Jump to content
Annons

Sidechain


audioman

Recommended Posts

Tre frågor som jag funderar på. Har på sistone börja leka med sidechain.

1,

Färgas ljudet av kompressorn man valt vid sidechin eller duckar den bara oavsett kompressor val? Dvs hör man det som är karaktäristisk för den valda kompressorn?

2,

Om man har fler spår som skall duckas på samma sätt borde det inte vara mer optimalt att använda sig av sk buss kompressor med stöd för sidechain då det i alla fall i teorin skall kunna "limma" ihop bättre?

3,

Detta har jag funderat länge på. Om man har någon/några sidechain spår som duckar för kaggen tex, brukar ni ge den bussen eller dom Individuella spåren ytterliggare kompression eller har man redan gjort det i samband med sidechain???. Om ni gör det, gör ni det innan ni skickar det till sidechain eller efteråt?

Mycket tacksam för svar

Redigerat av audioman
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

1: ja

2: jo, det kan stämma, om man vill att de ska sidechainkomprimeras på samma sätt.

3: olika. Oftast fixar jag med ljudet i fråga så att det låter bra, sen lägger jag på en kompressor som sidechainas....finns inga regler. Testa allt...då hittar man ofta coola saker som man inte tänkt på. Tittar man på mina chanelstrips hittar man säker väldigt ologiska placeringar av vissa effekter....men skit i det, så länge det låter bra! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Tänk på att sidechain kan användas till en massa bra saker.

På sång kan sidechaina in en EQ som man drar på vid 6-8kHz och då funkar det precis som en deesser.

På samma sätt kan man ge sig på andra frekvenser som bråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

lånar tråden lite, hoppas de går fint!

jo, har tänkt på en grej när de gäller sidechain. Påverkas kanalen man komprimerar olika mycket beroende på hur hög volymen på den sidechainade kanalen är? eller funkar den bara som trigger och sedan utgår kompressorn helt från egna spåret?? hoppas ni fattar vad jag menar....

Link to comment
Dela på andra sajter

lånar tråden lite, hoppas de går fint!

jo, har tänkt på en grej när de gäller sidechain. Påverkas kanalen man komprimerar olika mycket beroende på hur hög volymen på den sidechainade kanalen är? eller funkar den bara som trigger och sedan utgår kompressorn helt från egna spåret?? hoppas ni fattar vad jag menar....

Ja....när du väljer en sidechainkanal i kompressorn kommer tröskelvärdet baseras på den signal som kommer in på sidechain-inputen....vilket gör att om du ställer tröskeln på ett bra läge, och sedan höjer volymen 6db på kanalen som triggar sidenchainen, så är det detsamma som att sänka tröskelvärdet 6db på kompressorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

okej, tack för det ,då tror jag att jag är med så långt:)

då borde alltså dynamikskillnader i sidechainkanalen påverka kompressorn olika? ett ex. basen duckar mot kicken, kommer då basen komprimeras mer i partier där kicken är lägre än "vanligt"?

Link to comment
Dela på andra sajter

ett ex. basen duckar mot kicken, kommer då basen komprimeras mer i partier där kicken är lägre än "vanligt"?

nej tvärtom

ju mer källan som styr kompressorn påverkar kompressorn att arbeta (och det gör den ju ju högre källan låter) desto mer kommer den processade kanalen påverkas

en tyst kanal ger ingen påverkan via sidechain tex - det som processas blir då inte komprimerat alls

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...