Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Förutom de modala skalorna har jag fastnat för

just nu Àr Hindustan och Hungarian gypsi minor.

(Vill söka göra raga liknade jazz och i ett annat project vill jag ha litet Djangostuk)

De finns hÀr http://www.all-guita...itar_scales.php

bl.a och en massa andra roliga och spÀnnande skalor.

Min favoirit Àr dock boken Exotic scales New horizons for jazz improvisation..

och mest hÀftet Exotic scales (kan inte vara utan det !!!)

BĂ€gge finns som pdf..

Undrar om ni har nÄgra udda och roliga skalor att dela med er av..

Eller nÄgon bra sida/bok med skalor ????

rolleyes.gif

Redigerat av pxm
Annons
Postat

De fÄ gÄnger jag hamnar i situationer dÄ det Àr ok att spela för mycket och smaklöst pÄ mitt instrument sÄ tÀnker jag inte i skalor, utan plockar mer fragment frÄn ackord som ligger lite lagom utanför tonarten. Lydiskt i dur, och doriskt i moll Àr annars favoriter.

• Gilla 2
Postat

Jag försöker i mindre skala.

• Gilla 2
Postat

tycker skala 1:10 Àr vÀldigt praktisk... blir inte lika svulstigt dÄ.

Kryp ur ditt skal och berÀtta hur det verkligen ligger till.

Postat

Tar man makaroner istÀllet för potatis slipper man skala.

Jag funderar inte sÄ mycket pÄ skalor numera, Àven om de Àr bra att kunna pÄ gitarren för eventuella solon. Jag byter tonarter rÀtt mycket.

Förr nÀr jag inte skrev lÄtar pÄ löpande band (nÄja, en i mÄnaden) brukade jag försöka peta in typ "harmonisk frygisk", har jag för mig den hette, i allt. Nu tycker jag dock musikaliska regler begrÀnsar.

Postat (redigerat)

Em!

Edit: "Vanlig" Em-skala... vad det nu kan heta pÄ finsprÄk... "aeolisk?" Det Àr bra grejor.

Redigerat av Jonterocks
  • Gilla 1
Postat

HÀr fÄr ni en mixobluesskala b t w som gÄr att anvÀnda över dominanta ackord.

En klar favvo hos mig.

R - b3- 3 -4 -b5- 5- 6 -7

rolleyes.gif

Postat (redigerat)

Det enda jag vet att jag spelar Ă€r moll-penta och med inslag av lite dur-prylar. Spelar sĂ€kert andra grejer ocksĂ„, utan att ha nĂ„gon aning om det. 😛

Edit: Stavning

Redigerat av BluesBoy
  • Gilla 1
  • 1 mĂ„nad senare...
Postat

Jag lirar och skriver mycket i vanlig mixolydisk och lydisk skala. Älskar ljudet av frygiska skalan, den Ă€r nice. NĂ€r jag Ă€r pĂ„ det humöret bĂ„de skriver jag och spelar en hel del harmonisk moll, för att den Ă€r sĂ„ sjukt kul 🙂 (givetvis plockar jag fram stratan och Yngwie-peruken). Pentatoniska skalan Ă€r ocksĂ„ bra, har skrivit en del i den. Är nog inte sĂ„ vĂ€rst exotisk nĂ€r det kommer till skalor, men det hĂ€r Ă€r de som verjligen funkar för mig.

NÀr jag behöver nya ideer brukar jag spana in IA Eklunds sida,

http://www.freakguitar.com/scales.html

• Gilla 1
Postat

Vad skalorna heter har jag aldrig intresserat mig för, utan jag spelar det som lĂ„ter bra i mina öron, helt enkelt. Fungerar alltid kanonbra! 🙂

Det funkar ju det ocksÄ. Whatever works. Talar vi bas dÄ, eller gnider du Àven guran emellanÄt?

Postat (redigerat)

Det funkar ju det ocksÄ. Whatever works. Talar vi bas dÄ, eller gnider du Àven guran emellanÄt?

Ingen gura. Det Ă€r ju sĂ„ tunna strĂ€ngar pĂ„ sĂ„dana djur, att de skĂ€r in i fingrarna. 😐 Tacka vet jag basen - och sedan fuskar jag förstĂ„s en hel del pĂ„ keyboard ocksĂ„ (tack och lov för kvantiseringsfunktionerna... :rolleyes: ).

Redigerat av Claes
Postat

Man kommer vÀldigt lÄngt med de modala skalorna. De enda skalorna jag anvÀnder (eller försöker anvÀnda) medvetet förutom dem Àr pentaskalan/bluesskalan, harmonisk moll, melodisk moll och den superlokriska skalan. Sedan kan man ju alltid lÀgga pÄ lite kromatik och "köra över" skalorna.

• Gilla 1
Postat

Ja, det borde jag ha skrivit ocksÄ. Jag spelar vÀldigt mycket kromatiskt, speciellt nÀr jag komponerar snabba passager eller figurer som ska avsluta/inleda/brygga över. Jag tycker att det brukar ge ett mer spÀnnande sound, och bli roligare att frÀsa igenom :rolleyes:

• Gilla 1
Postat

Jag kan typ vanliga dur och mollskalorna... ibland kan det vara kul att göra nÄgon variation pÄ dem, men vanligtvis Àr det en vanlig mollskala... fast det kanske Àr lika intetsÀgande för er som alla mixodyonistiska skalor Àr för mig

• Gilla 1
Postat

har upptÀckt bebopskalorna nyss.

scottt henderson inspirerad blev jag tvungen att trÀna in dem.

dur, moll och dominant finns det...

de Àr roliga och anvÀndbara...

gillar dem och ni kommer att fÄ höra dem nÄgon mÄnad nu.

testade övertonsskalan och en japansk skala

tsaichiko eller nÄgot sÄdan i en 10 minuters improvisation jag gjorde till trummor ..

behövde litet nya skalor för att fÄ litet annat sound pÄ gitarrgnisslet.

men filen Àr för stor för att ladda upp.

tycker det Àr sÄ spÀnnande med skalor dÄ man kan fÄ till ett visst sound och kakartÀr

pÄlÄten beroende pÄ vilken man anvÀnder............

ha det bÀst alla...

mvh

rolleyes.gif

Postat

PENTA, för fan!

Jag tror dock att "favorit"-skalans antal toner och variationer minskar allteftersom erfarenhetsÄren ökar. Man kommer till insikt att det helt enkelt Àr töntigt att prioritera antal toner framför feeling/kÀnsla.

NÀr jag som 16-, 17-Äring började bli skapligt hyfsad pÄ gitarr efter nÄgra Ärs intensivt övande, sÄ var det viktigt att svÀnga sig med myxi- och pyxi-skalor och allt vad fan de hette, Àven nÀr det var meningslöst. NÄgra Är senare hade det reducerats till "penta"; behövdes inte mer. Jag kom pÄ att jag hellre var en "Clapton" Àn en "Malmsteen". Fler brudar...

OBS! Jag talar i egenskap av rockgitarrist. Inte jazzonanist... – hoppsan dĂ„! – jazzorganist.

• Gilla 1
Postat

Jag har insett att för egen del sÄ Àr det lite kontraproduktivt att tÀnka i skalor, eftersom min improvisation dÄ blir mer stegvis och skalenlig, lÄter styltigt helt enkelt. SÄ istÀllet bestÀmde jag mej för att lÀra mej vilka utstickande intervall som man kunde slÀnga in över diverse ackord, och dÀrigenom göra tonval som Àr mer "hardwired" till ryggmÀrgen... sÄ jag kan slÀnga in en minusfemma, stor sjua, glissa mellan toner utanför skalan pÄ ett sÀtt dÀr den enskilda tonen blir det viktiga, inte den "nya" skalan som bildas.

• Gilla 1
Postat

Jag tror dock att "favorit"-skalans antal toner och variationer minskar allteftersom erfarenhetsÄren ökar. Man kommer till insikt att det helt enkelt Àr töntigt att prioritera antal toner framför feeling/kÀnsla.

För vissa gitarrister kan ju ett stort antal toner vara förenligt med just en skön kÀnsla. Det finns ju ingen mall för vad "feeling" innebÀr. För mig kan det lika gÀrna vara att stÄ pÄ tÄspetsarna och bÀnda samma ton i nio sekunder som att brÀnna av en hysterisk kromatisk neck-run under samma nio sekunder, bara det förmedlar nÄgot. Hastighet kan vara ruskigt smakfullt och förmedla en enorm feeling, precis som subtila gliss eller viskande smÄplock kan göra det. För mig Àr det bara olika verktyg för att uppnÄ samma högre syfte.

SjÀlv prioriterar jag alltid feeling och kÀnsla, men jag lÄter mig aldrig begrÀnsas av att jag fÄr eller inte fÄr göra vissa saker för att nÄ dit.

• Gilla 1
Postat

Jag har insett att för egen del sÄ Àr det lite kontraproduktivt att tÀnka i skalor, eftersom min improvisation dÄ blir mer stegvis och skalenlig, lÄter styltigt helt enkelt. SÄ istÀllet bestÀmde jag mej för att lÀra mej vilka utstickande intervall som man kunde slÀnga in över diverse ackord, och dÀrigenom göra tonval som Àr mer "hardwired" till ryggmÀrgen... sÄ jag kan slÀnga in en minusfemma, stor sjua, glissa mellan toner utanför skalan pÄ ett sÀtt dÀr den enskilda tonen blir det viktiga, inte den "nya" skalan som bildas.

Jag förstÄr vad du menar. NÀr jag övade skalor som mest försvann mitt improvisationsspel i princip. Skalorna blev "hardwired" ut i fingrarna, och det blev svÄrt att överraska. Man mÄste försöka hitta en balans, annars blir det lÀtt upp och ner och upp och ner i samma hjulspÄr.

• Gilla 1
Postat

Jag förstÄr vad du menar. NÀr jag övade skalor som mest försvann mitt improvisationsspel i princip. Skalorna blev "hardwired" ut i fingrarna, och det blev svÄrt att överraska. Man mÄste försöka hitta en balans, annars blir det lÀtt upp och ner och upp och ner i samma hjulspÄr.

Helt rÀtt!

Ang. det Valle nÀmner om att "antal toner" prioriteras över feeling nÀr man experimenterar med skalor... sÄ vill jag ju inflika att nÀstan alla skalor bara innehÄller 7 toner, precis som en vanlig dur- eller mollskala. I de allra flesta skalor Àr dessutom majoriteten av tonerna precis som en vanlig dur- eller mollskala, det Àr bara enstaka toner som höjs eller sÀnks.

SjĂ€lv tycker jag snarare det Ă€r fjantigt att limitera sej överhuvudtaget i musik 🙂 Allt Ă€r snyggt och har "feeling" om man anvĂ€nder det smakfullt. En penta lĂ„ter ocksĂ„ skitstelt om man inte anvĂ€nder den snyggt, och det har inte med skalan att göra utan det Ă€r spelaren som avgör. Det finns inga genvĂ€gar till "feeling".

HÀr Àr ett av tusentals exempel pÄ fantastisk feeling med gott om toner och tonartsskiften:

http://www.youtube.com/watch?v=kbrZykDCkj0

• Gilla 2
Postat

För mig kan det lika gÀrna vara att stÄ pÄ tÄspetsarna och bÀnda samma ton i nio sekunder som att brÀnna av en hysterisk kromatisk neck-run under samma nio sekunder

Jomenvisst.

Ang. det Valle nÀmner om att "antal toner" prioriteras över feeling nÀr man experimenterar med skalor... sÄ vill jag ju inflika att nÀstan alla skalor bara innehÄller 7 toner, precis som en vanlig dur- eller mollskala. I de allra flesta skalor Àr dessutom majoriteten av tonerna precis som en vanlig dur- eller mollskala, det Àr bara enstaka toner som höjs eller sÀnks.

LÄt dig inte luras av Valles lite raljerande inlÀgg, idioten har mer koll Àn vad som ibland Àr nödvÀndigt att skriva. Han kanske menade "antal toner" under ett visst antal takter...

Wise ass!

Postat

Glöm inte . . . att man kan alltid kan lira i lite mindre skala.

🙂

Postat

MÄnga av skalorna Àr ju "samma". För enkelhetens skull ta en C-dur skala, och sÄ tar man samma toner fast startar pÄ ett E istÀllet...vips sÄ har man en ny skala med ett lustigt namn.

För mig Àr detta skitsamma, spelar jag I Eb-moll sÄ vet jag pÄ min gitarr var och hur jag ska spela utan att tÀnka i "skalor".

Men har dock pluggat Jazz&HarmonilÀra och jag gissar att i bakhuvudet finns teorin, men jag "tÀnker" inte aktivt i skalor.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.