Jump to content
Annons

Office 2010 (mm) och Windows 7


Vallhagen

Recommended Posts

Hej!

Far och mor har numera en häftigare dator än jag, med Office 2010 och Windows 7. Som överkompetent - ehhh - inom alla tekniska falanger blir det förstås min lott att hjälpa dem att få härket att funka bra och smidigt.

Jag undrar: Hur fixar man association så att office-dokument (typ .doc, .docx osv) från äldre officeversioner öppnar office 2010 automatiskt?

Förr har det - åtminstone sen windows 3.1 (!) - funkat utmärkt att högerklicka på dokumentet (filen) och valt "öppna med" och sen välja program i en lista, och sen sätta valt program till "använd som standard till denna filtyp", right? Det har förstås funnits andra sätt att ange "standardprogram" oxå.

...men nu får jag fan inte till det. När jag högerklickar så finns INTE någon officeapp i listan av valbara program...

Och vidare: Jag kan förstås öppna office->word 2010, och därifrån öppna ett gammalt dokument... men, då får jag en varning (!) av typen "denna fil är hämtad från internet, vill du verkligen öppna den?"

Microsoft har alltid försökt sig på nånsorts missriktad interaktivitet i sina program (jag har alltid hatat excel då det "känner efter" vad jag skriver i cellen, och väljer format därefter...), men nu hajjar jag inget alls.

Någon?

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag undrar: Hur fixar man association så att office-dokument (typ .doc, .docx osv) från äldre officeversioner öppnar office 2010 automatiskt?

Jag har använt lite olika Office-versioner, 1997, 2002, 2007, men jag tror de tagit bort den möjligheten du eftersöker.

De har t.ex. tagit bort att man ska kunna öppna Lotus Word Pro-dokument i Microsoft Office.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara invänta Linus på denna fråga (Nej, jag tar inte droger)

😄

Office 2010 och Windows 7
Egentligen borde associationerna sättas tillrätta när du installerar Office, men det kanske var installerat på datorn från början?

Nåja, det finns två sätt att fixa filassociationer - eller välja standardprogram som det numera heter i Windows. Det ena är att utgå ifrån en filtyp t ex .doc och välja föredraget program, och det andra är att helt enkelt välja ett program t ex Word och låta det lägga beslag på de filformat som programmet läser. Jag skulle föreslå att låta Officeprogrammen ta hand om alla format de vill.

  • Klicka Start-knappen
  • Standardprogram (ligger i den högra listan någonstans mellan Kontrollpanelen och Stäng av)
  • Ange dina standardprogram
  • Markera Microsoft Office Word
  • Klicka Ange det här programmet som standardprogram
  • Nu ska .doc, .docx, .rtf och andra dokument öppnas med Word.
  • Markera Excel, Powerpoint etc. och upprepa proceduren.

Link to comment
Dela på andra sajter

😄

Egentligen borde associationerna sättas tillrätta när du installerar Office, ...

Jo, det hade jag förväntat mig. Och jag förstår inte varför det inte föll på plats automatiskt. Möjligen för att MS Works hade använts på datorn i kanske 2 veckor i väntan på Office-installationen? Men jag tycker ändå att det verkar skumt.

Jag tackar för stegförstegproceduren, jag ska försöka fixa det så🙂

tjing

Bengan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 5 veckor senare...

...

[*]Klicka Start-knappen

[*]Standardprogram (ligger i den högra listan någonstans mellan Kontrollpanelen och Stäng av)

[*]Ange dina standardprogram

[*]Markera Microsoft Office Word

[...]

Vet du va; "ms office word" (excel, pp...) finns INTE MED på listan över valbara standardprogram... som om det inte var installerat öht?!?! Men för bövelen, det finns naturligtvis här på datorn...

Märkligt. Ska jag ominstallera?

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Finns bara ett läge här å det e å radera å dit med win xp sp1 å sen office 97 såre blir årning me grejena ijen lol. Kunde inte hålla mig ha det bra Gott Nytt År.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, hur gick det?

Tjo... jag besöker ju inte päronen varje dag, så det står still, kan man säga. Sist jag var där (i samband med förra inlägget) så var det helg, och windowssupporten stängd. Ty jag tänkte ringa dem, felet är liksom ologiskt.

Ärligt talat så upplevde jag själva nerladdningsproceduren och installationen som "obekväm" oxå. Diffust uttryckt. Men det kan väl bero på att det är första gången jag satt vid en Win 7-maskin.

tjong

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Hallå igen. Jag skriver vidare i den här tråden, den känns lite lagom semi-offtopic.

Nu sitter jag här med min alldeles egen WINDOWS 7-burk. Förmodligen världens snabbaste PC. Eller nåt. Och jag tycker illa om windows 7, förmodligen för att jag inte känner igen mig, och det känns som nån pillar mig i ögat när jag vill "göra det självklara", typ installera program... Mycket har föralldel gått bra oxå.

Exempel: Jag vill installera iTunes (håller på precis nu), vilket jag gjort på massor av XP-burkar. Jag går "som vanligt" till downloadsidan och klickar mig fram till dialogen "vill du köra eller spara den här filen". Jag klickar "kör", och hemtankning börjar. Jag ser hur "hemtankningsfönstret" fylls på, och tiden tickar ner, en minut, 45 sekunder... 5 sekunder...

Sedan, när det är klartankat, och det "borde" öppnas installationsdialogrutor, då händer INGET. Poff, hämtningsdialogen är försvunnen, och hela min skärm är bara blank.

Vad händer?

Ja, jag är självklart påloggad som administrator.

Link to comment
Dela på andra sajter

... och varför frågar internet explorer, VARJE gång jag startar ett nytt fönster,

"adobe flash player vill blabla tillägg blabla... osv".

Jag klickar "ja kör för fan, acceptera alltid, det är helt jävla safe för ALLA som använder datorn blabla"... Men nästa gång jag öppnar fönstret... "törs du lita på blabla flash player..."

Det är som om Win 7 inte sväljer det jag klickar. Är jag dum i huvet?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sedan, när det är klartankat, och det "borde" öppnas installationsdialogrutor, då händer INGET. Poff, hämtningsdialogen är försvunnen, och hela min skärm är bara blank.

Vad händer?

Den finns i mappen "hämtade filer", ovanför "skrivbord" i utforskaren. (Det är där filerna hamnar som standard om man inte ändrar till någon annan mapp.) Där dubbelklickar du bara på programikonen som vanligt. Borde fungera, jag har två datorer med Windows 7, och det har fungerat som ett urverk hela tiden.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Den finns i mappen "hämtade filer", ovanför "skrivbord" i utforskaren.

Nej, den gör inte det. Notera att jag i förstaskedet valde "kör", inte "spara fil", och då tror jag inte windows lägger filen där.

Edit: Det FUNKAR att välja "spara fil" (varsomhelst, default i mappen du nämner) och sedan köra den därifrån. Men som sagt; "kör" i steg 1 funkar inte.

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

... och varför frågar internet explorer, VARJE gång jag startar ett nytt fönster,

"adobe flash player vill blabla tillägg blabla... osv".

Jag klickar "ja kör för fan, acceptera alltid, det är helt jävla safe för ALLA som använder datorn blabla"... Men nästa gång jag öppnar fönstret... "törs du lita på blabla flash player..."

Det är som om Win 7 inte sväljer det jag klickar. Är jag dum i huvet?

Möjligen har jag löst just denna nöten själv. Flash Player funkar inte med 64-bitars IE, allt enligt Adobe. Om jag i stället kör en 32-bitars webläsare så försvinner problemet.

**

Är alla mina andra "konstiga" frågor relaterade till just detta? 32 vs 64-bitarsproblematik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Möjligen har jag löst just denna nöten själv. Flash Player funkar inte med 64-bitars IE, allt enligt Adobe. Om jag i stället kör en 32-bitars webläsare så försvinner problemet.

**

Är alla mina andra "konstiga" frågor relaterade till just detta? 32 vs 64-bitarsproblematik?

Mycket riktigt fungerar Flash inte med 64-bitars IE, tänkte inte på det =/

Jag har 32-bitars Windows på min surfdator och 64-bitars på min musikdator, men det där är faktiskt enda gången jag har märkt någon skillnad på dem. Enda skillnaden i övrigt är att 64-bitars OS kan hantera större mängd RAM-minne än 3 GB.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du tar dig stunder att svara, jetblack:)

Nästa märklighet: Med mitt moderkort följer en mjukvara "control center", som man inifrån windows kan öppna för att t.ex. kolla och ändra BIOSinställningar och överklocka. Och (det är det jag kollar mest) temperatur på system och CPU och hastighet på systemfläktar.

Hur som helst: Varje gång jag öppnar denna applikation så får jag dialogen "Vill du tillåta blablabla att kanske göra ändringar på datorn? Ja / Nej". Jag klickar förstås JA. Men; jag vill inte se den dialogen mer. Windows MÅSTE väl kunna "spara" mitt "JA"? typ en checkbox "lita alltid på..."

Jag misstänker att det är någonting med systemsäkerhetsflaggor, men jag hittar inte var jag ska pilla. Örk.

Jag kan inte påminna mig att XP betett sig såhär. Den där känslan att nån pillar mig i ögat kvarstår. Frustrerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för att du tar dig stunder att svara, jetblack:)

Nästa märklighet: Med mitt moderkort följer en mjukvara "control center", som man inifrån windows kan öppna för att t.ex. kolla och ändra BIOSinställningar och överklocka. Och (det är det jag kollar mest) temperatur på system och CPU och hastighet på systemfläktar.

Hur som helst: Varje gång jag öppnar denna applikation så får jag dialogen "Vill du tillåta blablabla att kanske göra ändringar på datorn? Ja / Nej". Jag klickar förstås JA. Men; jag vill inte se den dialogen mer. Windows MÅSTE väl kunna "spara" mitt "JA"? typ en checkbox "lita alltid på..."

Jag misstänker att det är någonting med systemsäkerhetsflaggor, men jag hittar inte var jag ska pilla. Örk.

Jag kan inte påminna mig att XP betett sig såhär. Den där känslan att nån pillar mig i ögat kvarstår. Frustrerande.

Det är lugnt 🙂 Nästa gång kan det ju vara jag själv som behöver hjälp med något.

Anledningen till att man får upp de där dialogrutorna är för att Microsoft lade till det som en extra säkerhetsfunktion i samband med Windows Vista. Det fanns inget motsvarande i XP. Det går att stänga av den där funktionen, men jag vet inte exakt hur man gör. Får upp dem så pass sällan att jag har tyckt att det har varit säkrast att behålla den. Tror tyvärr inte att det går att komma undan den där funktionen för enstaka program. Själv är jag så van vid de där rutorna att jag knappt tänker på dem längre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svar igen. Jag blir liiite klokare för var dag. ...och lite mer rådvill...

FÖ händer visst allt på en gång nu, nyss kom jag inte åt mitt gmail-konto pga nån kapning - "otillåten aktivitet". jag är väl paranoid, men det har ALDRIG hänt förut, och händer precis nu när jag sitter med ny dator.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mmm...det är många som sitter fast i WIndows-normen. Är det inte som XP är det kasst.

Windows 7 är nog den Macigaste versionen som Windows som släppts (hittills) så du får tänka lite mer rakt på istället för runtom som du kanske vant dig vid.

T ex, Sök har ju funnits förr, men i Win7 funkar det. Tryck bara på start och skriv sedan vad du vill starta: Start > iex > Enter, så startar IE.

Det beskriver nu på slutet i tråden är UAC. Ett säkerhetslager som är rätt fräckt faktiskt om än sopigt implementerat.

Så här stänger du av det:

http://windowstips.nu/stanga-av-uac/

Link to comment
Dela på andra sajter

Tjena Engineer. Tack till dig oxå.

Du har förstås rätt, egentligen är windows 7 på många sätt bättre än XP. men så här många små och stora frågetecken har jag nog fan aldrig haft vid en uppgradering... 😄 ... Det är väl så, att man blir frustrerad när man inte fattar.

Men många frågetecken har rätats ut. Bl a har jag nu lärt mig att rewire inte funkar i 64-bit, liksom de flesta gamla DXi-pluggar. En del är logiskt, annat är bara märkligt. Jag MÅSTE t.ex köra Sonar "som administrator" för att pluggen Dimension Pro ska hitta sina samples (det är ju liksom inte den första detaljen man gissar sig till, när Dimension säger "hittar inte pianot" och jag ser "jo för fan, det är ju precis där det ska ligga!!").

***

För sekunden är jag dock utmärkt nöjd, jag har PRECIS knäckt nämnda Dimension-nöt och har äntligen fått igång datorn och ljudkort om "den ska".

***

Och du lärde mig nåt nytt där som även jetblack var inne på tidigare; UAC. Men kanhända gör det nytta, och då är det kanske rimligt att ha det kvar:)

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

När det gäller Win 7, högerklicka och välj egenskaper och välj sen Kör som administratör i de program du använder och vet är safe. Och stäng av UAC.

Sen funkar det ganska bra. Det är lite nytt jämfört med innan bara...

Kör även installationsfiler som admin för att vara säker att du ger skrivrättigheter till programmet.

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Men många frågetecken har rätats ut. Bl a har jag nu lärt mig att rewire inte funkar i 64-bit, liksom de flesta gamla DXi-pluggar. En del är logiskt, annat är bara märkligt. Jag MÅSTE t.ex köra Sonar "som administrator" för att pluggen Dimension Pro ska hitta sina samples (det är ju liksom inte den första detaljen man gissar sig till, när Dimension säger "hittar inte pianot" och jag ser "jo för fan, det är ju precis där det ska ligga!!").

Man måste ju inte köra 64-bitars OS, det funkar med 32-bitar också...även om du då inte kan utnyttja allt minne (max 3,2GB).

Men jag tror 64-bitars Windows är det bästa som hänt Microsoft eftersom de blir ju av med allt gammalt krafs de var tvungna att stödja i tidigare versioner. Dessutom finns det massor med nya säkerhetsrutiner som på ytan kan vara i vägen för de som är vana XP-användare. T ex så kan du inte som standard spara saker i Program-mappen. Kanske är det som är ditt problem med Sonar? Programmen ska ju ligga i program-mappen medan innehållet ska ligga på annan plats. T ex Mina Dokument.

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Man måste ju inte köra 64-bitars OS, det funkar med 32-bitar också...även om du då inte kan utnyttja allt minne (max 3,2GB).

Men jag tror 64-bitars Windows är det bästa som hänt Microsoft eftersom de blir ju av med allt gammalt krafs de var tvungna att stödja i tidigare versioner. Dessutom finns det massor med nya säkerhetsrutiner som på ytan kan vara i vägen för de som är vana XP-användare. T ex så kan du inte som standard spara saker i Program-mappen. Kanske är det som är ditt problem med Sonar? Programmen ska ju ligga i program-mappen medan innehållet ska ligga på annan plats. T ex Mina Dokument.

Hallå igen!

Bra hint där, att jag inte kan spara något i programmappen. Det stämmer ju när du säger det, jag har beordrats "vill du blabla som admin..." när jag varit i progmappen och pillat. Gäller det både "program" och "program x86" ???

Fan, nu fick jag en gudabenådad ahah-kanske-upplevelse. Det är därför som alla gamla VST-er beter sig konstigt? Min VST-mapp ligger i trädstrukturen under "program"... Fanfan... om jag får det här att rocka nu, så skickar jag en påse nybakade bullar, engineer!

(ursäkta flummet, nu måste jag testa... återkommer!)

(parentes igen: Det nämnda DIMENSION PRO-relaterade strulet är faktiskt fixat, det fanns en patch hos Cakewalk)

***

Edit... nähä, så lätt blev det inte... jag flyttade mappen med mina "gamla" VST-er till annan plats. Men det är lika muppigt för det. Det är NÅNTING som Sonar 64-bitar inte gillar med 32-bitars VST... men jag kanske ska grubbla vidare på det i Sonartråden, som jag faktiskt startat oxå.

Nu känner jag iofs att jag svamlar iväg lite för ngn läsare, jag har ju knappast uppdaterat denna tråd med ALLA små och stora frågetecken jag haft de sista veckorna.

Summa summarum kan det nog bli så, att jag kör 32-bitars Sonar (i st f X64) under windows 7 X64. Det lär funka bättre med de gamla pluggarna och det finns ingen motsättning att köra en 32-bitars applikation i ett 64-bitars operativ. Å andra sidan så är tanken tilltalande, att liksom börja på nytt och "låsa sig själv" i bara 64 bitar (Sonar och pluggar). Men då försvinner mina två favoritsynthar, och det går ju inte.........

Tack Engineer för input!

Redigerat av Vallhagen
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...