Jump to content
Annons

En studio blir till


Bunkert

Recommended Posts

Nu rensar vi ut.

Här skall byggas studio. Eller snarare replokal, så småningom med så pass bra ljud att det kommer kunna bli en fullvärdig studio. Så först akustikfix, sedan inspelningsprylar, instrument finns det gott om. Vi som delar lokalen är musiker på heltid.

IMG_0314.jpg

Rum 1.

IMG_0326.jpg

IMG_0320.jpg

Rum 2, 3 & 4.

IMG_0318.jpg

Mellan rum 2 & 1 ska en till vägg bli till.

IMG_0319.jpg

IMG_0316.jpg

Rum 4 inifrån.

IMG_0315.jpg

Här skall jämnas till.

IMG_0322.jpg

Vi går ut så länge.

IMG_0323.jpg

Edit: Editerade våra intentioner en smula 🙂

Redigerat av Bunkert
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tackar!

Har inga ritningar. Men hela komplexet är på 96m2

Prio 1 är att fräscha upp.

Sedan i denna ordning:

Flytta in.

Spela musik.

Akustikbehandling av väggar.

Spela musik.

Akustiktak.

Spela musik.

Nytt golv.

Spela musik.

Förhoppningen är att ljudupptagningen av den

spelade musiken ska låta bättre och bättre :-)

Det kommer nog köpas en och annan pryl också.

Men vi känner ju alla till att akustiken är nummer 1.

Så det är där storsatsningarna får ske till att börja med.

Redigerat av Bunkert
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Flytta in.

Spela musik.

Akustikbehandling av väggar.

Spela musik.

Akustiktak.

Spela musik.

Nytt golv.

Spela musik.

Bra med övervägande musikspelande. Känns som att vissa kanske, i bygghysterin, faktiskt glömmer att det är musik som ska skapas, inte studiobyggande for the sake of studiobyggande. Dessutom får ni ju då en känsla för rummen och vad som behövs... därmed inte sagt att ni inte ska bygga, för VI VILL JU TITTA PÅ BILDER JU! 😉

Lycka till och kör hårt! Och dokumentera alla framgångar och missöden, stora som små, här för oss stackars lokallösa! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Underrubriken till trådens titel är ju som det står skrivet:

Bygga bygga spela bygga. Så oroa er inte. Bilder kommer! :-)

Ang. Akustiktak.

Det kommer bli mycket akustisk musik här inne.

Instrumenten måste klinga i rummen. Annars går

det inte att spela. Det värsta som går att spela

akustisk musik i är överdampade rum tycker jag.

Gilbert, det kommer bli precis ett sånt tak du nämner,

med ca 35cm luft ovanför, men med endast några få

absorberande skivor. Jag tänkte tillverka snedställda

hålsågade MDFskivor à 60x60cm att sätta in i ramvetket.

Dessa skivor ska med hjälp av kilar få olika vinklar mot golvet

på ca 5-20grader. Det ca 35cm utrymmet "mellan taken" är

tänkt att fyllas med något tjockt material, typ stenull.

Jag är dock lite orolig att hela taket kommer bli en stor absorbent

för en specifik frekvens, och jag vet inte vilken... Det är det.

Borde göra en ordentlig mätning av varje frekvens efterklangstid i

rummen innan taket byggs.

Det kommer att vara drygt 2,40 i tak med det nya taket på plats.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok, bäst vore om ni använder absorption i den del av taket som kommer vara direkt över inspelningspositionen och 1D diffusorer och/eller perforerad panel i resterande del. Denna princip gäller även väggarna, d v s ytor som befinner sig för nära inspelningsposition (och som då ger reflektioner för tidigt tillbaka till mickar) bör vara "döda" och resterande reflekterande (och då givetvis gärna diffuserande). Om inte diffusorer så kanske perforerad panel så de är reflekterande för hela registret förutom en specifik basfrekvens beroende på vilka stående vågor ni har problem med på motsvarande yta.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hoppas att du med detta inte menar ett traditionellt "akustiktak" som man finner i offentlig miljö, d v s absorberande skivor i hela taket.

och varför inte? dessa taksystem är väldigt bra tycker jag.

man behöver ju inte sätta in enbart absorbenter, jag har 50/50 med "skyline" diffusorer i inspelingsrummet.

klassisk BBC variant.

men det man bör göra är(åt ispelingsrum) är att stämma alla rsenansfrekvänser och frekvänsområden som är problem i rummet. och det gör man med stora(!) resonatorer. men vill få jämn äfterkang så inga frekvänser sticker ut mer än andra. att ha livlig akustik i rum innebär att man måste bahandal alla ytor på andra stätt än i rum som ska ha kort äfterklang. exempelvis vinkla resonatorer för att undvika fultter eko mm, använda diffusorer eller kombinationer av diffusorer och resonatorer. viss mjkaqbsorbering brukar man ändå behöva.

ljudmätningar och matematiska uträkningar/beräkningar(vika man kan göra med data program), och ritning på det hela vilket oftast görs tredimisionelt och skalenligt i data program(Google SketchUp brukar användas).

storsatsning? ja om ni är serigöra så tar ni hjälp av en akustiker. spciellt kontrollrummet är ganska svårt att få till bra med begränsade kunskaper om akustik och utforningar av rum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo, som vi redan kommit fram till så skulle TS inte täcka hela taket med absorbenter. Det är detta som inte är att rekommendera (oftast).

citat:

"man behöver ju inte sätta in enbart absorbenter" 😉

och det kan då se ut till exempel så här:

post-19551-0-68915300-1298342905_thumb.png

fast du kanske skulle föredra lastpallar och skummgummimadrasser 😆😆

Redigerat av adrumdrum
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

citat:

"man behöver ju inte sätta in enbart absorbenter" 😉

och det kan då se ut till exempel så här:

post-19551-0-68915300-1298342905_thumb.png

Om högt (> ca 4 meter) i tak så skulle det vara ok men man missar ju effektivitet hos diffusorerna om inte sammansatta perioder.

Om låg takhöjd så är det bättre att samla den absorberande ytan (om praktiskt) till den yta som annars reflekterar tillbaka för tidigt till mikrofoner, och på resterande använda 1D diffusion (och då helst flera obrutna perioder annars går prestanda förlorad samt givetvis i rätt orientering så inte energin skickas tillbaka för tidigt till mickar i större tusträckning) samt perforerad panel. Om man planerar och tänker till en smula så kan man få ett rum att låta bra mycket större än vad det faktiskt är. Kontroll över de tidiga reflexerna, diffust fält samt bibehållen, jämn efterklang är A och O.

fast du kanske skulle föredra lastpallar och skummgummimadrasser 😆😆

Brrr... 😱😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är 1D diffusion?

Och vad menas med "flera obrutna perioder"?

1D diffusorer sprider energin i ett plan (en dimension) medan 2D sprider i två helt enkelt. Exempel på 2D är s k "skyline". Många tror att 2D är bättre än 1D men det beror helt på applikation och situation, oftast tvärt om.

Diffusorer fungerar bättre om mönstret upprepas i flera perioder, bäst om modulerad för att undvika problem med "loobing", d v s att vissa frekvenser strålar fokuserat åt ett eller flera specifika håll.

Link to comment
Dela på andra sajter

Våra trevliga fastighetsägare bygger en extra dörr åt oss.

Anledningen som ligger till grund för bygget var några paragrafer i brandskyddet.

Ultimat med brandsäkerhet och som bonus mer ljudisolering mellan lokalen och området utanför och ett

extra lastrum i den lilla hall som blir i och med den extra väggen.

IMG_1076.jpg

IMG_1050.jpg

IMG_1074.jpg

IMG_1075.jpg

IMG_1205.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Jaha. Nu har Skanska byggt lite till.

Vi har fått en till vägg mellan de två stora rummen. Trots en mycket seriös satsning blev det nog tyvärr inte så bra.

Det var meningen att den extra väggen, som också innehåller en ljudklassad dörr, skulle ljudisolera läckaget mellan de två rummen.

Men nu står vi här med ett lite för stort ljudläckage.

Den befintliga väggen med 1 lager gips - regelverk - 1 lager gips perforerades på ena sidan och fick två ytterligare lager gips på andra sidan.

Den nya väggen står med ca 200mm luftspalt från den gamla väggen och har fyra lager gips. Mellan lager 2 och 3 är det tätat med silikon.

Båda väggarna är fixerade i samma betongtak, betonggolv och betongväggar. Det är tre isolerade ventilationsgenomföringar mellan de två rummen.

Ingen hit, men det är så det ser ut.

Det står en betongpelare mellan de två väggarna mellan rummen. Båda väggarna är troligen fästa i den betongpelaren. Det är ett misstag enligt oss. I dörrposten mellan de två dörrarna är väggarna också sammanlänkade med gips. Ytterligare ett misstag enligt oss. Fast det borde gå att såga upp och klä snittet med skummgummi el dyl.

Här är betongpelaren (Bilden är tagen innan nya väggen byggdes):

IMG_0319.jpg

Här är ventilationsgenomföringarna. Den mittersta har en ljuddämpare på andra sidan:

(Bilden är tagen innan nya väggen byggdes)

IMG_0320.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Well, livet går vidare.

Nu ska ett av våra betong och gipsklädda rum kläs om och låta bra.

Hämtar inspiration från Uppsala Konserthus.

uppsala-konserthus.jpg

I B-salen ser det ut så här. Notera parafrasen på husets ytterväggar:

IMG_0221.jpg

IMG_0222.jpg

IMG_0220.jpg

IMG_0219.jpg

Såga såga såga såga såga...

IMG_0208.jpg

IMG_0215.jpg

IMG_0216.jpg

IMG_0210.jpg

IMG_0209.jpg

Tänker om lite och fortsätter i stil med hur Svanå Miljöteknik jobbar.

www.diffusor.com

Skrmavbild2011-03-09kl001215.png

IMG_0226.jpg

Den uppmärksamme ser redan här att vi har tillgång till en del av de exklusiva Svanåpanelerna.

De blandas upp med diverse bordsben och annat spillvirke.

IMG_0227.jpg

IMG_0225.jpg

Panelerna drygas ut med några av MDF-remsorna för att få in lite extra luft bakom och för att tjäna några centimeter i bredd.

IMG_0229.jpg

IMG_0230.jpg

To be continued...

Link to comment
Dela på andra sajter

Oh yes, I know. Mäta först!!! ...bara lite bygg först...

Jag har akustikbehandlat mitt vardagsrum rejält, en förutsättning för mina dipolhögtalare jag hade till mitt hifisystem. Så jag går på hur jag gjorde där. Kommer att göra en mätning halvvägs. Är rätt säker på att det kommer bli super. :-)

Festen fortsätter. Upp med en regel som panelerna ska vila på. I regeln ska det sedan skruvas fast annat som ska täcka sista biten mot golvet.

IMG_0231.jpg

Panelfyllning:

IMG_0237.jpg

Sätter remsor av lakan mot springorna i panelen. Vill ju inte ha en vit panel med gult klipulver som pruttar ut.

IMG_0238.jpg

Panelen blir fruktansvärt tung, så den delas upp i tre sektioner.

IMG_0235.jpg

Spacklar igen lite skarvar.

IMG_0253.jpg

Tre paneler sida vid sida. Jag kan tänka mig att de väger runt 30kg/st.

IMG_0249.jpg

Upp på väggen. Åvansidan av panelen kan vara lite ful eftersom den ska täckas med en bräda.

IMG_0252.jpg

Voila! Men snett. Får ta och ta isär panelmodulen till vänster, förborra nya hål och skruva ihop den, rakt.

IMG_0254.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Man tager vad man haver.

IMG_0301.jpg

Man tager vad man haver igen.

IMG_0302.jpg

Min kompis var på Svenskakurs i Nya Zeeland. På kursen fick han lära sig:

At the dentist, they might say: -"Vi måste borra!"

IMG_0303.jpg

Kul restprodukt.

IMG_0304.jpg

Man tager vad man haver igen. Ett uttjänt lakan fick nytt liv.

IMG_0305.jpg

In med lull.

IMG_0306.jpg

Och så stänger vi butiken.

IMG_0307.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Här kommer en allmogevariant av Svanåpanelerna. Byggd av remsorna ala Uppsala konserthus.

Har försökt göra en så oregelbunden form som möjligt, med en mix av vinklar, nivåskillnader och springor.

IMG_0309.jpg

Här har vi den.

IMG_0308.jpg

Ett lager färg.

IMG_0311.jpg

Ett till lager färg.

IMG_0317.jpg

Och så packar vi den full. Lakansväv på båda sidor om fyllningen.

IMG_0318-1.jpg

Voila!

IMG_0319-1.jpg

Klar, med ett tredje lager färg.

IMG_0320-1.jpg

Nånting sånt här blir det.

IMG_0322-1.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Galet ambitiöst! Jag är helt klart imponerad av er energi!

Tack!

Känns fint att höra 🙂

Toan pimpad!

Badrumsskåp prån Ikea

IMG_0472.jpg

Här ska det upp något mer

IMG_0474.jpg

Tycker det blev najs med gracil fransgardin och lite råare stajl med betong bakom

IMG_0473.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...