Jump to content
Annons

Rör pre amp


madeinroad79

Recommended Posts

Hej!

Skulle vilja ha tag i en rörförstärkare/box som jag kan både köra sång och instrument i tror att det är en pre amp grej som jag behöver. Kom ihåg för länge sen då vi spelade in en gång i en studio så lånade vi en rörbox av en kille som hade byggt den själv. Vi använde den då till basen, blev grymt skön fuzz av den kommer ja ihåg.

alltså: instrument/sång -> rörboxpreampgrej- > ljudkortet

Tacksam för hjälp :rolleyes:

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En sån här enkel grej kan vara nåt. Speciellt att lajna bas med den är bra, man kan få det mer eller mindre skitigt. Min nya blev glapp i pottarna nästan direkt...

http://www.thomann.d...85b24b9fa2c7b2c

Men räkna med en del brus. Riktigt bra rörpreampar kostar många Thailandssemestrar. Samma med billiga rörmickar, för att generalisera så är de bara skräp som brusar och låter fan.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag är ett fan till TubeMPn. Man bör ha en sådan i sin arsenal för den kostar mindre än en rocknrollfylla. Och då snackar vi om fattiga rockmusiker...

Mitt ex brusar mycket lite. Till och med när jag distar den hårt så ger den inte ifrån sig allt för mycket brus.

Testade i veckan med att dista stenhård när jag la sång.

En snipp hur låten låter:

http://dl.dropbox.com/u/6897056/distadl.wav

Och så den distade sången med lite EQ.

http://dl.dropbox.com/u/6897056/distad_vocal.wav

Preampen har gainen stäldd på max så den distar hårt den lilla dynamik som finns kvar dödar min kompressor som också är hårt ställd.

Signalvägen är :

Mik->Art TubeMP->kompressor->ljudkort och sedan lite make up EQ i min DAW.

Tycker det blev rätt rått och bra och som sagt väldigt lite brus med tanke på hur hårt jag gainat och komprimerat.

Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Känns lite sådär eftersom du säjer att den brusar och den känns inte riktigt pålitlig. Och inte minst priset får mig att backa en del, har köpt för mycket skräp i mina dar :rolleyes:

drloop: Känns som i rätt prisspann för att få en produkt som duger bra åt mig, och dina ljudfiler få mig att vilja köpa...nu Tack för tipset... finns det fler i denna prisnivå?

rawbin: är säkert grym, men lite för dyr för mig i detta läge.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Gitarrnilsson och jag hänvisar till samma produkt men har två lite olika uppfattningar om den samma.

För övrigt den enda preamp jag använder hemma , den används när jag lägger sång med eller utan dist och får även lina guran.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Känns lite sådär eftersom du säjer att den brusar och den känns inte riktigt pålitlig. Och inte minst priset får mig att backa en del, har köpt för mycket skräp i mina dar :rolleyes:

drloop: Känns som i rätt prisspann för att få en produkt som duger bra åt mig, och dina ljudfiler få mig att vilja köpa...nu Tack för tipset... finns det fler i denna prisnivå?

rawbin: är säkert grym, men lite för dyr för mig i detta läge.

Har nog oxid i gainpotten, ska fixa det. Ska du ha rör är det nog den som ger mest för pengarna ändå. Jag hade en dyrare ART DPS ll tror jag den heter. I den kunde man välja rör eller valve state (transistorer) men sen jag testat allt länge använde jag bara valvestate. Tyckte det brusade avgjort mer med rören ikopplade.

Ska man spela distat munspel är den helt suverän... MPn alltså...

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Guitar Nilsson: Känns lite sådär eftersom du säjer att den brusar och den känns inte riktigt pålitlig. Och inte minst priset får mig att backa en del, har köpt för mycket skräp i mina dar :rolleyes:

drloop: Känns som i rätt prisspann för att få en produkt som duger bra åt mig, och dina ljudfiler få mig att vilja köpa...nu Tack för tipset... finns det fler i denna prisnivå?

rawbin: är säkert grym, men lite för dyr för mig i detta läge.

har inte gjort seriöst a/b test på art preampen men har en polare som har en sådan. enligt min uppfattning är den väldigt toppad och som någon nämnde ganska mycket brus. om man nu ska kika på "rör"preamps i den lägre prisklassen så kolla istället på studio projects vtb1. men jag tycker ändå att man ska sikta lite högre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Köp en lunch box istället och köp dig en Neve eller Api512c preamp det är grejer det!!!

Billigt som fan också har jag hört! Och har inte så mycket rör heller:P

Jag tycker du inte ska läsa in alldeles för mycket på rör grejen. De flesta lågprisrör-pres har bara röret för lite mer rör "känsla" medans själva förstärkningen brukar vara mest solidstate ändå. Och rör är absolut inte räddningen på världen. Lägg hellre lite mer pångar för att komma ur just lågpristräsket om de ändå ska vara rör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Skulle vilja ha tag i en rörförstärkare/box som jag kan både köra sång och instrument i tror att det är en pre amp grej som jag behöver. Kom ihåg för länge sen då vi spelade in en gång i en studio så lånade vi en rörbox av en kille som hade byggt den själv. Vi använde den då till basen, blev grymt skön fuzz av den kommer ja ihåg.

alltså: instrument/sång -> rörboxpreampgrej- > ljudkortet

Tacksam för hjälp :rolleyes:

StudioProjects VTB-1.

För sin prisklas..., magisk!

Både rör och solid state i samma maskin.

Piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

Tog isär min Art TubeMP idag, det var ett rejält oväsen i den, igår fick jag det till att gainpotten var boven. De ser väldigt seriöst byggda ut invändigt, blev lite förvånad faktiskt. En vild gissning från mig är att de inte är mindre seriöst hopsatta än övriga ART preampar.

Pös i 5-56 på pottarna, men oväsendet blev tyvärr kvar. Ibland kan den vara tyst, för några dar sen spelade jag bas genom den, det lät väldigt fint då. Jag vill ha en annan likadan! Utan dunder o brak. 😠

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Ok :rolleyes:

gutiar nilsson hänvisde till denna http://www.thomann.de/se/art_tube_mp.htm?sid=6acad5c5481c1e1ea85b24b9fa2c7b2c

drloop: när jag sökte på ditt förslag komma ja till denna http://www.thomann.de/se/hughes_kettner_tubeman.htm hm vete f hur ja kom dit ha..h.a.. men den kan ju va nåt.

cruncher: StudioProjects VTB-1 ja den verkar ju bra, vad menas med solidstate förresten hört det förr har för mig att det brukar stå på en del stärkare?

Ja det kanske är bättre att köpa en bra pre amp och sen köra in rent å ut genom marshallstärken när man vill ha lite rördist, å bara micka upp den, å lägga i det

spåret så kan ja ju välja båda spåren.

Edit: Lägger in en liten snutt av låten, här e ju bara med dawens dist å va f det kanske räcker till denna sånginstas, men skall kolla upp StudioProjects VTB-1

http://dl.dropbox.com/u/14295123/musik/song%2025_visa%20dist.mp3

Redigerat av madeinroad79
Link to comment
Dela på andra sajter

Pös i 5-56 på pottarna, men oväsendet blev tyvärr kvar. Ibland kan den vara tyst, för några dar sen spelade jag bas genom den, det lät väldigt fint då. Jag vill ha en annan likadan! Utan dunder o brak.

Kan vara ide å byta ut vridpotarna om de är lite dåliga, kanske kan lösa ditt problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan vara ide å byta ut vridpotarna om de är lite dåliga, kanske kan lösa ditt problem?

Om man inte har delar o kunskaper att göra det själv och måste lämna in på nån verkstad blir det nog billigare att köpa en ny. Fast jag har nästan inget behov av min, har annan preamp. Bas kan jag spela först in genom gitarrcombon micka den med en kaggemick och dessutom ta ut en linesignal från "preamp out", då har den passerat rören i försteget, sen mixa ihop de två. Till "Life is hard" gjorde jag så.

https://www.studio.se/index.php?app=downloads&showfile=10352

Då är det nästan nödvändigt att faskorrigera(?) ena kanalen, det kan jag göra med den stereopreamp jag delvis spelar in med, gör det direkt vid inspelningen. Jag använder inget DAW-program eller dator alls så jag kan inte göra det efteråt, men det går väl i Cubase o de andra programmen.

Förut när jag hade en ART DPS ll testade jag att köra mastermixen genom röravdelningen, men det bara försämrade allt, utan tvekan. För att generalisera är rörpreampar bra till sång o bas, inte till mix.

Munspelaren i Nine Below Zero använder en ART Studio V3

http://www.thomann.de/se/art_tube_mp_studio_v3.htm

Helt übergrym dist ihop med nån kondingmick.

Link to comment
Dela på andra sajter

Pös i 5-56 på pottarna, men oväsendet blev tyvärr kvar. Ibland kan den vara tyst, för några dar sen spelade jag bas genom den, det lät väldigt fint då. Jag vill ha en annan likadan! Utan dunder o brak. 😠

Varning utfärdas!!!

5-56 är något av det värsta man kan spraya in i potarna. Den innehåller olja som kleggar igen och som dessutom gör att damm och skit kan fastna lättare, så att det rentav kan bli ännu sämre än tidigare. Passar kanske till bilen där ytor behöver fuktskyddas av oljefilmen som blir kvar, men borde förbjudas i alla andra lägen!

Om man ska försöka göra rent potar med spray så ska det istället vara en oljefri elektronikspray, men ofta blir det bara en tillfällig förbättring och den enda säkert varaktiga lösningnen är att byta ut poten.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

solidstate är tvärtom från rör, man har transistorer istället för rör.

Hakar på där...

Om man ska beskriva skillnaden mellan solid state och tube(rör) och hur det låter så kan man tänka så här kanske då!?

Solid state. Använder sig av transistorer. Är väldigt snabba och bra till transientrikt material över lag.

Träblock, elgitarr you name it!

Tube. Känns slöa, komprimerande i attacken. Kanonbra till feta pads, sång, skulle vilja säga bas även om inte alla kanske håller med.

Är förlåtande på just transientrika ljud då dessa gärna huggs av lite grand om man skickar på lite extra gain, läs, PULVER!!!!!

VTB-1:an är bra just därför. Bägge världar!

Sen kan man ju hajja att en burk som är byggd för endast ett av ändamålen, naturligtvis gör jobbet bättre!

En riktigt bra transistor preamp kan du hitta hos svenska Line Audio!

MP tror jag serien heter!?

Piiiz!

/Cruncharn'

Link to comment
Dela på andra sajter

En riktigt bra transistor preamp kan du hitta hos svenska Line Audio!

MP tror jag serien heter!?

Jäpp - finns i 2-kanalig eller 8-kanalig version och heter 2MP respektive 8MP. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Spännande att man kan höra skillnad på attacken mellan preamps.

Det har då jag aldrig upplevt, rör långsamt och Solid State snabbt?

För mig låter det mest som en gammal studio myt.

Är det likadant med gitarrförstärkare?

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja för fan drloop!!

Du om någon borde höra detta!?

Tror nog inte det är så jäkla stor hörbar skillnad i hastighet om man nu mäter i tusendelar. Suck!

Jag upplever i alla fall känslan av att ett rör är slöare.

...sen har vi ju digitala oxå, ett jädra jiddrande låter det som det här!

Apropå stärkare....

Minns du gamla Valvestate från Marshall?

Enkel tolva i combo?

Ett jäkla bett som nästan varenda metalgitarrist lirade in med.

Undrar varför? Snabb attack i PreAmpen kanske!?

Link to comment
Dela på andra sajter

solidstate är tvärtom från rör, man har transistorer istället för rör.

ok då är jag med:

RÖR: drivs med rör innehållande gas

Solid State: passiva och aktiva komponenter, typ transistorer, op förstärkare, kondensatorer, resistorer etc... dvs INTE RÖR :-)

å sen har vi ju det digitala :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

ok, va bra, nu skall ja bara kolla lite på grejerna ni föreslagit:

2MP verkar ju bra och ni rekommenderar den i denna prisklass

blev sen sugen på http://www.thomann.d...p_studio_v3.htm som gutar nilsson säjer är uber, vete fan hur man det tyska u:et på macen..ha..ha..

då får ja en ok mic preamp och en dist som ja kan ha till lite vad ja vill... det borde väl funka bra??

En annan grej jag funderat över är ju en sån där di-box eller vad det heter? När behöver man den, undrar lite eftersom ibland

har man ingen koll på vad boxen levererar om man hittar nån kul grej nånstans :-) Var med en gång när vi lire på stan att

polarens nya stärk började ryka (en sån där fin peavey i tveed), vi lånade ut vår back line till fler band den kvällen och den

var en kille i ett annat band som hade nån skum box som fick stärkaren och ryka... Konstigt den måste levererat ström istället

för spänning? Någon form av effektsteg i stället för signalsteg???

Link to comment
Dela på andra sajter

ok då är jag med:

RÖR: drivs med rör innehållande gas

Solid State: passiva och aktiva komponenter, typ transistorer, op förstärkare, kondensatorer, resistorer etc... dvs INTE RÖR :-)

å sen har vi ju det digitala :-)

adderar...

digitala burkar har ju fortfarande någon form av förstärkning.

solid state eller rör.

avsåg tanken om digital omvandling där bara och att den fördröjer ljudet.

piiiz!

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ja för fan drloop!!

Du om någon borde höra detta!?

Tror nog inte det är så jäkla stor hörbar skillnad i hastighet om man nu mäter i tusendelar. Suck!

Jag upplever i alla fall känslan av att ett rör är slöare.

...sen har vi ju digitala oxå, ett jädra jiddrande låter det som det här!

Apropå stärkare....

Minns du gamla Valvestate från Marshall?

Enkel tolva i combo?

Ett jäkla bett som nästan varenda metalgitarrist lirade in med.

Undrar varför? Snabb attack i PreAmpen kanske!?

Kör man preamps utan att dista dom har jag svårt att tro på att man kan höra skillnad på attacken mellan en rör och transistor preamp.

Jag upplever att det är först när man driver preamps hårt som man hör någon märkbar skillnad på preamps.

Tror mer på att disten skiljer sig än att "attacken" skulle vara annorlunda bara för att man kör olika preamps.

Men om någon kan bevisa motsatsen är jag villig att ändra uppfattning.

Angående Line Audio så är det bra och tysta preamps. Har inte provat att dista dessa, det kanske låter fräckt det med. Det vet man ju inte förrän man provat.

Framför allt är dom riktigt brusfria även vid mycket stark förstärkning.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag höll på att säga....

Vad är det för mening att köra utan dist..?

På en preamp?

Ähum, ja inte vet jag men minst 95% av mina inspelningar distar jag inte preamparna på.

Det beror väl på genre eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Oj oj! Nilsson! ALDRIG mera 556 på en pott.. Blir bara skit av det (se Claes inlägg).. Ska du rengöra en pott ska du använda isopropan-alkohol eller elektronikrengöring (finns också som spray). Sen det här med rör.. Jo rör har en aning (vi snackar nano eller micro-sekunder nu) långsammare attack på grund ev ett elektronisk fenomen som kallas negativ resistans (kan uppstå i rör och tunnel-dioder) .. Det gör att man "kan" uppleva Rör som ett softare sound än solid-state (transistorer). Distoritionen blir lite rundare med mer jämna harmonier medans en transistor distar mer rakt (udda harmonier=oljud). Men att rör brusar mer stämmer inte om det är korrekt kopplat.. 🙂

Om negativ resistans kolla in http://en.wikipedia.org/wiki/Negative_resistance

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...