Jump to content
Annons

Tightare Bas?


secure

Recommended Posts

Som rubriken lyder... hur gör jag föra att få en tightare bas i min mix?

Har läst en del om monofilter osv men förstår knappt något alls. Jag använder EQ och kompressor med sidechain på elbas och kick men jag tycker ändå att det låter lite grötigt i dom frekvenserna.

Min egentliga fråga är alltså hur ni går tillväga för att reda ut dessa frekvenser och få ett rent och snyggt basljud?

Monofilter? Multibandskompressor? eller är jag bara fruktansvärt kass på att använda EQ och kompressor? finns det ngn plugg som tar bort onödiga frekvenser som ändå inte hörs?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hur låter basljudet från början? Kan säga att med basen jag äger så blir det inte bra hur man än gör. Den är rätt fruktansvärd.. Så jag använder en bra samplad bas som har ett skitbra grundljud, sen Guitar Rig 4 på det. Då behöver man inte göra så mycket sen, låter jättebra. Men du kan ju alltid göra ett svep med en EQ och kolla om det finns några knasiga övertoner som man kan ta bort.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag använder samplingar för tilfället. Reason factory soundbank för att vara exakt. Men jag tycker att hur jag än vrider och vänder så tar basen upp så otroligt mycket energi ur min mix utan att egentligen ge märkbart utslag för det när man lyssnar. Det kanske är en masteringsfråga, slår det mig nu i skrivande stund!?

Link to comment
Dela på andra sajter

Menar du att resten sidechain-duckar för både bas och kick?

Eller att den ena duckar för den andra?

Svårt att säga nåt vettigt utan att hört vad det handlar om. Men rent generellt, bestäm dig för i vilka delar av basregistret som kick resp bas dominerar. EQ:a efter det. Låt inte båda vara dominanta i samma frekvensband utan att t ex låta basen ducka för kicken.

Skär bort allt under 30 Hz på båda. Om det går så kan du testa att skära basen även i övre registren.

En annan aspekt: Vad har du för lyssning? Hur funkar ditt rum akustiskt? Kan det bero på sånt att du uppfattar basen som grötig?

Redigerat av Assar
Link to comment
Dela på andra sajter

Utöver vad som tidigare sagts: komprimera basen så hårt som möjligt (jag brukar använda minst 16:1 i ratio), snabb attack och snabb release borde bli bra om det är en samplad bas. Mycket distorsion brukar låta bra på bas. Eftersom du använder Reason föreslår jag även att du använder stereobreddaren (minns inte på rak arm vad den heter) för att göra alla frekvenser under (ex.vis) 100 Hz till mono (stereomaterial i lägre frekvenser har en förmåga att ta upp mycket utrymme i ljudbilden).

I övrigt: använder du högpassfilter på alla de övriga kanalerna? Om det råkar finnas lågfrekvent innehåll på ex.vis pads riskerar det också att ställa till problem och gröta ihop basen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Använd högpassfilter för å få bort den lägsta gröten tills det blir snärtigare.

Testa även dra ner lite vid 160 hz och 400 hz, klassiska problemfrekvenser för bas.

Eller du kanske snackar syntbas?

Redigerat av Signia
Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med duckning har jag aldrig fått till på ett bra sätt, i alla fall inte inom min genre. 😛

Endera händer inget, eller så blir det bara house/electronica eller vad det nu heter, när basen börjar pumpa.....

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med duckning har jag aldrig fått till på ett bra sätt, i alla fall inte inom min genre. 😛

Endera händer inget, eller så blir det bara house/electronica eller vad det nu heter, när basen börjar pumpa.....

Förmodligen har du för snabb release. En tumregel (såvida man inte gör just house/electronica) är att om det hörs att man har använt sidechainkompressor så har man gjort fel. Det är inte meningen att det ska vara någon effekt, utan en hjälpreda för att ljudbilden ska bli mindre grötig. Hör man att det duckar när man "solar" kanalen men inte när man lyssnar på alla kanaler samtidigt är man på rätt väg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hmm, ok. Skall testa att ändra releasetiden, så kanske det blir användbart. Tack för tipset. 🙂

Är det vanligt att ducka bas mot baskagge (eller tvärtom)?

Förutom att skära mycket på endera kanal, så förefaller ju duckning i så fall vara enda metoden?

Link to comment
Dela på andra sajter

Är det vanligt att ducka bas mot baskagge (eller tvärtom)?

Vanligast att ducka basen för kaggen. Har aldrig hört om motsatsen, men det går naturligtvis att göra det också, om man vill ha den effekten.

Förutom att skära mycket på endera kanal, så förefaller ju duckning i så fall vara enda metoden?

Separera ljud genom att differentiera dem i

- tid

- panorering

- frekvens

Funkar inte det så kan du prioritera dem genom att låta ett ducka för ett annat (dvs volym).

Nån som känner till fler sätt?

Link to comment
Dela på andra sajter

Separera ljud genom att differentiera dem i

- tid

- panorering

- frekvens

Jovisst, du har helt rätt, men det kanske inte blir kul att panorera bas/baskagge eller flytta dem i tid?

Inom blues är det ju vanligt att trummisen dunkar fjärdedelar (shuffle) och kör då basen walking så kommer de absolut att krocka med varann tidsmässigt.

Det är möjligt att det går att gröpa ur/skära basen ända upp till 100-150Hz, men blir den då inte i tunnaste laget?

Om 2 instrument bråkar inom ett visst frekvensområde, är det då självklart att det kommer låta grötigt/dåligt?

Edit: Tack för länken, virvelvinden.

Redigerat av BluesBoy
Link to comment
Dela på andra sajter

Som några har varit inne på: HP kan göra underverk. Därefter kanske öka lite @ 600-700Hz...

Själv har jag HP:at så högt upp som 110Hz med hur bra resultat som helst. Det gäller att våga, annars "händer inget".

Kompressorer är givetvis också viktiga i sammanhanget, men jag skulle helst undvika dels duckning, dels mördarration på 16:1. På bas i alla fall.

Testa även dra ner lite vid 160 hz och 400 hz, klassiska problemfrekvenser för bas.

Klassiska problemfrekvenser för bas?

Hur då menar du?

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Hänger väl lite på om man kör sexsträngat eller ej också huh?

Mitt andra (eller tredje?) band har en basist som kör sixstring

och det blir ju sub-sub in absurdum. I synnerhet när det gäller jazzmetal.

Annars gillar jag att HP'a rätt friskt och sparkla upp det runt 1.5K faktiskt. Skär gärna vid 200Hz med omnejd därtill.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

för att göra alla frekvenser under (ex.vis) 100 Hz till mono (stereomaterial i lägre frekvenser har en förmåga att ta upp mycket utrymme i ljudbilden).

Skulle säga allt under 200 hz om det nu är aktuellt att lira bas i stereo.

Under 200 hz kan vi inte höra var ljudet kommer ifrån (detta för att vågorna blir för långa). Mellan 200-2000hz hör vi riktningen genom tids- och nivåskillnader, och ovanför 2000hz hör vi enbart via nivåskillnad.

Just one for the road.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...