Jump to content
Annons

Vill köpa småmembranare


mimla

Recommended Posts

Hej allihopa!

Vi tänkte slänga in en thomannbeställning i kväll och tänkte passa på att komplettera med lite mer mickar, eftersom det ibland blir lite tight när vi spelar in live. Vi har ett par oktava mk012 som vi är supernöjda med, och vi tänkte köpa ett par till småmembranare. Vår tanke från början var att köpa några andra för att kunna variera lite. Jag upptäckte att Röde nt5 och oktava mk012 kostar EXAKT lika mycket på thomann, och med tanke på hur nöjda vi är med oktavorna blir man ju lite sugen på att köpa ett par till. Det som talar mot nt5:orna möjligen att det med båda dem och oktavorna bara följer med njurekapslar. Däremot har vi omnikapslar till oktavorna vi redan har, vilket skulle ge oss mer kombinationsmöjligheter.

Därför undrar jag vad folk tror - skulle vi någonsin ha mer nytta av att ha nt5:orna, utan möjlighet till omni?

Eller om någon har ett bra förslag på ett par i ungefär samma prisklass som skulle komplettera oktavorna ännu bättre?

Tacksam för snabba svar, då beställningen går iväg ikväll!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Själv älskar jag mina Line Audio CM3. 🥰

För 995 spänn styck hos de flesta svenska musikaffärer är den nästan dumt att inte ha ett par 😉

Har dock inte testat varken oktava- eller Röde-varianterna (bara hört gott om dem), men spontant så verkar det ju smart med oktava eftersom du ju då får fler valmöjligheter.

Link to comment
Dela på andra sajter

MK012 är j-t bra och de ger en snygg färgning som funkar till det mesta.

Det kan då kanske vara smart att komplettera med ett par CM3, som MrBluesman nämnde. De färgar minimalt, så får ni i så fall både neutrala och färgande mickar att välja bland. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag ensam om att tycka att CM3 inte låter så himla kul? Lite instängda och "burkiga" jämfört många andra småmembranare. Visst, de är billiga men jag skulle nog hellre köra ett par NT5 eller MK012. Inte så mycket dyrare än CM3. Line Audios preamps är däremot kanon!

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade gärna testa någon av dessa om jag skulle behöva nya

SONTRONICS STC-1S

VIOLET DESIGN THE FINGER BLACK (två av dessa kanske blir lite dyrt)

STUDIO PROJECTS ska ha en modell med rör som jag själv har varit grymt sugen på hittar tyvärr inte vad den modell heter meddet kanske claes kan hjälpa till med

lycka till 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

jag hade gärna testa någon av dessa om jag skulle behöva nya

SONTRONICS STC-1S

VIOLET DESIGN THE FINGER BLACK (två av dessa kanske blir lite dyrt)

STUDIO PROJECTS ska ha en modell med rör som jag själv har varit grymt sugen på hittar tyvärr inte vad den modell heter meddet kanske claes kan hjälpa till med

lycka till 🙂

Dessvärre känner jag inte till någon småmembranare med rör från Studio Projects. Deras C4 är vanliga kondensatormickar utan rör...

Oktava har sin "mini tube", som ersätter preamp-delen på MK012 och använder samma kapslar. Det är kanske den du har sett?

Avant har en modell som heter CV-28, som det kanske annars kan vara?

Link to comment
Dela på andra sajter

Själv älskar jag mina Line Audio CM3. 🥰

För 995 spänn styck hos de flesta svenska musikaffärer är den nästan dumt att inte ha ett par 😉

Har dock inte testat varken oktava- eller Röde-varianterna (bara hört gott om dem), men spontant så verkar det ju smart med oktava eftersom du ju då får fler valmöjligheter.

Kan inte annat än att hålla med. Är väldigt nöjd med mina CM3:or. ( btw. köpte dom från Holmerup Musik )

Passar kalasbra till sträng och stråk iaf 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är jag ensam om att tycka att CM3 inte låter så himla kul? Lite instängda och "burkiga" jämfört många andra småmembranare. Visst, de är billiga men jag skulle nog hellre köra ett par NT5 eller MK012. Inte så mycket dyrare än CM3. Line Audios preamps är däremot kanon!

Jasså tycker du det? Konstigt, jag tycker de är precis allt annat än instängda! Skulle faktiskt beskriva dem helt tvärt om... 😲 Jag får till en väldigt öppen fin detaljrik stereobild med dem, och på akustisk gitarr plockar de upp detaljer man knappt visste fanns! –Får i XY-position noggrant placerat nära tolfte bandet (tillsammans med en stormembranare en bit ifrån för helheten) min 1600kr-ackegura att låta som en 10000kr-Martin (nåja, nästan iaf 😆 –iaf betydligt bättre än priset på delarna i detta paket anger).

Extremt snabb respons i transienter, otrolig detaljskärpa i diskanter... så upplever jag dem. Skulle dock gärna testa oktavorna och se vad de skulle kunna tillföra. Har hört att de är lite mer färgade i karaktär, med lite diskantlyft (bara vad jag hört) vilket ju kan vara trevligt i rätt sammanhang. Verkar vara kvalitetsgrejer. Skulle inte alls ha något emot att äga ett par. Coolt och praktiskt med utbytbara kapslar också.

Har även använt mina CM3:or på trumöverhäng med helt ok resultat. Gav ett väldigt naturligt ljud, men kanske aningen tråkiga... skulle gärna ett matchat par stormembranare att ta till när det känns rätt för lite fylligare karaktär och gärna med en mysig "varm" färgning.

Link to comment
Dela på andra sajter

MK012 är bra för priset, men ska man vara lite nitisk är de smått grötiga/burkiga i basen/mellanbasen - enligt mitt tycke. Men som sagt, de är värda sitt pris och lite till. Man kan inte få allt för 4 loppor (paret!).

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla svar! Vi avvaktar dock lite med att tjacka några öht. Kom på att det fanns roligare saker att lägga pengar på just nu. Bra att få sig ett litet kunskapslyft dock!

Och för alla som inte testat mc012:orna - GÖRT! De är helt fantastiska.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men som sagt, de är värda sitt pris och lite till. Man kan inte få allt för 4 loppor (paret!).

Oktava MK-012:orna har gått ner i pris sakta men säkert. På Thomann kostar de 2921 kr inkl frakt (matchat par). Jag har sluta säga " bra för sitt pris". De skulle fortfarande vara bra även för den dubbla pengen, anser jag. Underbara mickar. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava MK-012:orna har gått ner i pris sakta men säkert. På Thomann kostar de 2921 kr inkl frakt (matchat par). Jag har sluta säga " bra för sitt pris". De skulle fortfarande vara bra även för den dubbla pengen, anser jag. Underbara mickar. 🙂

Så pass. Då är de ju riktigt prisvärda. Eller är det "endast cardeoid"-versionen du pratar om? Jag tror lådan med tre olika karaktäristiker och matchat på gick på 4k lite drygt sist jag kollade.

edit: Och det gör de fortfarande.

http://www.thomann.de/se/oktava_mk_012_msp6_matched_pair.htm

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Så pass. Då är de ju riktigt prisvärda. Eller är det "endast cardeoid"-versionen du pratar om? Jag tror lådan med tre olika karaktäristiker och matchat på gick på 4k lite drygt sist jag kollade.

edit: Och det gör de fortfarande.

http://www.thomann.d...atched_pair.htm

Hur är Oktavorna som live OH? Borde vara mindre rundgångskänsliga med cardioidtillsatsen än tex NT5?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur är Oktavorna som live OH? Borde vara mindre rundgångskänsliga med cardioidtillsatsen än tex NT5?

Cardioid = njure. Oktava MK012 är, liksom NT5, försedda med njurupptagande kapslar i grundutförandet. Det borde inte vara någon egentlig skillnad där.

Både funkar som OH, både vid inspelning och på scen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Oktava MK-012:orna har gått ner i pris sakta men säkert. På Thomann kostar de 2921 kr inkl frakt (matchat par). Jag har sluta säga " bra för sitt pris". De skulle fortfarande vara bra även för den dubbla pengen, anser jag. Underbara mickar. 🙂

Verkligen kalasbra mickar med snygg färgning - men varför gå över ån efter vatten...? 😉

De finns i följande paket:

MSP2 (enbart cardioidkapslar)

MSP4 (cardioid och omni)

MSP6 (cardioid, hypercardioid och omni)

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Hur står sig studio projekts C4 mot oktava? Det är ju ungefär samma prisklass.

Mvh

Typ som natt och dag... 😉 Nåja - det är förstås en smaksak, men jag skulle välja MK012.

Jämför gärna mina testinspelningar. Båda finns med där - C4 i batch 2 och MK012 i batch 3.

Link to comment
Dela på andra sajter

pme (oregistrerad)

Har något liknande som jag köpte billigt på Blocket.

Valde att ominstallera med Win 7 x86. Kastade ut

Firefox då den blivit allt mer klumpig på sistonde

och började köra Chrome istället. Hittade nya

drivisar för win 7 på Asus eller Acers hemsida

Testa det vettja

Oktava är trevliga. Finns en variant: http://www.oktava-sh...prod.php?id=159

någon som provat denna?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...