Jump to content
Annons

Den fysiska musiken är död, eller?


spaceman

Recommended Posts

Här kommer en ganska intressant frågeställning som Daniel Johansson

tar upp här:

http://www.musikindustrin.se/artikel/2474/DIGITALNYTT_Daniel_Johansson___Den_fysiska_musiken_ar_dod__eller.html

Frågan har ju nöts och blöts tidigare här på forumet, men är det så som Jon Bon Jovi har tyckt att

Steve Job satt död på musik industrin iom iTunes ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ack, här hoppades jag att tråden skulle handla om "fysisk musik" i någon betydelse där "fysisk" har med människokroppen att göra. Det vore en intressantare fråga.

För att vara on topic har jag svårt att hitta något jag bryr mig mindre om än musikindustrins fortlevnad.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köper musik jag kan tanka ned ibland men är det något bra köper jag CD:n också.

Vet inte varför riktigt men det känns bra att ha en backup och enriktig CD man inte

säkerhetskopierat själv

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag finner enkelheten i Spotify att vara vida överlägsen den process som erfodras för att initiera en CD:

1) Slå på stereon och CD-spelaren.

2) Hitta CD:n i samlingen.

3) Ejakulera CD-släden och stoppa in CD:n

4) Välja spår genom att leta på CD-fodralet (ibland står informationen i konvolutet istället för utanpå)

5) Byta skiva då det finns för många "fillers". Dvs ejakulera CD-släden en gång till - och jag orkar inte hur många gånger som helst samma dag!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag finner enkelheten i Spotify att vara vida överlägsen den process som erfodras för att initiera en CD:

1) Slå på stereon och CD-spelaren.

2) Hitta CD:n i samlingen.

3) Ejakulera CD-släden och stoppa in CD:n

4) Välja spår genom att leta på CD-fodralet (ibland står informationen i konvolutet istället för utanpå)

5) Byta skiva då det finns för många "fillers". Dvs ejakulera CD-släden en gång till - och jag orkar inte hur många gånger som helst samma dag!

Romantisk syn på tillvaron.

Tänker du likadant när du ska närma dig en kvinna? Särskilt #5

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Romantisk syn på tillvaron.

Tänker du likadant när du ska närma dig en kvinna? Särskilt #5

Jag ser ingen romantik i att byta CD-skiva.

Poängen är att om inte ett nytt smartare fysiskt "skivformat" erbjuds så kommer CD:n förmodligen sakta försvinna. Man skulle kunna tänka sig ngt kopieringsskyddat minneskort som man kan trycka in i en fristående kortspelare. Eget format + egen kontakt för att försvåra datoruppspelning/kopiering. För att konsumenten ska vilja ha detta och dess nackdelar så måste spelaren utrustas med fördelar. Tex flera minneskorts platser, trevlig info-display, omedelbar uppspelning, streaming till andra enheter, mm. Detta tänk verkar finnas för (likna) Ipod/Itunes och köpare accepterar detta pga enkelheten.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en förfrågan igår om jag hade nåt ex av vår debut-LP, Guitar 66 Lost Like A Pinball (vinyl alltså) från 1983 till salu. Det är den unge svärsonens far, han heter Håkan lika som jag, som vill ha vinyl. Han lyssnar inte på annat, han har nyss skaffat nygammal stereo med bla Carlsson-högtalare. Så intresset för skivor man kan ta på är inte helt borta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag fick en förfrågan igår om jag hade nåt ex av vår debut-LP, Guitar 66 Lost Like A Pinball (vinyl alltså) från 1983 till salu. Det är den unge svärsonens far, han heter Håkan lika som jag, som vill ha vinyl. Han lyssnar inte på annat, han har nyss skaffat nygammal stereo med bla Carlsson-högtalare. Så intresset för skivor man kan ta på är inte helt borta.

Då kan vi klubba det! Känns alltid gött att grunda sina åsikter på genomtänkta empiriska undersökningar.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan vi klubba det! Känns alltid gött att grunda sina åsikter på genomtänkta empiriska undersökningar.

HAHA! 🙂

Sen känns det lite fel att peka ut Jobs, det handlar om utveckling och Apple råkar vara ledande i portabla musikspelare.

Nu är det väl vanligare med mobiltelefoner och spotify bara. Vilket ger ännu mindre pengar till artisten. Känns som ipod börjar bli historia med.

Redigerat av Freddy
Link to comment
Dela på andra sajter

Då kan vi klubba det! Känns alltid gött att grunda sina åsikter på genomtänkta empiriska undersökningar.

Vad är det med dig då? För det första påstod jag aldrig att det var nån större undersökning. För det andra var det överhuvudtaget ingen åsikt från mig. Det var bara ett litet fakta i det stora oändliga världsalltet. Jag kan ju spä på med att jag dessutom med 100% säkerhet vet att både min dotter, svärsonen och massor av deras kompisar gärna vill ha både orginal CD och vinyl-skivor. Och det är inte heller nån av mina åsikter. Jag själv har åsikten att vinyl är skit. CD är bättre. Spela och sjunga själv bäst.

Link to comment
Dela på andra sajter

"problemet"(om man nu vill välja att se det som ett problem) är väl att de flesta, inkl jag själv, skiter i vilket media musiken ligger på.....man vill ha musiken lättillgänglig där man befinner sig för stunden...om det så är på tunnelbanan/tåget, i bilen, på jobbet eller i skogen....och då blir det lite halvmeckigt med cd-samlingar.....och vinyl gör ju inte saken enklare direkt.

på samma sätt som att vi tar för givet att vi skall kunna gå ner till ica runt hörnet och handla mat för kvällen istället för att behöva ha en egen trädgård eller jaga hjort i skogen, tar vi idag för givet att musik skall finnas lättillgängligt överallt....! Många tycker egenodlade grönsaker och färsk älg smakar godare (och jag håller med), men den stora majoriteten väljer tillgänglighet och smidighet framför smakupplevelsen...(även jag)... (ok, udda liknelse, men helt ute och cyklar är jag ju inte....)

Link to comment
Dela på andra sajter

Den fysiska musiken går en långsam men tvärssäker död till mötes, behovet kommer att tyna bort i takt med att alla gamla nostalgilyssnare försvinner från oss. Helt säkert.

Minns ni science-fiction-rullen med Stallone och Sandra Bullock där alla bara nynnade till reklamjinglar då detta var det som erbjöds.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

på samma sätt som att vi tar för givet att vi skall kunna gå ner till ica runt hörnet och handla mat för kvällen istället för att behöva ha en egen trädgård eller jaga hjort i skogen, tar vi idag för givet att musik skall finnas lättillgängligt överallt....! Många tycker egenodlade grönsaker och färsk älg smakar godare (och jag håller med), men den stora majoriteten väljer tillgänglighet och smidighet framför smakupplevelsen...(även jag)... (ok, udda liknelse, men helt ute och cyklar är jag ju inte....)

det är en bra liknelse, fast att jaga egen älg kan väl jämföras med att åka till grannstaden och höra på en konsert, sen kom snabbköpet och på liknande sätt kom skivindustrin och minskade intresset för livemusik då det var mycket smidigare att samlar kring radion.

dit tycker jag det har varit okej med utvecklingen men jag tycker spotify fyller samma funktion som frusen mat, släng in i mikron och så vips är det klart. men det är så mycket mer än att bara lyssna på musiken, t.ex. knastret från vinylen och man väntar ett par sekunder innan det går igång, vända sida och läsa på konvolutet 🙂

tycker man det är helt onödigt och man bara vill höra på musiken är ju spotify hur bra som helst.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

jag orkar inte

Nej det är fantastiskt jobbigt. Själv använder jag inte jeans längre, det är så jävla ansträngande att stoppa ner benen i byxbenen. Jag har oxå lagt av med att äta, ty det där med att lyfta skeden till munnen, det pallar man ju liksom inte.

Skosnören är förjävla passé oxå, tack gud för kardborreband och mjuktofflor utan häl. Promenera har jag helt lagt av med, det är liksom enklare att vara hemma.

  • Gilla 5
Link to comment
Dela på andra sajter

Nej det är fantastiskt jobbigt. Själv använder jag inte jeans längre, det är så jävla ansträngande att stoppa ner benen i byxbenen. Jag har oxå lagt av med att äta, ty det där med att lyfta skeden till munnen, det pallar man ju liksom inte.

Skosnören är förjävla passé oxå, tack gud för kardborreband och mjuktofflor utan häl. Promenera har jag helt lagt av med, det är liksom enklare att vara hemma.

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har sedan 2001 inte köpt en enda skiva, vad jag kan minnas. Däremot har jag haft Spotify Premium sedan innan det blev trendigt, köper musik flera gånger i veckan på Beatport, och åker gärna till Amsterdam eller Ibiza för att se DJ-kungarna spela. Eller festival för att se Metallica, Iron Maiden eller whathaveyou. CD som fenomen har varit dött, för mig, i många år. Framförallt är det inte praktiskt. När jag köpte skivor var det första jag gjorde ändå att rippa dem till MP3. Det är inte ens en skiva på tusen som går att lyssna igenom utan att få ångest över att en låt är rätt bra medan resten är skit.

När jag släppte min första singel i somras, kände jag att det var naturligt att ge ut den på en tryckt skiva på releasepartyt. Jag fick flera gånger höra "Äh, maila mig låten sen istället.". Fenomenet är dött. Inte bara för mig.

Och vad gäller industrin som sådan: skaffa ett jobb om ni inte kan försörja er på musiken.

Link to comment
Dela på andra sajter

Minns ni science-fiction-rullen med Stallone och Sandra Bullock där alla bara nynnade till reklamjinglar då detta var det som erbjöds.

😆 Demolition man - en oförglömlig milstolpe... :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

För att vara on topic har jag svårt att hitta något jag bryr mig mindre om än musikindustrins fortlevnad.

Ja men oj, det var ju otippat!

Så, alltså: För dig hade musikindustrin kunna dö NU och för alltid! Och för din del hade det inte betytt ett enda jävla dugg.

Har jag förstått dig rätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan Svensson (oregistrerad)

Jag köper vinyl, för den mesta av min musik finns i det formatet och för att jag gillar dessa skivor och konvolut. CD är för mig inget annat än ett värdelöst lagringsmedia. Spotify saknar den mesta av min musik, så den prenumerationen har jag sagt upp. Musik som endast finns på CD eller DRM-format skäms jag inte för att fixa på annat sätt.

Nutidens generationer kommer spela skivor av nostalgiska skäl, men sen är det slut med det.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag finner enkelheten i Spotify att vara vida överlägsen den process som erfodras för att initiera en CD:

1) Slå på stereon och CD-spelaren.

2) Hitta CD:n i samlingen.

3) Ejakulera CD-släden och stoppa in CD:n

4) Välja spår genom att leta på CD-fodralet (ibland står informationen i konvolutet istället för utanpå)

5) Byta skiva då det finns för många "fillers". Dvs ejakulera CD-släden en gång till - och jag orkar inte hur många gånger som helst samma dag!

Jag finner enkelheten i att spela en CD i stereon vida överlägsen den process som erfodras för att spela musik på datorn, typ Spotify:

1) Bära datorn från ett rum till ett annat. Man får gå flera gånger eftersom det är olika delar som ska med, ljudkort, nätdel, dator, kablar m.m.

Sätta ihop alla delar och koppla alla kablar rätt. Ännu svårare hade varit att kånka bautaförstärkare, golvhögtalare m.m. i andra riktningen.

2) Sätta igång datorn och vänta på en uppstart som alltid tar minst fyra minuter.

3) Registrera sig för Spotify, sedan logga in där om man har fått bekräftelsemail, vilket jag antar krävs, med någon länk.

4) Försöka hitta det man vill höra på Spotify, vilket innebär en risk på åtminstone 47%, eftersom jag testat Spotify annorstädes och hos dem fanns inte 47 av de 100 låtarna på Spotify då som jag önskade höra. Faktum är att mycket i min skiv- och bandsamling inte finns på Internet öht.

5) Behöva missnöjd stänga av hela skiten eftersom det säkerligen ändå är starkt komprimerat, vilket märks i tysta passager. Jag lyssnar aldrig på musik vars huvudsyfte är att man ska röra på sig. Om nu inte datorn hinner låsa sig innan dess.

6) Sedan ska ju skiten kopplas ur och bäras tillbaka igen...

😆

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ja men oj, det var ju otippat!

Så, alltså: För dig hade musikindustrin kunna dö NU och för alltid! Och för din del hade det inte betytt ett enda jävla dugg.

Har jag förstått dig rätt?

Jag formulerade mig tillspetsat och överdrivet och menade egentligen bara att jag inte pallar diskutera trådens ämne för det är tråkigt, men ville ändå göra ett inlägg som åtminstone utgav sig för att höra hemma här.

Link to comment
Dela på andra sajter

Johan Svensson (oregistrerad)

Ni som hör på musik från datorer - kör ni fläktlöst eller? 😕

Min dator låter åtminstone betydligt mindre än en CD-spelare som snurrar en skiva.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag finner enkelheten i att spela en CD i stereon vida överlägsen den process som erfodras för att spela musik på datorn, typ Spotify:

1) Bära datorn från ett rum till ett annat. Man får gå flera gånger eftersom det är olika delar som ska med, ljudkort, nätdel, dator, kablar m.m.

Sätta ihop alla delar och koppla alla kablar rätt. Ännu svårare hade varit att kånka bautaförstärkare, golvhögtalare m.m. i andra riktningen.

2) Sätta igång datorn och vänta på en uppstart som alltid tar minst fyra minuter.

3) Registrera sig för Spotify, sedan logga in där om man har fått bekräftelsemail, vilket jag antar krävs, med någon länk.

4) Försöka hitta det man vill höra på Spotify, vilket innebär en risk på åtminstone 47%, eftersom jag testat Spotify annorstädes och hos dem fanns inte 47 av de 100 låtarna på Spotify då som jag önskade höra. Faktum är att mycket i min skiv- och bandsamling inte finns på Internet öht.

5) Behöva missnöjd stänga av hela skiten eftersom det säkerligen ändå är starkt komprimerat, vilket märks i tysta passager. Jag lyssnar aldrig på musik vars huvudsyfte är att man ska röra på sig. Om nu inte datorn hinner låsa sig innan dess.

6) Sedan ska ju skiten kopplas ur och bäras tillbaka igen...

😆

1) Men nu pratar du om att byta position. Och det verkar jobbigt. Bara att placera tex subban på rätt plats kräver en del.

2) Jag menar att man bara behöver sätta på en gång. 4 sekunder minuter spelar då mindre roll. (Alltid på!)

3) Första gången var färgad av osäkerhet för om min förmåga skulle räcka till. Jag hade ju bara fått sånt här förklarat för mig. Fast nu har jag märkt att det går direkt.

4) Det som inte finns på Spotify är väl sånt som mänskligheten klarar sig utan. Typ falsksångare och pojkband: Bob Dylan, Beatles, Metallica, Pink Floyd.

5) Jag önskar att det fanns en "tempo"-justerare så man hann lyssna på mer musik under kortare tid.

6) Du har mina sympatier.

Redigerat av Erik dP
Link to comment
Dela på andra sajter

..men jag är inte alltid så glad över kvaliten på mp3 downloads......

rolleyes.gif

Edit:

De kunde ju valt ett annat filformat, som wav eller nåt t.ex

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

5) Behöva missnöjd stänga av hela skiten eftersom det säkerligen ändå är starkt komprimerat, vilket märks i tysta passager.

Nja, har man ett Premiumabbonemang på Spotify är den inte särskilt hårt komprimerad. Brukar lyssna mycket på klassisk musik därifrån, och jag hör inga konstigheter i ljudet som har med komprimeringen att göra. Gratisvarianten är hårdare komprimerad (fast jag tyckte att det lät rätt okej ändå).

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...