Jump to content
Annons

Nybörjare vill spela in sång


vajjlin

Recommended Posts

Hej, Martin heter jag och jag bor i Västerås. Jag har fått intresse för musik och har tänkt mig att jag skall försöka mig på lite sång. Jag har bara spelat in diverse sånger med en vanlig mick som medföljer ett par hörlurar, och känner att jag skulle vilja uppgradera mig lite. 🙂

De prylar jag har kikat på är:

Mixer/Preamp?: http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=14269&artno=164860 - Tänkte inte köra allt för dyra prylar och försöka minimera antalet av dem också.

Mikrofon: http://www.emusic.se/default.asp?info=12543 - Vill ha en mick som har markant bättre ljud än en vanlig headsetmick men inget superdyrt, så jag tror denna verkar helt okej.

Jag hade bara tänkt spela in lite smått framför datorn nu i början, men om jag tycker det är kul och jag känner att jag får resultat som jag är nöjd med kommer jag nog uppgradera lite extra.

Jag har också provat lite sång via min dynamiska karaokemick (http://www.musikborsen.se/itempg.aspx?id=874694&artno=136306) som är kopplad med en obalanserad XLR-TELE kabel till min Line 6 Gitarrförstärkare, det låter markant mycket bättre bara där än i min nuvarande datormick. Så jag antar att med de två prylar jag länkat ovan borde resultatet bli ännu finare 🙂

Tacksam för svar, och gärna lite tips till en nybörjare!

MVH Martin.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag äger två B1 och en X1. Tycker X1 låter bättre på det mesta men jag har mestadels goda erfarenheter. slutändand handlar det mer om ljudkällan du spelar in, rummet och preampsen. Är de tre bra kan du mycket väl spela in något som låter proffs med B1 och X1. Vill du sen satsa på lite dyrare är Akg c414 en jättebra mik för straxt under 10.000 kr. Vet att det säkert låter dyrt i dina öron, men den låter bättre än många mikar i prisklassen 100.000kr+.

Men som sagt: Bra rum, bar ljudkälla, bra preamp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Okej, B1:an verkar ju bra och billig. Såg att det inte följer med något shockmount (jag kanske inte hittade det) och då är min fråga, är det bra att fixa ett sådant isåfall?

@TimB: Ifall du menar sE Electronics sEX1 så är den lite utanför min budget, såg att den låg på cirka 2890;- på prisjakt 🙂 jag ska försöka landa på runt 3000 för hela baletten då jag inte ens vet om jag kommer hålla på med detta. Men jag är väldigt sugen att börja!

@Carle: Okej, det låter nästan som om det lutar åt en B1 eftersom den inte var allt för dyr och verkar vara prisvärd! Den preamp jag hade tänkt använda är inbyggd i M-Audio Fast Track Pro-prylen men vet fortfarande inte om den är värd att köpa.

Redigerat av vajjlin
Link to comment
Dela på andra sajter

Det ingår shockmount till B1:an.

Vad du däremot inte ska glömma bort, är att du behöver ett puffskydd också, för att skydda micken mot fukt och för att skydda den mot puffljud som uppstår när du sjunger P, B, T och liknande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Se Electronics x1 är en otroligt prisvärd mikrofon som inte kostar mer än 1200 på thomann! (tydligen ännu billigare på börsen just nu)

http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1.htm?sid=83f9ab613a509325ae8e94e61aaecc15

Studio (tidningen) testade den och jämförde med en Neumann U87 som kostar upp mot 20 000. Neumannen var lite bättre, men bara lite vilket säger en hel del om x1an! den benämndes också som den mest prisvärda mikrofon som tidningen någonsin testat. jag själv införskaffade en och är otroligt nöjd med mina inspelningar! Rekommenderas varmt!🙂

Redigerat av Dazzle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror också det är läge att satsa på en X1. Till det ett puffskydd.

Preampsen i ljudkortet är ju vanligt att man använder. Vill man ha bra preamps blir det dyrt, men bra preamps gör mycket mer för ljudet än vad en bra mik gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tackar så mycket för alla bra svar! Det blir en X1:a då, riktigt billig på Musikbörsen och det finns en butik här i Västerås så det passar perfekt 🙂

Då blir det till att inhandla Puffskydd, sE X1, M-Audio Fast Track Pro och ett mikrofonstativ!

Link to comment
Dela på andra sajter

gå in och shoppa loss på thomann vetja!

http://www.thomann.de/se/se_electronics_x1_rf_projectstudio_bundle.htm

prisvärt paketpris!

om du ändå beställer därifrån kan du passa på å köpa mickstativet och ljudkortet som säkert också är billigare där. ja har faktiskt inte kollat men saker brukar ha en tendens att vara mycket billigare på thomann, särskilt om man köper mycket för frakten är i alla fall bara 150 kr oavsett vikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det där med vilken mick som är "bäst", är i högsta grad en smakfråga. Det beror dels på röstens karaktär och dels på hur man vill att det ska låta, så det är inte lätt att råda eller att ta andras råd när det gäller sådant. De flesta mickar funkar helt ok - och det är nu för tiden mycket sällsynt med mickar som låter riktigt dåligt - även i lägre prisklasser.

Det finns ett gäng mickar på min testsite (ny design - och dessutom en ny omgång mickar - kommer upp under helgen), så att man kan hämta smakprov på mina inspelningar och jämföra i lugn och ro. Även om det inte säger allt om mickarna, så ger det en indikation på skillnaderna, så att det kan bli lite lättare att välja.

X1 finns tyvärr inte med där ännu, så det är en av de jag ska försöka få med i nästa batch - fast det blir nog inte av förrän i någon gång i början av nästa år...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mikrofon: http://www.emusic.se/default.asp?info=12543 - Vill ha en mick som har markant bättre ljud än en vanlig headsetmick men inget superdyrt, så jag tror denna verkar helt okej.

Den lilla sång som finns i låten i min signatur är inspelad med exakt en sådan mic i mitt sovrum. Du kan ju lyssna om du vill höra. Inget mästervärk till låt direkt, men jag tycker iaf att den duger till det jag gör 🙂 Bra instegsmic!

Link to comment
Dela på andra sajter

Den lilla sång som finns i låten i min signatur är inspelad med exakt en sådan mic i mitt sovrum. Du kan ju lyssna om du vill höra. Inget mästervärk till låt direkt, men jag tycker iaf att den duger till det jag gör 🙂 Bra instegsmic!

Riktigt bra låt faktiskt! Men jag har redan varit till Musikbörsen i Västerås och kollat på X1:an och kommer nog med säkerhet att köpa den. Blir lättare att köpa allt på samma ställe och eMusic har inte M-Audio Fast Track Pro, därför kör jag på Musikbörsen 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Riktigt bra låt faktiskt! Men jag har redan varit till Musikbörsen i Västerås och kollat på X1:an och kommer nog med säkerhet att köpa den. Blir lättare att köpa allt på samma ställe och eMusic har inte M-Audio Fast Track Pro, därför kör jag på Musikbörsen 🙂

Vad kul att du tycker det 🙂 När jag köpte min mic tror jag inte att X1 fanns än, så den kanske är ett bättre val idag. Men oavsett vilken det blir kommer du nog bli nöjd! Lycka till med inspelningarna! 🙂

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

puffskydd behövs inte så länge man inte sjunger direkt in i micken

du får oftast bättre ljud om du sjunger lite snett jämte micken

kolla tex inspelningar av klassisk musik, där existerar inga puffskydd

men för en dynamisk mick måste man ju sjunga direkt in i micken för att få tillräcklig volym

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Om mikval:

För runt en tusenlapp tror jag inte det spelar så stor roll vilken du köper. De kommer alla hålla liknande kvalitet (finns såklart undantag). Det är viktigare att du hittar en som passar din röst eller det du vill spela in. Så jag tror du kommer vara nöjd oavsett vilken du väljer.

Klart du ska ha puffskydd till den. Speciellt om du spelar in i ett rum där din dator är. Då vill du vara lite närmre för att inte få in så mycket ljud från din omgivning. Skippa mixer och satsa på ett ljudkort som har en eller två preampar så att du kan plugga in din mikrofon direkt.

Det ljudkort du länkade till funkar bra. Det är ju en djungel av olika ljudkort kvaliteer och funktioner.

En verkar Presonus 1BOX vara ett billigt alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

puffskydd behövs inte så länge man inte sjunger direkt in i micken

du får oftast bättre ljud om du sjunger lite snett jämte micken

kolla tex inspelningar av klassisk musik, där existerar inga puffskydd

men för en dynamisk mick måste man ju sjunga direkt in i micken för att få tillräcklig volym

Att man inte har puffskydd vid inspelning av klassiskt, beror på att man normalt kör med större avstånd - annars hade det varit lika nödvändigt där.

Att "sjunga lite snett" kräver kanske lite mer förklaring...? Sjunger man med en vinkel till micken, så kan man få mindre av direktljudet och kanske inte optimalt ljud, utan lite mer off-axis - men det beror förstås på hur man vinklar det... 😉

Puffarna går ju lite grand nedåt (känn med handen framför munnen, så märker du att du alltid blåser ut luften med en liten vinkel nedåt), så att placera micken lite nedanför munnen är sämsta stället.

Jag brukar ha micken ca 20-25cm från munnen, med membranet ungefär i höjd med näsan och så vinklar jag micken lite svagt nedåt, så att den siktar mot munnen. Puffskyddet placerar jag ungefär mitt emellan.

😳 Men får man puffar från alla håll med en rundupptagande mik?

Jäpp! Man får puffar i alla sorters mickar, men i handhållna modeller brukar det finnas ett ganska effektivt puffskydd inbyggt i grillen, så att puffarna oftast bromsas upp tillräckligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Att man inte har puffskydd vid inspelning av klassiskt, beror på att man normalt kör med större avstånd - annars hade det varit lika nödvändigt där.

Att "sjunga lite snett" kräver kanske lite mer förklaring...?

jag blir ofta förvånad hur många olika micktekniker det finns:)

ja om avståndet är stort då är det mindre risk att man får puffar och då bryr man sig nog inte om vinkeln överhuvudtaget

men ofta är mickarna ganska nära även på klassiska inspelningar

man kan ha micken 10cm från munnen utan att få puffar bara man inte sjunger direkt in i den

mickens membran ska ju ändå vara riktad mot munnen oavsett om man sjunger lite jämte den

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...