Jump to content
Annons

Remove DC Offset i Cubase - det händer ju ingenting?


JJMusik

Recommended Posts

Jag har inte gått in och analyserat och kollat på filen, men kan någon förklara för mig varför jag kan genomföra denna processen hur många gånger som helst?

Jag markerar stereospåret, går till processes och väljer remoce dc offset. Det ser ut som att filen processes och en ny skrivs. Men jag kan inte undo:a kommandot??? och jag kan göra det om och om igen?

WTF???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Har egentligen inte kollat den... hur ser man det exakt på filen?

Håller bara på att på "skoj" pseudo-mastra en låt. Har egentligen redan i mastern satt ett Hipass-filtern vid 30hz - så vet att en remove dc kanske inte gör så mycket.

Men av ren nyfikenhet ville jag prova processen och se om jag kunde få mer headroom över. Och då reagerade jag på detta.

Så tråden handlar nu alltså inte om varför jag vill göra en remove dc - utan varför jag kan göra det 10 gånger - varför det inte skriva en ny fil som heter "låt (01)" istället för "låt"

Och varför det inte finns undo remove dc offset i edit-menyn?

Link to comment
Dela på andra sajter

"Remove DC offset" är en gåtfull procedur, men jag genomför den alltid (som jag förstått påverkar den headroom, och därför bör man lägga den först i effektkedjan). Förut, när jag använde Wavelab (som talar om hur mycket den tar bort), tog den alltid bort en hel del även om jag hade högpassfiltrerat alla kanaler och inte väntade mig att den skulle hitta något. När jag jobbade med en gammal inspelning som hade lite fasfel och diverse annat skit en gång hittade den 7% DC offset!

Det finns nog direkt ingen anledning att kunna göra "undo" på den funktionen, ingen har nog tänkt sig att någon vill ha tillbaka borttagen DC offset.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Börja med statistics och se om du alls har någon DC offset. Jag har aldrig haft det i modern tid. Om det finns en DC offset så går det att i alla fall i cubase 6 att göra en undo utan problem.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hehe nä det var inte så farligt... 0,09%

Men men, det skadar ju inte... jag har kört med en hel del outboard vid mix så jag trodde där kunde vara lite. Mina omvandlare är ju kanske inte världens bästa heller (delta 1010)

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mäts DC offset egentligen? En 24 bits audiofil har ju ett dynamic range av 144db. 0.09 * 144 = 12.96. Inte en chans att man går miste om 12.96db headroom för så lite DC offset. Jag fattar ingenting 😲 Någon som vill förklara?

EDIT: Jag räknade inge bra. (0.09/100) * 144 = 0.1296dB

Känns som att det fortfarande är alldeles för mycket...

Redigerat av LIIKET
Link to comment
Dela på andra sajter

DC offset är inte ett problem generellt idag men det är givetvis inte fel att ta bort ändå, och om man gör detta så bör det göras så tidigt som möjligt innan processorer och effekter appliceras (om man inte vill åt någon ”cool” effekt p g a detta då givetvis) men det går givetvis att göra flera gånger om och som sagts, inget man vill ha ogjort.

Link to comment
Dela på andra sajter

0,1 dB?

Ja, jag räknar fel, men jag vet inte varför.

Om det är som Gilbert säger så berövar 10% DC mig på 1,6 dB. Om jag räknar (10/100)*144 så blir det 14.4dB. Det är kanske inte så viktigt att kunna räkna på men jag blir frustrerad när min logik inte går ihop.

Link to comment
Dela på andra sajter

nu blir det en cirkelreferens

Blir det? Vill du förklara? För mig veterligen så har cirkelreferenser att göra med variabler som blir beroende av sig själva. Jag fattar inte vad det har med mitt inlägg att göra?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag räknar fel, men jag vet inte varför.

Om det är som Gilbert säger så berövar 10% DC mig på 1,6 dB. Om jag räknar (10/100)*144 så blir det 14.4dB. Det är kanske inte så viktigt att kunna räkna på men jag blir frustrerad när min logik inte går ihop.

Det är för att dB-skalan är logaritmisk. En ökning på 6 dBFS är lika med en fördubbling av energin.

(72 dBFS * 2) är alltså inte lika med 144 dBFS, utan 78 dBFS. Du kan med andra ord inte dra av 90% av 144, på det viset.

Jag är dock inte tillräckligt bra på matte för att kunna förklara hur man ska räkna för att det ska bli rätt.

Edit: Men tänk att 50% DC-offset motsvarar 6 dBFS.

Edit 2: Eller.. är jag helt ute och cyklar? 😳

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Blir det? Vill du förklara? För mig veterligen så har cirkelreferenser att göra med variabler som blir beroende av sig själva. Jag fattar inte vad det har med mitt inlägg att göra?

du drar en slutsats

jag frågar

du missuppfattar

jag förklarar frågan

du förklarar och drar samma slutsats

- och här skulle jag då ställa samma fråga: tycker du 0,1dB är mycket?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är för att dB-skalan är logaritmisk. En ökning på 6 dBFS är lika med en fördubbling av energin.

(72 dBFS * 2) är alltså inte lika med 144 dBFS, utan 78 dBFS. Du kan med andra ord inte dra av 90% av 144, på det viset.

Jag är dock inte tillräckligt bra på matte för att kunna förklara hur man ska räkna för att det ska bli rätt.

Edit: Men tänk att 50% DC-offset motsvarar 6 dBFS.

Edit 2: Eller.. är jag helt ute och cyklar? 😳

Tack! Fast är inte 3dB lika med en fördubbling i ljudstyrka? Hur som helst så är min matte för rostig med. Får gräva i lådor efter någon gammal mattebok. Logaritmer... Vill minnas att jag sket fullständigt i det när jag läste det i skolan. Nu får man igen för gammal ost.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack! Fast är inte 3dB lika med en fördubbling i ljudstyrka? Hur som helst så är min matte för rostig med. Får gräva i lådor efter någon gammal mattebok. Logaritmer... Vill minnas att jag sket fullständigt i det när jag läste det i skolan. Nu får man igen för gammal ost.

Man kan säga att det är 3 dB som gäller när man räknar akustiska ljudvolymer (dBA), dvs. i luft. När det gäller strömsignaler (dBu/dBV) är 6 dB en fördubbling, och även i digital miljö (dBFS). Så när du drar upp master-regeln på ditt analogbord (eller i ditt inspelningsprogram) 6 dB ökar ljudvolymen i lokalen 3 dB.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

du drar en slutsats

jag frågar

du missuppfattar

jag förklarar frågan

du förklarar och drar samma slutsats

- och här skulle jag då ställa samma fråga: tycker du 0,1dB är mycket?

Okej. Jag vet inte vad du är ute efter? Om jag får välja att tappa 0.1dB headroom eller att ha kvar det så väljer jag att ha kvar det, även om det inte är mycket. Men vad har det med saken att göra? Det enda jag sa från första början var att svaret på ekvationen var orimligt stort med tanke på hur lite DC offset det handlade om. Min slutsats var alltså att jag räknade fel, vilket jag också gjorde. Så. Nu har jag sagt samma sak igen.

Det jag vill veta är ju när någonting har fördubblats matematiskt i "datorns ögon". Då är det alltså Voltage Sound Pressure jag ska titta på?

http://dl.dropbox.com/u/14938577/level%20change.JPG

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej. Jag vet inte vad du är ute efter? Om jag får välja att tappa 0.1dB headroom eller att ha kvar det så väljer jag att ha kvar det, även om det inte är mycket. Men vad har det med saken att göra?

det har med saken att göra att om du har 144dB att spela på så är dom sista 0,1dB skitsamma

0,09% offset är alltså skitsamma - du kommer inte höra nån skillnad

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudtryck mäts i SPL och då gäller 20 log, d v s 6,02 dB = fördubbling.

Det stämmer. Jag har gjort en förväxling. Det är en fördubbling av effekten som behövs för att öka ljudvolymen 3 dBA.

Frågan är då: Om man höjer 6 dB på mixerbordet, dubblas effekten från stegen då? Om du har rätt så fyrdubblas effekten vid en 6 dB höjning.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

det har med saken att göra att om du har 144dB att spela på så är dom sista 0,1dB skitsamma

0,09% offset är alltså skitsamma - du kommer inte höra nån skillnad

Nu är den här diskussionen gammal men jag såg inte att du hade svarat mig tidigare. 0.09% offset är skitsamma ja, för att det inte innebär 0.1dB i tappat headroom. Min mix låter olika vid -9 RMS och -9.1 RMS. Om nu 6 dB fördubblar den upplevda ljudstyrkan så känns det inte helt orimligt att 0.1dB gör skillnad. Eller hur?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...