Guitar Nilsson Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Windows Movie Maker Ă€r vĂ€l inget rent inspelningsprogram, men Ă€ndĂ„, ett bra sĂ€tt att nĂ„ ut med musik, tex via Youtube. Att bara lyssna pĂ„ musik utan nĂ„n sorts bilder till, det tror jag somliga nĂ€stan aldrig gör. Jag har gjort en billighetsviddjo, men jag skulle vilja fĂ„ stillbilderna att vĂ€xla fortare? SĂ„ det blir mindre segt att glo pĂ„. Hittar inget att Ă€ndra det med...đČ Filmskapare Nilsson.
Hastalavista Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 , men jag skulle vilja fĂ„ stillbilderna att vĂ€xla fortare? SĂ„ det blir mindre segt att glo pĂ„. Hittar inget att Ă€ndra det med...đČ Filmskapare Nilsson. Hej HĂ„kan Jag har grejat en del i MM som ingĂ„r i XP och dĂ€r kan du zooma upp tidslinjen och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„ bĂ€ttre koll. Bildernas lĂ€ngd bestĂ€mmer jag genom att dra bildens högerkant Ă„t vĂ€nster för att fĂ„ dom kortare. Du kan Ă€ven vĂ€lja olika övergĂ„ngar ifrĂ„n nĂ„gon meny eller genom att dra in bilderna i varandra. Hur det kan bli? Kolla i min signatur. đ
Guitar Nilsson Postat 13 november 2010 TrĂ„dstartare Postat 13 november 2010 Hej HĂ„kan Jag har grejat en del i MM som ingĂ„r i XP och dĂ€r kan du zooma upp tidslinjen och pĂ„ sĂ„ sĂ€tt fĂ„ bĂ€ttre koll. Bildernas lĂ€ngd bestĂ€mmer jag genom att dra bildens högerkant Ă„t vĂ€nster för att fĂ„ dom kortare. Du kan Ă€ven vĂ€lja olika övergĂ„ngar ifrĂ„n nĂ„gon meny eller genom att dra in bilderna i varandra. Hur det kan bli? Kolla i min signatur. đ Kalas! Jag lyckades ocksĂ„ korta ner bilderna tidsmĂ€ssigt. Jag har en annan enkel liten idĂ©. Jag spelar upp min lĂ„t i studion och mimar lite och ev stöllar mig, frun filmar samtidigt sĂ„ den filmen blir lika lĂ„ng som lĂ„ten. Med lite tur kan det bli hyfsat synkat. Sen skulle jag vilja lĂ€gga in stillbildsfoton dĂ„ och dĂ„ sĂ„ det hĂ€nder lite. GĂ„r det att fĂ„ dit stillbilderna utan att filmen sticker ivĂ€g tidsmĂ€ssigt? Vem sydde ponchon eller vad man nu ska kalla den till din Rammsteincover? Den var fin i alla fall!
Hastalavista Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Jag har en annan enkel liten idé. Jag spelar upp min lÄt i studion och mimar lite och ev stöllar mig, frun filmar samtidigt sÄ den filmen blir lika lÄng som lÄten. Med lite tur kan det bli hyfsat synkat. Sen skulle jag vilja lÀgga in stillbildsfoton dÄ och dÄ sÄ det hÀnder lite. GÄr det att fÄ dit stillbilderna utan att filmen sticker ivÀg tidsmÀssigt? Vem sydde ponchon eller vad man nu ska kalla den till din Rammsteincover? Den var fin i alla fall! Visst, stillbilder eller filmsnuttar, det Àr bara att slÀnga in pÄ tidslinjen. SÄ lÀnge MM stödjer formatet (Àndelsen pÄ filen) sÄ Àr det bara att blanda och ge. Ponchon Àr ett gammalt lakarn, tack.
NotknÀckaren Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 GÄr det att fÄ dit stillbilderna utan att filmen sticker ivÀg tidsmÀssigt? -SjÀlvklart gÄr det men dÄ fÄr du kapa i filmens tidslinje, dÀr du vill sticka in stillbilden, lika lÄng tid som du vill att stillbilden ska visas. I annat fall kommer filmen att dels bli sÄ mycket lÀngre som den summerade tiden som dina stillbilder i filmen upptar, dels osynkad med musiken. AlltsÄ vill du ha in en bild nÄgonstans i ett filmklipp börjar du med att dela filmklippet i tvÄ delar om du anser att du mÄste det (det finns en funktion för detta i Windows MovieMaker). Sedan lÀgger du in stillbilden mellan klippen och bestÀmmer hur lÄng tid du vill att stillbilden ska visas genom att dra i bildens högerkant. LÄt sÀga att du vill visa bilden i 2 sekunder. DÀrefter drar du i filmklippet genom att dra i filmklippets högerkant och tar bort 2 sekunder.
debatt Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Man kan ju spela in korta sekvenser pĂ„ video, riktigt korta, 5-10 sekunder och blanda dessa med stillbilder. Sedan ska det vĂ€l inte vara sĂ„ stora problem att synka det hela vĂ€l? Ska ge mig pĂ„ detta i nĂ€sta vecka faktiskt. đ„°
Assar Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Min mobil sparar video i mp4-format, vilket WMM inte klarar. NÄn som har tips pÄ hur jag kan fixa det? Kanske konvertera till annat format eller nÄt annat lika enkelt gratisprogram som WMM?
Guitar Nilsson Postat 13 november 2010 TrÄdstartare Postat 13 november 2010 Det Àr ju stora möjligheter med det hÀr. SÀkert finns det bara hÀr pÄ forumet massor med bra musi som ingen vet om. Med en enkel film och tuben ökar chanserna. Ljudet pÄ youtube Àr vÀl lika bra som orginal mp3-filen?
laxlaxlax Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 Min mobil sparar video i mp4-format, vilket WMM inte klarar. NÄn som har tips pÄ hur jag kan fixa det? Kanske konvertera till annat format eller nÄt annat lika enkelt gratisprogram som WMM? http://www.pazera-software.com/products/mp4-to-avi-converter/
Assar Postat 13 november 2010 Postat 13 november 2010 http://www.pazera-software.com/products/mp4-to-avi-converter/ Tack! Ska testa.
madeinroad79 Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Windows Movie Maker Àr vÀl inge....... Filmskapare Nilsson. Ja man kan göra mycker korta klipp, se min lilla video, gjord i movie maker, tog ca 1500 stillbilder och satte ihop men om du skall jobba med mycker bilder sÀtt ihop smÄ snuttar pÄ ca 10-20 sek. Annars sÄ gÄr det inte att jobba programmet crashar hela tiden. kolla in om du vill... :-) http://www.myspace.com/madeinroad79/videos/my-friend/105357939
Assar Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 http://www.pazera-software.com/products/mp4-to-avi-converter/ Tack! Ska testa. Det funkade sÄdÀr ... Konverteringen gick kanske bra. Men WMM vill inte importera filerna för att det Àr nÄt fel pÄ dem. NÄn sÀrskild instÀllning som behövs?
Hastalavista Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Min mobil sparar video i mp4-format, vilket WMM inte klarar. NÄn som har tips pÄ hur jag kan fixa det? Kanske konvertera till annat format eller nÄt annat lika enkelt gratisprogram som WMM? 1 Kolla i WMM: verktyg/alternativ/allmÀnt, bocka i rutan "hÀmta codec automatiskt" 2 Testa igen 3 Om det inte hjÀlpte ut och googla codec mp4, hÀmta hem och installera. Obs döna inte in alla codec du hittar i din dator, detta kan ge bekymmer och skapa gÀrna en systemÄterstÀllningspunkt innan du börjar mixtra.
Guitar Nilsson Postat 14 november 2010 TrĂ„dstartare Postat 14 november 2010 (redigerat) Mina filmer frĂ„n digitalkameran Ă€r Quicktime, tror jag. Eller Ă€r Quicktime bara ett uppspelningsprogram? Filmerna hamnar i alla fall bland "Mina bilder" i datorn och kallas Quick Time-film. NĂ€r jag Ă€r Movie Maker och rotar Ă€r det enkelt att hitta och importera stillbilder, men filmerna som jag vet finns i samma mapp de gĂ„r naturligtvis inte att hitta. Ăr det för att det heter Movie Maker som programmakarna försĂ€krat sig om att man inte ska kunna hitta filmer sĂ„ att man kan anvĂ€nda Movie Maker till att göra film? Varför Ă€r allt sĂ„nt hĂ€r sĂ„ helvetes tungrott och omöjligt? Tyckte det var sĂ„ enkelt och roligt att göra "film" med stillbilder och inbillade mig att det skulle gĂ„ Ă€ven med filmer. Borde ha förstĂ„tt att ett filmprogram INTE tar in filmer. Tips nĂ„n? Buhuhuhuhuuuuuuuuu. Idioten i Myrbacka Edit: Har sett i hjĂ€lprutan att dessa filer godkĂ€nns: .asf, .avi, .dvr-ms, .m1v, .mp2, .mp2v, .mpe, .mpeg, .mpg, .mpv2, .wm och .wmv Ăr nĂ„gon av dessa filer att föredra? Det finns ju olika konverterare ocksĂ„: http://www.google.se/search?hl=sv&rlz=1C1CHNU_enSE346&q=convert+quicktime+&aq=f&aqi=&aql=&oq=&gs_rfai=. Redigerat 14 november 2010 av Guitar Nilsson
Assar Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Mina filmer frÄn digitalkameran Àr Quicktime, tror jag. Eller Àr Quicktime bara ett uppspelningsprogram? Filmerna hamnar i alla fall bland "Mina bilder" i datorn och kallas Quick Time-film. Quicktime Àr bara ett uppspelningsprogram som du sagt Ät din dator att den ska anvÀnda för att spela upp ett visst filformat. Jag har för mig att det vanligaste Àr att mov-format spelas upp i Quicktime.
NotknĂ€ckaren Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Mina filmer frĂ„n digitalkameran Ă€r Quicktime, tror jag. Eller Ă€r Quicktime bara ett uppspelningsprogram? Filmerna hamnar i alla fall bland "Mina bilder" i datorn och kallas Quick Time-film. NĂ€r jag Ă€r Movie Maker och rotar Ă€r det enkelt att hitta och importera stillbilder, men filmerna som jag vet finns i samma mapp de gĂ„r naturligtvis inte att hitta. Ăr det för att det heter Movie Maker som programmakarna försĂ€krat sig om att man inte ska kunna hitta filmer sĂ„ att man kan anvĂ€nda Movie Maker till att göra film? Det Ă€r för att Windows Movie Maker inte stödjer det filformatet. Egentligen Ă€r det inget konstigt. Det finns en mĂ€ngd olika filformat och Microsoft som utvecklat Windows Movie Maker har helt enkelt valt att inte inkludera stöd för QuickTime formatet. Varför kan man frĂ„ga sig? -Ja det har möjligtvis att göra med att det Ă€r konkurrenten Apple som ligger bakom QuickTime. Oavsett vilket Ă€r detta inget att hĂ€nga upp sig pĂ„ utan dĂ„ konverterar man bara QuickTime filmen till ett annat format som Windows Movie Maker klarar av. Du ska fĂ„ ett bra tips pĂ„ en mycket bra filmkonverterare hĂ€r: Any Video Converter. Laddas hem frĂ„n http://www.any-video-converter.com/products/for_video_free/
Guitar Nilsson Postat 14 november 2010 TrÄdstartare Postat 14 november 2010 Quicktime Àr bara ett uppspelningsprogram som du sagt Ät din dator att den ska anvÀnda för att spela upp ett visst filformat. Jag har för mig att det vanligaste Àr att mov-format spelas upp i Quicktime. Det stÀmmer, sÄ hÀr stÄr det i egenskaperna om mina filmfiler: QuickTime-film (.MOV) Ingen Äsikt om vad man bör konvertera till? Ett extra bÀbisenkelt program som lilla jag kan förstÄ, finns det?
NotknÀckaren Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 (redigerat) Det stÀmmer, sÄ hÀr stÄr det i egenskaperna om mina filmfiler: QuickTime-film (.MOV) Ingen Äsikt om vad man bör konvertera till? Ett extra bÀbisenkelt program som lilla jag kan förstÄ, finns det? Any Video Converter Àr busenkelt sÄ det kan du gott ladda hem tycker jag. Vad gÀller vilket filformat som Àr lÀmpligt sÄ beror det ju pÄ vilken utkvalitet du vill ha pÄ slutprodukten. Formatet i sig Àr egentligen inte sÄ mycket att hÀnga upp sig pÄ utan det som Àr viktigt Àr vilken kvalitet formatet stödjer vad gÀller bitrate och khz. Andra saker att tÀnka pÄ Àr vilket bildformat som konverteringen resulterar i sÄsom 4:3 eller 16:9. Alla sÄdana hÀr parametrar ser du i förvÀg (och kan dessutom Àndra pÄ sjÀlv om du vill) i Any Video Converter (ANV). ANV har olika defaultformat som du kan vÀlja pÄ. För högsta kvalitet sÄ vÀlj DVD video PAL Movie (*.mpg) och hÀmta sedan upp denna film i Movie Maker. Testa gÀrna att konvertera en liten kort filmsnutt med olika defaultinstÀllningar. Du kan ju snabbt kolla resultatet genom att öppna och kika pÄ den konverterade filmen för att avgöra vilket format som ger bÀst kvalitet. Redigerat 14 november 2010 av NotknÀckaren
Guitar Nilsson Postat 14 november 2010 TrÄdstartare Postat 14 november 2010 Nu har jah lyckats konvertera till bÄde först xvid, sen mpeg, och WMM hitarr de filerna för import. Men nÀr jag drar ner dem till "banan" blir det ingen bild alls, de hamnar bara pÄ ljudspÄret. Och mpeg lÄter inte ens. Detta kÀnns typ hopplöst.
debatt Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 "lilla jag" đź I veckan ska börja med den hĂ€r grejen ocksĂ„.
Hastalavista Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Nu har jah lyckats konvertera till bÄde först xvid, sen mpeg, och WMM hitarr de filerna för import. Men nÀr jag drar ner dem till "banan" blir det ingen bild alls, de hamnar bara pÄ ljudspÄret. Och mpeg lÄter inte ens. Detta kÀnns typ hopplöst. mpeg skall vÀl funka! Du har inte lyckats att muta ljudet pÄ filmen? (högerklickat pÄ ljudlimpan och bockat pÄ fel stÀlle) Sedan har du ett reglage dÀr du kan blanda volymen mellan filmljudet och din mp3:a som du vÀl ocksÄ stoppat in. Kolla sÄ att den inte stÄr max Ät: "ljud/musik"
NotknÀckaren Postat 14 november 2010 Postat 14 november 2010 Nu har jah lyckats konvertera till bÄde först xvid, sen mpeg, och WMM hitarr de filerna för import. Men nÀr jag drar ner dem till "banan" blir det ingen bild alls, de hamnar bara pÄ ljudspÄret. Och mpeg lÄter inte ens. Detta kÀnns typ hopplöst. Ja dÄ Àr problemet sannolikt det att din konverterade fil saknar filminformation och bara innehÄller ljudinformation. Kolla konverteringsinstÀllningarna innan konvertering. Konverterar du frÄn först QickTime -> xvid till mpeg? Det Àr isÄfall ingen bra idé. Vid konvertering ska du undvika att dels gÄ frÄn xvid till mpeg av bildkvalitetsskÀl, dels flera konverteringssteg (typ 3 ggr) av samma skÀl. Har du laddat hem ANV sÄ konvertera enligt mitt förra inlÀgg eller vÀlj .wmv eller .avi format och stÀll in bildformatet till Original sÄ kommer det att funka.
henk2055 Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 (redigerat) jag gjorde ocksĂ„ min första musikvideo nyligen. StĂ€llde 2 gubbar pĂ„ en scen, filmade frĂ„n början till slut fyra gĂ„nger sĂ„ det blev fyra tagningar pĂ„ hela lĂ„ten sĂ„ att sĂ€ga. Nu anvĂ€nde jag Final Cut och dĂ€r slĂ€ngde jag in varje tagning pĂ„ varsin tidsaxel, synkade dom mot lĂ„ten och mutade sen ljudet frĂ„n filminspelningarna. Sen nĂ€r man har alla fyra pĂ„ plats Ă€r det bara att börja klippa sĂ„ att man sĂ„ att sĂ€ga vĂ€xlar mellan dom. Tittar man noga sĂ„ ser man ju att det Ă€r olika tagningar, egentligen skulle man haft fyra kameror som filmar en tagning var, för nu har han t.ex. ibland micstativ för att nĂ€sta sekund inte ha det. Men sĂ„nt Ă€r det ingen som mĂ€rker đ edit, glömde: Redigerat 15 november 2010 av henk2055
Guitar Nilsson Postat 15 november 2010 TrÄdstartare Postat 15 november 2010 HÄller pÄ i timtal med det hÀr. Konverteringen gÄr bra pÄstÄr programmet. NÄgra instÀllningar som kan ta bort sjÀlva filmen i filen hittar inte jag. Har klickat pÄ allt som finns, fattar inte ett piss. Men i MVV blir det bara ljudfilen kvar, dvs ljudet frÄn videokameran som inte skall anvÀndas alls. Sparde skÀrmdumpsbilder i Paint hur det ser ut i programmen, men jag Àr sÄ dum i huvet att jag inte kan lÀgga ut dem hÀr heller tyvÀrr. Hur f-n ska man göra för att kunna lÀra sig sÄnt hÀr? Dottern som Àr 21 Är har hÄllit pÄ lÀnge med WMM hon med, nÄt annat Àn stillbilder har hon aldrig lyckatrs fÄ in i programmet fast hon hÄllit pÄ i mÄnader med det. Det mÄste vara nÄt fel med de som gör sÄna hÀr program. SvÄrighetsgraden Àr vÀl den samma som att hacka Pentagon. Om jag kunde anlita en person att visa mig det hÀr skulle jag gÀrna betala. Men var fan finns en sÄn i min nÀrhet? Det hÀr Àr nog bara att ge upp och skita i.
Demonproducenten Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 Att bara lyssna pÄ musik utan nÄn sorts bilder till, det tror jag somliga nÀstan aldrig gör. valet av bilder kÀndes lite plojty plojty? om nu tanken Àr att fÄnga lyssnare?
Demonproducenten Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 Men sĂ„nt Ă€r det ingen som mĂ€rker đ funkade fint
Guitar Nilsson Postat 15 november 2010 TrÄdstartare Postat 15 november 2010 (redigerat) valet av bilder kÀndes lite plojty plojty? om nu tanken Àr att fÄnga lyssnare? Tanken Àr ju att göra nÄt bÀttre, med rörliga bilder. Att ta bort filmer frÄn youtube och lÀgga dit nya det behÀrskar jag. Men inte att fÄ in en film i Movie Maker. Det Àr jag för korkad för tyvÀrr. Att ladda upp en filmfil frÄn samma kamera direkt till youtube, det kan jag ocksÄ. Men dÄ blir det helt oredigerat och med ljudet frÄn kameran. Trots plojty bilder Àr det nu 162 nedladdningar pÄ tuben. Ca 20 fler Àn pÄ förmiddan. Utan plojty film skulle nog inga fler Àn högst tio hÀr pÄ forumet, och tio andra i kontrollrummet lyssnat pÄ den. Och pÄ forumen lyssnar man, om nu nÄn lyssnar alls, bara i början nÀr det Àr nyutlagt, sen försvinner det i glömska hur bra det Àn Àr. PÄ tuben bara ökar det. Denna som Àr min egen komposition har man tittat mer Àn dubbelt sÄ mÄnga ggr pÄ Àn Guitar 66 covers av tex wind cries Mary och Wish you were here. Redigerat 15 november 2010 av Guitar Nilsson
Demonproducenten Postat 15 november 2010 Postat 15 november 2010 http://www.youtube.c...feature=related fast det Ă€r ju riktig underhĂ„llning đ
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.