vad betyder Spotify för er idag? – Spotify är idag en av våra absolut viktigaste återförsäljare av musik

i landet. De fyra största skivbolagen i Sverige är eniga – i år kommer Spotify att bli den enskilt största

intäktskanalen. Viktigare än både iTunes, Åhléns, Statoil och Cdon.com

Läs mer: http://www.nyhetskanalen.se/1.1908835/2010/11/17/spotify_viktig_for_skivbolagen

Link to comment
Dela på andra sajter

särskilt Warner har markerat att deras musik inte ska vara gratis på den amerikanska marknaden."

Man upphör aldrig att förvånas. För mottagarens (skivbolag/artister) skull borde det ju spela extremt liten roll ifall pengarna som kommer in kommer från reklamintäkter eller direkt från den som lyssnar.

Dessutom så genererar ju alla Spotify-lyssningar STIM-pengar, men dom kanske inte går till skivbolagen så ofta?

Link to comment
Dela på andra sajter

oakleaf (oregistrerad)

Man upphör aldrig att förvånas. För mottagarens (skivbolag/artister) skull borde det ju spela extremt liten roll ifall pengarna som kommer in kommer från reklamintäkter eller direkt från den som lyssnar.

Dessutom så genererar ju alla Spotify-lyssningar STIM-pengar, men dom kanske inte går till skivbolagen så ofta?

Om jag taenker pa musik som en bransch/industri sa tycker jag det aer viktigt att den branschen borjar saetta ett vaerde pa musiken. Visst, rent principiellt sa kanske man kan tycka att det inte spelar nagon roll om pengarna kommer fran reklam eller lyssnaren. Men personligen sa anser jag att vaerdet vaexer om lyssnaren betalar for det den anvaender. Lyssnaren far da mer respekt for musik som produkt. Som det aer nu sa vet inte lyssnaren nagonting om vaerdet pa den produkt den faktiskt lyssnar pa.

Lyssnaren har ingen aning om vad det albumet kostade att producera eller vilka coola grejer som anvaendes vid inspelning etc etc. Jaemfort med filmindustrin daer det ofta skyltas med denna typen av fakta i marknadsforingen far det ocksa ett helt annat vaerde. I och med detta vaerde sa blir respekten for produkten helt annorlunda. Maste man dessutom betala for produkten och inte ledas in i en falsk verklighet daer allt aer gratis blir vaerdet annu hogre.

Jaja...vem vet kanske aer det jag som taenker gammalmodigt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag taenker pa musik som en bransch/industri sa tycker jag det aer viktigt att den branschen borjar saetta ett vaerde pa musiken.

Det är nog lite sent påtänkt för många... 🙂 Ta t ex Sveriges största musiktävling Melodifestivalen, där har man gått ifrån att köra allt live till att nu tillåta även inspelade "körer" (vilket gör att artisten i princip kan mima sig igenom framträdandet). I övrigt får man nog ta det för vad det är. I slutändan behöver "branschen" tjäna pengar. Då kanske det inte finns så mycket att välja på?

Visst, rent principiellt sa kanske man kan tycka att det inte spelar nagon roll om pengarna kommer fran reklam eller lyssnaren. Men personligen sa anser jag att vaerdet vaexer om lyssnaren betalar for det den anvaender. Lyssnaren far da mer respekt for musik som produkt. Som det aer nu sa vet inte lyssnaren nagonting om vaerdet pa den produkt den faktiskt lyssnar pa.

Man betalar ju för att lyssna på reklamfinansierat musik också? Genom att använda sin tid till att lyssna på reklamen.

Lyssnaren har ingen aning om vad det albumet kostade att producera eller vilka coola grejer som anvaendes vid inspelning etc etc.

Det här tycker jag är oerhört intressant. Oavsett om någon spelat in en skiva på riktigt tajt budget, eller använt världens bästa studios och producenter, så skiljer det inte mer än högst några tio på slutprodukten.

Jaemfort med filmindustrin daer det ofta skyltas med denna typen av fakta i marknadsforingen far det ocksa ett helt annat vaerde.

Det de flesta bryr sig om är nog om det är en bra film eller inte. Inte vilka program filmmakarna har använt för 3D-effekter. Annars är det ju intressant hur filmbranschen kan gå så bra, dom lär ju vara minst lika hårt ansatta av "fildelningsproblematiken" och tillgång på "gratis" material som musikbranschen.

I och med detta vaerde sa blir respekten for produkten helt annorlunda. Maste man dessutom betala for produkten och inte ledas in i en falsk verklighet daer allt aer gratis blir vaerdet annu hogre.

Har inkomsterna minskat för film-och musikbranschen på senare år?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...