Jump to content
Annons

Branschen är inte stor nog åt oss alla!


Valle

Recommended Posts

Men de som har en mer ärlig bild, såväl gentemot sig själva som för utomstående, har nog börjat inse att det inom en snar framtid inte finns någon mening med att hålla på med musik (på det sätt som vi gör idag) — annat än om man vill slösa bort vår tid.

Men Valle, detta kan du väl ändå inte mena? "Jag kan inte slå, jag slöasar bort min tid."

Musik måste väl ändå vara lite mer än det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Eftersom vad som är "bra" och "dåligt" aldrig stämmer från en person till en annan, så faller din teori.

Precis som med utbud- och efterfråge-principen. Folk kommer inte vara villiga att acceptera hur mycket skit som helst till vilket "pris" som helst.

Nej just det.. men de är villiga att betala för det som är bra i deras öron, eller som en gång när jag skulle byta hårddisk till datorn en gång, sa ju säljaren att köp den största den har ja, ja har den fylld med massa musik. Jaha sa ja när lyssnar du på den då ...ööööhhh sa han då?

Måste lägga kiddarna nu får se om ja kommer tillbaka ikväll :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

"Jag kan inte slå, jag slöasar bort min tid."

Ja, lite åt det hållet.

Så länge du på något sätt förutsätter feedback, i vilken form den än må vara, med ditt musikskapande.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

sen tror jag valle har helt rätt i att en basal drivkraft i alla som skapar är att få nån form av erkännande för det man skapat

erkännande behöver givetvis inte betyda pengar eller fame för alla

bara vetskapen att några i världen gillar det man gör - om än under pseudonym - är också en form av erkännande

för andra räcker det med att få spela på puben i eslöv eller posta sina halvhjärtade fl-skapelser i detta forum

alla som endast sitter på sin kammare å aldrig spelat upp nåt för nån annan å aldrig tänker göra det räcker upp en hand

Link to comment
Dela på andra sajter

Frank Zappa, Mikael Wiehe, Thåström, Kurt Cobain, Mike Patton.

Jag hakar på Demonproducentens linje här, käre bandkollega; skulle dessa artister uppfylla kriteriet de som "aldrig har brytt sig varken om pengar eller berömmelse"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Apropå uppmärksamhet etc... Min låt "And you don't know" som jag la ut på detta forum för ett tag sedan har fått på tok för lite (tycker jag) uppmärksamhet. Kolla in och tyck till, både ris och ros är välkommet. Det finns en stream-länk så du slipper ladda hem om du inte vill det.

And you don't know

Det var det fräckaste! Göra reklam med ovidkommande innehåll i min tråd!

(Men förbannat cool låt! Jag gillar din röst. Men den var farligt nära att bli tråkig — först efter 2:30 började det hända saker som fick tillbaka lyssningsviljan — precis när jag var reda att avbryta.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var det fräckaste! Göra reklam med ovidkommande innehåll i min tråd!

(Men förbannat cool låt! Jag gillar din röst. Men den var farligt nära att bli tråkig — först efter 2:30 började det hända saker som fick tillbaka lyssningsviljan — precis när jag var reda att avbryta.)

Tackar! Jo, lite fräckt kanske. Men man får ju ta alla chanser. 😆

Jag förstår vad du menar med farligt nära tråkig... fast jag kallar det "minimalistisk" 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag hakar på Demonproducentens linje här, käre bandkollega; skulle dessa artister uppfylla kriteriet de som "aldrig har brytt sig varken om pengar eller berömmelse"?

Japp.

Pengar och famösitet blev / är en (o?-)önskad bonus. Rockat skulle de gjort ändå, om så bara i garderoben. Man kan oxå vilja få ut ett budskap, utan att objektifiera sig själv som starwannabe med logens champagne som drivkraft. Trot eller ej.

Bekräftelse är kul och bra, och är tillsammans med mycket annat nånting som vi behöver i alla möjliga sammanhang, men om man blir en junkie på bara det så har man tappat fokus på det egentligt viktiga.

***

Freud är död liksom. Det finns kvinnor som inte vill vara män. Faktiskt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bekräftelse är kul och bra, och är tillsammans med mycket annat nånting som vi behöver i alla möjliga sammanhang, men om man blir en junkie på bara det så har man tappat fokus på det egentligt viktiga.

Intressant... Jag har läst en sjuhelvetes massa kändisbiografier (inte för att det på något sätt skulle göra mig märkvärdig), och du skulle i så fall bli överraskad hur mycket text det läggs ner på att berätta hur ängsliga vderbörande är över att de inte ska överträffa "förra plattans succsé". Inte bara det, utan även hur mycket artisterna söker efter vad som "blev fel" med senaste plattan.

Klart att man inte ska vara "junkie på bara det" — med det menat "bekräftelse/erkännande" — men utan det har det andra knappast någon betydelse...

... så länge artisten i fråga på något sätt förutsätter feedback, i vilken form den än må vara, med sitt musikskapande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag förstår din poäng, men delar verkligen inte din syn på vad musik är och vilken betydelse det har för mig som utövare.

För mig är musiken en form av avslappning, det är min konst och mitt stora intresse. Den kan försätta mig i ett snudd på meditativt tillstånd och jag får utlopp för stora delar av min kreativitet genom att skriva och spela in musik. Dessutom är det ett intresse jag kan dela med andra, genom att spela med dem eller för dem. Jag kan ägna mycket tid åt att förbättra mig på mitt konstutövande, och jag finner lika stor njutning i att lyssna på andras musik som när jag skriver och spelar min egen. Kort och gott - jag har världens bästa intresse.

Jag har aldrig förväntat mig att tjäna en enda krona på det, och jag har heller aldrig sett det som ett problem att inte kunna leva på musiken.

Som någon annan sa; man går väl inte på gym för att nödvändigtvis bli nästa Mr. Olympia? Jag har vänner som lägger ner extremt mycket pengar och tid på sina bilar, men de förväntar sig inte att bli nästa Michael Schumacher. Jag har andra vänner som målar, utan att tro att de ska bli nästa Michelangelo, jag känner folk som skriver mycket utan att förvänta sig att någonsin bli publicerade.

För alla är inte berömmelse och erkännande målet - det är i själva utövandet som passionen ligger.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

... kändisbiografier ...

Wiehe? Patton?

Jag droppade ett par exempel, och i den här frågan så är inte ovannämnda att jämföra med Britney Spears, idol-bosse-kalle-agnes eller föralldel Halford.

Ytterst få stjärnor blir rika, och så har det alltid varit. Det kan väl inte vara pengar som driver, nrä man tjänar mer som skolvaktmästare än på att sälja en guldskiva i Sverige?

tjing

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag droppade ett par exempel, och i den här frågan så är inte ovannämnda att jämföra med Britney Spears, idol-bosse-kalle-agnes eller föralldel Halford.

Och jag tog egentligen bara fasta på din filosofi att "Bekräftelse är kul och bra, och är tillsammans med mycket annat nånting som vi behöver i alla möjliga sammanhang, men om man blir en junkie på bara det så har man tappat fokus på det egentligt viktiga." Det hade egentligen inget med Zappa och de andra "jag-hatar-kommersiell-musik-gubbarna" att göra.

Det kan väl inte vara pengar som driver

Nej, inte som huvudsak. Men bekräftelse däremot! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, ännu en som gör-det-bara-för-att-det-är-roligt-inget-annat-och-tjänar-jag-pengar-på-det-är-det-bara-en-cool-bonus. Fine.

Jag kan ägna mycket tid åt att förbättra mig på mitt konstutövande

Förklara gärna varför du tycker det är så viktigt att ägna mycket tid åta att förbättra dina färdigheter.

Som någon annan sa; man går väl inte på gym för att nödvändigtvis bli nästa Mr. Olympia?

Varför går du på gymmet? För att det är kul — eller för att "träna bort" övervikten inför sommaren?

Jag har vänner som lägger ner extremt mycket pengar och tid på sina bilar, men de förväntar sig inte att bli nästa Michael Schumacher.

Och deras jävla bilar är inlåsta i garaget året runt och visas aldrig upp?

För alla är inte berömmelse och erkännande målet - det är i själva utövandet som passionen ligger.

Eller hur?

Nä, you lose!

Link to comment
Dela på andra sajter

"jag-hatar-kommersiell-musik-gubbarna"

hehe, gubbe fan!

Lite som senare års upplaga av Saxon, Biff är liiiite stel i sin överkroppsheadbanging.

***

Ärligt talat så är det rätt mycket mer spännande med "jaghatarkommersmentalitet" än den andra ändan av skalan "jag är bara här för sminket och tvkamerorna". Tycker jag då, kanske ska tilläggas. På en skala mellan punk och glamour så vet jag liksom var jag står.

Primus bassist/bandledare (han heter Claypool nånting, right?) sa en gång ungefär "fan va kul det är att göra musik som ingen nånsin kommer tycka är bra".

Link to comment
Dela på andra sajter

Varför går du på gymmet? För att det är kul — eller för att "träna bort" övervikten inför sommaren?

Eller hur?

[...]

Nä, you lose!

Fan, jag hoppar in här oxå innana jag hoppar ur:

För att det är kul. Och bra. Och förhoppningsvis lite socialt trevligt. Nä, inte för att jämföra vikten med snubben bredvid. I min värld så är det fullständigt självklart. Jag tränar inte för att jag komplex i min manlighet. Jösses, för att få rutmage till stranden? Hallå.

Varför promenerar man i skogen?

Varför dricker man vatten?

u loose

Link to comment
Dela på andra sajter

När jag köpte min Sidstation, oförskämt billigt, för 5-6 år sen, så var målet att bli lika stor som Timbaland och Max Martin.

Yeah!

Det stadiet har nog alla i detta forumet varit på vid någon tidpunkt, tidigt i sin musikaliska "karriär". Den som säger något annat ljuger.

Med tiden ser man mer realistiskt på det hela och inser hur sanslöst hård konkurrens det handlar om och hur svårt det är att komma in i branschen utan att känna rätt personer etc - och så slår man sig mer till ro och pysslar med musiken för att det är så j-a kul att skapa, spela in, mixa och pilla med det hela - och så struntar man i den lönlösa jakten på ära, berömmelse och pengar - och tar sin hobby för vad den är: världens roligaste och mest givande hobby. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

OK, ännu en som gör-det-bara-för-att-det-är-roligt-inget-annat-och-tjänar-jag-pengar-på-det-är-det-bara-en-cool-bonus. Fine.

Förklara gärna varför du tycker det är så viktigt att ägna mycket tid åta att förbättra dina färdigheter.

Varför går du på gymmet? För att det är kul — eller för att "träna bort" övervikten inför sommaren?

Och deras jävla bilar är inlåsta i garaget året runt och visas aldrig upp?

Eller hur?

Nä, you lose!

Jag tycker att det är viktigt att förbättra mina färdigheter för att det får mig att lättare kunna förverkliga de ideer jag hör i mitt huvud, och för att det gör mig till en bättre musiker när jag spelar med andra. Dessutom tycker jag att det är kul när jag kan öka en riktigt svår passage med fem bpm och ändå spela den felfritt. Är man inbiten gitarrnörd så är man.

På gymmet går jag för att jag mår bra av det - dessutom tycker att det är jävligt kul. Jag har ingen övervikt att träna bort inför sommaren, jag sköter om min kropp. Du kan gärna dra det till att jag vill ha större muskler för att få bekräftelse (det passar ju ganska bra in i ditt resonemang menar jag), men jag förväntar mig ingen berömmelse på grund av min kropp direkt...

Deras bilar är inlåsta i verkstaden en hel del faktiskt, har inte riktigt fört statistik över hur frekvent de körs.

Jag skulle vilja säga såhär; i musikbranschen (i den form vi nu känner den) kommer det alltid att finnas plats för de som verkligen har något unikt och högkvalitativt att leverera OCH klarar av att utmärka sig i den benhårda konkurrensen - resten är dömda att gnälla på internetforum...

Link to comment
Dela på andra sajter

Förklara gärna varför du tycker det är så viktigt att ägna mycket tid åta att förbättra dina färdigheter.

Kanske för att det är kul att märka att man utvecklas och behärskar mer avancerade saker efter hand? Det behöver inte finnas något annat syfte bakom, än att man tycker att det är kul.

Varför går du på gymmet? För att det är kul — eller för att "träna bort" övervikten inför sommaren?

Går inte på gym - men om jag skulle göra det, så hade det varit för att jag mådde bra av det - och inte för att stoltsera med största biceps eller annat löjligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

[Jag går på gym] För att det är kul. Och bra. Och förhoppningsvis lite socialt trevligt. Nä, inte för att jämföra vikten med snubben bredvid. I min värld så är det fullständigt självklart. Jag tränar inte för att jag komplex i min manlighet. Jösses, för att få rutmage till stranden? Hallå.

Varför promenerar man i skogen?

Varför dricker man vatten?

u loose

Nä, me lose not.

Jag går på gym regelbundet några gånger i veckan. Givetvis vet jag att det är "bra" för mig (min hälsa). Man jag tillhör även den majoritet män som går på gym i första hand för att det ger "fin figur", men också för att det går att träna bort så mycket "fett" som möjligt för att kunna fylla det med förbannad öl, vin och andra godsaker. Jag har inte "komplex" — men jag vill vara "snygg(are)" samtidigt som jag ska kunna få unna mig av det goda.

Rutmage är däremot fjantigt!

Att "gå i skogen" kan jag inte se ger några "erkännande"-fördelar i sammanhanget.

Och att dricka vatten måste man, annars dör man. Jag har hört att man överlever högst tio dagar utan vatten.

Edit: U lose!

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att det är viktigt att förbättra mina färdigheter för att det får mig att lättare kunna förverkliga de ideer jag hör i mitt huvud, och för att det gör mig till en bättre musiker när jag spelar med andra.

whistle.gif

Link to comment
Dela på andra sajter

Men till vilken nytta, käre granne? Till vilken nytta?

Egen tillfredställelse - och att man får lättare att spela in sina idéer så att man inte behöver editera lika mycket i efterhand. 🙂

Måste det finnas något annat syfte med det man gör?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...