Jump to content
Annons

Förslag på 60-tals panorering?


Nikk Dust

Recommended Posts

Hej! Läste på forumet här om 60-tals panoreringar, å nån föreslog att splitta basen.

Mycket bra förslag på rocktrio...

Men jag har Bas, 2 gitarrer, trummor å sång.

Förslag på attpanna dessa lite 60-tal emottages med öppna armar...

Kompgitarr å bas i mitten? med en split på basen till vänster å den andra gitarren till vänster?

Och jag menar fullt pannade grejjer...

Som sagt, jag vill ha eran input på detta:::

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Sång mitten. Allt komp höger. Ett fördröjt ( t.ex 300 ms ) blött plåtreverb 100% i vänster kanal på det som behövs. T.ex sång och möjligtvis trummor.

"Lite" 60-tal är fegt 🙂

Ah, riktig good ol' The Beatles-anda där (typ, "Paperback Writer") 😄

Fast ska man vara extra britt-60s, så ska inget vara "i mitten". Som jag har förstått det så var syftet med panorering mer att skapa en häftig effekt snarare än en behaglig, bred (stereo)ljudbild — Jag menar, vem fan har stereogrammofoner idag...

Sedan så... jag undrar ändå om en "splittad" (stereo)effektsignal verkligen var möjligt på den tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Fast ska man vara extra britt-60s, så ska inget vara "i mitten". Som jag har förstått det så var syftet med panorering mer att skapa en häftig effekt snarare än en behaglig, bred (stereo)ljudbild — Jag menar, vem fan har stereogrammofoner idag...

Haha ja, paperback writer är en go låt på fest när ena högtalaren pajjat. Please Mr postman också - hamnar man i fel högtalare blir det 3 minuter accapella. 🙂 Det går att dansa till men man måste vara jäkligt hängiven.

Monday, monday med the Mamas & Papas är inte heller nån partyhöjdare med enbart left för där är det bara sång & stråkar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Inget annat än reverb i vänster då eller?

Eller såhär kanske:

Vänster (100%):

- Trummor (beakta trummornas eventuella stereosignal, monofiera först)

- Bas

- Kompgitarrer

Höger (100%):

- Resten (leadsång, körer, sologitarr, koklocka och fan vet allt)

Inget "i mitten".

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör inte 100%, det ska vara lite genomblödning.

Ska och ska... Men ja, om man på något sätt ska simulera s.k. print-through eller det att utrustningen trots allt (jag vet inte, jag bara gissar) inte kunde panorera fullt ut...

OK, 99% 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...