Jump to content
Annons

Ljudet kommer ej från mitten


ostfisk

Recommended Posts

Det slog mig att hur mycket linje.... osv det finns så betvivlar jag att det skulle vara något speciellt med just studiohögtalare? Är det inte helt vanliga med ett delningsfilter? Skulle det inte vara så kan man kanske få upplysning om vari skillnaden finns.

För det är väl inte så att: Obs! Detta är en studiohögtalare som endast klarar av linjeingång och fan ta den som någon tiondels sek. släpper på en likspänning från ett batteri. 😊

Aktiva högtalare innehåller elektroniskt delningsfilter, separata slutsteg till respektive element och så förstås högtalarelementen.

Passiva högtalare innehåller passiva delningsfilter och högtalarelement.

Aktiva måste ha linesignal in (typ samma sorts signal som du har från den analoga utgången på en CD-spelare), medan passiva måste ha signal från ett slutsteg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
1 W (oregistrerad)

Som ni kanske förstår så vet jag inte vad aktiva högtalare är exakt, jag tror men vet ej. Skall det vara så jäkla svårt att berätta exakt vad det är???? Är det ett måste att alla i hela världen vet just vad aktiva högtalare är?

Ett aktivt filter vad tusan är det? Är det ett filter som fungerar eller kanske ett filter som behöver spänning från utomstående källa förutom förstärkaren för att fungera. Här gissar jag också.

Trots man vet mycket så vet man inte så mycket, det är klart att jag ommmmm hade kunnat kolla på nätet men är det inte där jag är?

Nu såg jag att svar på aktivt kommit in, får tacka, jag missade det innan. Hur tusan kan jag missat det, mycket mysko, men gör man ingenting så gör man aldrig några fel.

Det kan vara min arbetsbelastning som har spökat, får skylla på den.

Redigerat av 1 W
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skrev ju att aktiva högtalare innehåller slutsteg.

Har du problem med vissa termer, så kan det vara en idé att besöka http://wiki.kontrollrummet.com - så finns det förklaringar om diverse begrepp och termer som man kan behöva känna till för att klara sig i diskussioner med musiker... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...

Oj har glömt bort den här tråden.

Har inte tänkt på det här problemet på länge. Det är konstigt. Har aldrig reflekterat över att mina mixar är tunga åt ett håll eller att mono ljud har låtit åt ena hållet. Det var bara när jag hörde den där testgrejen på spotify så hörde jag att det inte var i mitten. Man tänker att mixarna kanske lutar åt ett håll utan att man märker det. Men samtidigt har man lyssnat i lurar och i andra system utan att märka något. Samtidigt gör det väl inget om monoljuden kommer lite till vänster i mixen. De flesta sitter väl ändå inte i optimal lyssningsposition med samma avstånd till båda högtalarna när de lyssnar på musik.

Lite konstigt är det i alla fall.

Ja ja, tack för alla svar ändå! 🙂

/Jens

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...