Jump to content
Annons

Ljudet kommer ej från mitten


ostfisk

Recommended Posts

Hej!

Jag lyssnade på denna lilla grej

När ljudet skulle komma från mitten av ljudfältet så gjorde det inte det utan lite till vänster. Jag kollade så att monitorerna hade samma volym (volymratten sitter bakom och har små hack, typ fasta lägen) Jag drog ner båda på noll och sen 5 hack upp, så som jag brukar ha. Men rösten kom fortfarande från samma ställe, lite till vänster. Då höjde jag högra monitoren ett hack och då kom rösten i mitten. Jag har inte upplevt tidigare att ljudet inte varit i mitten.

Är det bra att ha olika volym på monitorerna? Jag tänker, kan det vara något akustiskt fenomen, att det bara låter som att det kommer lite från vänster? Eller är det fel på spotify låten? Eller vad kan det vara, att det plötsligt ändras så?

Tacksam för svar!

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Är det kanske så, att den ena monitorn står närmare väggen än den andra? Närheten till väggen ger nämligen en förstärkning i basen, så det gäller att eftersträva symmetri för att inte få övervikt i stereobilden...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Har du något mellan dina högtalare och ljudkortet?

Har man en mixer med lyssningen monitorvolympotten lågt ställd så är det mycket vanligt att det lutar åt nåt håll.

Om man drar upp potten så blir rätt balans. Så det kan vara bra att ha en "DIMMER" knapp så att man kan lyssna lågt utan obalans.

Det är inget fel på spotifyklippet.

Det är nog inte osannolikt att du kan behöva ställa högtalarna olika och inget farligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Förutsatt att inget är fel på vägen till högtalarna så kan det bero på akustiken och/eller att du har en hörselnedsättning på ena örat. Testa med lurar (rätt och felvända) om du vill veta.

Potar på billiga högtalare kan vara dåliga så antingen så ställer du dem på max eller så får du kalibrera volymen manuellt genom att mäta upp varje sida. Välj i så fall inte en sinuston utan vitt eller rosa brus (filtrerat t ex 1000 Hz upp) då basfrekvenser kan variera kraftigt mellan höger och vänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Ge bägge högtalarna en spänning från ett batteri, det ljud som bildas skall väl komma från mitten. Det är kul med stereo och det är ännu bättre utan. 😑

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Ge bägge högtalarna en spänning från ett batteri, det ljud som bildas skall väl komma från mitten. Det är kul med stereo och det är ännu bättre utan. 😑

Ett tips, gör inte detta med aktiva högtalare.... och dessutom så blir det nog inget ljud. Det flyttar bara konen utåt alt inåt. Om jag tänker rätt förstås...

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Jag noterar att empiriska erfarenheter i fallet inte är er starka sida, hur skulle det vara om ni skaffade några sådana? Hehe!

Sen har ni heller inte tänkt på att man skall ansluta batteriet och vice versa i snabb följd. (Det kan man göra med en strömförande kabel.)

Är det helt kortslutning..........? Så blir det naturligtvis inget ljud.

Här har inte florerat tekniska snille (förutom jag) om man nu skulle behöva vara det för att förstå hur ett batteri kan fungera i fallet.

😳

Link to comment
Dela på andra sajter

Detta hände mig också, fattade inte varför det var så jädra svårt att få ljudet centrerat ( på Mac ), innan jag i systeminställningarna -ljud, såg att ljudet var panorerat till lite vänster... fråga mig inte hur det plötsligt blivit så, men men, efter den justeringen så var det fixat... ja, förutom dom mixar jag fick göra om 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

För dom som inte är så tekniskt bevandrade står kjoltyg till buds, dessa i lagom mängd över en av högtalarna så borde problemet vara löst. 😄 :D 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Har man tillräckligt med pengar så är det inga problem, dom kommer att hänga som klasar runt dig i väntan

på att uppfylla alla dina önskningar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag noterar att empiriska erfarenheter i fallet inte är er starka sida, hur skulle det vara om ni skaffade några sådana? Hehe!

Sen har ni heller inte tänkt på att man skall ansluta batteriet och vice versa i snabb följd. (Det kan man göra med en strömförande kabel.)

Är det helt kortslutning..........? Så blir det naturligtvis inget ljud.

Här har inte florerat tekniska snille (förutom jag) om man nu skulle behöva vara det för att förstå hur ett batteri kan fungera i fallet.

😳

Har du någon erfarenhet med att koppla ett batteri till ingången på en studiomonitor? Jag skulle aldrig göra det men jag gissar på att inget händer i de flesta fall (om inte allt för kralligt batteri) då det troligtvis sitter en konding som blockar ev. DC i kedjan men jag skulle trots detta aldrig prova.

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Har du någon erfarenhet med att koppla ett batteri till ingången på en studiomonitor? Jag skulle aldrig göra det men jag gissar på att inget händer i de flesta fall (om inte allt för kralligt batteri) då det troligtvis sitter en konding som blockar ev. DC i kedjan men jag skulle trots detta aldrig prova.

Nu vet jag inte riktigt var skillnaden kan vara på en studio högtalare och en liknande som står utanför en studio men... jag har alltid när det gäller att få rätt på ljudet använt mig av t.ex. ett 9 v batteri.

Det är inte någon stationär inkoppling det gäller utan bara en snabb pendling till polen som jag utför.

Jag tycker det säger sig själv. Använder som ovan också när jag kollar om prylarna är i fas.

Så dom inte är i mool(d) fäese som danskarna säger.

Ni måste koppla och det är både till och från... snabbt!!!!

Man blir överraskad över vilka svårigheter som kan skapas av ingenting, en fördel är att grytan hålls kokande. Har man inget annat och sysselsätta sig med så kan man skapa svårigheter. 😑

Är det inte lite skrattretande att tala om stodiomonitor som om det skulle vara något speciellt med en sådan? Och om så skulle det vara intressant att bli invigd i dess specialiteter.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt var skillnaden kan vara på en studio högtalare och en liknande som står utanför en studio men... jag har alltid när det gäller att få rätt på ljudet använt mig av t.ex. ett 9 v batteri.

Skillnaden är att det du föreslår fungerar med passiva högtalare, som oftast används till hifi (även om det börjar komma aktiva där också), medan de flesta har aktiva monitorer i studion, där du har linesignal in - och som Gilbert var inne på, antagligen har ett skydd mot likspänning på ingången.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu vet jag inte riktigt var skillnaden kan vara på en studio högtalare och en liknande som står utanför en studio men... jag har alltid när det gäller att få rätt på ljudet använt mig av t.ex. ett 9 v batteri.

Det är inte någon stationär inkoppling det gäller utan bara en snabb pendling till polen som jag utför.

Jag tycker det säger sig själv. Använder som ovan också när jag kollar om prylarna är i fas.

Så dom inte är i mool(d) fäese som danskarna säger.

Ni måste koppla och det är både till och från... snabbt!!!!

Man blir överraskad över vilka svårigheter som kan skapas av ingenting, en fördel är att grytan hålls kokande. Har man inget annat och sysselsätta sig med så kan man skapa svårigheter. 😑

Är det inte lite skrattretande att tala om stodiomonitor som om det skulle vara något speciellt med en sådan? Och om så skulle det vara intressant att bli invigd i dess specialiteter.

Du kan inte klampa in på ett studioforum och tipsa folk att koppla ett 9V batteri till sina monitorer! I bästa fall så händer ingenting men om något skulle hända (ganska stor risk!) så kommer garantin absolut inte att gälla och du står ansvarig för detta. Om du inte ens vet vad en studiomonitor är och hur de skiljer sig från vanliga hifi-högtalare så ska du inte komma med dessa idiotiska tips som mycket väl kan skada både utrustning och hörsel (tänk på vilken nivå 9V har i linjestyrka, ca. +21 dBu!) och detta vill du skicka in i en högtalare utan att informera adressaten om att det kan bli en jävla smäll?

Skärpning.

Redigerat av Gilbert
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag tagit mig vatten över huvudet...vad är linjesignal?

Ju mer jag läser av vad du skriver, desto mer övertygad blir jag om att detta forumet inte är rätt plats för dig. Detta är som sagt ett forum för musiker.

Det är inte så lyckat att börja prata vitt och brett om saker när man uppenbarligen inte känner till det mest grundläggande...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ju mer jag läser av vad du skriver, desto mer övertygad blir jag om att detta forumet inte är rätt plats för dig. Detta är som sagt ett forum för musiker.

Det är inte så lyckat att börja prata vitt och brett om saker när man uppenbarligen inte känner till det mest grundläggande...

+1 !

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Jaha men då är detta ett forum för mig eftersom jag har extra mycket ett lära här. Bra att ni tillrättvisar mig eftersom jag blir så glad när jag har fel. Det känns så mysigt när man är bland folk som kan mer än en Annan, jag skall lägga på minnet att det är så.

Fortfarande är det väl inte någon dödssynd med lite musik?

Link to comment
Dela på andra sajter

1 W (oregistrerad)

Det slog mig att hur mycket linje.... osv det finns så betvivlar jag att det skulle vara något speciellt med just studiohögtalare? Är det inte helt vanliga med ett delningsfilter? Skulle det inte vara så kan man kanske få upplysning om vari skillnaden finns.

För det är väl inte så att: Obs! Detta är en studiohögtalare som endast klarar av linjeingång och fan ta den som någon tiondels sek. släpper på en likspänning från ett batteri. 😊

Link to comment
Dela på andra sajter

Det slog mig att hur mycket linje.... osv det finns så betvivlar jag att det skulle vara något speciellt med just studiohögtalare? Är det inte helt vanliga med ett delningsfilter? Skulle det inte vara så kan man kanske få upplysning om vari skillnaden finns.

För det är väl inte så att: Obs! Detta är en studiohögtalare som endast klarar av linjeingång och fan ta den som någon tiondels sek. släpper på en likspänning från ett batteri. 😊

Studiomonitorer är i princip alltid aktiva högtalare. Det finns givetvis undantag men då trådskaparen talar om volympotar så kan vi vara ganska säkra på att detta är fallet.

Jag kanske spiller min tid då du inte dementerat att du är Fredrik?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...