Jump to content
Annons

Köp av monitorer


dicennian

Recommended Posts

Jag är mitt i ett studiobygge och det är uppenbart att ett par riktigt bra monitorer är viktigt, därmed vill jag att ni som är något mer erfarna än mig ska tipsa/rekommendera och kanske berätta var gränsen av pris går när det kommer till att betala för mycket och för lite för dem.

Passiva/aktiva? Vad är skillnaden? Jag vill veta så mycket som möjligt.

Har någon tid, länka gärna ett par ni rekommenderar för en skapare som tänker lyssna lika mycket som skapa. www.musikbörsen.se, klicka studio så finns ett utbud.

Tack på förhand 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är jättesvårt att svara säkert på. Jag föredrar ADAM, någon föredrar Genelec, en tredje föredrat K+H och en fjärde föredrar Dynaudio etc...

Som sagt, så bör du lyssna på olika, med musik som du är mycket väl förtrogen med, så att du har en känd referens. Sedan gäller det att vara kritisk när du lyssnar. Om du jämför två olika monitorer så kommer du att tycka att den som spelar lite starkare, låter "bäst". Örat är lättlurat, så se till att de verkligen är ställda på precis samma ljudnivå om du ska jämföra. Du ska också jämföra vid samma tillfälle. Hörselminnet tar bara några sekunder innan det inte är tillförlitligt. Väntar man längre än så mellan lyssningarna när man jämför, så kan man alltså inte lita på sitt omdöme.

När det gäller monitorer så är "bra" synonymt med "verklighetstroget" och inte att de kan spela högst eller har mest fläsk i basen etc, utan att de är ärliga och tydliga så att man kan urskilja alla detaljer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...

Hur mycket skulle du ge för dom som är i jämtland, och har du nåt annat tips, du vet ju hur mina skräplåtar låter och jag kör för mitt höga nöjes skull, vad skulle du satsa på?

Sitter och mixar med ATH-50 lurar just nu.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hur mycket skulle du ge för dom som är i jämtland, och har du nåt annat tips,

hm 3,5-4 kanske

har ju legat ute rätt länge nu

billigare alternativ... svårare... men ett par alesis m1a kanske eller om du kan hitta deras stora passiva... hette den m2?

eller ett par snuskigt billiga behringer trut så du har n¨åt att jobba i bara ... så får du kolla i lurarna emellanåt

Link to comment
Dela på andra sajter

hm 3,5-4 kanske

har ju legat ute rätt länge nu

billigare alternativ... svårare... men ett par alesis m1a kanske eller om du kan hitta deras stora passiva... hette den m2?

eller ett par snuskigt billiga behringer trut så du har n¨åt att jobba i bara ... så får du kolla i lurarna emellanåt

Tack för svar...precis vill bara ha nåt att känna efter.

Sitter kanske ändå med lurar men vill ändå kolla nivåer, tycker det blir pannkaka jämt i lurar eller så är jag helt enkelt för dålig.

Jag jobbar vidare mot ett monitor inköp då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Behringer truth fungerar faktiskt väldigt bra. De är lite väl snälla i lågdiskant/högmid och lite otydliga, men om man kompletterar med ett par ganska elaka gamla hemstereohögtalare eller dito lurar klarar man sig långt. Speciellt för hemmabruk och om man måste prioritera lite penga-wise.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...